...
På gatan blir man klart mer osynlig, men även på festen då en del tappar tråden när de blir plåtade med "jättekameran".
...
Sådant behöver man aldrig tänka på med en Sonykamera som har Live view... Så lösning för detta finns redan...
Hur menar du då -- blir kameran osynlig när du använder LV?
I princip - ja!
Med vanliga DSLR-kameror håller du en stor, svart klump framför ansiket, och denna kör du i nyllet på dina foto-offer. Då är det som bekant mycket svårt att undvika ansträngda foto-miner.
Har väldigt nyligen kunnat använda Sony A550 i praktiken. Det som mest intresserade mig var den fina 921.600 pixel-skärmen, och deras Quick LiveView + utvinklingsbar skärm fick jag så att säga på köpet. Men när jag började använda denna, så att kameran t.ex. kunde hänga på magen, då var det som att stiga in i en annan värld!
Barn, djur och vuxna tittar på DITT ANSIKTE. Kameran på magen glöms genast bort. Skulle aldrig ha trott detta ifall jag inte själv hade upplevt det. Sonys (extremt underskattade och förbisedda) Quick LV ger möjligheter till bilder som ingen annan kamera klarar.
A500/A550 klarar faktiskt 4 bilder/sek i Quick LV-läge, med autofokusering, autoexponering etc. för varje bild. Canon, Nikon och de andra behöver 3-4 sekunder på sig PER BILD för autofokus i LV-läge. Ingen av dem är ens uppe på banan innan Sony har gått i mål...
Dessutom så har ingen av de andra DSLR-kamerorn utvinklingsbar skärm, förutom Olympus, vilket behövs för att man ska ha någon användning för LV överhuvudtaget (bortsett då från sådant som kontroll av kameror med taskig AF-noggrannhet). Nikon har visserligen äntligen givit en av sina modeller detta (D5000), men eftersom autofokusen fortfarande är så olidligt slö så är ju detta ändå av föga nytta.
Edit: Lagt in citat för att tydliggöra vad det handlar om.