Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Du missade uppenbarligen en hel del tidigare inlägg. Lätt gjort när det ska gå snabbt!

Förstår inte det argumentet riktigt. Gunnar sätter med all rätt fokus på en sned debatt. Ska man nu jämföra kameror så är det väl klart som korvspad att man måste jämföra likvärdigt. Att börja prata om APS-C eller vad det nu är känns inte riktigt som sakligt. RX-100 är en liten fickkamera som självfallet ska jämföras med dess likar.
 
Förstår inte det argumentet riktigt. Gunnar sätter med all rätt fokus på en sned debatt. Ska man nu jämföra kameror så är det väl klart som korvspad att man måste jämföra likvärdigt. Att börja prata om APS-C eller vad det nu är känns inte riktigt som sakligt. RX-100 är en liten fickkamera som självfallet ska jämföras med dess likar.
Men du har ju hängt med i hela tråden, så du vet ju att jämförelsen var ett resultat av att flera personer här påstod att RX100 var jämförbar med en DSLR.

Att då jämföra med en DSLR med motsvarande mängd pixlar är väl rimligare än att börja blanda in sensorstorlek och anskaffningskostnad för att försöka hitta en mer relevant jämförelse, eller?

Jag har sagt många gånger nu att RX100 är en fenomenal kompaktkamera, inte minst dina fina bilder visar väl det, men i jämförelse med en DSLR står den sig slätt, och det var hela syftet med jämförelsen.
 
Jag har sagt många gånger nu att RX100 är en fenomenal kompaktkamera, inte minst dina fina bilder visar väl det, men i jämförelse med en DSLR står den sig slätt, och det var hela syftet med jämförelsen.

Grattis, att du nu har fått byta, till ett annat betydligt bättre exemplar av kameran.

Tidigare exemplar, var troligen en ”citron”, eftersom du ansåg den var helt kass.
Du skrev: 2012-08-15:
”JPEG bilderna är definitivt inga höjdare om de ska användas till annat än webbilder, ……”

Jag kan bara tillägga, - den bästa kompaktkameran jag har haft, någonsin!
 
Men du har ju hängt med i hela tråden, så du vet ju att jämförelsen var ett resultat av att flera personer här påstod att RX100 var jämförbar med en DSLR.

Att då jämföra med en DSLR med motsvarande mängd pixlar är väl rimligare än att börja blanda in sensorstorlek och anskaffningskostnad för att försöka hitta en mer relevant jämförelse, eller?

Jag har sagt många gånger nu att RX100 är en fenomenal kompaktkamera, inte minst dina fina bilder visar väl det, men i jämförelse med en DSLR står den sig slätt, och det var hela syftet med jämförelsen.

Oki, det är taget. För min del kan vi släppa den delen nu.

Btw, hur ser det ut med erfarenheter av RAW-filerna från kameran. LR RC2 har ju stöd för dom. Någon som testat? (tänkte mig ut idag och fota med lite LR- pyssel ikväll)
 
Funkar precis som vilken annan RAW.

Även om linsen är fast och den får man leva med med, så slår rx100 i dynamisk omfång min andra kamera Nikon D7000. Mycket lättare att dra fram info från svart som ett exempel.

och när det gäller film är skillnaden grymt stor.....nu är inte D7000 någon av de bättre DLSR när det gäller film skall påpekas;)
 
Funkar precis som vilken annan RAW.

Även om linsen är fast och den får man leva med med, så slår rx100 i dynamisk omfång min andra kamera Nikon D7000. Mycket lättare att dra fram info från svart som ett exempel.

och när det gäller film är skillnaden grymt stor.....nu är inte D7000 någon av de bättre DLSR när det gäller film skall påpekas;)

Intressant. Jag har ju också D7000. Nu är inte film min grej så det har inte så stor betydelse men din andra iakttagelse sporrar ju till jämförelser.
 
Håller med, Leaflet. Skulle tro att man kan förvänta sig att den senare generationen av sensorer som sitter i RX100 kan vara bättre i vissa avseenden, medan även en äldre men större sensor kommer att vara bättre i andra.

Vilket torde medföra att så som den ene huvudsakligen fotar passar en RX100 bäst, och såsom den andra fotar passar en "tjockkamera" bäst. Eller att man väljer att ha tillgång till båda typerna i sin fotoverktygslåda. Vilket förefaller att gälla för åtskilliga, med tanke på att RX100 brukar toppa Amazons "Mest sålda kompaktkamera"-lista när den finns tillgänglig (där det annars enbart billigare kameror runt $ 100 eller möjligen upp till $ 200 brukar leda, inte $ 650-kameror). Emellanåt toppar den även även deras "Mest sålda kamera"-totallista, som hittills vanligen letts av instegs-DSLR-kameror i trehundardollars-prisklassen.
.
 
Även om linsen är fast och den får man leva med med, så slår rx100 i dynamisk omfång min andra kamera Nikon D7000. Mycket lättare att dra fram info från svart som ett exempel.

Fast det där tror inte jag alls på. Men du får gärna motbevisa genom att ta varsin bild på samma motiv med RX100an o D7000 o underexponera båda typ 3-4 steg o sen drar du upp dom i raw-konverteraren o posta bilderna här sen. :)
(Är för övrigt själv väldigt nyfiken på hur RX100an klarar det. Vet ju iaf att D7000an klarar av det alldeles jättegalant.)
 
Haft min rx100 knappt en vecka och är stormförtjust. Liten, kul att plåta med och den tar bra bilder. Köpte den som ersättare till min G10 - som den överträffar både avseende bildkvalitet och leklynne. Batteritiden är sämre, dock... Så kan det vara svårt att undvika lite skakningsoskärpa eftersom den är så liten. Grepp på väg som förhoppningsvis förbättrar det lite.
Prövade den inbyggda HDR-funktionen (medium). Bifogar bild och 100% crop. Inte illa i mina ögon!
 

Bilagor

  • DSC00206m.jpg
    DSC00206m.jpg
    61.3 KB · Visningar: 418
  • DSC00206mm.jpg
    DSC00206mm.jpg
    66.2 KB · Visningar: 418
Oki, det är taget. För min del kan vi släppa den delen nu.

Btw, hur ser det ut med erfarenheter av RAW-filerna från kameran. LR RC2 har ju stöd för dom. Någon som testat? (tänkte mig ut idag och fota med lite LR- pyssel ikväll)
Jag har varit lite förvånad att raw-filer konverterade med LR 4.2RC varit så lika jpeg-filerna, som är kraftigt distortionskorrigerade. Med annan raw-konverterare än LR, har bilderna haft kraftig distorsion jämfört med jpeg-bilder. Förklaringen hittade jag på diglloyd:

http://diglloyd.com/blog/2012/20120909_3-SonyRX100-ACR-distortion-bug.html

Tydligen applicerar LR 4.2RC distortionskorrektion default utan möjlighet att välja om man vill ha det så eller ej.
 
Köpte ett liknande kit via Amazon - något dyrare dock. Idag kom avin, då ska jag pröjsa 100 kr till posten och 50 till tullverket. Tull är helt ok - men vad gör posten som är värt 100:- ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.