Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Måste bara gnälla lite...

hazard skrev:
Själv vet jag inte om det är en kamera jag skulle köpa, men jag tycker inte Sony har gjort bort sig. Som en ersättare till 5D och konkurrent till 350D/D70 känns den vass.
/Andreas
Jag förstår inte detta, vass?

Om man lyckas hålla bildkvaliten på ungefärlig Nikon D200-nivå (samma sensor) så är den ju totalt överlägsen, som fristående kamerahus alltså, systemet var en annan grej...

Än om C & N på Photokina i höst skulle presentera nya instegsmodeller så har dom knappast: fler pixlar, bildstabilisering i huset, antidammpryl. Ja åtminstone inte allt detta. Om dessutom inte C & N fixar till sökarna på instegsmodellerna så är dom ju helrökta, instegssegmentet är ju mer beroende av förstagångsköpare som inte sitter på ett system så det är nog där Sony ska lägga största krutet till en början & det har dom ju gjort nu.

Pentax däremot kan överraska, knappast på Photokina men jag tror nog att dom framöver kan lansera en instegskamera med ungefär samma specar som Sonyn & stabilisering & dammpryl. Bra sökare har dom ju redan...

Ja, ja, jag är impad av denna Alpha!

//Larsa
 
Re: Re: Re: Måste bara gnälla lite...

hazard skrev:
Det är väl bara en knapp som har försvunnit (ISO) och den funktionaliteten finns väl via Fn-knappen och det vänstra vredet ovanpå. Och många A2 användare verkar ju tycka att det var bra.
Fn-knappen är borta med...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Måste bara gnälla lite...

.Z. skrev:
Har inte hängt med riktigt här...

Innebär detta att man måste in i menyer för att ändra ISO?

//Larsa
ISO- och Fn-knapparna är borta, men ratten på vänster sida som är wb på 5D är det oklart vad den gör, men jo det verkar som man måste leta i menyer efter ISO...
 
eldaren3 skrev:
På bilden på kamera&bild ser det ut som det är två rattar , vad man nu kan se.
Vi pratar om inmatningsrattar, de man ändrar tid & bländare eller exponeringskompenserar med.

Tror du menar programvalsratten samt den andra uppe på kameran.

//Larsa
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Måste bara gnälla lite...

Anddje skrev:
men jo det verkar som man måste leta i menyer efter ISO...
Om så är fallet så har någon konstruktör fått totalt hjärnsläpp & ergonomin på kameran faller betänkligt!

//Larsa
 
Nja, det verkar inte vara riktigt så illa men inte skulle jag vilja byta bort min D7D:s ISOändring mot detta

//Larsa
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Måste bara gnälla lite...

.Z. skrev:
Om så är fallet så har någon konstruktör fått totalt hjärnsläpp & ergonomin på kameran faller betänkligt!

//Larsa
Det har visst kommit bilder på vänstra ratten nu! Jag som inte är 100% uppdaterad och det ser ut som om man klarar ISO med mera utan menyer, ser ganska smidigt ut!
 

Bilagor

  • topleftcontrols.jpg
    topleftcontrols.jpg
    28.5 KB · Visningar: 468
Isoknapp eller inte så känns det skönt att veta att gluggar och annat som man har köpt på sig har en framtid... Och apropå inmatningsrattar så måste man ju spara in på nåt om man ska kunna komma med en värre modell. Det här var ju ersättaren till KM d5d som är en instegare och för vara en sån så......
Kanon att man inte har canon!
Jag ser verkligen fram mot hur ersättaren för d7:an ska bli.
 
arnenym skrev:
Och apropå inmatningsrattar så måste man ju spara in på nåt om man ska kunna komma med en värre modell.
Jo det är ju lite så men jag undrar om det inte är annat som styr att man är redo att betala nästan dubbla summan för en modell över.

För övrigt så håller jag med om att denna dag har varit lite lätt omvälvande & har lättat upp lite, känns klart lugnare än för nåt halvår sedan & det känns som att framtiden är säkrad då jag tror att denna instegslansering är mycket viktig för Sonys vidare satsning på DSLR.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Jo det är ju lite så men jag undrar om det inte är annat som styr att man är redo att betala nästan dubbla summan för en modell över.
//Larsa

Dom verkar inte ha bråttom med att lansera grejerna och tiden har hittils varit gynnsam för konsumentpriserna. Så vad är det som säger att den kommer att kosta det dubbla?

Nu ska jag ta ett glas rötjut.... till.
 
Anddje skrev:
Tycker den ratten ser väldigt bra ut, smidigt med många snabbinställningar, bättre än en ratt dedikerad till vitbalans ;)
Det kan nog funka men det jag vill är att ISO ska kunna ändras snabbt i alla lägen, ingen ratt ska behöva vara vriden i ett speciellt läge för att man ska kunna ändra iso.

Nu är detta dock en instegsmodell & det ser bra ut, även min D7D har missar, likt alla kameror...

Varför gör dom inget åt on/offknappen? Vänster sida är helt vansinningt! Lär av Nikon där. Man ska kunna starta kameran med enhandsfattning när man har kameran i högerhanden. Hoppas nu att man kan det på Nikon:) den sitter rätt i alla fall. På min D7i så kunde man det!

//Larsa
 
arnenym skrev:
Dom verkar inte ha bråttom med att lansera grejerna och tiden har hittils varit gynnsam för konsumentpriserna. Så vad är det som säger att den kommer att kosta det dubbla?

Nu ska jag ta ett glas rötjut.... till.
Det dubbla var bara ett exempel åsså skrev jag nästan det dubbla, rödtjut! Tror fan i mig att det står en öppnad flaska i köket med en skvätt i:)

//Larsa som fortfarande är grymt impad över silverfinischen på rattarna på ovansidan av Alphan, gu vilken besvikelse om det visar sig vara plast:)
 
.Z. skrev:
Det kan nog funka men det jag vill är att ISO ska kunna ändras snabbt i alla lägen, ingen ratt ska behöva vara vriden i ett speciellt läge för att man ska kunna ändra iso.

Nu är detta dock en instegsmodell & det ser bra ut, även min D7D har missar, likt alla kameror...

Varför gör dom inget åt on/offknappen? Vänster sida är helt vansinningt! Lär av Nikon där. Man ska kunna starta kameran med enhandsfattning när man har kameran i högerhanden. Hoppas nu att man kan det på Nikon:) den sitter rätt i alla fall. På min D7i så kunde man det!

//Larsa
På 350D kan man starta med högertummen iaf, jag stör mig inte på 5Dns on/off-switch faktiskt, kan ju vara så att dom lät den vara så för att annars skulle dom få bygga om huset för mycket.
 
Vad önskar ni mest av uppföljaren till D7D? Och hur mycket är ni beredda att betala för det?

Det är få saker som jag är missnöjd med med mitt hus:

1. Omkopplaren mellan MF, C-AF, S-AF och A-AF skulle kunna sitta bättre till och vara ett skjutreglade istället för ett rotationsreglage.

2. 6Mp räcker gott och väl för mig men 10Mp skulle inte sitta helt fel även om jag inte tror att jag har användning av mer än 8Mp någon gång (det skulle vara för att kunna beskära mer vågat).

3. Helst 5fps istället för 3fps.

4. Något bättre bruskontroll vid ISO800.

5. Antidustkontroll.

Mer än så kommer jag inte att tänka på. Men vad jag skulle vara beredd att ge för att få vet jag inte i dagsläget. Så länge som min D7D fungerar felfritt kommer jag nog inte fundera på ett byte.

Vad säger ni andra?

/Petri
 
Anddje skrev:
På 350D kan man starta med högertummen iaf, jag stör mig inte på 5Dns on/off-switch faktiskt, kan ju vara så att dom lät den vara så för att annars skulle dom få bygga om huset för mycket.
Förmodligen ja.

Man stör sig ju inte när man vant sig. Jag störde mig jättemycket i början då jag kört D7i ett tag & var van att slå av & på den mest hela tiden när den låg i högerhanden.

Min D7D slår jag sällan av, detta p.g.a att det inte går att slå på den snabbt & smidigt innan man fått upp den till ögat. Konstruktionen är inte bra men det är som det är & det funkar.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.