Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony EVIL-kameror lanseras inom en vecka?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
En serie med tre EVIL-kameror (Electronic Viewfinder, Interchangable Lens) kan förväntas bli lanserade av Sony så snart som inom någon vecka. Efter Olympus/Panasonics micro FourThirds och Samsungs NV kommer vi nu tydligen att få Sonys e-mount.

Det som är spännande med detta är ju att Sony hittills har visat starka böjelser för att alltid vilja slänga in något som de gör bättre än alla andra.
:)

Sony har tidigare sagt att OM de kommer att göra ett EVIL-kamerasystem, så kommer det att bli möjligt att använda befintliga Alpha-objektiv (Minolta och Sony) - högst sannolikt via en adapter. De har också sagt att Alpha-systemet (DSLR-kamerorna) kommer att fortsätta att vara huvudprodukten. och EVIL-systemet en nisch-produkt.

Det tror jag också, även om det självfallet är köparna som kommer att bestämma hur det blir med detta. :)

LOL!

Ja - skulle inte ha vågat skriva detta ifall jag inte hade lyckats komma väldigt nära Sony när jag spårade uppgifterna. :)

Jag har i och för sig ingen direkt kontakt med Sony, så uppgifterna kan trots allt vara fel (men i det här fallet har jag som sagt starka skäl till att tro att de stämmer).

Hade varit kul med en länk till någon av källorna som du spårat/följt upp.

Har läst många trådar på bla dpreview ang detta under en längre period men det verkar mesta vara spekulationer och rykten utan några direkta bevis/fakta som verkligen stödjer dessa påståenden..ungefär samma snack som går om efterföljaren till A700an...men visst det skulle inte förvåna mig om Sony släpper/kommer med dessa kameror..PMA hålls ju snart så om dessa kameror verkligen finns så kommer dom säkert att presenteras där.

Jag har inte hittat några länkar till officiella uttalanden från Sony om att de är så nära att lansera detta koncept. Det jag har är lite inlindade antydningar från personer som har nära kontakt med Sony, och vars uppgifter jag sedan tidigare vet har haft substans (förutom att det de har antytt ibland har kommit senare än vad de har sagt - säkerligen beroende på de ofta förekommande förseningarna när man utvecklar något nytt).

Jag tror också att detta E-mount-system kommer att presenteras nu på PMA. Ifall så inte skulle ske, så betyder detta antingen att lanseringen är försenad, eller också att detta trots allt visade sig vara ett rykte utan substans. :)

Senast ändrad:
Tack för den länken, Nicke!

Ser bättre ut än vad jag hade vågat hoppas, ifall detta utdrag ur specificationerna stämmer. :)

Ja ni, håller tummarna för detta :) Känner nämligen inte riktigt att jag hittat hem i M43 kamerorna än.. någonting fattas..

Större sensor kanske... ;P

Sonys E-serie KAN ha större sensorer än Micro FourThirds, men säkerligen inte större än APS-C. Och de kommer tydligen att bli Sonys första system-kameror med video.

Hoppas på att 16/2,8 objektivet är ett pannkaksobjektiv.

Inte?

Från deras fiskala år 2007-04-01--2008-03-31 och till 2008-04-01--2009-03-31 så TRE-DUBBLADE Sony sin produktion av DSLR-kameror. Får nog anses vara exempellöst. Under samma period så tappade Canon 8 procentenheter av världsmarknaden, så det är väl snarare Canon då som inte precis har rosat marknaden (i och för sig inte så konstigt med tanke på alla problem deras kameror har uppvisat på senare tid).

Förefaller som att du inte riktigt vet vad du talar om, eller? :)

Från deras fiskala år 2007-04-01--2008-03-31 och till 2008-04-01--2009-03-31 så TRE-DUBBLADE Sony sin produktion av DSLR-kameror. Får nog anses vara exempellöst. Under samma period så tappade Canon 8 procentenheter av världsmarknaden ...
Detta är anmärkingsvärt med tanke på hur Canikon-frälsta "tidningspersoner" (vill inte kalla dem journalister) skriver ner Sony i tester och tidningsartiklar.

Inte?

Från deras fiskala år 2007-04-01--2008-03-31 och till 2008-04-01--2009-03-31 så TRE-DUBBLADE Sony sin produktion av DSLR-kameror. Får nog anses vara exempellöst. Under samma period så tappade Canon 8 procentenheter av världsmarknaden, så det är väl snarare Canon då som inte precis har rosat marknaden (i och för sig inte så konstigt med tanke på alla problem deras kameror har uppvisat på senare tid).

Förefaller som att du inte riktigt vet vad du talar om, eller? :)

Inte svårt att tredubbla från den nivå dom var på tidigare ;)
Det dom lyckats med enligt min mening är att pressa priserna på Nikon och Canon och det ska dom ha beröm för, men kvalitet och bildkvalitet har inte varit den bästa vad jag förstår.
//Leif

Sony/Canon/Nikon-diskussionen är fullständigt ointressant, och dessutom irrelevant för trådrubriken... :)

Trådrubriken i sig självt är dock rktigt intressant, även om den är *host* ganska dåligt underbyggd än så länge. OM dom släpper ett vettigt system (med steady-shot inside) innan sommaren så är dock mitt systembyte (eller iaf parallellkörning av två system igen... suck...) ganska spikat.

Om det nu kommer en EVIL-serie så vore det ju underbart! Då kan man äntligen plåta i kyrkan utan att störa, eller på pianokonserten. Vill man plåta skygga rådjur med parabolöron så är EVIL given. På gatan blir man klart mer osynlig, men även på festen då en del tappar tråden när de blir plåtade med "jättekameran".
Jag har mycket hellre en EVIL som komplement till den stora, än att ha ett till rasslande bulkigt hus som man ändå inte använder eftersom storleken knappt skiljer.
Spegeluppfällning är ett minne blott. Filmning lär garanterat finnas med.
Visst känns det lite leksak att fota med skärm men jag tror nog att en evf kommer som tillbehör.

På gatan blir man klart mer osynlig, men även på festen då en del tappar tråden när de blir plåtade med "jättekameran".

Sådant behöver man aldrig tänka på med en Sonykamera som har Live view... Så lösning för detta finns redan...

...
OM dom släpper ett vettigt system (med steady-shot inside) innan sommaren så är dock mitt systembyte (eller iaf parallellkörning av två system igen... suck...) ganska spikat.
Vi kan väl i alla fall unna oss att ha kvar åtminstone NÅGRA I-landsproblem att sucka över... :)

Dessutom - att bli dubbelsystemanvändare - skulle det vara så mycket att sucka över egentligen? :)

När jag räknar efter har jag genom mitt liv ägt kameror inte bara från dagens fem nyckelspelare, utan från TRETTIO(!) olika systemkameratillverkare! Var väl då vid en och samma tidpunkt minst 10-systemanvändare... OK, det var väl mest i yngre år - jag höll på med att prova och testa allt vad som fanns på marknaden.

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto