Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony EVIL-kameror lanseras inom en vecka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade Engadget läst det här (där fakta kommer från Sonys pressrelease, såvitt jag förstår) hade de fått svar på några av sina frågor. T ex att sensorn är i aps-c-storlek.

...

OJ vad snygg den lilla silvriga EVIL-sonyn är, imponerande att få plats med en APS-C-sensor dessutom. Galant Sony.

Nu måste det vara dags för Nikon att visa något nytt snart, annars kanske man börjar fundera på att vara märkesotrogen.. .

30000 kr kablar är billigt idag.. Helsjukt..... Men så är det.. Toppkablar kan kosta betydligt mer än 30000 kr.. Snikvarianter kostar 30000 kr....

Det där måste väl ändå vara ett skämt?? Jag ser iofs ingen smiley men jag utgår ifrån att du skojar.

Jag har varit hifiintresserad av stora mått sedan i slutet av 70-talet och har "lyssnat" på massor av kablar men den diskussionen får vi nog ta i ett hifi-forum istället ;)

OT: Blir inte dessa kompaktsystemare rätt tunga och stora ändå när man monterar ett lite större objektiv?? Jag har liite svårt att förstå vitsen med dom så länge inte objektiven är superkompakta.

OT: Blir inte dessa kompaktsystemare rätt tunga och stora ändå när man monterar ett lite större objektiv?? Jag har liite svårt att förstå vitsen med dom så länge inte objektiven är superkompakta.
Jag håller med dig -- själv skulle jag gärna ha typ GF1 med den lilla pannkaksgluggen som fickkamera.

Det är lite märkligt att de inte lyckas göra kompaktare objektiv. Panasonics 45-200/4-5,6 till m43 är lika stort och väger lika mycket som Canons 55-250/4-5,6 till vanliga aps-c.

OJ vad snygg den lilla silvriga EVIL-sonyn är, imponerande att få plats med en APS-C-sensor dessutom. Galant Sony.
...
Ja, det tycks som att Sony verkligen har ansträngt sig, och inte gett sig innan de lyckades med att få in en APS-C sensor i ett hus som inte är större än Oly och Pannys minsta spegellösa micro FourThirds-kameror. Vilket Samsung enligt min mening totalt har misslyckats med - deras NV10 ser ju i jämförelse minst sagt klumpig ut!

...
Nu måste det vara dags för Nikon att visa något nytt snart, annars kanske man börjar fundera på att vara märkesotrogen.. .
LOL!

Fast jag är helt övertygad om att konstruktörerna hos både Canon och Nikon vid det här laget jobbar så svetten lackar... :)

Märkesotrogen? Själv anser jag att märkestrohet är en synnerligen överskattad egenskap. Vad är det som skulle vara så väldigt bra med detta? Det är ju ingenting annat än en frivilligt påtagen (men helt onödig) begränsning!

För egen del ägar/har jag under mitt liv ägt inte bara kameror från marknadens fem nuvarande huvudspelare, utan systemkameror från över TRETTIO(!) olika tillverkare! Så jag lär ju knappast höja på ögonbrynen ifall du ev. skulle komma att bli dubbelsystem-användare, men kanske konstatera att du i alla fall inte är fullt lika inskränkt som alltför många andra fotoentusiaster beklagligtvis verkar vara... :)

Senast ändrad:
...
Jo, vitsen blir ju ganska liten ifall man monterar ett stort och tungt objektiv på dessa mikrokameror, de kommer naturligtvis bäst till sin rätt med tunna, fasta objektiv (pannkaks-). Tanken är väl att möjligheten till lite längre teleobjektiv trots allt ska ska finnas, ifall man enbart har/vill ta med sig en sådan här mikrokamera.

...
Det är lite märkligt att de inte lyckas göra kompaktare objektiv. Panasonics 45-200/4-5,6 till m43 är lika stort och väger lika mycket som Canons 55-250/4-5,6 till vanliga aps-c.
Ja, man borde ju kunna förvänta sig att Oly och Pannys objektiv till deras microFourThirds-system borde vara mindre och lättare jämfört med övriga tillverkares objektiv till sina större APS-C sensorer

Senast ändrad:
Olympus objektiv borde bli mindre och lättare än Panasonics objektiv då Olympus inte behöver ha stabiliseringen i objektivet.

Men iom att en spegellös kamera har kortare avstånd mellan sensor och objektivfattning kan teleobjektiven bli något längre än objektiv med samma brännvidd på en DSLR.

I en intervju för DPReview om 3D-kameror (som Sonys chefer tydligen är väldigt intresserade av) sa Masashi "Tiger" Imamura, President of Sony’s Personal Imaging and Sound Business group, också något mycket intressant gällande deras spegellösa kamera-serie:

"The company’s {Sonys} relationship with Carl Zeiss will extend to lenses designed for the mirrorless interchangeable lens camera, unveiled at this year’s PMA."

Olympus objektiv är ofta precis samma som äldre fullformatsobjektiv, det är bara det att ytterligare 3-5 glaselement har tillkommit för att nerkonvertera den bakre brännvidden för att passa en mindre sensor bättre.

Tyvärr handlar det som alltid väldigt lite om vad man KAN och vad som är BRA. Det viktiga är att man kan tjäna så mycket pengar som möjligt. Både Olympus och Pana har ju dock ett par objektiv som är nykonstruerade för 4/3-formatet - och då ser man genast storleksskillnader.

Sony's fördel är att de har kapacitet att helt ignorera gamla produkter. En mindre kitzoom kommer helt säkerligen inte vara en lätt modifierad "normalkamerakonstruktion", utan en helt nykonstruerad optik, optimerad för de nya arbetsförhållande som gäller.
Samma sak med samarbetet med Zeiss - om det kommer nya objektiv till den nya fattningen kommer det säkerligen vara nykonstruktioner - konstruerade och planerade redan från början för att användas på kortare registeravstånd.

Nej, men min bedömning är at de har mindre intresse av att använda gamla konstruktioner. Och även i en normal 18-55 fins det ganska stora storleksvinster att gör på att kunna planera efter ett kortare registeravstånd.

Mockupen på kameran på PMA kan mycket väl vara den 16-80 F/2.8-3.5 som de nyligen patenterade, och då förstår man att det verkligen är kompakt konstruerat.

...
Trådrubriken i sig självt är dock rktigt intressant, även om den är *host* ganska dåligt underbyggd än så länge. OM dom släpper ett vettigt system (med steady-shot inside) innan sommaren så är dock mitt systembyte (eller iaf parallellkörning av två system igen... suck...) ganska spikat.
När jag skrev min trådrubrik tyckte jag själv att den var *host* tämligen väl underbyggd...
Även om det vid den tidpunkten ännu inte fanns någon officiell bekräftelse från Sony.

Men nu finns det:
http://www.sony.se/hub/dslr/2

:)

Snubben bakom detta rykte högg däremot i sten så rejält att vederbörande tvivelsutan åstadkom årets mest praktfulla gnistregn ... :)
http://photorumors.com/2009/11/15/sony-mirrorless-camera/

Hans/hennes photoshoppade(?) bild av det förväntade utseendet av Sonys nya spegellösa kameror är väl så långt borta från vad Sony var på gång med som det överhuvudtaget går att komma ... :)

Edit: Kan vara en bearbetad Sony DSC-R1 bild.

Senast ändrad:
Den får tydligen en "de fokus" funktion.. Fattar jag rätt? Dvs att den lägger skärpan rätt samt sedan skapar en konstgjord bokeh..

Sådant har jag inte sett förr.. Har alla kompaktare sådant idag??

ojojoj vad lite koll man har på kameror utanför systemkamror...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto