alfin
Aktiv medlem
Precis, jag har som sagt försökt påskina det ...Är väl inte så konstigt att 20 MP på en så liten sensor inte ger samma skärpa som på en kamera med större objektiv och sensor och lika många pixlar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis, jag har som sagt försökt påskina det ...Är väl inte så konstigt att 20 MP på en så liten sensor inte ger samma skärpa som på en kamera med större objektiv och sensor och lika många pixlar?
Precis, jag har som sagt försökt påskina det ...
Vad är det som är bittert med att jag säger att den inte kan konkurrera med en systemkamera och vad vill du jag ska komma på för något? Var kameran för dyr för dig och du nu bara vill höra hur bra den är, eller varför jiddrar du hela tiden? Tillför gärna några egna användbara erfarenheter istället, och helst då annat än att du tycker bilderna ser bra ut på TV:n.
Var kan man läsa om detta?
Jag har genomfört en ganska omfattande test av 1DX där jag under ett par timmar tog drygt 600 bilder. Mer än hälften av bilderna var oskarpa! Det är väl inget bra resultat för en så dyr kamera?
Å andra sidan kan man se det som så att hälften av bilderna faktiskt var mer eller mindre användbara, och jag fotograferade hundar som höll på med agility med ett 300/2,8 på kort avstånd - då är plötsligt 50% riktigt bra
Det är nog inte så vanligt att publicera skräpbilder i ett kameratest, men det är ju bra om man nämner att det kanske inte alltid blir bra (om det inte blir det).
För mig räcker det med iPhone 4s för de tillfällen jag inte har med mig min NEX
Problemet med RX100 är inte att bilderna blir oskarpa som om de var felfokuserade, de får i många fall helt enkelt inte den detaljskärpa man borde kunna förvänta sig med 20 MP och ett Carl Zeiss-märkt objektiv, trots avancerad skärpning, först i LR och sedan nedskalat och detaljskärpt i PS. Talar vi bl 1.8 och höga ISO är det kanske en av tio bilder som blir acceptabla, de flesta kan man slänga. Helt plötsligt blir det dock otroligt skarpt och bra, på rätt bländare (2.8-5.6), brännvidd (28-50 motsv) och låg ISO (125-625).
Visst kan den konkurrera med en systemkamera, det kan de flesta kompakter under gynnsamma förhållanden.
Hur ska jag titta på bilderna då menar du?
Är väl inte så konstigt att 20 MP på en så liten sensor inte ger samma skärpa som på en kamera med större objektiv och sensor och lika många pixlar?
Jamen så är det ju med dom flesta kameror, även dyra objektiv till dyra kameror, det är allmänt känt sedan länge. Så du lämnar en ganska korrekt beskrivning av välkända problem.
Kan inte alla ni siffernissar som HAR en RX100 slänga upp lite bilder istället för det här tuppfäktandet? (iofs tycker jag debatten stundtals är roande....) Jag ser ju hur mina bilder blir men det skulle även vara kul att se andras resultat med den lilla sötnosen. Sensorer hit och ISO dit, men det är väl ändå slutresultatet som är mest intressant......
Det är väl jag som är siffernissen då...
Jag tyckte jag började med att visa en bild på hur dåligt det kan bli, men vi gör ett nytt försök! Nedanstående är från Rosendahls slott på Djurgården i Stockholm. ISO 125, 1/125s, brännvidd 20,6 = 56 mm motsv, bl 5,0 = 13,5 motsv. Bilderna sparade med Save for web & devices i PS CS5, quality very high = 80, sRGB.
Bilderna är i ordning: hela bilden, bildens mitt, övre vänstra hörnet, nedre vänstra hörnet, mitten till höger. Geomgående för väldigt många bilder är att de är skarpa i mitten av bilden.
Bilden är en RAW-fil, konverterad med Lightroom 4.2 beta och default-inställningar. Min Canon 10D från år 2003 hade ungefär samma detaljskärpa, och den var på 6 MP.
.
Kul när du talar till mig som om jag aldrig hållit i en kamera förut!
Min Canon 10D från år 2003 hade ungefär samma detaljskärpa, och den var på 6 MP.
.
Jag påstår inte att denna bilden är rätt bild för att avgöra kamerans bildkvalitet...men jag tycker att kameran förtjänar ett bättre exempel än ditt...
10,4mm
iso125
1/125
F4.0
Upplättningsblixt
JPEG direkt från kameran .
Jag påstår inte att denna bilden är rätt bild för att avgöra kamerans bildkvalitet...men jag tycker att kameran förtjänar ett bättre exempel än ditt...
10,4mm
iso125
1/125
F4.0
Upplättningsblixt
JPEG direkt från kameran .
Så där skall det se ut!
De tidigare typbilderna är helkassa, visar knappast hur riktigt bra optiken tecknar på RX100!
Varför inser inte ägaren detta, lämnar in kameran, under garantin, istället för att ständigt påtala hur dåliga bilder den ger?
Det finns bara två alternativ till dåliga bilder, defekt kamera/optik eller okunnig fotograf, är båda alternativen uppnådda, - då kan det ge riktigt dåliga bilder, som visades tidigare!