PMD
Aktiv medlem
Jag tycker också det var intressant att Sony i nya firmware för NEX 7 (som en del klagat på vid användning av vissa vida vidvinkelobjektiv) försökt åtgärda detta med en enkel firmwareuppdatering. Jag trodde det var en omöjlighet och att sånt möjligen måste åtgärdas med en annan uppsättning microprismor för själva sensorn. Jag har inte gjort några mer avancerade test efter firmwareuppgraderingen men jag har svårt att se några större problem med exv. kantskärpan på det nya 16-50 för NEX heller.
Det som görs när man korrigerar för optiska fel är ren digital bildbehandling, så det går alldeles utmärkt att göra med vilken bild som helst. För bästa effekt bör man mäta upp de objektiv man vill korrigera för så att man kan göra korrigeringen automatiskt över hela bilden istället för manuellt. Det krävs alltså inget speciellt hos sensorn eller dess kringhårdvara.
Vad gäller kantskärpa så tror jag inte att det är ett fel som går att åtgärda i efterhand (såvida det inte handlar om dålig skärpeupplevelse pga CA och liknande).
Eller syftar du på att kantskärpan (egentligen upplösningen) skulle bli sämre eftersom man tappar pixlar när man korrigerar för distorsion? Det ska nog vara en rätt rejäl distorsion om man ska märka det. Man kan se det när man försöker korrigera en bild tagen med ett fisheyeobjektiv till att vara rätlinjig, men det är ju tämligen extremt.