Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony EVIL-kameror lanseras inom en vecka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så hade jag tänkt för tio år sedan - men nu tar jag mig inte riktigt lika mycket ekonomiskt utrymme för detta rent privat... Iofs betalar mitt kameraintresse en ganska stor del av min inkomst per år, men inte så att det täcker för täta systembyten. Vad det gäller beg-marknaden, sälja/köpa för skojs skull så är det inga problem - men här blir det ju isf tal om nyinköp av två kompletta system från grunden (ett litet + ett stort) - ren kapitalförstöring alltså. Du är 50-60.000 fattigare när du går ut ur butiken, och när du kommit hem och packat upp prylarna har dom minskat i värde med 15.000. Innan du laddat batterierna och tagit första bilden. :-/

...
På gatan blir man klart mer osynlig, men även på festen då en del tappar tråden när de blir plåtade med "jättekameran".
...

Sådant behöver man aldrig tänka på med en Sonykamera som har Live view... Så lösning för detta finns redan...

Hur menar du då -- blir kameran osynlig när du använder LV?
I princip - ja!

Med vanliga DSLR-kameror håller du en stor, svart klump framför ansiket, och denna kör du i nyllet på dina foto-offer. Då är det som bekant mycket svårt att undvika ansträngda foto-miner.

Har väldigt nyligen kunnat använda Sony A550 i praktiken. Det som mest intresserade mig var den fina 921.600 pixel-skärmen, och deras Quick LiveView + utvinklingsbar skärm fick jag så att säga på köpet. Men när jag började använda denna, så att kameran t.ex. kunde hänga på magen, då var det som att stiga in i en annan värld!

Barn, djur och vuxna tittar på DITT ANSIKTE. Kameran på magen glöms genast bort. Skulle aldrig ha trott detta ifall jag inte själv hade upplevt det. Sonys (extremt underskattade och förbisedda) Quick LV ger möjligheter till bilder som ingen annan kamera klarar.

A500/A550 klarar faktiskt 4 bilder/sek i Quick LV-läge, med autofokusering, autoexponering etc. för varje bild. Canon, Nikon och de andra behöver 3-4 sekunder på sig PER BILD för autofokus i LV-läge. Ingen av dem är ens uppe på banan innan Sony har gått i mål... :)

Dessutom så har ingen av de andra DSLR-kamerorn utvinklingsbar skärm, förutom Olympus, vilket behövs för att man ska ha någon användning för LV överhuvudtaget (bortsett då från sådant som kontroll av kameror med taskig AF-noggrannhet). Nikon har visserligen äntligen givit en av sina modeller detta (D5000), men eftersom autofokusen fortfarande är så olidligt slö så är ju detta ändå av föga nytta.

Edit: Lagt in citat för att tydliggöra vad det handlar om.

Senast ändrad:
Och jag bidrar med en bild tagen med live view i låg vinkel där ingen hade en aning om att dom hamnade på bild..

Bilagor

• DSC00448_DxO.jpg
    DSC00448_DxO.jpg
    24 KB · Visningar: 340
Ganska säker på att du hade kunnat ta bättre bilder om du hade lyft lite på kameran.

Eftersom du inte har en aning om vad bilden skall användas till så kan DU tro att den skulle gå att ta på bättre sätt..

Medans jag som vet varför bilden togs . Samt vad den skall användas till. Samt i vilket samanhang i repotaget den kommer ingå i.. Jag vet den vart perfekt till 100% för sitt ändamål.. Och den blev det utan någon stördes utav att den togs.. Och detta 100% tack vare den oerhört funktionella live view min kamera har...

Erland.. Du bör lära dig mer om saker o ting .. Framförallt bör du försöka förstå att du har en hel del stora luckor i dina kunskaper om andra märken samt hur dessa märkens fördelar går att använda... Samt hur dom kan hjälpa fotografen att ta den bild man eftersöker.. Såsom denna bilden som är exakt tagen för att den SKALL vara som den är... Och utan nån vet om att den togs... Bilden är därmed totalt utan minsta lilla tillrättaläggande utav personernas intryck/uttryck dom uppvisar då bilden sedan används i mässrepotaget där den kommer ingå....

Så bli snäppet mindre sarkastisk i tonen samt försök fatta att det är du som har luckorna i kunskap samt användarförståelse ..

Eftersom du inte har en aning om vad bilden skall användas till så kan DU tro att den skulle gå att ta på bättre sätt..
Ja, jag kan ju bara se det du visar mig. Men jag har fortfarande svårt att tro att bilden skulle blivit sämre av att du höjt kameran en bit. Det ser ju inte precis ut som ett hemligt sällskap med fotografering förbjuden. Du kanske kan visa den i sitt sammanhang?

Medans jag som vet varför bilden togs . Samt vad den skall användas till. Samt i vilket samanhang i repotaget den kommer ingå i.. Jag vet den vart perfekt till 100% för sitt ändamål.. Och den blev det utan någon stördes utav att den togs.. Och detta 100% tack vare den oerhört funktionella live view min kamera har...

Erland.. Du bör lära dig mer om saker o ting .. Framförallt bör du försöka förstå att du har en hel del stora luckor i dina kunskaper om andra märken samt hur dessa märkens fördelar går att använda... Samt hur dom kan hjälpa fotografen att ta den bild man eftersöker.. Såsom denna bilden som är exakt tagen för att den SKALL vara som den är... Och utan nån vet om att den togs... Bilden är därmed totalt utan minsta lilla tillrättaläggande utav personernas intryck/uttryck dom uppvisar då bilden sedan används i mässrepotaget där den kommer ingå....

Så bli snäppet mindre sarkastisk i tonen samt försök fatta att det är du som har luckorna i kunskap samt användarförståelse ..

Om du inte förklarar kan det vara svårt att förstå
Verkar som om denna diskussion slutar här
Vore bra med en mer ödmjuk inställning och tonläge annars ska man nog inte ge sig in i diskussioner

Säger bara puuhhh...
//Leif

Erland
Du har glömt en parameter helt plötsligt.. Det handlade om att kunna ta bilden UTAN folk skulle störas av en stor kamera som siktar på dom.. Därför tog jag givetvis en exempelbild där just det var en sådan situation..

Senast ändrad:
Så intensivt som dom lyssnar på dessa 30.000krs högtalarkablar hade dom nog inte märkt något av själva kameran... :)

-Men att slippa spegelsmällen var säkert uppskattat. Med ett kitobjektiv (plast dämpar bra!) monterat på kameran blir den ju faktiskt ÄNNU tystare än när man har en fast liten metallglugg monterad.

Om du inte förklarar kan det vara svårt att förstå
Verkar som om denna diskussion slutar här
Vore bra med en mer ödmjuk inställning och tonläge annars ska man nog inte ge sig in i diskussioner

Säger bara puuhhh...
//Leif

Blir jag otrevligt bemött med sakasm såsom Erland levererar så får man svar med liknande nivå..

och byter han tonfall så kommer givetvis även jag göra det...

Och som jag skrev. Hade INTE sakasmen på slutet kommit i Erlands inlägg så hade jag gladeligen förklarat funktionen.. Jag är nog inte den som inte försöker så gott jag kan beskriva saker om jag bara kan..

Så intensivt som dom lyssnar på dessa 30.000krs högtalarkablar hade dom nog inte märkt något av själva kameran... :)
.

30000 kr kablar är billigt idag.. Helsjukt..... Men så är det.. Toppkablar kan kosta betydligt mer än 30000 kr.. Snikvarianter kostar 30000 kr....

och Erland.

Jag skall länka in bildtråden sedan så kan de se bilden i stt samanhang.. Kul du visar intresse skall också sägas... Därmed fred på jorden...

Tyvärr tar det nog några dagar då humöret är i botten eftersom min fru ligger på sjukan (igen) efter en ytterligare stor operation.. Så pilla med bilderna känns just nu lite halvtomhalft ointresant tyvärr...

Senast ändrad:
Beklagar verkligen. Hoppas allt går bra...

Det verkar nu ganska säkert att NEX3 och NEX5 släpps till helgen... :) Jag hittade ett steg vidare efter en person jag hörde av efter ISSCC. 7'an och GH2 verkar dröja tills september.
Jag undrar vad dom gjort med sensorn för att köra video på den. Det finns ett antal sätt, och de har alla gemensamt att de sänker stillbildsprestandan märkbart - alltså antar jag tyvärr (för videofantasterna) att de första två modellerna kommer ha rolling shutter (som är den minst förstörande av alla sätt att kombinera video/stillbild).

Så nu väntar jag bara på exakta besked om fattningen och lite andra fysiska mått så ska det börja snickras wide-converter.

Och jag bidrar med en bild tagen med live view i låg vinkel där ingen hade en aning om att dom hamnade på bild..

Mycket bra, en bild som skiljer sig från standardformulär A. Den som inte inte förstår finessen med denna finurliga LV-användning är bara att beklaga. Det är nästan skrämmande att inte vissa vill erkänna dom fina möjligheterna detta skapar. På jobbet pratar dom om att man inte skall ha tunnelseende, utan man måste vinkla ut sitt sätt att se på saker ock ting. Otroligt många står fortfarande rakt upp när dom skall fota 2 åringen som sitter på golvet med byggklossar, alltid samma vinkel, oerhört svårt att bryta detta tydlingen, problemet när man själv sätter sig ner så kommer ofta barnet till en som ett skott, det blir inte mycke med den bilden, alla som fotat några år ute på stadens gator måste väl i himmelns namn ha märkt, hur folk reagerar när man har kameran vid ansiktet, det hela är ju så uppenbart då, och människorna börjar att bete sig märkligt, men med kameran på magen så.//Bengt.

Kul Benkt att du komenterar som du gör.. Därför jag har en till lite skoj bild som togs utav en god vän samt ikon inom hifivärlden.. Mr Eric Andersson.. Alias "perka"

Vi träffades under mässdagarna och han kikade på min kamera.. Och medans han tittade intreserat på den så passade jag på att smygta en bild medans jag vred o visade kameran.. Och med live view påslagen..... Och vips så satt där en bild av den leende godmodige mannen .. :) Det är iofs en bild som kan tas även med en annan kamera.. Men skillnaden är att denna togs kontrolerat trotts folk stod och tittade på kameran utan dom visste jag tog bilden föränn efteråt då jag visade den...Samtidigt jag vred o vände på den... Så utan göra sig till för fem öre så ser man den glada minen helt naturligt... Inte tillgjort alls.. Jag stod dessutom på vänster sida av fotoobjektet.. Så jag stod inte framför såsom man kan tro då man ser bilden.. Så därmed kan man nog fastslå att Sony redan har riktigt kompetenta kameror för fota gatufoto mm utan kamerorna stör eller syns då dom siktar på folk..

Men därmed inte sagt att det är kul om där kommer fler kameror med denna eminenta egenskap!..

Bilagor

• DSC00614.jpg
    DSC00614.jpg
    12.9 KB · Visningar: 402
Senast ändrad:
...
Men därmed inte sagt att det är kul om där kommer fler kameror med denna eminenta egenskap!..
Antar att du menade att det vore kul ifall även andra tillverkare tog fram kameror med denna eminenta egenskap.

Det tycker även jag. Att de andra DSLR-tillverkarna ännu inte har brytt sig hänger förmodligen ihop med att så många testare inte är särskilt väl förtrogna med Minolta/Sony-systemet, och på de få dagar de disponerar kameran ifråga så hinner de inte med att bekanta sig med de möjligheter som Sonys Quick LiveView + utvinklingsbar skärm ger, och därför nämner de detta bara i förbigående.

I ärlighetens namn måste jag dock också säga, att på senare tid har några testare faktiskt upptäckt detta, och skriver sådant om Sonys variant som: "Det bästa LiveView-system som finns", "The best liveview experience you can get" etc.

Senast ändrad:
...
Vad det gäller beg-marknaden, sälja/köpa för skojs skull så är det inga problem - men här blir det ju isf tal om nyinköp av två kompletta system från grunden (ett litet + ett stort) - ren kapitalförstöring alltså. Du är 50-60.000 fattigare när du går ut ur butiken, och när du kommit hem och packat upp prylarna har dom minskat i värde med 15.000. Innan du laddat batterierna och tagit första bilden. :-/
Då får vi väl för din skull hoppas att Sonys nya E-serie inte är tillräckligt bra för din typ av fotograferande, så att du slippar att slanta upp all denna kosing... :)

Fast det är en risk du nog får räkna med. Jag skulle tippa att Sony inte skulle nöja sig med att lansera ett EVIL-system som inte var bättre än Olympus och Panasonics hittillsvarande modeller. Sony är mycket långt ifrån den stora mängden av "Me too"-företag. Man hör ju ofta Sony-företrädare säga: IF we will do it, we will do it better." Och när de har bestämt sig, så säger de: "WHEN we will do it, we will do it better." :)

Vill ändå fortfaraqnde hävda att 50-60.000 sekiner är ett I-landsproblem, åtminstone ifall man har ett jobb (I-landproblem - du KAN hosta upp slantarna ifall du vill. U-landsproblem - du har inga möjligheter att göra detta). Dessutom gäller ju 50-60 papp bara ifall du tänker bli flersystemanvändare. Ifall du byter system så får du ju tillbaka hälften eller lite mer ifall du säljer av ditt nuvarande system. Under förutsättning att detta är av ungefär samma omfattning, kommer du ju då inte att behöva slanta upp mer än kanske 20-25.000 spänn... :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto