DXO är bra för att det är jämförbara mätvärden istället för subjektiva tyckanden bara.
Man ska veta om att mätskalan är väldigt fingradig. Nu hävdas det att RX100 "slår" Nikon1, men det tycker jag inte den gör. Är ju nästan precis lika.
Titta på värdet ISO. 390 för RX100 och 372 för Nikon 1J1. I praktiken ingen skillnad alls.
Tar man däremot med en APS-C, t.ex. NEX-5N så hamnar den på 1079. Då är det en rejäl skilllnad och det sågar definitivt argumentet att "RX100 är jämförbar med en DSLR" tycker jag.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand2)/Nikon/(appareil3)/737|0/(brand3)/Sony
RX100 är bra, men man blir ju låst till optiken som har en del brister. Den är ju också ganska dyr, så det finns alternativ.
För min del blir det när jag får råd en NEX-6 med den nya pannkaks-zoomen.
Visserligen aningen större, men inte speciellt mycket och inte heller mycket dyrare, men en kamera med betydligt större kapacitet.
Den blir fortfarande tillräckligt liten för att alltid kunna vara med och har flexibilitet så att man kan byta objektiv (och där har jag redan en rejäl upppsättning Hexanon-objektiv och adapter bl.a.).
RX100 är bra, men räcker inte riktigt till faktiskt. en EVIL-kamera är bättre tycker jag.
/Mats