Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Beror det inte i stor utsträckning bara på att det är Canon och Nikon som alltid är normen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Beror det inte i stor utsträckning bara på att det är Canon och Nikon som alltid är normen?
Jag tycker det är oerhört fånigt att försvara ett kameramärke bara för att man någon gång tyckte det var bättre och därför valde det, men det är mycket vanligt förekommande i alla forum.
...Sony RX100, en ypperligt bra kompaktkamera, men som inte på något sätt kan konkurrera med en riktig systemkamera, i något avseende.
Vad är det som är bittert med att jag säger att den inte kan konkurrera med en systemkamera och vad vill du jag ska komma på för något? Var kameran för dyr för dig och du nu bara vill höra hur bra den är, eller varför jiddrar du hela tiden? Tillför gärna några egna användbara erfarenheter istället, och helst då annat än att du tycker bilderna ser bra ut på TV:n.Är du inte lite väl bitter nu? Kan du inte komma på något?
Exakt vad jag hoppas på. Jag har bara tagit ca 500 bilder med min, kan alltså inte dra några stora slutsatser annat än att den är ganska lättanvänd och verkar kunna ge bra bildkvalitet. Det jag själv märkt av mest är en viss vignettering, och undrade därför om det är fler som märkt det samt om det finns software som kan korrigera.Du vill kanske ha lite mer användarerfarenheter av kameran? Jo, men ännu så länge är det nog inte så många här i tråden som har skaffat någon RX100, men du kan säkerligen räkna med att det kommer mer personliga erfarenheter av den senare.
.
Exakt vad jag hoppas på. Jag har bara tagit ca 500 bilder med min, kan alltså inte dra några stora slutsatser annat än att den är ganska lättanvänd och verkar kunna ge bra bildkvalitet. Det jag själv märkt av mest är en viss vignettering, och undrade därför om det är fler som märkt det samt om det finns software som kan korrigera.
Går i praktiken knappt att se skillnad om man kör upp bilderna på TV:n menar du?
Mjo, ibland är det uppenbarligen lite känsligt att klaga på Sony, även om man äger en kamera från det företaget och tycker den är bra. Nu är det väl i och för sig så också i Canon- och Nikonforumen, men i just Sonyforumet är konspirationsteorierna vanligare
Ja menar vad som står skrivet, Citerat Rakt av från Nilsson som testat kameror i många år, vilket inte är möjligt för privatpersoner. Sensor G12 beskrivs väl 1/1,7 C:A 7,5 X 5,5.
Vad jag påstod var, att jag tror att RX100 har lika bra bildkvalitet som G12. Du själv sågar RX100 på många punkter, och att inga jämförelser kan göras mot en vanlig dslr. Christian Nilsson På Foto hävdar att G12 kan det.
Ja menar vad som står skrivet, Citerat Rakt av från Nilsson som testat kameror i många år, vilket inte är möjligt för privatpersoner. Sensor G12 beskrivs väl 1/1,7 C:A 7,5 X 5,5.
Vad jag påstod var, att jag tror att RX100 har lika bra bildkvalitet som G12. Du själv sågar RX100 på många punkter, och att inga jämförelser kan göras mot en vanlig dslr. Christian Nilsson På Foto hävdar att G12 kan det.
Det är absolut inte vanligare i Sonyforum, nu har det nämts två gånger på felaktiga grunder, Läsaren tolkar många inlägg fel ovasett vilket forum det är och vilket märke det handlar om.
Mjo, ibland är det uppenbarligen lite känsligt att klaga på Sony, även om man äger en kamera från det företaget och tycker den är bra. Nu är det väl i och för sig så också i Canon- och Nikonforumen, men i just Sonyforumet är konspirationsteorierna vanligare
Har du någon gång sett de dåliga bilderna i en kameratest? För mig är det full show att lyckas ta de där bra bilderna rent fotografiskt, utan att man ska bli handikappad av att var och varannan bild är undermålig rent tekniskt också.
Större delen av de dåliga bilderna måste man nog skylla på fotografen. Att lära sig en ny, modern, avancerad kamera inför ett test är ingen liten uppgift. Det är ofrånkomligt att rätt många bilder blir usla.