Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite av det roliga med SONY finns ej mer :(

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var enbart inne på bildkvalitén, i den färdiga bilden.
Jag vet att du tänkte så, men det utelämnade du i texten.

Jag tycker det är viktigt att poängtera att många köper en A900 för att den större sensorn ger märkbara och önskade förändringar i bilderna (t.ex. bildvinklar och skärpedjup), dvs en annan typ av bildkvalité, inte för att 25MP skulle ge någon förbättrad bildkvalité vid utskrift på en skrivare hemma.
 
Om det tar tid till år 2010, var bara en gissning, med marginal, då D-SLR FF ska slå igenom fullständigt.
Du behöver säkert inte backa, Sten-Åke, för ett köp av en D-SLR FF, enbart för storlekens skull, dagens "tegelstenar" till D-SLR FF måste ner i storlek!
Få amatörer vill kånga på en D-SLR, som är klumpig, även om den skulle ge super kvalité bilder, inte ens pixel peepare, FF har det jag saknar från den analoga tiden, - en sökare värd namnet, förutom alla andra fördelar som t.ex., upplösning, färgdynamik, använda sina objektiv, med den brännvidd, som det var tänkt, om man utgår från den analoga tiden.

Du kommer inte att se några skillnader i dina utskrifter, från APS-C eller FF, eftersom din egen skrivare är den svaga länken, då får du antingen höja kraven, köpa en bättre skrivare eller låta ett pro lab tillverka dina bilder, för skillnaden finns verkligen i en bildfil från FF!
Det gäller att ta vara på den rätt oxå

Hoppas du har rätt i din tro att även FF kommer att säljas i betydligt mindre fysiska förpackningar i en snar framtid. Jag är rätt säker på att nästa kamera jag köper kommer att vara en FF, vare sig jag vill det eller ej! För om något år kommer förmodligen allt annat i en ny DSLR att vara hopplöst ute. Tillverkarna kommer säkert lyssna även på de som inte vill ha dessa fula, opraktika, klossiga hus och ge oss betydlig smidigare FF-kamerahus än idag.

När det gäller min skrivare så räcker den mycket långt. Det enda jag har att klaga på är dessa hutlösa bläckpriser. Epson Stylus Photo R1800 och R800 måste ha något av marknadens absolut dyraste bläck. senast kostade det som sagt nästan 1500:- för en laddning på 8 patroner pigmentbläck. Det är verkligen inte kul.

Det verkar dock som om Epsons nya skrivarna har aningen billigare bläck men det är trots allt marginellt, för att det ska motivera mig till den kapitalförstöring det ändå är att kasta en så pass bra skrivare innan den gjort sitt. Epson hade ju tidigare ett rykte om sig att strula med igensatta munstycken bl.a. men jag har under de år jag haft denna skrivare aldrig haft ett endaste litet strul och har aldrig gjort rent munstyckena ens. Jag är fortfarande imponerad av vad den kan åstadkomma, inte minst med bilderna ur min A350.
 
Jag vet att du tänkte så, men det utelämnade du i texten.

Jag tycker det är viktigt att poängtera att många köper en A900 för att den större sensorn ger märkbara och önskade förändringar i bilderna (t.ex. bildvinklar och skärpedjup), dvs en annan typ av bildkvalité, inte för att 25MP skulle ge någon förbättrad bildkvalité vid utskrift på en skrivare hemma.

Kan man verkligen objektivt se om en bild är tagen med en FF eller en APS-C om man inte vet vilket innan, av de skäl du anger?
Bildvinklar kan väl kompenseras genom zoomning eller att man går närmare motivet med sin FF och skärpedjup kan ju varieras inom vissa ramar med båda systemen och de överlappar väl även om de inte gör det fullt ut.

Fixar man ett sånt blindtest?
 
vad jag inte gillar med den bilden trotts hemmet ser klart hemtrevligt ut .. Ja..för att ge lite åsikter är den förvrängning den har..... Mitt Tamron 17-50 2,8 har också sådant för sig i vida läget...

och det är i mina ögon förbaskat irriterande att få sådan vy..

Får man det medvetet för optiken skall göra detta är de ju kul.. Men . I vardagsoptiken är det så förbaskat trist med den effekten...
 
Hej Torbjörn! Tack för kommentaren om vår "svinstia" (hehehe)! Fotot är taget med ett 12-24 Sigma utzoomat till 12 mm med A900! Bildvinkeln blir 122 grader därav distortionen, men jag har tagit bilder på öresundsbron som jag har rätat upp i PS och då blir det mycket trevligare. Jag har inte hittat någon APS-C som klarar den vinkeln förutom fisheye då! Så utmaningen för er kan ju bli att hitta ett objektiv (ej fisheye) som har 122 grader på ett APS-C hus!
//Christer
 
Hej Torbjörn! Tack för kommentaren om vår "svinstia" (hehehe)! Fotot är taget med ett 12-24 Sigma utzoomat till 12 mm med A900! Bildvinkeln blir 122 grader därav distortionen, men jag har tagit bilder på öresundsbron som jag har rätat upp i PS och då blir det mycket trevligare. Jag har inte hittat någon APS-C som klarar den vinkeln förutom fisheye då! Så utmaningen för er kan ju bli att hitta ett objektiv (ej fisheye) som har 122 grader på ett APS-C hus!
//Christer

Kommenterade förvrängningen mest för gnälla lite över mitt eget Tamron objektiv... För just detta är förbaskat trist då bilderna får ett rum att se ut som det INTE gör... Fotar man ett rum vill man ju ha bilden av det rummet man fotar och inte en annan vy.. Ja såvida man då inte just är ute efter den effekten då självklart..Fast då medvetet..



Men ditt rum gillas starkt.. Hemtrevnad!!...
 
Kommenterade förvrängningen mest för gnälla lite över mitt eget Tamron objektiv... För just detta är förbaskat trist då bilderna får ett rum att se ut som det INTE gör... Fotar man ett rum vill man ju ha bilden av det rummet man fotar och inte en annan vy.. Ja såvida man då inte just är ute efter den effekten då självklart..Fast då medvetet..



Men ditt rum gillas starkt.. Hemtrevnad!!...
Har du CS3?
 
uppriktat

Här är ett exempel, kolla stolpen till vänster! Den ska va spikrak liksom bropelarna på högbrodelen! Lite beskuren bild 2!
 

Bilagor

  • Öresundsbron1.jpg
    Öresundsbron1.jpg
    94.6 KB · Visningar: 138
  • Öresundsbron2.jpg
    Öresundsbron2.jpg
    13.4 KB · Visningar: 138
kanske får sattsa på bildprogram då framöver för slippa ifrån sådant.. För Tamronet är ju finfint i övrigt... Men just förvrängningarna är extremt ogillat...

Sorry för sidospåret.... Samt tackar för tips att det finns program som kan hantera sådana otyg som förvrängningar....

Skall genast skriva till jultomten.. Fast har hört att hans säck till vårt hem blir ytterst liten detta år...

Edit.

Såg bilderna.. Nu SKALL jag skriva till Tomtefar.... Ingen tvekan..Hehe...
 
Stackars Torbjörn då(hehehe) e du riktigt snäll så kommer han kanske till dej åxå! Allvarligt, effekten gillas ej som du säger men titta på himlen så dramatiska molnen blir (så såg dom inte ut på plats) nu har jag i.o.f.s. tryckt färgerna i botten för mer effekt men det är vidvinkelns förtjänst att molnen blev vad dom blev!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.