Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony fälttestar fullformatare med 102(!) st korslagda AF-sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
Läckor från fälttestare ger vid handen att de redan har fått en fullformatare från Sony med en ny typ av 24 Mp sensor och med 102(!) korslagda AF-sensorer.

Eftersom Sony gav Nikon ett års försprång på att använda Sonys 36 Mp sensor (kommer som bekant i Nikon D800), som av allt att döma verkar vara en h-lsikes bra sensor (kolla DxO:s mätningar - den verkar sopa golvet med i stort sett allting annat hittills), så måste väl Sony hitta på någonting annat för att konkurrera med D800 (och 5D MkIII). Avancerad AF och hög seriebildhastighet kan vara en väg att gå.

Baskänslighet ISO 100-25.600, expanderbart till ISO 50-102.400. Inte så pjåkigt för 24 Mp.

SAR har åsatt denna läcka kategori SAR-4. Eftersom det handlar om prototyper kan specifikationerna komma att ändras flera gånger.

Denna fullformatare är tydligen tänkt att presenteras i september i år. Nästa Sony fullformatare från Sony kommer att använda i princip samma sensor som nu kommer i D800, så därför kan de inte släppa den förrän kanske under våren 2013.

Sony har ju visat sig vara kolossalt sluga när det gäller affärer. De räknar kanske med att Nikon ska ta kol på 5D MkII åt dem med sin D800... :)

Samt att Nikon säkerligen (enligt min mening helt berättigat) räknar med att sälja enorma antal av sin D800 - så Sony har säkerligen kunnat få rejält betalt från Nikon för denna ettåriga(?) exklusivitet på 36 Mp sensorn, kan man tänka.

http://www.sonyalpharumors.com/sr4-...ss-102-point-af/comment-page-1/#comment-83458
.

Senast ändrad:
Vart har du hållt hus Gunnar? Har inte sett ett inlägg ifrån dig på länge. Detta verkar högst intressant, presentation photokina i september =)

Jag är inte riktig dö' än, bara halvdö'...

Jag meddelade i någon av Sonytrådarna för en tid sedan att jag skulle komma att vara frånvarande ett tag. Har råkat ut för rent dj-v-lusiska ryggsmärtor, så jag har väldigt svårt att sitta framför datorn. Kommer förhoppningsvis inte att behöva vara helt frånvarande framöver (smärtorna avtar gradvis, men ack så långsamt), så min närvaro under den närmast överblickbara framtiden lär väl komma att bli bli betydligt mindre intensiv än vad den tidigare ibland har kunnat vara.
.

102 korssensorer betyder ju 204 linjära sensor-par. Undrar hur många processorer de behöver stoppa in för att hantera allt den informationen med tillräcklig speed!

PS Jag har inte använt beteckningen Sony A99 om denna 24 Mp-kamera. Tror nämligen inte att det är det mest sannolika. Vad ska de då kalla 36 Mp-modellen som är planerad att komma under våren 2013?
.

Tråkigt med din rygg, hoppas det blir bättre, krya på dig! Bästa bodemedlet blir väl när Sony släpper sina nya dräpare =)

102 korssensorer betyder ju 204 linjära sensor-par. Undrar hur många processorer de behöver stoppa in för att hantera allt den informationen med tillräcklig speed!

PS Jag har inte använt beteckningen Sony A99 om denna 24 Mp-kamera. Tror nämligen inte att det är det mest sannolika. Vad ska de då kalla 36 Mp-modellen som är planerad att komma under våren 2013?
.

Vi får se. Kan mycket väl bli så att Sony gör dels en "Canon 1DX / Nikon D4"-motsvarande kamera med snabb och säker AF, låg upplösning (24 mpx) och sjukt bra lågljusegenskaper och att de sedan gör en studiomodell med högre upplösning och svagare AA-filter. Kanske inte som Nikons två varianter av D800, utan ett mellanting.

Vad de ska kallas vet bara Sony, båda kan ju inte heta A99, men det kan likaväl vara den första.

Jag måste erkänna att jag tappade sugen ett tag och lednat lite på Sony för att det dröjt så mycket med vissa saker, men jag har fått tillbaka hoppet.

Stämmer nog som du säger Gunnar att de är sluga :).

Livslängden på FF-kamerorna har i alla fall hittills varit minst tre år. Kan vara smart av Sony att lansera sin lite senare om de har utveckling kvar att göra som kan ge dem ett rejält försprång. SLT/EVF-tekniken i en ytterligare förbättrad variant kan bli totalt överlägsen den numera föråldrade DSLR-tekniken. Speciellt på snabba kameror och där går det nog att skruva upp fps rejält till kanske 20 fps.

För att hantera det krävs massor av snabb buffert, snabba XQD-kort och mycket CPU, vilket ju är billig elektronik dag, bara att fläska på. Då kan CPU-kraften räcka väl till att även hantera en betydligt mer avancerad AF.

AF har varit Sonys akilleshäl nu där de ligger lite efter konkurrenterna, men de har förmågan att göra stordåd och ta sig förbi ordentligt.

Kan bli mycket roligt, oavsett om den kallas A99 eller nåt annat, men jag tror på A99.

/Mats

---
AF har varit Sonys akilleshäl nu där de ligger lite efter konkurrenterna, men de har förmågan att göra stordåd och ta sig förbi ordentligt.
---
Mja, riktigt så enkel är inte bilden. När det gäller AF-noggrannhet så har Sony tenderat att vara bäst, och Canon sämst. När det gäller följande AF av "virriga" motiv brukar Canon vara bra, medan Sony (hittills) har varit sämst.

När det gäller följande AF av mindre virriga motiv (som körande bilar etc) verkar Sonys AF fungera mycket bra. I den enda test om autofokusens noggrannhet som jag har sett (den i tyska fotoMagazin Nr 5 2008) så stog A700 i en klass för sig själv. Där sopade den golvet med 1D, 1Ds, D3, D300 etc. Pentax och Olympus gjorde inte så bra ifrån sig (med de modeller de hade då).

Och ja, Sony har definitivt visat att de är kapabla att springa mycket fortare än de andra, när de lägger manken till. Spännande tider framöver! Sony har sedan de grundades för över ett halvt århundrade sedan lyckats vara ett av världens mest innovativa företag, och eftersom en förmåga som denna knappast lär upphöra helt plötsligt, så kommer vi säkert att i framtiden få se väldigt mycket både roligt och knasigt från Sony. Säkert så länge vi lever i alla fall... :)
.

Mja, riktigt så enkel är inte bilden. När det gäller AF-noggrannhet så har Sony tenderat att vara bäst, och Canon sämst. När det gäller följande AF av "virriga" motiv brukar Canon vara bra, medan Sony (hittills) har varit sämst.

När det gäller följande AF av mindre virriga motiv (som körande bilar etc) verkar Sonys AF fungera mycket bra. I den enda test om autofokusens noggrannhet som jag har sett (den i tyska fotoMagazin Nr 5 2008) så stog A700 i en klass för sig själv. Där sopade den golvet med 1D, 1Ds, D3, D300 etc. Pentax och Olympus gjorde inte så bra ifrån sig (med de modeller de hade då).

Och ja, Sony har definitivt visat att de är kapabla att springa mycket fortare än de andra, när de lägger manken till. Spännande tider framöver! Sony har sedan de grundades för över ett halvt århundrade sedan lyckats vara ett av världens mest innovativa företag, och eftersom en förmåga som denna knappast lär upphöra helt plötsligt, så kommer vi säkert att i framtiden få se väldigt mycket både roligt och knasigt från Sony. Säkert så länge vi lever i alla fall... :)
.

Sony A700 vs Canon 1D och Nikon D300 är ju inte så aktuellt i dagsläget.
Det där med noggrannheten i AF håller jag med om, men det är en kunskap som är begränsad till ungefär oss som huserar här på Sony-forumen. När FOTO m.fl. testar så kommer det inte fram, utan bara ett siffervärde på hur snabbt kameran låser fokusen på målet och möjliggör avtryck.

Modernare test av AF finns t.ex. i senaste numret av Proffsfoto där Martin Agfors har testat A77 i samband med sportfoto där den inte riktigt hänger med profskamerorna från Canon och Nikon.

Inte sagt att A77 är dålig på något sätt, men ska man spela i prosegmentet så räcker den inte riktigt till.

Objektiven är inte heller tillräckligt snabba i det avseendet så att SSM på t.ex. 70-200/2,8 är inte lika snabb som Canons motsvarighet. Tydligen så är nya SSM omgjort så att det är riktigt snabbt och det ska ju komma ver II-versioner av G-objektiven bl.a., villket är lovande.

Den sista saken som inte är helt up-to-date är den mekaniska bländarstyrningen, den hänger helt enkelt inte med i svängarna på 12 fps och mer.

/Mats

Det där med noggrannheten i AF håller jag med om, men det är en kunskap som är begränsad till ungefär oss som huserar här på Sony-forumen. När FOTO m.fl. testar så kommer det inte fram, utan bara ett siffervärde på hur snabbt kameran låser fokusen på målet och möjliggör avtryck.

Modernare test av AF finns t.ex. i senaste numret av Proffsfoto där Martin Agfors har testat A77 i samband med sportfoto där den inte riktigt hänger med profskamerorna från Canon och Nikon.

Inte sagt att A77 är dålig på något sätt, men ska man spela i prosegmentet så räcker den inte riktigt till.

Objektiven är inte heller tillräckligt snabba i det avseendet så att SSM på t.ex. 70-200/2,8 är inte lika snabb som Canons motsvarighet. Tydligen så är nya SSM omgjort så att det är riktigt snabbt och det ska ju komma ver II-versioner av G-objektiven bl.a., villket är lovande.

Den sista saken som inte är helt up-to-date är den mekaniska bländarstyrningen, den hänger helt enkelt inte med i svängarna på 12 fps och mer.

/Mats

Jag tycker AF i A77 är suverän. Oerhört snabb och exakt. Men inte med alla objektiv och objektiven är nog här kedjans svagaste länk. Jag har testat A77 tillsammans med zoomarna 16-50/2,8 SSM (1), 28-75/2,8 SAM (2) samt 70-300/4,5-5,6 G SSM (3). AF är ruggigt snabb och exakt med (1) med ytterst få missar och mycket snabb även med (2). Jag har inte testat (3) mer än på SM-finalen i bandy och kombinationen fungerade i stort sett bra men det blev en del missar. Då ska man i sammanhanget också känna till att jag inte använde stativ och att jag i första hand var där som åskådare.

/Torbjörn

Spännande....hoppas även dom kommer med lite nya FF-glas som matchar dessa hus.

102 AF punkter låter lite overkill tycker jag personligen om Sony nu inte hittat på något nytt så att AF-punkterna är utspridda på en betydligt större yta än tidigare möjligt/gjorts...menar i tex 5D MarkIII är det väldigt trångt på den ytan trotts att den "bara" har 61 AF-punkter.
Sen 102 AF-punkter...är väl ingen(?) kamera som använder sig av jämt antal AF-punkter men Sony kanske även där har hittat på något nytt...ett nytt upplägg av AF-punkterna kanske(?)

Naee detta tror jag faktiskt är önsketänkande precis som tidiga rykten för A77an då det sas att den skulle ha 51 AF-punkter....men visst samtidigt så hoppas jag att det stämmer för det hade varit kul om Sony satte dom två stora på pottkanten när det gäller AF:en.

Spännande....hoppas även dom kommer med lite nya FF-glas som matchar dessa hus.

102 AF punkter låter lite overkill tycker jag personligen om Sony nu inte hittat på något nytt så att AF-punkterna är utspridda på en betydligt större yta än tidigare möjligt/gjorts...menar i tex 5D MarkIII är det väldigt trångt på den ytan trotts att den "bara" har 61 AF-punkter.
Sen 102 AF-punkter...är väl ingen(?) kamera som använder sig av jämt antal AF-punkter men Sony kanske även där har hittat på något nytt...ett nytt upplägg av AF-punkterna kanske(?)

Naee detta tror jag faktiskt är önsketänkande precis som tidiga rykten för A77an då det sas att den skulle ha 51 AF-punkter....men visst samtidigt så hoppas jag att det stämmer för det hade varit kul om Sony satte dom två stora på pottkanten när det gäller AF:en.

Använder oftast bara en fokuspunkt i alla fall :)

Hur ser kommunikationen ut mellan kameror och objektiv för Alpha-fattningen? Det borde väl gå bra att lägga till kommandon i protokollet för att styra bländaren? Då tar man bort den mekaniska bländarstyrningen. (Eller kanske behåller den men bara ha den aktiverad för äldre kameror).

/Mats

Det beror väl på att Sony är ensamma om att använda återkoppling för sin AF, om jag nu minns rätt. Dvs att kameran kollar att det verkligen blev rätt. Det gör inte CaNikon. Problemet är att det tar längre tid. I övrigt så har väl Sony samma grundprincip som CaNikon för sin AF funktion...

Nu skall vi i ärlighetens namn även säga att det KAN vara (betyder inte 100%) ett problem med nogranheten hos CaNikon inititalt. När prylarna väl är injusterade så är det absolut inget problem. Dock kan jag nog anse att det vore skönt att slippa resorna till verkstad varje gång jag köpt en ny pryl. 6 av 6 DSLR samt 15 av 16 objektiv har varit på injustering. Bedrövligt men som sagt, efter justering så sätter mina prylar fokus till 100% varje gång.....och rasande snabbt går det med rätt objektiv

Jag måste ha extrem tur.. Mina objektiv har alltid fungerat med fokus-justeringen "in-camera".. Börjar blir nervös för att börja uppgradera min objektivpark under nästa år..

Det beror väl på att Sony är ensamma om att använda återkoppling för sin AF, om jag nu minns rätt. Dvs att kameran kollar att det verkligen blev rätt. Det gör inte CaNikon. Problemet är att det tar längre tid. I övrigt så har väl Sony samma grundprincip som CaNikon för sin AF funktion...

Nu skall vi i ärlighetens namn även säga att det KAN vara (betyder inte 100%) ett problem med nogranheten hos CaNikon inititalt. När prylarna väl är injusterade så är det absolut inget problem. Dock kan jag nog anse att det vore skönt att slippa resorna till verkstad varje gång jag köpt en ny pryl. 6 av 6 DSLR samt 15 av 16 objektiv har varit på injustering. Bedrövligt men som sagt, efter justering så sätter mina prylar fokus till 100% varje gång.....och rasande snabbt går det med rätt objektiv

Känns som om att tappa AF prestanda för att man återkopplar vid varenda exponering är ett dåligt val av Sony. Den borde rimligen gå att stänga av för prestandafreaks :)

MrKarisma - Ja, det KAN vara risk för att fokuseländet kan explodera för dig då... :-(

Dock skulle jag tro att sannolikheten för att du skulle hamna AF-träsket är mindre i just ditt fall. När du har så många hus och objektiv som passar så bra ihop utan att det har behövts några justeringar (förutom lite smärre mikrojusteringar - vilket naturligtvis inte heller skulle ha behövts ifall tillverkarna sett till att leverera sina grejor såpass väl injusterade som vi som kunder borde kunnat förvänta oss), så kan detta indikera att just dina prylar råkar ligga ganska nära det nominella AF-planet.

Men du får förstås nagelfara varje ny glugg du kommer att skaffa framöver med allra största misstänksamhet...
.

Senast ändrad:
Känns som om att tappa AF prestanda för att man återkopplar vid varenda exponering är ett dåligt val av Sony. Den borde rimligen gå att stänga av för prestandafreaks :)
Det är förstås alltid så att olika verktyg är olika optimerade för olika användningsområden. Man får välja efter vad som i de flesta fall passar bäst för just sitt egna fotosätt. Ifall man har tillräckligt med stålar förstås, annars får man kompromissa. Även om kassan är skral så går det dock att klara detta ganska bra genom att leta på begagnat-marknaderna.

Vill man att att det ska bli "Fort men fel" kan man ju f.ö. alltid skaffa lite Canon-grejer... :)

Det har jag gjort. Men jag får ändå ut klart många fler skärpemässigt användbara bilder ur min lilla "oansenliga" Sony A550 än jag får ur mina Canon EOS-1D (A550:an är faktiskt kapabel att klara av en del revolutionerande fotouppgifter). Bör förstås säga att jag inte har några nya och svindyra versioner av 1D (men detsamma gäller även för mina Sony-systemkameror), och att aktionfoto utgör en tämligen begränsad del av mitt fotande. Får väl se ifall jag rensar ut Canon-grejerna senare - enligt läckor satsar ju Sony f.n. en hel del krut på att få fram verkligt vassa AF-system till sina objektiv och kameror.

Vart barkar det åstad? Ska bli spännande att se!
.

Ifall man föredrar snabb men onoggrann AF eller lite långsammare men med högre precision beror förstås väldigt mycket på vad man har vant sig vid, vad man rent praktiskt känner till om olika system och vad som är ens huvudsakliga användningsområden.

Med mitt sätt att fota föredrar jag absolut att skärpan sitter på bilderna, än att det ska gå fort och bli oskarpt. Kan förstås till viss del finnas en tillvänjning vid detta pga att jag har Sony som huvudsystem. Man satsar högst sannolikt mera på att utveckla de fotograferingsområden där skärpa är viktigare än snabbhet (i mitt fall). Och vice versa när man använder andra system

Tror inte att jag är helt ensam om att bli synnerligen frustrerad av att vid de (i mitt fall tämligen få...) tillfällen då man lyckats fånga lite bra bilder, men dessa visat sig spolieras pga av taskig AF-noggrannhet.
:-(

Tycker personligen att tillverkarna i första hand borde se till att deras kameror klarar att fokusera med god noggrannhet på icke-rörliga motiv. Sedan kan de därefter jobba på att öka hastigheten. Det är lätt att se att Sony har valt denna strategi, till skillnad från i stort sett alla andra.

Resultat blir ju annars lätt det som en Canon 7D-användare klagade på (tror att det var ii någon av de långa AF-problemtrådarna här).
Min 7D är ofta jättebra på att följa snabbrörliga motiv, men den klarar ju inte av att få ens en död katt skarp...
.

Senast ändrad:
Jag tar alla gånger hellre ett snabbt och exakt system än ett långsamt och exakt.

Vad du missar hela tiden är att det går att få ordning på CaNikon. Även om det är frustrerande att man så ofta måste åka till verkstad när prylarna är nyinköpta. Åker du till verkstad med din 1D så kan jag nästan lova att de får ordning på den

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar