Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
philip svensson skrev:
undra varför batteriet är så dyrt... det står att det ska kosta 70 dollar... det är inte mycket skillnad mellan det batteriet och np-400... bara 100mAh mer, vad jag kan se, ska det behöva kosta så mycket mer? eller är det någon mer skillnad?
eller kostade np-400 (5d och 7d batteriet) så mycket från början också?
Kan inte tänka mig annat än att priset på det batteriet kommer ner till normala nivåer, när sen tredjepartstillverkarna kommer igång så blir det riktigt billigt.

//Larsa
 
Fan detta ser inte bra ut, kan bli dyrt för mig i framtiden detta med dessa gobitar till objektiv:)

//Larsa
 
Av nån anledning så lyckas jag inte kika på alla de bilder som finns på kameran, någon som vet om den har en eller två inmatningsrattar? Inte för att jag funderar på den men jag tycker att det är så tråkigt att man sparar in på det på instegskameror...

//Larsa
 
Ja du Larsa, vi går en dyr sommar till mötes ;0))
En CZ 85mm och en CZ 135mm. (jag har ju mitt 80-200 så där är jag nöjd, än så länge ;0)))


Man får väl övertyga familjen om att ställa in semesterresan ;0)
Ja lite rann väl snålvattnet till måste jag erkänna.

mvh/Ove
 
.Z. skrev:
Av nån anledning så lyckas jag inte kika på alla de bilder som finns på kameran, någon som vet om den har en eller två inmatningsrattar? Inte för att jag funderar på den men jag tycker att det är så tråkigt att man sparar in på det på instegskameror...

//Larsa
Den har 2st, men den som på 5D är vitbalans tvistas det om lite vad den gör, den har fler inställningar än 5D'ns, vet inte om dom har kommit fram till något än (dom = användare på dpreview och dyxum :)).
Sen är ISO-knappen borta och en av Fn, +/- och AEL är borta, vet inte vilken det var av dom.

Edit: Aha, inmatningsrattar, missuppfattade, jag menade rattarna ovanpå...:D
 
Senast ändrad:
Vevo skrev:
Ja du Larsa, vi går en dyr sommar till mötes ;0))
En CZ 85mm och en CZ 135mm. (jag har ju mitt 80-200 så där är jag nöjd, än så länge ;0)))


Man får väl övertyga familjen om att ställa in semesterresan ;0)
Ja lite rann väl snålvattnet till måste jag erkänna.

mvh/Ove
Hmm, byta MC eller köpa optik, suck...

Dagens ilandsproblem:)

//Larsa
 
Har nu läst hands on previewen på Dpreview & kan bara säga det att om Sony lyckats med bildkvaliten & lyckas hålla nere brusnivåerna som på typ Nikon D200 som förmodligen har samma sensor så är jag övertygad om att dom går iland med sin målsättning, att ta 20% av DSLR-marknaden.

Nu väntar jag bara med spänning på D7D:s efterföljare!

Mycket fint drag av Sony med silverfärgade rattar, om dom är i metall alltså. Snyggt, ger fin kvalitetskänsla, ja om dom är i metall alltså:) Ser ju förbaskat fint ut på bilderna i alla fall!

I överlag så ser kameran ut att ha fin kvalitetskänsla med tanke på att det är en instegskamera men det vet man ju inte förrän man känt på den, Dpreview berömde den dock för det & höll den klart över 350D i känsla, men det behövs det ju i & för sig inte mycket för...

//Larsa
 
Senast ändrad:
Måste bara gnälla lite...

Måste bara säga att jag tycker att de tagit bort lite "flashighet" från looken när de inte har mer än ett tråkigt alphatecken på framsidan. Och dessutom väldigt diskret röd...

Jag gillar hur AS-märket, KM märket och Dynax 7D loggan lyser på min kamera.

Men det är ju det ergonomiska som måste komma först, hoppas bara att den håller samma klass som det vi har.
Bara inte uppföljaren till D7D ser ut åt det här hållet för då blir jag nog besviken...

/Tjuriga Petri
 
Re: Måste bara gnälla lite...

ThePOM skrev:
Måste bara säga att jag tycker att de tagit bort lite "flashighet" från looken när de inte har mer än ett tråkigt alphatecken på framsidan. Och dessutom väldigt diskret röd...

Jag gillar hur AS-märket, KM märket och Dynax 7D loggan lyser på min kamera.

Men det är ju det ergonomiska som måste komma först, hoppas bara att den håller samma klass som det vi har.
Bara inte uppföljaren till D7D ser ut åt det här hållet för då blir jag nog besviken...

/Tjuriga Petri
Håller med 100%, greppet ser ut att vara identiskt med 5D'ns, så det bllir nog bra, men dom har ju tagit bort snabbknappar vilket är stort minus. Hoppas verkligen inte att dom fortsätter så.
 
Re: Re: Måste bara gnälla lite...

Anddje skrev:
men dom har ju tagit bort snabbknappar vilket är stort minus. Hoppas verkligen inte att dom fortsätter så.

Det är väl bara en knapp som har försvunnit (ISO) och den funktionaliteten finns väl via Fn-knappen och det vänstra vredet ovanpå. Och många A2 användare verkar ju tycka att det var bra.

Själv vet jag inte om det är en kamera jag skulle köpa, men jag tycker inte Sony har gjort bort sig. Som en ersättare till 5D och konkurrent till 350D/D70 känns den vass. Skall bli intressant vad de kommer med framöver i lite "högre" marknadssegment.

En 135/1.8 skulle ju dock inte sitta fel, har tittat en del efter gamla 135/2.8 men inte hittat någon för ett bra pris. $1400 för en 1.8 skulle ju dock kännas i plånboken... Får bli en billig semester i år för att spara till hösten ;)

/Andreas
 
Har någon hört när den kommmer att släppas i Sverige, kommer den att bli mycket dyrare också, då kanske KM 5D ett lämpligare inköp,,,,
Jag velar fram o tillbaks .....
 
Re: Måste bara gnälla lite...

ThePOM skrev:
Måste bara säga att jag tycker att de tagit bort lite "flashighet" från looken när de inte har mer än ett tråkigt alphatecken på framsidan. Och dessutom väldigt diskret röd...
/Tjuriga Petri
Tänk att jag faktiskt tycker tvärtom, så lite text som möjligt vill jag ha på kameran...

Tycker att det hade räckt med det snygga blåa KM-märket på min 7D, all text & info om AS & dylikt tycker jag bara stör.

Smaken e som baken & nu är vi inne på avdelningen verkliga ilandsproblem:)

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.