Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte detta från Kina till "gamlingen" som jag sedan flyttat över till nya.
Har fungerat väldigt bra för mig, och jag har numera köpt en hel del från den sajten, utan problem.
lycka till. I alla fall "rätt pris" som de säger i Småland.
Bertil

http://www.linkdelight.com/014868-Battery-Grip-for-Sony-SLT-A77V-SLT-A77-2x-NP-FM500H-Batteries.html


Tänkte köpa från mytrendyphone.se ser ut som priset blir lika, sedan ett orginal batteri till det.

mvh jens
 
Eye focus knappen

Jag ligger kvar med det förinställda. Center - pinnen.
Jag använder själv min AF/MF knapp då jag jobbar med teleobjektiven. Fåglar på "förväntat" avstånd gör kameran mycket lugnare.

Bertil
 
Nybliven ägare till A77 II och min första systemkamera (fotat med systemkamera tidigare, mitt ex hade några) känner mig fortfarande rätt så vilsen, försöker prova mig fram. Får skylla på att jag varit trött och sjuk de senaste veckorna, jag brukar vara bra på att googla fram svar... Instruktionsbok? Hittar bara den kortfattade som följer med. Eye-fokus vill jag tilldela knapp då det känns som en funktion jag skulle gilla mycket.
Provade ta lite porträtt på sonen idag, rätt så nöjd, men fick vara snabb, inte hade han tid att sitta och bli fotad, "jag är nämligen upptagen med att pyssla, det är viktigt!"
För att utmana mig själv att komma ihåg att fota har jag startat upp "projekt 365", blev inspirerad när jag hittade igen kort från påbörjade P365 för ett par år sedan, då rann det ut i sanden av olika anledningar, men väldigt roligt att gå tillbaka till. (har även skrivit lite till varje kort)
 

Bilagor

  • DSC00324 svartvit ögonfärg.jpg
    DSC00324 svartvit ögonfärg.jpg
    41.1 KB · Visningar: 29
  • DSC00341 svartvit.jpg
    DSC00341 svartvit.jpg
    36.7 KB · Visningar: 37
Eye fokus A77 II

Hej Gabriella
Härliga bilder på din guldklimp.
Bifogar en av de 90 bilder jag tog på min systers födelsedagskalas i Vaxholm i söndags. Ett av barnbarnen, med Eye fokus aktiverad. Togs med blixt HVL 58 AM riktad i taket, Objektiv DT 16-50 vid 20 mm. 1/60, f 5,6.
Kameran i S-läget, Fokusinställning - Flexibel punkt. Tryck ner slutarknappen till hälften och tryck samtidigt in centrum på joy-stickknappen. Ögonfokus aktiveras.
Jag är mycket nöjd med kameran. Nöjd med samtliga 90 bilder vid festen!!

Bertil
 

Bilagor

  • Gunnel hemma-31.jpg
    Gunnel hemma-31.jpg
    72.2 KB · Visningar: 43
Hej Gabriella
Härliga bilder på din guldklimp.
Bifogar en av de 90 bilder jag tog på min systers födelsedagskalas i Vaxholm i söndags. Ett av barnbarnen, med Eye fokus aktiverad. Togs med blixt HVL 58 AM riktad i taket, Objektiv DT 16-50 vid 20 mm. 1/60, f 5,6.
Kameran i S-läget, Fokusinställning - Flexibel punkt. Tryck ner slutarknappen till hälften och tryck samtidigt in centrum på joy-stickknappen. Ögonfokus aktiveras.
Jag är mycket nöjd med kameran. Nöjd med samtliga 90 bilder vid festen!!

Bertil

Tack :)
Men då har jag provat mig fram rätt då, var precis så jag försökte göra.
Är också väldigt nöjd med kameran, men vill lära mig mer. Och om det inte går i stöpet så ska jag på kurs hos Cyberphoto om några veckor, några mil att köra till Umeå från oss men det är det värt.
Fin bild på ditt barnbarn också :)
 
Nybliven ägare till A77 II och min första systemkamera (fotat med systemkamera tidigare, mitt ex hade några) känner mig fortfarande rätt så vilsen, försöker prova mig fram. Får skylla på att jag varit trött och sjuk de senaste veckorna, jag brukar vara bra på att googla fram svar... Instruktionsbok? Hittar bara den kortfattade som följer med. Eye-fokus vill jag tilldela knapp då det känns som en funktion jag skulle gilla mycket.
Provade ta lite porträtt på sonen idag, rätt så nöjd, men fick vara snabb, inte hade han tid att sitta och bli fotad, "jag är nämligen upptagen med att pyssla, det är viktigt!"
För att utmana mig själv att komma ihåg att fota har jag startat upp "projekt 365", blev inspirerad när jag hittade igen kort från påbörjade P365 för ett par år sedan, då rann det ut i sanden av olika anledningar, men väldigt roligt att gå tillbaka till. (har även skrivit lite till varje kort)

Du kan hämta en "riktig" handbok på sony.se under nerladdningar, där finns en riktigt fin handbok som man även kan skriva ut om man vill.

mvh jens
 
Shooters report part II har publicerats på Imaging Resource.
Handlar mest om en sportfotografs fotande av snabba cyklister och hans försök att få kläm på autofokussystemet i a77ii.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a77-ii/sony-a77-ii-shooters-report-part-ii.htm


Han provade tydligen inte att ställa in fokusavståndet, då hade aldrig kameran tagit fokus på tältet långt bakom cyklisten, bra annars om sådana här tester når Japan, kritik har funnits om att Sony måste samarbeta med duktiga sportfotografer om man vill ta fram en actionkamera av klass, eller andra saker som hantering och dyligt, helt enkelt riktiga fotografer av alla slag.
 
Många kameror klarar att hålla fokus i dag om motivet inte rör sig för fort. Tydligen är det ruskigt svårt att få låsningen att stanna kvar vid ett motiv som rör sig oväntat snabbt åt alla sidor och där hinder kommer i vägen och hur snabbt tappad fokus kan hitta tillbaka. Martin Agfors som testat A77II ser en klar förbättring mot gamla modellen, men tappad fokus där behöver nog förbättringar ske om jag fattat testet på rätt sätt. används 12b/sek så blir det inte så många skarpa bilder man skulle önska, 8b/sek var säkrare och så var det med gamla modellen också.

Man kan tycka varför inte andra tillverkare helt enkelt inte köper in en C/N med bättre AF-system och tittar på vad tusan gör dom för att få så effektiv autofokus, jag kan inte se annat än att det måste vara mycket tekniskt svårt.


//Bengt.
 
Hur man än vrider och vänder på det här "AF-problemet" så anser jag att det kan göras till ett "icke-problem".

Vi har haft en rad kameror från olika märken genom åren som INTE presterar lika bra som A77-serien vad gäller AF. Likväl har det tagits fantastiska actionbilder med dessa, trots slöare AF-motorer i eller utanför objektivet, färre AF-punkter.

Anser personligen att otroligt mycket handlar om att verkligen lära sig kameran, träna med den i olika situationer så man vet starka resp svagare egenskaper vad gäller dess AF.
Sedan handlar det om kunskap om motivens beteende ( exempelvis olika sporter) samt tajming.

Handlar alltså inte om att sätta kameran på följande AF med mönster/motivigenkänning och brassa på som med en kulspruta.

Det är faktiskt inte så längesedan som många fotografer skulle gråtit av lycka över att ha A77/A77II:s prestanda vad gäller AF.

Nu använder jag inte Sonys A-mountserie längre utan har gått tillbaks till Nikon i huvudsak, men det berodde inte på AF-egenskaperna utan av andra skäl.

//Lennart
 
Gick ner en sväng på idrottsplatsen i närheten av bostaden i för att testa autofokusen. Nu är jag ingen actionfotograf och har ingen vana av denna typ av fotografering så min "forskning" ska väl inte tas allt för allvarligt.
"Lock On af" funkade inget vidare. Den funkar på en "fri" spelare men tappar fort bort sig när många spelare befinner sig i sökaren. Gick över till Af-c och "Utökad flexibel punkt" . Funkade bättre men jag upplevde att autofokusen jagade väldigt mycket. Testade att ändra "Varaktighet af spårning" mellan 1 och 5 men upplevde ingen större skillnad här mot fotbollspelarna. (Däremot märker man stor skillnad om man växlar mellan två statiska punkter, då tar det lång tid innan den fokuserar om i läget 1 medan den är betydligt snabbare i läge 5)
Det jag tyckte fungerade bäst var af-c och centrumpunkten. Tog inte mer än ett femtiotal bilder men de stora flertalet blev trots allt bra.
Bilderna tagna med Sony A77II, Minolta 80-200/2,8G APO HS vid f4.0 och ISO800.
 

Bilagor

  • DSC01566_arw_800.jpg
    DSC01566_arw_800.jpg
    132.1 KB · Visningar: 49
  • DSC01556_arw_800.jpg
    DSC01556_arw_800.jpg
    160.2 KB · Visningar: 38
  • DSC01545_arw_800.jpg
    DSC01545_arw_800.jpg
    136.2 KB · Visningar: 37
Jag tänker mest på orsak och verkan Lennart, jag klarar mig fint med min gamla A77 och RX100 och även min första digitala KM5D tas fram i bland för den är också en trevlig kamera, fast jag hoppades på när det begav sig att den skulle få en 8Mp sensor.


Tyvärr så ser jag en röd tråd i dag som genomgående handlar om att kunna ta så rena högisobilder som möjligt och så autofokus, jag tycker dom två attributen dominerar stort, visst DR pratas det också mycket om men den debatten leder bara till osämja. hantering och ergonomi handlar mycket om vanan med sin kamera, vet man inte om den saknade knappen så klarar man sig hyggligt ändå.


Sonydebatterna hade absolut sin relevans tycker jag, för den ansågs som en relativt stark konkurrent till dom två stora som fått totaldominera hela kameramarknaden sedan hedenhös.


//Bengt.
 
Gick ner en sväng på idrottsplatsen i närheten av bostaden i för att testa autofokusen. Nu är jag ingen actionfotograf och har ingen vana av denna typ av fotografering så min "forskning" ska väl inte tas allt för allvarligt.
"Lock On af" funkade inget vidare. Den funkar på en "fri" spelare men tappar fort bort sig när många spelare befinner sig i sökaren. Gick över till Af-c och "Utökad flexibel punkt" . Funkade bättre men jag upplevde att autofokusen jagade väldigt mycket. Testade att ändra "Varaktighet af spårning" mellan 1 och 5 men upplevde ingen större skillnad här mot fotbollspelarna. (Däremot märker man stor skillnad om man växlar mellan två statiska punkter, då tar det lång tid innan den fokuserar om i läget 1 medan den är betydligt snabbare i läge 5)
Det jag tyckte fungerade bäst var af-c och centrumpunkten. Tog inte mer än ett femtiotal bilder men de stora flertalet blev trots allt bra.
Bilderna tagna med Sony A77II, Minolta 80-200/2,8G APO HS vid f4.0 och ISO800.


Trevliga bilder, det finns nog en hel del kombinationer att trixa med ser det ut som, tar nog sin tid att prova allt förmodar jag.
 
Hur man än vrider....................

Håller med.

AF utvecklas väl hela tiden, förhoppningsvis till det bättre, såg att det var ett Minolta 600/f=4 till salu på blocket i våra hemtrakter, vore kanske något att släpa omkring.Undra hur AF är idag på ett sådant.

Ett av problemen är väl att veta hur man ska använda något. Jag fotar nästan aldrig action och vore nog dålig oavsett kamera. Man kan förstå att val av kamera kan vara beroende på AF. Men viktigaste är nog övning och teknik. Att tro på en kamera som bara fixar AF från matematiska algoritmer är nog långsökt då kameran knappast kan veta vem t.ex man vill fota. Möjligen i framtiden med ansiktsigenkänning eller rörelsemönster igenkänning.....

Dock finns ju lightfield kameror, Där kan man ju ändra focus efteråt :) https://www.lytro.com/camera/specs/
Sedan kanske man kan tänka sig som militären att man sätter kameran på stativ och siktar med en laser på önskat objekt sedan snurrar kameran och tar kort eller som denna där objektet har en radio "tag" med sig http://www.soloshot.com/ Verkar klart häftig :)
 
Tyvärr så ser jag en röd tråd i dag som genomgående handlar om att kunna ta så rena högisobilder som möjligt och så autofokus, jag tycker dom två attributen dominerar stort, visst DR pratas det också mycket om men den debatten leder bara till osämja. hantering och ergonomi handlar mycket om vanan med sin kamera, vet man inte om den saknade knappen så klarar man sig hyggligt ändå.

//Bengt.

Visst handlar det om AF och högisoprestanda i mångt och mycket. Det har du alldeles rätt i. DR är ett ämne som många verkar vilja missförstå med avsikt hur många argument som läggs fram.

Problemet, som jag ser det är att väldigt många kräver av sin kamera att den ska vara bäst på allt till lägsta pris samtidigt som man ställer allt mindre krav på sig själv som fotograf.

Eftersom jag varit med sedan länge vad gäller analog fotografering och hela den digitala perioden sedan den började och haft förmånen att ha foto som yrke har jag kommit i kontakt med många fotografer. Många av dem var/är så skickliga att de fångar underbara ögonblicksbilder med ganska ålderstigna digitala kameror.

Varför blir det så? Jo, de sätter BILDEN i centrum och för att få till den bilden ligger det i deras intresse att kunna sin utrustning samt ständigt utveckla sitt bild/motivseende samt efterbehandling. Det är därför jag drar upp det här eftersom A77II absolut inte har dålig AF, men fordrar lite träning och inlärning för att hanteras rätt vid olika situationer.

Trots att jag mycket teknikintresserad börjar jag snart bli "anti-teknist" eftersom en ny dslr knappt hinner presenteras förrän det öppnas en ny forumtråd om en efterföljare.

Jag struntar i om jag får skit för det här inlägget (det är inte riktat mot dig Bengt, men ditt inlägg var lämpligt att svara på och föra in mina tankar i tråden) men jag hävdar att de flesta som deltar i dessa teknikforum "kan mindre än vad deras gamla kameror är kapabla till" och likväl ropar man efter uppgraderingar och nya prylar.

Jag kan inte med bästa samvete säga att jag kan min utrustning till 100%. Ej heller bildredigeringsprogrammen. Så därför är det oftast mitt fel om BILDEN inte blir bra. Så därför uppgraderar jag inte förrän jag ser verkligt behov av det. Höll på och bytte hit och dit innan utan att för den skull bli bättre fotograf. Nu försöker jag leva efter mitt eget evangelium och alltid träna med utrustningen och försöker förbättra mina kunskaper i bildbehandling.

Jag äger ingen A77II, men har provat den och tycker den har bra AF och DR samt en massa kluriga finesser. Kommer säkert att glädja många användare.

Självklart finns det vissa behov som utkristalliserar sig med tiden där byte/uppgradering är befogad.
Skulle någon exempelvis finna att lågljusegenskaperna i befintlig kamera är en för stor broms i det egna bildskapandet så är det ju mer logiskt att byta då. Men först efter att man verkligen pressat ut allt som går i den kamera man har.

För det handlar väl förhoppningsvis om att få till BILDEN med det innehåll och utseende man eftersträvar.
Det finns väldigt många bra bilder som förvisso är lite brusiga, inte har ultimat DR etc. Men motiv och komposition och efterbehandling är så bra att man inte ser "defekterna" om man inte letar noga.

//Lennart
 
Visst handlar det om AF och högisoprestanda i mångt och mycket. Det har du alldeles rätt i. DR är ett ämne som många verkar vilja missförstå med avsikt hur många argument som läggs fram.

Problemet, som jag ser det är att väldigt många kräver av sin kamera att den ska vara bäst på allt till lägsta pris samtidigt som man ställer allt mindre krav på sig själv som fotograf.

Eftersom jag varit med sedan länge vad gäller analog fotografering och hela den digitala perioden sedan den började och haft förmånen att ha foto som yrke har jag kommit i kontakt med många fotografer. Många av dem var/är så skickliga att de fångar underbara ögonblicksbilder med ganska ålderstigna digitala kameror.

Varför blir det så? Jo, de sätter BILDEN i centrum och för att få till den bilden ligger det i deras intresse att kunna sin utrustning samt ständigt utveckla sitt bild/motivseende samt efterbehandling. Det är därför jag drar upp det här eftersom A77II absolut inte har dålig AF, men fordrar lite träning och inlärning för att hanteras rätt vid olika situationer.

Trots att jag mycket teknikintresserad börjar jag snart bli "anti-teknist" eftersom en ny dslr knappt hinner presenteras förrän det öppnas en ny forumtråd om en efterföljare.

Jag struntar i om jag får skit för det här inlägget (det är inte riktat mot dig Bengt, men ditt inlägg var lämpligt att svara på och föra in mina tankar i tråden) men jag hävdar att de flesta som deltar i dessa teknikforum "kan mindre än vad deras gamla kameror är kapabla till" och likväl ropar man efter uppgraderingar och nya prylar.

Jag kan inte med bästa samvete säga att jag kan min utrustning till 100%. Ej heller bildredigeringsprogrammen. Så därför är det oftast mitt fel om BILDEN inte blir bra. Så därför uppgraderar jag inte förrän jag ser verkligt behov av det. Höll på och bytte hit och dit innan utan att för den skull bli bättre fotograf. Nu försöker jag leva efter mitt eget evangelium och alltid träna med utrustningen och försöker förbättra mina kunskaper i bildbehandling.

Jag äger ingen A77II, men har provat den och tycker den har bra AF och DR samt en massa kluriga finesser. Kommer säkert att glädja många användare.

Självklart finns det vissa behov som utkristalliserar sig med tiden där byte/uppgradering är befogad.
Skulle någon exempelvis finna att lågljusegenskaperna i befintlig kamera är en för stor broms i det egna bildskapandet så är det ju mer logiskt att byta då. Men först efter att man verkligen pressat ut allt som går i den kamera man har.

För det handlar väl förhoppningsvis om att få till BILDEN med det innehåll och utseende man eftersträvar.
Det finns väldigt många bra bilder som förvisso är lite brusiga, inte har ultimat DR etc. Men motiv och komposition och efterbehandling är så bra att man inte ser "defekterna" om man inte letar noga.

//Lennart



Bra och tankeväckande skrivet.

//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.