Annons

Sony DSC-F828 vs.Canon EOS-300D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Precis, sonyn kanske är bra vid optimala förhållanden, hur ofta är dom det, annat än i möjligen en studio. Men det finns stativ för att kunna använda längre slutartider, det går att använda högre iso på en dSLR så slipper man blixt.


Oavsett om skärpedjupet blir kortare eller inte skulle jag villja påstå att naturligt ljus är klart bättre än att använda blixt i dom flesta fall. Men allting blir ju en avvägning, och för mig är dSLR kamerorna dom stora vinnarna. Mycket pga sitt låga brus trots högt iso tal.

Med ditt resonemang kan man lika gärna uttrycka att man slipper att använda blixt genom att kameran med den mindre bildsensorn får samma bildresultat med bortåt tre bländarstegs större öppning. Härigenom kan ISO-talet ställas in på ett värde som är ungefär en åttondedel av det som ställs in på kameran med den större bildsensorn (under förutsättning att ljusförhållanden och slutartider är identiska). Då hamnar bruset på samma nivå! Har du inte följt resonemangen tidigare i tråden?
 
Linmajon skrev:
Jag begriper inte alls hur man kan resonera så. Ibland måste man ibland köra med ex. ISO800, F4, 1/60s. 10D ger då ett strålande resultat medan en Sony gör att bilden blir oanvändbar pga brus. Låt gå att skärpedjupet är större med samma bländare men det räddar ju inte situationen på något sätt.

Vid dagsljus är givetvis brus-problemet mycket mindre, och man kan diskutera andra aspekter på bildkvalitet. Att sonysensorn har bäst 'skärpa' vid optimala förhållanden är ju inte allt.
Jag är ändå skeptiskt till Sonykameran pga. att Sony ännu inte gjort en enda kamera som känns som en kamera i handhavandet men...828 kanske är den första?

Det är klart att om man befinner sig i lägen, som tvingar kameran med den mindre bildsensorn ner mot objektivets största öppning, man har en fördel med den större bildsensorn. Sådana gränslägen kan man naturligtvis alltid uppsöka i en dikussion som denna. Det finns å andra sidan en mängd andra som går i riktning mot fördelarna med den mindre bildsensorn.

Vad resonemangen gått ut på är till stor del av teoretisk art. Om fördelarna med det mindre bildsensorformatet förstärks vid en direktjämförelse sida-vid-sida på skärmen mellan bilder från kameror som representerar olika bildsensorformat kan alltid diskuteras. Kika på:

"COMPAROMETER"

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM

Om man för jämförelse lägger t.ex. testbilder i maximal storlek tagna med Sony DSC-F717 (bildsensor=8,8 mm bred) på vänster sida av bildskärmen och motsvarande bilder med Canon EOS-10D (bildsensor=22,7 mm) får man en god uppfattning av upplösningsförmågan. Som synes förefaller Sonykameran med sin mindre bildsensor t.o.m. tydligt uppvisa bättre upplösning än Canonkameran med sin större bildsensor. I varje fall en intressant iakttagelse!

I vad mån den ena eller andra kameran känns mer "kamera" är en sak för sig. Man får dock inte glömma att lägga in den ekonomiska aspekten. Canon EOS-10D vänder sig både tekniskt och ekonomiskt mot en mer professionell grupp användare. Mot den bakgrunden måste man nog anse testresultaten vad gäller bildupplösningen vara mycket intressant. För min del känns upplösningen vara en prioritetsfråga - färgåtergivningen går oftast att manipulera till förbättring, skärpan sällan!.
 
Senast ändrad:
NisseM skrev:
Som synes förefaller Sonykameran med sin mindre bildsensor t.o.m. tydligt uppvisa bättre upplösning än Canonkameran med sin större bildsensor. I varje fall en intressant iakttagelse!

Jag tycker snarare det ser ut som om Sonykameran har skärpat till bilden en hel del i kameran. Gillar 10D:s brusfria version av bild bättre.
 
bjanha skrev:
Jag tycker snarare det ser ut som om Sonykameran har skärpat till bilden en hel del i kameran. Gillar 10D:s brusfria version av bild bättre.

Vad som syns i kamerans sökare är en sak, men enligt de principer som tagits upp i denna tråd finns ingen anledning att förvänta sig mindre brus i den färdiga bilden vid användning av mindre bildsensor. Förutsättningen är att objektivet ställs in för samma skärpedjup med samma slutartid och ISO-värdet i proportion mot behovet!
 
NisseM skrev:
Förutsättningen är att objektivet ställs in för samma skärpedjup med samma slutartid och ISO-värdet i proportion mot behovet!
Men varför skall det vara intressant att jämföra på det sättet? Gör man slutartiden variabel faller ju resonemanget. Och åtminstone mina slutartider är variabla.
 
NisseM skrev:
Vad som syns i kamerans sökare är en sak, men enligt de principer som tagits upp i denna tråd finns ingen anledning att förvänta sig mindre brus i den färdiga bilden vid användning av mindre bildsensor. Förutsättningen är att objektivet ställs in för samma skärpedjup med samma slutartid och ISO-värdet i proportion mot behovet!
Ett helt otroligt märkligt resonemang. Brus är mest besvärande när ljuset är svagt. Kanske krävs ISO800, f2.0, 1/30s. Har du då Sonykameran kan du inte göra ett endaste dugg för att få en acceptabel bild. Med Canonkameran får du en kristallklar, nästan brusfri bild. Att blanda in skärpedjupet i det sammanhanget är i realiteten fullständigt irrelevant, även om det i princip är längre för 828:an.
 
jimh skrev:
Men varför skall det vara intressant att jämföra på det sättet? Gör man slutartiden variabel faller ju resonemanget. Och åtminstone mina slutartider är variabla.

Hur skall man annars kunna bedöma kvalitet/resultat av kombinationen kamera/objektiv vid jämförelse av bildresultaten? Man kan ju inte anse en jämförelse mellan bilder med olika skärpedjup vara rättvis. I så fall skulle ju kameror med mindre bildsensor (om bägge objektiv förmår teckna ut formatet med jämförbar kvalitet) få en ogynnsam fördel, om samma bländare utnyttjats. Det vore ju lika fel som att jämföra två olika småbildobjektiv, genom att utgå från bilder som tagits t.ex. med bländare 4 på det en objektivet och bländare 11 på det andra!

Hur man med olika kameror, beroende på hur automatik och övriga organ fungerar, skapar bilder för att kunna göra den rätta jämförelsen, är en helt annan fråga.
 
NisseM skrev:
Vad som syns i kamerans sökare är en sak, men enligt de principer som tagits upp i denna tråd finns ingen anledning att förvänta sig mindre brus i den färdiga bilden vid användning av mindre bildsensor. Förutsättningen är att objektivet ställs in för samma skärpedjup med samma slutartid och ISO-värdet i proportion mot behovet!

Din ekvivalenstes (som jag inte betvivlar) här betyder med andra ord att man kan "byta" skärpedjup mot brus, "kortare skärpedjup ger mindre brus" och tvärtom. (Helt naturligt eftersom större bländare vid samma slutartid betyder att ISO:n måste sänkas för att bibehålla samma exponering.)
Konsekvensen blir att om två kameror använder samma bländarvärde så kommer den med störst sensor ha minst brus (men självklart kortare skärpedjup).

Med DSLR:n har man större möjligher att göra avvägningen mellan skärpedjup och brus (man kommer längre i rikningen mindre brus - kort skärpedjup).

Så nu har jag upprepat det uppenbara som förmodligen ingen har betvivlat..;)
 
NisseM skrev:
Hur skall man annars kunna bedöma kvalitet/resultat av kombinationen kamera/objektiv vid jämförelse av bildresultaten? Man kan ju inte anse en jämförelse mellan bilder med olika skärpedjup vara rättvis. I så fall skulle ju kameror med mindre bildsensor (om bägge objektiv förmår teckna ut formatet med jämförbar kvalitet) få en ogynnsam fördel, om samma bländare utnyttjats. Det vore ju lika fel som att jämföra två olika småbildobjektiv, genom att utgå från bilder som tagits t.ex. med bländare 4 på det en objektivet och bländare 11 på det andra!
Nej, naturligtvis skall jämförda bilder ha samma skärpedjup. Men min poäng är att man lika gärna kan ändra slutartiden som variabel istället för känsligheten. Så funkar det ju i verkligeten.

Personligen använder jag ingen film snabbare än ISO 100 till småbild. Inte till mellanformat heller. Och körde jag storformat skulle jag med största sannolikhet använda samma film. Går jag upp i format men vill ha samma skärpedjup måste jag blända ner och öka på slutartiden.

Med ditt resonemang (som inte är felaktigt, dock långt ifrån min verklighet) så är alla format jämlika. Alla analoga fotografer borde egentligen köra med APS eftersom det erbjuder samma kvalitet som storformat.
 
OK. Som relativt oinsatt i teknikaliteter försöker jag hitta min nästa kamera.

Har jag tolkat det rätt att om jag använder stativ och fotograferar naturmotiv, samt vill ha bäst skärpa och färgåtergivning, så kan en F717/F828 vara minst lika bra som en 10D?

Kort sagt - spelar exponeringstiden ingen roll, kan jag då köra lägre ISO och få fördelar i skärpa med Sonyn? Eller det kan jag lika gärna göra detsamma med 10D och utnyttja 10Ds andra fördelar?

Jag jämförde husbilden på 10D och 717, och det råder inget tvivel om vilken av kamerorna som visar bäst färgåtergivning och skärpa I DEN situationen. Det verkar rörigt detta.

Vänd på steken istället. När spelar 10Ds fördelar någon roll? När man fotograferar med stor bländaröppning i ljussvaga situationer utan stativ??
 
Linmajon skrev:
Ett helt otroligt märkligt resonemang. Brus är mest besvärande när ljuset är svagt. Kanske krävs ISO800, f2.0, 1/30s. Har du då Sonykameran kan du inte göra ett endaste dugg för att få en acceptabel bild. Med Canonkameran får du en kristallklar, nästan brusfri bild. Att blanda in skärpedjupet i det sammanhanget är i realiteten fullständigt irrelevant, även om det i princip är längre för 828:an.

Som jag tidigare poängterat har kameror med större bildsensor fördel just i de fall när man inte längre kan hålla sig till i storleksordning tre bländarsteg större bländaröppning med kameran som har den mindre bildsensorn (dvs. vid mycket svag belysning). I det fall man kan det kommer bruset att hamna på samma nivå för bägge kameraslagen.

P.S. Vanligtvis brukar man klara problemen med variation i slutarhastighet.Man kan tveklöst påstå att huvuddelen av användarna har möjlighet att anpassa sitt fotograferande så att idealkombinationen brännvid/bländare/ISO-värde kan väljas. För att kunna detta är viktigt att känna till de fototekniska förutsättningarna för optimalt resultat.
 
Senast ändrad:
Magnus77 skrev:

Vänd på steken istället. När spelar 10Ds fördelar någon roll? När man fotograferar med stor bländaröppning i ljussvaga situationer utan stativ??
Ja, till exempel. RAW-filen från Canonkameran har 3 oskärpta bitmappfiler med 12-bitarsdata för vare färg. Bara en sån sak. Långa slutartider innebär i princip alltid rörelseoskärpa. Även löv kan röra på sig i vinden...
 
Magnus77 skrev:
OK. Som relativt oinsatt i teknikaliteter försöker jag hitta min nästa kamera.

Har jag tolkat det rätt att om jag använder stativ och fotograferar naturmotiv, samt vill ha bäst skärpa och färgåtergivning, så kan en F717/F828 vara minst lika bra som en 10D?

Kort sagt - spelar exponeringstiden ingen roll, kan jag då köra lägre ISO och få fördelar i skärpa med Sonyn? Eller det kan jag lika gärna göra detsamma med 10D och utnyttja 10Ds andra fördelar?

Jag jämförde husbilden på 10D och 717, och det råder inget tvivel om vilken av kamerorna som visar bäst färgåtergivning och skärpa I DEN situationen. Det verkar rörigt detta.

Vänd på steken istället. När spelar 10Ds fördelar någon roll? När man fotograferar med stor bländaröppning i ljussvaga situationer utan stativ??

Du har klart uppfattat och tolkat alla uppställda problemställningar! Om man anser Zeiss-optiken (i Sonykameran) ge tillräckligt svängrum, vilket den i de flesta fall bor anses göra, är det svårt att se de ökade kostnaderna för olika objektiv av hög kvalitet till 10D försvarbara. Av de bilder jag sett på nätet och i verkligheten, finns definitivt inget som ger anledning till bekymmer vid val av Sonyn i ditt fall.

Man kan alltid önska ett fordon som går under vatten, på land och flyger men det blir dyrt! Mig förefaller den kommande Sonykameran(F828), om den håller vad den lovar, bli ett intressant allt-i-ett-salternativ. Fotografer med nuvarande proffsutrustningar får nog räkna med en hård match.
 
NisseM skrev:
Fotografer med nuvarande proffsutrustningar får nog räkna med en hård match.
Knappast. Tror inte faktorer som bilder/s, buffertstorlek eller AF-hastighet/säkerhet/känslighet har skuggan av en chans jämfört mot Canon10D, än mindre mot Canon1D,NikonD1x etc. men den som lever får se...
Så här långt har Sony inte heller varit i närheten av att göra en stillbildskamera med acceptabelt gränssnitt. EVF faller heller inte många proffs i smaken.
 
Med ditt resonemang kan man lika gärna uttrycka att man slipper att använda blixt genom att kameran med den mindre bildsensorn får samma bildresultat med bortåt tre bländarstegs större öppning. Härigenom kan ISO-talet ställas in på ett värde som är ungefär en åttondedel av det som ställs in på kameran med den större bildsensorn (under förutsättning att ljusförhållanden och slutartider är identiska). Då hamnar bruset på samma nivå! Har du inte följt resonemangen tidigare i tråden?
klart jag följt den, och jag tycker att det är ett klart urbota resonemang att föra då det nästan är rent teoretiskt, på det viset är ju faktiskt 35mm film helt oacceptabelt enligt dig, både mer korn vid högre iso, samt på tok för kort skärpedjup. Vi kan altså lika gärna säga att film och dSLR är väl bara att kasta bort då.... eller. Och 1Ds, klart av ondo för naturfotografer då.

Jag har aldrig sagt att Sonyn är en dåligt kamera, och jag vet inte vad du menar med bättre skärpa. Är bilderna direkt ifrång kameran har sonyn troligen uppskärpning medans bilden från en 10D är softare. Och det funkar inte att jämföra ett porträtt i det avsseanden då det är en del variabler som kan ändras, modellen kanske har rört på sig, etc. Dessutom är det andra ljusförhållanden, vilket gör att färgerna inte heller blir likadana.

Kolla Resolution chartet som faktiskt mäter upplösningen och gränsvärdena så får du se att sonyn är klart mycket sämre och har mer kromatisk aberation, sen att det inte syns alltför mycket är praktiken hör inte hit i detta fina teoretiska resonemang du försöker föra. Det verkar liksom sakna lite verklighetsanknytning.

Allting man gör blir faktiskt en kompromiss, och vem den kompromissen passar för är väldigt individuellt vad man sysslar med. Och att försöka snacka ner fördelarna som en DSLR har i sina styrkor som lågt brus, hög iso är totalt onödigt, av samma skäl så bör man inte heller snacka ner fördelarna som en sony har. Dock bör nackdelarna beaktas för båda kamerorna. Vid naturlig plåtning på konserter etc vill man kanske itne ha blixt och då kanske iso 1600 är ett krav, då är sonyn värdelös, av samma skäl kanske någon behöver ett grymt stort skärpedjup för en speciell del, och då är sonyn bättre, ifall man inte använder stativ och en längre slutartid/mer nerbländat.

Men summa summarun, det finns saker som sonyn inte ens klarar av pga av sin lilla sensor, och dessa svagheter är enligt min högst personliga åsikt det som för mig gör en liten sensor klart sämre än den större i dSLR kamerorna.
 
Senast ändrad:
Som jag flera gånger påpekat har de teoretiska resonemangen i denna tråd inte på något sätt varit avsedda till att påstå den ena eller andra kameran vara bäst. Mer professionellt engagerade väljer naturligtvis den kamera som uppfyller de krav på flexibilitet som önskas.

Huvudskälet är att många medlemmar haft vissa synpunkter på avvägningen mellan olika funktioners och optiska fenomens för- och nackdelar, som i många fall kan leda till fel slutsatser inför valet av kamera.

Om vi hoppar över de synpunkter på din egen kameras fördelar (som självklart ingen ifrågasätter) anser jag att du alltför snabbt går förbi skillnaden i de testbilder mellan Sony-och Canonkameran som presenterades på testsajten som vi båda refererar till.

Eftersom du ifrågasatte bilden på kvinnan med blombuketten (olika ljus etc.), borde du istället ha kommenterat dina detaljstudier av bilden med tegelhuset. Också där framstår med all tydlighet Sonykamerans upplösning som helt överlägsen (tegelstenar, takpannor). Det du förklarar som softningseffekt är helt enkelt ett tecken på lägre upplösning. Det är ju inte detsamma som dålig upplösning. Man får ju inte glömma att man jämför bilddetaljer i så stor bildvinkel som sällan blir aktuell vid vanlig bildbetraktning. Desto mer uppseendeväckande är det att den mer än hälften så dyra Sonykameran förmår visa upp denna upplösning.

Många tar upp diverse mätdata som utgångspunkt för klassningen av en kamera men kritiserar samtidigt odiskutabla fysikaliska data. Vore det inte en fördel att studera resultatet av dessa i kombination och utgå från verkliga bilder, med vilka man i stark förstoring kan jämföra den sista länken fram till den färdiga bilden - en klassisk metod som slår ut de flesta mätdata av annat slag? "Seeing is believing", heter det ju!
 
Om vi hoppar över de synpunkter på din egen kameras fördelar (som självklart ingen ifrågasätter) anser jag att du alltför snabbt går förbi skillnaden i de testbilder mellan Sony-och Canonkameran som presenterades på testsajten som vi båda refererar till.
Jag kan ju tala om att min Olympus E-10 är klart sämre an båda dom diskuterade kamerornas förmågar på dom flesta områden.

Eftersom du ifrågasatte bilden på kvinnan med blombuketten (olika ljus etc.), borde du istället ha kommenterat dina detaljstudier av bilden med tegelhuset. Också där framstår med all tydlighet Sonykamerans upplösning som helt överlägsen (tegelstenar, takpannor).
Bilden på tegelhuset var inte min jämförelse men kör till. tegelstenar och takpannor är också på tok för grova för att kunna jämföra den direkta upplösningen. Allt du jämför är kantskärpa. Det blir samma fenomen med den överskärpta sony bilden som på en jämförlse i ljud. Ställer du två identiska stereos bredvid varandra och jämför och växlar, men ställer den ena en aning högre så att du inte direkt kan skilja på dom kommer så gott som alla som lyssnar att tycka att den som är ställd lite högre låter bättre. Samma sak gäller detaljrikedom och skärpa, uppskärpningen ger en deceptiv bild av detaljrikedom. Men upplösning och skärpa är två klart olika saker.

Det du förklarar som softningseffekt är helt enkelt ett tecken på lägre upplösning. Det är ju inte detsamma som dålig upplösning. Man får ju inte glömma att man jämför bilddetaljer i så stor bildvinkel som sällan blir aktuell vid vanlig bildbetraktning.
Ok, ladda båda bilderna i photoshop, och gör en uppskärpnin på 10D bilden till ung samma nivå som är på F717 bilden(vilken kommer så direkt ur kameran). Så ska du få se att den extra detaljen du "ser" i sonyns bild är en klar effekt av uppskärningen. Sonyns missar en hel del saker i dom olika bilderna samt har sämre definition på dom minsta detaljerna vilka tegelstenarna ter sig stora jämfört med på bilden av huset.

Tar du bilden med dom tre kvinnorna så finns det ännu fler detaljer, stygnen i broderierna på den vänstra kvinnans väst flyter ihop när man tittar på bilder från sonyn, på 10D'ns bilder ser klart att det är två olika färger samt att det går att urskilja dom flesta stygnen för sig.

Ta sedan bilden på sedeln, och titta på 1an, på sonyn försvinner alla detaljer, både fibrerna i pappret samt hur färgen lägger sig mellan fibrerna syns inte. På sonyns bild är också linjen en relativt obruten jämnt färgad rak linje, när den på 10D klart syns att linjerna är brutna av enstaka fibrer och brytningar utan färg.


Många tar upp diverse mätdata som utgångspunkt för klassningen av en kamera men kritiserar samtidigt odiskutabla fysikaliska data. Vore det inte en fördel att studera resultatet av dessa i kombination och utgå från verkliga bilder, med vilka man i stark förstoring kan jämföra den sista länken fram till den färdiga bilden - en klassisk metod som slår ut de flesta mätdata av annat slag? "Seeing is believing", heter det ju!
Ja och i vilket test som helst som inte är ett dubbelblind test så kan vem som helst få en person att tro att två olika muggar med samma sak i smakar olika. Dom mänskliga sinnena är otroligt påverkningsbara efter vad subjekter igentligen tror. Tror en människa att något är så kommer den se/höra/smaka en skillnad. Så samtidigt som "seeing is believing" så fungerar också det omvända, believing is seeing.

Sund testmetodik utnyttjar variabler som är låsta pga av att den subjektiva upplevelsen av något ska spela en mindre roll. Därav användningen av resolution charts.

Den faktiska upplösningen på båda kamerorna spelar ingen roll om man som du säger jämför i real world, där bilderna från canons kameror oftast upplevs som klart bättre och mer behagliga pga av avsaknaden av brus. Speciellt om dessa inte jämförs i 100% vilket är mycket sällan om man

När vi ändå är inne på att använda real world pictures så kan du ju kolla DPreviews mer kontrollerade studiomiljö för upplösning på real world pictures. Notera texten på klockan längst ner och streckkoderna för att nämna några saker.
Detta trots att 5MP till 6MP är igentligen ganska försumtbart.

Sony F717 och F707
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf717/page17.asp

Canon 10D och D60
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page21.asp

Som avslutning på den här mer eller mindre onödigt tidsödande harrangen vill jag dock återknyta till vad det hela handlade om igentligen.

...vågar jag kanske påstås att kameravalet till stor del har att göra med, om man strävar efter en DSLR-kamera eller ej - mindre med den bildkvalitet som man räknar med att uppnå. Bägge kamerorna ger möjlighet till bilder av likartad hög kvalitet.
Detta håller jag helt med i, och den metodik och detaljupplösning vi kom in på har väldigt lite att göra med huvudfrågan i denna tråd. Dock tror jag den brusfrihet som canons och nikons dslr kameror uppvisar ger en skönare bild att titta på, iaf när man kommer över användning av iso 400 och uppåt. Men upp till dess är dom för all princip lika till resultatet om man bortser från handhavandet och flexibiliteten hos DSLR kamerorna.

Som tillägg så tror jag att sonys nya klart kommer slå 300D'n på fingrarna i ren upplösning, dock kanske inte i brusfrihet och handhavande.
 
Senast ändrad:
Intressant sidorspår, verkar som om dom har vattenmärkt bilderna, men jag såg det inte förens jag tittade på bilden av tegelhuset i 100%.
 
Fortfarande kanske du inte uppfattat avsikten med denna tråd. Vad jag poängterat är:

- att resonemangen främst varit avsedda till att sammanställa den teoretiska bakgrunden och praktiska funktionen för några viktiga parametrar vid bildframställning med digitala kameror

- att skapa förståelse för sambanden mellan dessa parametrar - nödvändig när det gäller att optimalt utnyttja kameror med olika stor bildsensor

- att utnyttja vunna kunskaper när det gäller att välja kamera, som tekniskt / praktiskt / ekonomiskt ger optimalt utbyte för den icke-professionelle fotografen

Med dessa utgångspunkter blir det tämligen meningslöst att diskutera hårklyverier om detaljer i jämförelsen mellan exempel på kameror som representerar olika storlekar på bildsensor.

Skälet till att jag, som jämförelseobjekt, valde tidigare kameramodeller, var att de aviserade nya kameramodellerna (Sony / Canon) ännu inte finns på marknaden. Det verkligt intressanta är ju faktiskt att en kameramodell (Sony) som kostar mindre än hälften av en professionell kamera (Canon) med korrekt hantering så väl kan konkurrera när det gäller att framställa bilder av hög kvalitet.

Jag kan förstå om du i gjorda jämförelser betraktar din egen kamera som en Rolls Royce jämfört med en Volvo. Som bilägare inser man dock att bägge i väsentliga avseenden leder till samma mål även om förpackning och konfort skiljer sig åt.

Med de förbättringar som aviserats för Sony 828-kameran lär möjlighetern till ytterligare förhöjd bildkvalitet finnas. Vi har inget annat att göra än att se fram mot hösten. Låt oss återkomma i kvalitetsdiskussionen då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.