Ett litet tillägg om raw-formaten
(sitter dessutom med en dator nu så det borde bli bättre)
När man gör inställningar i ACR och sparar dem så lämnas raw-datat oförändrat, man förstör alltså ingenting och kan alltid gå tillbaka till utgångsläget, vilket fallet inte är med bildfiler som jpeg eller tiff.
Inställningarna man har gjort måste dock sparas permanent nånstans och om man redigerar en .arw med ACR så skapas en fil med ändelsen .xmp som innehåller dessa. När man sedan öppnar raw flen en gång till och den filen finns får man tillbaka dessa inställningar.
Containern för raw-datat innehåller dock plats att lägga sådan information, men de kan skilja sig åt mellan olika tillverkare så att .CR2 från Canon, .NEF från Nikon eller .ARW från Sony är alla lite olika uppbyggda.
Om man konverterar till DNG däremot så finns det plats för att spara sådan metadata inne i filen, så när man redigerar en dng kan acr komma ihå inställningar för flera versioner utan att det behövs en separat .xmp-fil. Lite enklare att hantera filmässigt blir det därmed.
När det gäller .arw så är det faktiskt likadant så att om man använder Sony IDC för att framkalla den så kan man spara flera versioner av den, vilka sparas inne i filen, men raw-datat är hela tiden oförstört.
Adobe kan dock inte läsa den informationen som IDC sparat där, utan alltså hanteras separat och lagras i en .xmp-fil.
En intressant sak är att om man använder kamerans inställningar för olika bildstilar mm, t.ex. normal/vivid/svartvitt osv, samt olika skärpeinställningar, vitbalans osv. så lagras detta bredvid raw-datat inne i .arw-filen.
Om man öppnar raw-filen med IDC så läses dessa inställningar in.
Alltså, om du ställer in kameran på svartvitt och fotograferar i raw så visas bilden svartvit när du öppnar den i IDC, medan den visas i färg om du öppnar den i ACR. All raw-data finns dock kvar och ingenting är förstört och du kan få tillbaka färgen med IDC eller göra den svartvit med ACR.
Namngivningen av reglage osv inne i IDC är samma som när du gör dessa inställningar i kamerans menyer, medan Adobe har sin egen terminologi.
Om man bara har ett kameramärke fast flera modeller kan det kännas bra att använda ett program från samma tilverkare, medan om man använder Adobes program blir det istället likadant sätt att arbeta oavsett om man byter kameramärke.
T.ex. finns en funktion för skuggupplättning som Sony kallar DRO, Dynamic Range Optimization. Så heter också reglaget inne i IDC.
Nikon har precis motsvarande funktion, men de kallar det för D-lighting istället och så heter det även i Nikons rawkonverteringsprogram.
Adobe har reglagen som heter Fill Light och Recovery som gör samma sak.
Därför bör man välja väg och sen hålla sig till den. Jag har lärt mig Adobes program genom moderskeppet bl.a. och då blir man visserligen låst till just Adobe om man inte vill behöva lära om, men det blir istället enklare om man byter kameramärke eller om man har flera olika kameror av olika fabrikat för att det är exakt likadant. Jag har nyss bytt från Sony till Nikon och det är skönt att det inte är nån skillnad alls i Camera Raw. Hade man enbart arbetat med IDC och sedan skulle gå över till Nikon program View NX som är den enklare gratisversionen eller Capture NX som är mer avancerad, men kostar pengar, så skulle det bli mycket besvärligare tycker jag. (Dessutom har Google köpt upp Nik Software som gör de här programmen och man hamnar i klorna på Google :-( )
/Mats