Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det manuellt läge för blixten eller kan man på någon vänster få blixten att bara slå lite grann?
Funderar på möjligheterna till att sätta dit en slavmottagare + radiosändare så att man kan trigga större blixtar. Problemet är att om man täcker för den lilla blixten så slår ju automatiken på för fullt vilket drar ur batteriet och gör kameran seg mellan bilderna.
Jag har precis skaffat en begagnad RX100 men det tar en månad innan den hamnar i min hand så jag kan inte kolla själv.
 
Nån som lyckats lista ut om man kan få kameran att INTE låsa exponeringen vid halvnedtryck? Jag använder den "stora" fokusrutan i mitten och komponerar om, då den verkar säkrare än att använda "flexible spot" som kan flyttas. Men då låser jag också exponeringen på fel ställe, vilket inte är så skoj.

Vettigt förfarande för exponeringskompensation efterlyses också! Ringen runt objektivet är ju så trög och oergonomisk att man blir knäpp på den.
 
RX 100 med ND-filter?

Om man skulle vilja fota tex vattendrag vid dagsljus och få till ett sådant där klassiskt flöde, så går ju inte det utan ett ND-filter (vilket RX100 tyvärr inte har inbyggt).

Så jag undrar nu, skulle det funka att skaffa ett vanligt ND-filter och helt sonika hålla det framför linsen när man fotar med RX100?
 
Nu finns det i och för sig ett par olika add-ons som ger filtergängor på RX100.

Det är i och för sig möjligt att hålla ett ND-filter framför, men då bör du nog tejpa ihop en cylinder t.ex. av svart papper runt filtret och mot kameran, så att du inte får in en massa ströljus den vägen. Speciellt ifall du använder ett kraftigare gråfilter.
.
 
Om man skulle vilja fota tex vattendrag vid dagsljus och få till ett sådant där klassiskt flöde, så går ju inte det utan ett ND-filter (vilket RX100 tyvärr inte har inbyggt).

Så jag undrar nu, skulle det funka att skaffa ett vanligt ND-filter och helt sonika hålla det framför linsen när man fotar med RX100?

Hur löste du det med filter på kameran?
 
Du kan programmera mittknappen att göra detta.

Såg detta svar först nu för jag hade glömt att kolla. Stort tack, har nu fixat det. Fokusspårning/följning eller vad det kallas som var där som standard innan använder man nästan aldrig. Det var så himla lätt att aktivera det av misstag hela tiden.
 
ÄNTLIGEN, som det brukade ropas ut när nobelpriset i litteratur presenterades tidigare.
Nu finns det Äntligen en Riktig laddare att köpa (borde följa med som standard).
Äntligen Slipper man enbartladdning i kameran och kan ladda 2 batterier i taget, blev en betsällning Direkt när jag såg det. Inget att ens fundera över. Märkligt att det inte funnits förrän nu.


http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BC-TRX

En video
http://youtu.be/vNXsLiWQhDU
 
Förresten, jag har tappat bort handlovsremmen till kameran. Går det att få tag i en ny?


Köpte kamera i julklapp med tillhörande väska på El-Giganten, med den väskan följde det med en handlovsrem, väskan var inte original för kameran, men kanske idé att kolla där, det är ju ett nålsöga att trä igenom, så man får nog prova sig fram.

//Bengt.
 
Nu finns det Äntligen en Riktig laddare att köpa (borde följa med som standard).
Äntligen Slipper man enbartladdning i kameran och kan ladda 2 batterier i taget, blev en betsällning Direkt när jag såg det. Inget att ens fundera över. Märkligt att det inte funnits förrän nu.

Nåja, det är ju inte så att det inte funnits laddare, utan att de saknat Sony-logga och säljs för en knapp tiondel av Sonys hutlösa pris. "Riktiga"? Tja, till dess att motsatsen bevisats så.

Sen tycker jag iofs att det för det mesta är ett stort plus att den laddar batteriet i kameran, med samma standardladdare som laddar annan elektronik hemma och på resan. Visst hade det varit elegant om Sony skickade med en separat laddare också, men det beror förstås på hur mycket det skulle göra på priset.

Handlovsremmen ja - om det är samma som på mk2 som jag har så bytte jag ut den mot en no-name från e-bay (typ denna) för nån tia direkt; jag gillar inte alls att original-remmen inte går att spänna åt runt handleden.
 
Riktig laddare är en sån man laddar batteriet separat så man kan använda kameran medan batteriet laddas,

Remmen från e-Bay, passar den verkligen RX100? Tycker snöret på bilden ser tjockt ut men bilden kanske luras. Beställde den som du länkade till. Hoppas det passar bara
 
Senast ändrad:
Jo, det är på håret, men den funkar. Jag råkade få två ex - den ena är lätt att trä in, den andra lite klurigare. Jag antar att det är samma fäste på båda versionerna av kameran. (under tian med frakt)

Apropå laddare så är det typ denna jag har, gör det den ska - liten och smidig, laddar både ur väggen och från usb-port. Har inte exploderat än.. :)
Här i kit med biladapter och två extra batterier för drygt 200kr.
 
Handlovsremmen ja - om det är samma som på mk2 som jag har så bytte jag ut den mot en no-name från e-bay (typ denna) för nån tia direkt; jag gillar inte alls att original-remmen inte går att spänna åt runt handleden.
Jag köpte en Joby handledsrem att ha till min kompaktkamera av Annat Märke. Den remmen har en mycket bra och enkel mekanism för att spänna åt den runt handleden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.