Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Sony verkar ha gjort samma miss som Nikon gjorde på åttiotalet. Fokusringarna på flera av de fasta objektiven är ju så smala att man knappt verkar kunna hitta dem. På en del objektiv är det nästan så man undrar om manuell fokus är möjlig.

Håller med! Men är det inte fantastiskt, objektiven ser ju i en del fall nästan identiska ut med de objektiv som Minolta gjorde på 80-talet! Det står bara Sony på dem istället för Minolta! Snacka om retro!
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Håller med! Men är det inte fantastiskt, objektiven ser ju i en del fall nästan identiska ut med de objektiv som Minolta gjorde på 80-talet! Det står bara Sony på dem istället för Minolta! Snacka om retro!
Tycker dom liknar de nya RS-versionerna mer, och sen förstår jag inte varför alla gnäller på fokuseringsringarna, har flera objektiv med, vad kan det vara, 5mm fokusring, det går alldeles utmärkt att använda, hellre det än större objektiv, de nya med gummigrepp är ännu bättre i samma storlek. Enda objektivet jag inte gillar fokuseringsringen på är 18-70, kitobjektivet, utan motljusskyddet är MF en mardröm på det, men det tror jag är för att fokuseringsringen har mindre diameter än resten av objektivet...
 
Anddje skrev:
Tycker dom liknar de nya RS-versionerna mer, och sen förstår jag inte varför alla gnäller på fokuseringsringarna, har flera objektiv med, vad kan det vara, 5mm fokusring, det går alldeles utmärkt att använda, hellre det än större objektiv, de nya med gummigrepp är ännu bättre i samma storlek. Enda objektivet jag inte gillar fokuseringsringen på är 18-70, kitobjektivet, utan motljusskyddet är MF en mardröm på det, men det tror jag är för att fokuseringsringen har mindre diameter än resten av objektivet...

Jomen det är ju ett verkligt problem på en del av dem. Särkilt om man har parkerat ett bakvänt motljusskydd på objektivet. Exempelvis Minolta 70-210:ans motljusskydd gör ju att man inte kan manuell fokusera om man inte tar av detta. Zooma går bra men inte ställa fokus. Har samma problem med den fasta 24:an. Det enda av mina äldre objektiv som funkar när det gäller detta är 50:an med inbyggt motljusskydd men det är väl å andra sidan inte mycket till motljusskydd heller.
 
För att inte tala om hur det är på vintern när man har handskar på sig. Kombinera det med att man har t ex en cokinhållare på. Eller bara ett polfilter. Objektiv behöver ju inte blir större för att de har en vettig fokusring. Nikon gjorde som sagt såna där ringar på åttiotalet. Men idag har de uppdaterat alla de objektiv de släppte då med riktiga ringar utan att de blivit större.

Det är ju inte heller så att de bara amputerat den på plastzoomar, det verkar ju gälla även t ex 50/1,4. För mig säger det något om Sonys designfilosofi. Den kan säkert vara positiv för många, men för andra väldigt negativ.
 
jo, 70-210an har ju lite jobbigt motljusskydd, men det är inte så ofta jag har det bakvänt när jag ska fota. med mitt filtersystem fungerar MF bra, har iofs bara använt det till 50mm 1.7, och har aldrig fotat MF med handskar ;)
Men jag måste säga att med dom jag har med små fokusringar upplever jag inte någon större skillnad mot t.ex. tokina 20-35, som är åtminståne dubbelt så stor, men ännu större (och gummigrepp) kanske ger lite bättre känsla.

Sonys 50 1.4 ser ut att ha samma ring som 50 1.7 RS, den är skön att använda, iaf om man håller sig undan från handskar ;)
 
Eftersom detta är Sonymärkta versioner av minolta-objektiv som i sin tur är kosmetiskt uppfräschade versioner från orginaluppsättningen av gluggar från 1985/86, så är det väl inte så konstigt. Visst de nyare (D) -gluggarna där fokusringen kopplas bort vid AF är bättre, men Sony/minolta gör väl som alla andra, man designar inte gärna om optik om man inte måste. (D) -gluggaran kom väl inte förren 2000 ungefär, med införandet av 8-pinnars kontakt mellan glugg/hus. Med bara 6 år på sig, varav flera av dem då KM tvekade huruvida de skulle stanna kvar i fotobranchen överhuvudtaget, så får man nog vara gld för det lilla, och hoppas att Sony så småningom får ädrat alla gluggar till (D) -standard.

/Andreas
 
Gamla 50/1.4 har inte heller någon bra fokusring. Jag tyckte det såg ut på bilderna som om den nya är ungefär likadan - åtminstone ingen markant försämring.

Men visst är det trist, jag är lite less på mitt 50/1.4 och 28/2.8 m.a.p att båda kunde vara mycket mer ergonomiska. Man känner sig som Edward Scissorhands ibland.

Men jag gnäller inte :)
 
Jaja, när ni får se CZ-rören så skulle åtminstone jag bli mycket förvånad om det fanns något att anmärka på fokusringarna :)
 
Ja appropå Carl Zeiss-diskussionen tidigare i tråden. Vad är det för objektiv som kommer (85/1.4 och 135/1.8)?

Det verkar lite underligt att släppa både 135/1.8 OCH 135/2.8 så vad är grejen?
 
Har nu inte läst på mig så mycket men är de nya Sonyobjektiven fullt kompatibla med 5d/7d? Och kommer minoltaobjektiven att passa på A100:an?

Hur var det nu, är det samma sensor i A100 som i Nikons D200?

*Julafton :D*

Edit: Det blev ingen dammborttagningsfunktion, eller?
 
millimeter skrev:
Ja appropå Carl Zeiss-diskussionen tidigare i tråden. Vad är det för objektiv som kommer (85/1.4 och 135/1.8)?

Det verkar lite underligt att släppa både 135/1.8 OCH 135/2.8 så vad är grejen?
135 1.8 ersätter gamla 135 2.8, den 135 2.8 som säljs nu är STF-versionen, Smooth Trans Focus, den har en massa finesser för snyggare bokeh, Ett inbyggt filter som tar bort bländarformade mönster och linjer, sen har den visst 2st bländare med, jaja, massa häftiga grejer iaf, men bara MF.

http://www.munitions.com/jgreely/stf135/page1.html

Zeiss 135 1.8 har ingen dålig fokusring iaf:
http://www.sonystyle.com/intershoproot/eCS/Store/en/imagesProducts/650x650/SAL135F18CZ.jpg
 
Fabian Fogelberg skrev:
Har nu inte läst på mig så mycket men är de nya Sonyobjektiven fullt kompatibla med 5d/7d? Och kommer minoltaobjektiven att passa på A100:an?

Hur var det nu, är det samma sensor i A100 som i Nikons D200?

*Julafton :D*

Edit: Det blev ingen dammborttagningsfunktion, eller?
Ja alla objektiven är fungerar 100% med 5D/7D, gamla objektiv kommer fungera på A100, Det är inte samma sensor som i D200 och jo, det blev Anti-dammfunktion :)
 
Låter bra, ser fram emot tester +provbilder nu från A100. :)

Ziessgluggen 135/1,8 ser ju riktigt fin ut, lär ju kosta en del tyvärr... :( Men har den autofokus?
 
Fabian Fogelberg skrev:
Låter bra, ser fram emot tester +provbilder nu från A100. :)

Ziessgluggen 135/1,8 ser ju riktigt fin ut, lär ju kosta en del tyvärr... :( Men har den autofokus?
Jepp den har AF, men den släpps inte förrens den 8:e September
 
undra varför batteriet är så dyrt... det står att det ska kosta 70 dollar... det är inte mycket skillnad mellan det batteriet och np-400... bara 100mAh mer, vad jag kan se, ska det behöva kosta så mycket mer? eller är det någon mer skillnad?
eller kostade np-400 (5d och 7d batteriet) så mycket från början också?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.