Advertisement

Annons

Sony DSLR till sommaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Min gissning är att det kommer en "budgetvariant" först (därmed inte sagt att den har "sämre" specar än D5D) för att kapa åt sig marknadsdelar vilket ger inkomster och sug efter en mer avancerad modell. Vilken såklart kommer någon månad senare.

Är naturligtvis färgad eftersom jag redan köpt en D5D men jag både tror och hoppas att Sony är seriösa i sin dSLR-satsning men innan jag sett tecken på det kommer jag att ligga lågt med att köpa nya grejor. Bra begagnade kan dock komma ifråga för de kan jag kränga iväg om Sony visar sig satsa på dSLR med mp3-spelare, mobiltelefon eller hushållsassistent inbyggd.
 
Zebulah skrev:
Bra begagnade kan dock komma ifråga för de kan jag kränga iväg om Sony visar sig satsa på dSLR med mp3-spelare, mobiltelefon eller hushållsassistent inbyggd.

Känns som att om någon ska vara först med inbyggd WiFi i DSLR så ska det vara Sony. Det hade ju varit en trevlig utveckling.
 
Clouseau skrev:
Känns som att om någon ska vara först med inbyggd WiFi i DSLR så ska det vara Sony. Det hade ju varit en trevlig utveckling.

Bara de inte bygger in ett kopieringsskydd så man inte kan tanka över sina bilder *L*.

Men visst vore det trevligt att slippa ta ut kortet eller ansluta en sladd bara för att få över fotona till datorn.
 
http://www.sony.co.jp/alpha

Japansk sida med lite flash filmer.

Kolla under 'philosophy' där finns en flashfilm som har något som skulle kunna vara lite förhands smyg eller kanske mer troligt arkivbilder/konceptbilder men endå kul att se.

Man ser saker som "real imaging processor" (som man kan läsa lite om här )och en snabb titt på nått som skulle kunna vara ett nytt kamerahus. Och på slutet antar jag att det är en siluette bild på kameran.

Ingen riktig information om hur kameran/kamerorna kommer specificeras, men endå lite kul :)
 
Anddje skrev:
... Lite synd om dom satsar lågt, men förhoppningsvis får vi de något i 7D eller 9 klass lite senare :)
Det är få gånger som jag vill ha fel, men i detta fall önskar jag av hela mitt hjärta att jag har det.

Om Sony släpper en dregligare D7D, eller en D9D, så kommer de att ansluta till M/KM innovativa och lite aggressiva marknadsapproach och därmed kunna bromsa fanflykten till andra märken. Om de däremot nöjet sig med en uppiffad D5D, eller rent av en D3D, visar de bara att de kommer att satsa på massmarknad i första hand. Sony har sagt sig vilja kapa åt sig en försvarlig marknadsandel och då är det upp till bevis som gäller - snabbt - nu!

Jag tycker att det är lite do-or-die över det hela - det ges bara ett försök till ett första intryck, och det måste bara bli rätt, annars riskerar nog Sony att klassas som skrattretande wannabees. VDns uttalande gör mig lite reserverat inställd - det känns som om de fegar ur och det är inte bra. Mig kommer de alltid att ha kvar - jag har så mycket M/KM-prylar att det kommer att bli svårt att byta till C/N utan en ordentlig buckla i plånboken.
 
Jag har själv varit med om 2 olika sammanslagningar av "konkurrerande" företag p.g.a. uppköp. Jag vet alltså en del om hur rörigt det blir, vems produktlinje skall gälla, vem basar över vem, "Not invented by us", jag måste pinka in mitt revir, etc. etc.

Det tar alltså (lång) tid innan de nya styrkorna formerat sig och jobbar frammåt. Ofta måste en del personer lämna företaget för att det skall linjera upp sig. Alltså, min misstanke är att den kameramodell som man kommer att släppa i sommar/höst är något som låg i "röret" hos KM innan uppköpet/försäljningen. Det är först om MINIMUM ett år som man kan se en produkt där man verkligen sammarbetet mellan företagen. Denna första produkt speglar alltså inte "vad som kommer att komma, utan vad som var på väg ut från KM".

Då kommer jag personligen (säger INTE att detta är sanning) fram till följande resonemang:
KM har släppt en 7D, och sedan en 5D. "Kvar" var alltså antingen en 9D eller en 3D enligt tidigare namningskoncept (analoga kameror). Med tanke på att tidigare 9 modeller sålt dåligt och inte gått hem hos proffsen så misstänker jag att det var en 3D på gång ut. Detta speciellt som man skall konkurera med C350 m.fl. (kommande) modeller i ett lägre pris-segment.

Alltså, vad man kan tyda ut av den i sommar kommande modellen, när det gäller SENARE kommande modeller är, som jag ser det, ganska marginellt. Denna första modell speglar mer vad som var på gång ut från KM, men kommer att ha Sony namnet på sig. Ev. har de hunnit kasta in en Sony sensor för att profilera sig som en Sony kamera.

Det är i alla fall mina tankar.
 
Visst, du har säkert rätt i mycket. Men samtidigt påbörjade ju Sony och KM samarbetet redan i somras. Dessutom var de ju inte konkurrenter rakt av. KM lade ned all vad kompaktkamera heter innan affären och Sony har inte haft någon DSLR.

/Andreas
 
Det luktar väldigt väldigt mycket budgetkamera, som jag skrev tidigare, Sony vill ha marknadsdelar, det får man inte proffssegmentet utan en extremt solid grund och många kunder. Jag hoppas såklart att jag har fel och de presterar en lika ergonomisk kamera som 7D med FF, lite mer pixlar och kommer med ett nytt blixtsystem. Men det är där förvåningen ligger, jag kommer inte bli förvånad om de släpper en plastig 3D som inte kommer vara ett dugg intressant. Tyvärr.
 
Problemet idag är att vi har så förbaskat bråttom. Flera här på FS har skrivit om vilken oerhörd katastrof det är att Sony inte kan få fingrarna ur & presentera nåt & jag har väl själv också varit lite syrak på Sony...

Nu måste vi dock inse att långt ifrån alla här i världen är som oss, de flesta har ingen aning om att KM lämnat över tillverkningen & det gäller faktiskt även KM-ägare (har träffat några, bl.a. en D7D-ägare).

Vad jag vill komma fram till är att jag tror att Sony kan bli fantastiskt stora med KM-fattningen, om dom bestämmer sig för det så kan det faktiskt bli något stort & marknadsföring kan dom ju.

Var dom sedan lägger krutet, på budget DSLR, på mer avancerade hus eller på både och var en annan sak. Jag tror dock inte att vi behöver vara så förbaskat oroliga över att det tar lite tid, i dessa digitaltider så är ju ett halvår en evighet. Detta då för oss som hänger på forumen runt om i världen, de övriga lite mer "sansade" amatörfotograferna bryr sig nog inte & får inte panik över detta:)

Se hur KM lyckades i Sverige. Efter att ha varit sist av dom stora att få ut en DSLR så lyckades dom faktiskt med konsstycket att under nåt halvår ha en av de större storsäljarna på marknaden, D5D. Har ingen statistik på D7D men om man gör en sökning på registrerade kameror här på FS så ser man att den faktiskt har sålt riktigt bra. Gjorde en jämförelse med Pentax & Olympus för nåt år sen & då var D7D klart vanligare...

//Larsa
 
Senast ändrad:
.Z. skrev:
Problemet idag är att vi har så förbaskat bråttom.

Med tanke på att jag precis köpt en D5D (fast i digitalåldern är ett halvår en evghet..) och att det är nästan 20 år sedan jag köpte min aSLR (min KM A200 räknar jag bara som ett insteg i digitalåldern) så spelar det ingen roll för min del om Sony dröjer.

Problemet som jag ser det är att D5D och D7D blir slutsålda (för de tillverkas väl inte längre) vilket gör att eventuella blivande köpare väljer ett annat märke och sen är det svårt att få över dem till Sony/KM ifall de köpt på sig lite grejor.

Om det sen blir en budget- eller spetsmodell som kommer spelar också mindre roll för min del men som jag ser det så är det sämre ur marknadsföringssynpunkt att misslyckas med en toppmodell än en budgetmodell. Vilken typ av kamera det blir beror såklart också på hur långt KM kommit med en eventuell ersättare för D7D och om Sony tar över det utvecklingsarbete som är nerlagt på den samt hur stor del av KM's FoU-avdelning som följer med/går över till Sony. Självklart hade KM ett antal modeller de jobbade med innan de bestämde sig för att lägga ner för som sagt - nuförtiden lever inte en kameramodell alltför länge innan den måste ersättas därför att marknaden (läs FS's invånare) kräver så.
 
Zebulah skrev:
Problemet som jag ser det är att D5D och D7D blir slutsålda (för de tillverkas väl inte längre) vilket gör att eventuella blivande köpare väljer ett annat märke och sen är det svårt att få över dem till Sony/KM ifall de köpt på sig lite grejor.
Det är ju motsatsen till detta jag menar, den korta tid KM/Sony är borta är ju försumbar. Det lilla KM/Sony förlorar i kunder på denna korta tid är ju inget i det stora hela! Vi forumtöntar får ju den känslan av att några månader är superviktigt, så är det ju självfallet inte...

Som sagt, Minolta kunde trots att dom kom några år för sent med DSLR ta sig in riktigt bra på marknaden, självfallet så hade det dock kunnat se annorlunda ut om dom fått fingrarna ur tidigare. Att dom lade ner berodde inte direkt på dålig försäljning utan mer på att kameradivisionen inte gav det KM ville, jämfört då med kopiatorer & vad det nu är dom håller på med....

//Larsa
 
- Javisst, är det sjukt, hur stor hysteri det har skapat, när det tar omkring ett halvår, efter att K-M lägger över ansvaret för sin kamera division till Sony, tills Sony lanserar sin första någonsin D-SLR.
Några tror, att nästan allt blir bortblåst, reservdelar, service ....
Suck!
Sony har nu tagit över servicen, självklart kommer Sony att satsa även på reservdelar till de tidigare K-M 7D/5D.

"eventuella blivande köpare väljer ett annat märke och sen är det svårt att få över dem till Sony/KM ifall de köpt på sig lite grejor"

- Säkert har Sony full koll på läget, det finns ju miljoner kamerahus, runt hela världen, med K-M Dynax/Maxxum objektiv bajonett.
Den objektiv bajonetten kom redan 1985, med Minolta 7000!
Några "avhoppare" till andra märken, spelar en roll bara på kort sikt, i det längre perspektivet, som Sony har i sikte, är marknaden gigantisk.
AS i kamerahuset, en fullträff, en lysande idé,
i den kommande Sony Alpha ?D, en AS framtagen av K-M!
Sony kommer säkert, att lägga sig brett, instegsmodell till pro, så har det varit inom hemelektroniken.
Jag väntar lugnt, till augusti/september 2006!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.