ANNONS
Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej och tack för svar. I den PS4 jag har är ACR 5.7 en plug-in fil (8BI-fil). Pä Adobes labs-sida kan man ibland hämta utvärderingsfiler men där finns bara dng konverteraren. Tänkte om nån visste om det kommer en för 7.4 eller om den är helt inkapslad i CS6. Kanske möjligt att 7.4 inte blir kompatibelt med lägre än CS6. Innebär det nån förlust att konvertera raw-filen till dng?

Du kan inte få in en nyare version av ACR i en äldre photoshop, den är sas inkapslad.
I PS CS4 är det ACR 5.x
I PS CS5 är det ACR 6.x
I PS CS6 är det ACR 7.x

-x-versionen kan du få uppgraderad med diverse fixar genom att uppgradera photohop, men stöd för nya kameramodeller får man inte.

Du kan ju ladda ner en testversion av PS CS6 som funkar en månad.

Men som sagt, den senaste DNG converter finns gratis att ladda ner och med den kan du alltså konvertera dina raw konvertera dina raw-filer till dng och då kan du öppna dem med ACR 5 i din PS CS4.

/Mats
 
Du kan inte få in en nyare version av ACR i en äldre photoshop, den är sas inkapslad.
I PS CS4 är det ACR 5.x
I PS CS5 är det ACR 6.x
I PS CS6 är det ACR 7.x

-x-versionen kan du få uppgraderad med diverse fixar genom att uppgradera photohop, men stöd för nya kameramodeller får man inte.

Du kan ju ladda ner en testversion av PS CS6 som funkar en månad.

Men som sagt, den senaste DNG converter finns gratis att ladda ner och med den kan du alltså konvertera dina raw konvertera dina raw-filer till dng och då kan du öppna dem med ACR 5 i din PS CS4.

/Mats

Hej
Jag testade lite mer och Sonys Image Converter gör om till Tiff. Man behöver således inte hämta DNG konverteraren från Adobe. Man kopplar (genom förslag från Sonys pgmvara) den gamla photoshop till SIC. Sen tar man upp Raw-bilden i SIC och trycker på en PS-knapp.
Har man ställt in ACR rätt i inställningar för att ta upp tiff i ACR så öppnas Tiff filen i ACR automatiskt.
Rätt ok faktiskt. Så frågan är om det är nån förlust i filskapandet av Tiff-filen? Hur funkar det rent tekniskt? Är en tiff fil oförstörd?

Mvh Stefan
 
Hej
Jag testade lite mer och Sonys Image Converter gör om till Tiff. Man behöver således inte hämta DNG konverteraren från Adobe. Man kopplar (genom förslag från Sonys pgmvara) den gamla photoshop till SIC. Sen tar man upp Raw-bilden i SIC och trycker på en PS-knapp.
Har man ställt in ACR rätt i inställningar för att ta upp tiff i ACR så öppnas Tiff filen i ACR automatiskt.
Rätt ok faktiskt. Så frågan är om det är nån förlust i filskapandet av Tiff-filen? Hur funkar det rent tekniskt? Är en tiff fil oförstörd?

Mvh Stefan

Ja, deg är skillnad.
När du framkallat en raw-fil så har du bestämt alla parametrar såsom vitbalans mm o h gjort bildpunkter av dem. Visserligen finns reglagen i ACR att ä dra på det även på en jpg eller tiff, men det är i te alls samma sak. Skillnaden mellan tiff och jpeg är egentligen bara att jpegg o kså komprimerar filen med en försämrande algoritm och har mindre färgdjup, men själva principen är samma. Du har inte rawdata kvar och programmet kan i te göra en y demosaik utifrån dina i ställ ingar.

För att kunna behandla en raw-fil i ACR måste programmet ha en tolk och profil för den. Dessa är unika för varje kameramodell o h Adobe lägger inte in sådana i äldre versioner av programmet.

När man använder dng konverter så är rawfilen intakt, men läggs in i en contai er tillsamma s med konverteri gsproxilen så att den finns tillgänglig även då du öppnar den i en version av acr som inte har den profilen. Dng är alltså fortfarande raw, medan en tiff är en bitmap av pixlar och den information du inte valde att använda vid rawkonverteringen är borta.

Adobe vill göra DNG till ett standardformat och det finns en hel del program som kan hantera det, men alltså inte Sony IDC.

Klart zu kan ha kvar både .arw och .dng men det tar ju en massa plats.
Det går inte att konvertera tillbaka från dng till arw med de här programmen iallafall, men inte omöjligt att någon annan har gjort ett såda t. Det är fullt möjligt eftersom arw-filen finns kvar inne i dng-containern.

/Mats
 
Ja, deg är skillnad.
När du framkallat en raw-fil så har du bestämt alla parametrar såsom vitbalans mm o h gjort bildpunkter av dem. Visserligen finns reglagen i ACR att ä dra på det även på en jpg eller tiff, men det är i te alls samma sak. Skillnaden mellan tiff och jpeg är egentligen bara att jpegg o kså komprimerar filen med en försämrande algoritm och har mindre färgdjup, men själva principen är samma. Du har inte rawdata kvar och programmet kan i te göra en y demosaik utifrån dina i ställ ingar.

För att kunna behandla en raw-fil i ACR måste programmet ha en tolk och profil för den. Dessa är unika för varje kameramodell o h Adobe lägger inte in sådana i äldre versioner av programmet.

När man använder dng konverter så är rawfilen intakt, men läggs in i en contai er tillsamma s med konverteri gsproxilen så att den finns tillgänglig även då du öppnar den i en version av acr som inte har den profilen. Dng är alltså fortfarande raw, medan en tiff är en bitmap av pixlar och den information du inte valde att använda vid rawkonverteringen är borta.

Adobe vill göra DNG till ett standardformat och det finns en hel del program som kan hantera det, men alltså inte Sony IDC.

Klart zu kan ha kvar både .arw och .dng men det tar ju en massa plats.
Det går inte att konvertera tillbaka från dng till arw med de här programmen iallafall, men inte omöjligt att någon annan har gjort ett såda t. Det är fullt möjligt eftersom arw-filen finns kvar inne i dng-containern.

/Mats

Okej!! Tack för den infon!
(Btw så verkar du ha lite problem med din textfunktion. Men det funkar :)
Tackar!! Då skall jag försöka få till dng-en.
/Stefan
 
Ett litet tillägg om raw-formaten
(sitter dessutom med en dator nu så det borde bli bättre)

När man gör inställningar i ACR och sparar dem så lämnas raw-datat oförändrat, man förstör alltså ingenting och kan alltid gå tillbaka till utgångsläget, vilket fallet inte är med bildfiler som jpeg eller tiff.

Inställningarna man har gjort måste dock sparas permanent nånstans och om man redigerar en .arw med ACR så skapas en fil med ändelsen .xmp som innehåller dessa. När man sedan öppnar raw flen en gång till och den filen finns får man tillbaka dessa inställningar.

Containern för raw-datat innehåller dock plats att lägga sådan information, men de kan skilja sig åt mellan olika tillverkare så att .CR2 från Canon, .NEF från Nikon eller .ARW från Sony är alla lite olika uppbyggda.

Om man konverterar till DNG däremot så finns det plats för att spara sådan metadata inne i filen, så när man redigerar en dng kan acr komma ihå inställningar för flera versioner utan att det behövs en separat .xmp-fil. Lite enklare att hantera filmässigt blir det därmed.

När det gäller .arw så är det faktiskt likadant så att om man använder Sony IDC för att framkalla den så kan man spara flera versioner av den, vilka sparas inne i filen, men raw-datat är hela tiden oförstört.

Adobe kan dock inte läsa den informationen som IDC sparat där, utan alltså hanteras separat och lagras i en .xmp-fil.

En intressant sak är att om man använder kamerans inställningar för olika bildstilar mm, t.ex. normal/vivid/svartvitt osv, samt olika skärpeinställningar, vitbalans osv. så lagras detta bredvid raw-datat inne i .arw-filen.

Om man öppnar raw-filen med IDC så läses dessa inställningar in.

Alltså, om du ställer in kameran på svartvitt och fotograferar i raw så visas bilden svartvit när du öppnar den i IDC, medan den visas i färg om du öppnar den i ACR. All raw-data finns dock kvar och ingenting är förstört och du kan få tillbaka färgen med IDC eller göra den svartvit med ACR.

Namngivningen av reglage osv inne i IDC är samma som när du gör dessa inställningar i kamerans menyer, medan Adobe har sin egen terminologi.

Om man bara har ett kameramärke fast flera modeller kan det kännas bra att använda ett program från samma tilverkare, medan om man använder Adobes program blir det istället likadant sätt att arbeta oavsett om man byter kameramärke.

T.ex. finns en funktion för skuggupplättning som Sony kallar DRO, Dynamic Range Optimization. Så heter också reglaget inne i IDC.

Nikon har precis motsvarande funktion, men de kallar det för D-lighting istället och så heter det även i Nikons rawkonverteringsprogram.

Adobe har reglagen som heter Fill Light och Recovery som gör samma sak.

Därför bör man välja väg och sen hålla sig till den. Jag har lärt mig Adobes program genom moderskeppet bl.a. och då blir man visserligen låst till just Adobe om man inte vill behöva lära om, men det blir istället enklare om man byter kameramärke eller om man har flera olika kameror av olika fabrikat för att det är exakt likadant. Jag har nyss bytt från Sony till Nikon och det är skönt att det inte är nån skillnad alls i Camera Raw. Hade man enbart arbetat med IDC och sedan skulle gå över till Nikon program View NX som är den enklare gratisversionen eller Capture NX som är mer avancerad, men kostar pengar, så skulle det bli mycket besvärligare tycker jag. (Dessutom har Google köpt upp Nik Software som gör de här programmen och man hamnar i klorna på Google :-( )


/Mats
 
Jovisst, men det är ett helsike att redigera och markera olika ställen i texten vilket är urjobbigt, näst intill omöjligt, så jag struntar i det.

Om du inte tycker om det så är det bara att hoppa över mina inlägg. Nån annan kanske uppskattar dem ändå trots lite dålig form.

/Mats

Var ju inget illa menat, därav bifogad smileys
 
När man gör inställningar i ACR och sparar dem så lämnas raw-datat oförändrat, man förstör alltså ingenting och kan alltid gå tillbaka till utgångsläget, vilket fallet inte är med bildfiler som jpeg eller tiff.
Jag är visserligen en varm förespråkare av att använda råformat, men man måste ju inte spara en redigerad JPEG- eller TIFF-fil med samma namn som originalet.
 
Jag är visserligen en varm förespråkare av att använda råformat, men man måste ju inte spara en redigerad JPEG- eller TIFF-fil med samma namn som originalet.

Jo såklart, det har du rätt i.
Klart att man kan gå tillbaka till jpeg-filen i "original"-version när man redigerat och sparai i annat namn, men jpeg är inget original när man har tillverkat en sån inne i kamerann

Om man justerar en jpeg i raw kan du inte öppna den redigerade kopian och fixa vidare med och göra andra ändringar utan att utgångsläget är förstört, det blir inte samma sak och det var det jag avsåg.

Med en raw kan du spara olika versioner av dina framkallningsinställningar oach oavsett vilken du plockar upp att utgå ifrån så kan du arbeta vidare med den helt oförstört, eftersom all information finns där och det sparade datat bara är info om i vilket läge reglagen står.

/Mats
 
Jo såklart, det har du rätt i.
Klart att man kan gå tillbaka till jpeg-filen i "original"-version när man redigerat och sparai i annat namn, men jpeg är inget original när man har tillverkat en sån inne i kamerann
Jo, det är just i den situationen JPEG-filen är en originalfil (såvida man inte har kört med RAW+JPEG förstås).

Med en raw kan du spara olika versioner av dina framkallningsinställningar oach oavsett vilken du plockar upp att utgå ifrån så kan du arbeta vidare med den helt oförstört, eftersom all information finns där och det sparade datat bara är info om i vilket läge reglagen står.

Javisst är det så. Inget råkonverteringsprogram ändrar väl RAW-filen? Det vore ju rätt meningslöst. För filmfotografer kan man säga att RAW-filen är negativet och det resultat man får ut av råkonverteringen är papperskopian (ungefär), men det är väl en analogi som inte går hem så bra längre eftersom filmfotografer nog är på utdöende.
 
Alltså, det är inget idealiskt tillvägagångssätt jag beskriver här, men bättre än inget om man nu är inkörd på ACR.

Jag har själv råkat ut för detta när jag i vissa lägen varit tvungen att hjälpa någon som kommit och bett om jag ska försöka fixa till en ganska "hopplös" eller i all fall svår jpeg-fil.

Man lägger den i en mapp, startar Adobe Bridge och adresserar den mappen där då alla bilder visas i Bridge som miniatyrer. Markera den och välj kommandot "Öppna i Camera Raw". Filen öppnas där, oavsett om det är en jpeg, tiff eller annat känt format och man kan på ett väldigt snabbt sätt dra nytta äv många kurvverktyg som finns i ACR och snabbare fixa till filen än att sitta och pula med den i det rena PS.

Mycket snabbare och enklare med felexponerade bilder. Man kan t o m reparera lite av brända högdagrar.
Lyfta skuggor är gjort i ett nafs. I viss mån kan man även korrigera en taskig vitbalans.

Men givetvis är det bästa att köra en ren rawfil i ACR och ha en version som stöder kameran (vilket Mats beskrivit).

Jag vet många Canonfotografer som föredrar att köra Canons medlevererade Digital Photo Professional för att sedan direkt exportera till PS som 16-bitars Tiff för att "finsnickra" med en del filter, lagermasker, speciella skärpningsalgoritmer o s v.

En del Nikonfotografer har fäst sig vid Nikons Capture NX och tycker de får bättre resultat än med ACR.

Så det är ju inget fel i att i Sonys konverterare välja att skicka en arw-fil till PS om man vill ha tillgång till de exklusiva funktionerna som bara finns i PS och finsnickra på bilden.

Men då ska man verkligen gjort allt annat färdigt i konverteraren så att man är nöjd.

Jag skulle nog lämna samma råd som Mats att ladda hem CS6 som 30 dagars testversion och se om det fungerar bra. D v s om man har vant sig vid ACR. Sedan kan man ju avgöra om man vill uppgradera från CS5 till version 6. Kostar c:a 2 lakan eller välja det billigare LR4.

//Lennart
 
30% rabatt på elements 11 så jag beställde det, Väntar in LR5 som borde komma snart, så får vi se vad jag kan göra med mina bilder.

//Bengt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.