- Microjustering fungerar inte i praktiken. Helt värdelöst
- Ja det krävs prylar från endast en leverantör. Nikon tar inte i en Sigma och vice versa
- Kan kosta pengar givetvis om det är beganade prylar man köper. Eller för den delen kompletterar en befintlig utrustning med något nytt..
Och mer utvecklat:
- Microjusteringen (MJ) justerar endast på en bländare och ett avstånd. Dessutom har vi idag oftast zoomobjektiv som kan uppvisa bakfokus på vissa brännvidder och frontfokus på andra.
Vet inte vilka varianter av microjustering som du har erfarenhet av, men på Sony A850 och A900 så stämmer inte det som du skriver.
Jag hade ett Sony 28-75/2,8 Zoom och ett 85/1,4ZA som låg fel. Lämnade sedan in dem och fick de justerade, men innan dess använde jag microjustering.
Även zoomobjektivet som jag mätte upp på max tele-läge och största bländare blev efter detta helt rätt på alla brännvidder. Samma sak med 85an, även om det var en prime.
Vet inte om jag provade med olika bländare, men tror knappast att fokus skulle flyttas för att man bländar ner. AF jobbar ju alltid med bländaren helt öppen och om fokus skulle ändras sen när bilden tas för att det bländas ned så skulle det ju bli fel på även korrekt justerade objektiv. Har aldrig hört talas om det, men helt säkert är det inte så på Sony i alla fall.
Att Nikon inte tar i Sigma osv. är inget problem. Hus och objektiv ska INTE kalibreras ihop! Då kan det bli hur fel som helst om man skaffar nya objektiv.
Nikon-kameror justeras av Nikon, Sigma-objektiv av Tura, Sony-objektiv av Sony osv (deras utsedda auktoriserade serviceverstäder.).
All utrustning ska korrigeras mot referensutrustnig. Om kameran ligger rätt och objektivet ligger rätt så blir det rätt, även om de är av olika fabrikat.
Skulle objektiv och kamera ligga inom snäv tolerans, fast var för sig åt olika håll i området så kan microjustering användas med gott tresultat för att göra den sista lilla pyttejusteringen. Därför är det värdefullt anser jag.
Begagnade objektiv utan garanti bör man verifiera att de ligger rätt och komma överens om det med köparen.
/Mats