rasmus b skrev:
...
Jag räknar med att göra en hel del utskrifter i standarformat (10*15 cm) via fotolab och undrar om det kommer vara någon större skillnad i bildkvalité mellan system- och kompaktkameran.
Som trådstartare, formulerade du din huvudfrågeställning enligt ovan. Förhoppningsvis har du tillgodogjort dig följddiskussion som uppkommit.
Eftersom du nämnde just V3:an som objekt, som jag råkar ha tillgång till sedan en tvåmånadersperiod tillbaka, kan jag initierat yttra mig om bildresultaten från denna kamera.
Utgångspunkt för bedömningen av pappersbilder:
Fotoprinter: Sexfärgs, 2 pl (picoliter) droppvolym, upplösning 4800 x 1200 dpi.
Använt papper: Högglans 10 x 15 resp A4
Anm. Utförda tester på skrivare med 1 pl droppvolym visar ingen kvalitetsskillnad som motiverar dubbla färgåtgången.
Bilder:
Landskap (medljus och motljus)
Stadsmiljö Dag/kväll
Makro (med försättslins) fröhus (blomma)
Belysning: internblixt med reflektor vid motiv
Porträtt (1,5 - 2 m avstånd) zoomad till ansikte hals. Belysning internblixt resp. separat aggregat. Metz 45CT-5
Samtliga bilder utskrivna på skrivaren direkt utan föregående manipulering.
Samtliga bilder i 5M resp 7M upplösning.
Genomgående stativ använt, vanligtvis bländare F/4. Motljusbilder och några få andra korrigerade vid tagningen med hjälp av histogrammet i bildfönstret. Icke-blixtljusbilder körda i automatisk korrigeringsserie +- 0,7 bl.steg. I samtliga fall (utom i motljusbilderna) utföll den okorrigerade exponeringen som bäst.
I några fall (mulet väder) testades inställning på högre kontrast i kameran med gott resultat. Även lägre kontrastinställning i vissa motjusbilder testades också med gott resultat.
Generell bedömning så här långt:
Samtliga bilder uppvisade såväl på PC-skärmen (21") som i pappersbildform yppersta klass (bättre skärpeintryck svårt att tänka sig, färger och anpassat omfång utmärkt). Signalbrus osynligt även på A4-bilder. Det finns inte minsta anledning att förvänta sig kvalitetsförbättringar vid övergång till kamera med större bildsensor, särskilt om huvuddelen av bilderna skall skrivas ut i 10 x 15-format.
Längre fram, när jag kan ta mig tid, kommer jag att manipulera bilderna i PS och experimentera med utsnitt på 7M-bilderna. Där finns mycket stor potential för detta. Jämförelse med utskrifter via bildfiler från något av Canons d-SLR-flaggskepp står också på tur.