Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag ingen 7D, har inte testat någon och kommer med största sannolikhet inte köpa ny kamera på ett tag, men ändå :)

1. Omkopplaren mellan MF, C-AF, S-AF och A-AF skulle kunna sitta bättre till och vara ett skjutreglade istället för ett rotationsreglage.

Jag tror ett roterande reglage är smidigare, vill gärna ha en ratt för det och slippa pilla i menyerna.

2. 6Mp räcker gott och väl för mig men 10Mp skulle inte sitta helt fel även om jag inte tror att jag har användning av mer än 8Mp någon gång (det skulle vara för att kunna beskära mer vågat).

10-12mp blir lagom, då kan man skära lite som sagt och man får inte allt för stora filer.

3. Helst 5fps istället för 3fps.

Definitivt mer än 3fps iaf, det är alldeles för lite, och större bufferminne så att man kan ta minst 6st RAW+Jpeg utan avbrott.

4. Något bättre bruskontroll vid ISO800.

Bättre brusegenskaper och 5D'ns ISO-omfång, 80-3200

5. Antidustkontroll.

Slippa rengöra sensorn = bra :)

Apropå av o på knapp:
Min D5D kan vara påslagen en vecka ibland. Om jag har plåtat lite och kameran har fått vila mycket så räcker ju batterit till.

Den här tråden heter ju "Sony Alpha Förväntningar". Min nu lite vinsuddiga skalle undrar lite filosofiskt sådär om den här releasen har infriat era förväntningar?

Jag svarar JA!

Jag tycker verkligen det ser lovande ut iaf, visst, det går alltid att gnälla på ergonomi, men jämför med resten i samma köpsegment. 10mpix kändes som ett nödvändig säljargument med tanke på vad kompakterna presterar idag, och vad Canon och Nikon har på marknaden, aldrig att förglömma att pixlar faktiskt säljer en hel del kameror.

Det som ska bli intressant att se är hur resan fortsätter, detta är säkerligen Minoltas research och planering som aldrig kom ut, nästa kamera blir förmodligen en som är gjord från grunden av Sony (mer än detta iaf), och det är väl lite där det kan brista ordentligt, eller bli ett fenomenalt framsteg :)

ThePOM skrev:
1. Omkopplaren mellan MF, C-AF, S-AF och A-AF skulle kunna sitta bättre till och vara ett skjutreglade istället för ett rotationsreglage.
Den är lite pillrig ja, en förbättring vore på sin plats.

ThePOM skrev:
2. 6Mp räcker gott och väl för mig men 10Mp skulle inte sitta helt fel även om jag inte tror att jag har användning av mer än 8Mp någon gång (det skulle vara för att kunna beskära mer vågat).
Du skriver att 10 inte skulle sitta fel men att 8 skulle räcka, skillnaden mellan 8 eller 10mp är försvinnande liten, däremot så är skillnaden mellan 6 & 10 mer markant.
Nu blir det ju garanterat 10,2 då man förmodligen klämmer in samma sensor som i denna nya instegsmodell, alternativt så blir det lite fler pixlar om nu Sony har nån sån Sensor?

För egen del så prioriterar jag dynamiskt omfång samt brusfrihet & skulle ledigt välja en 6mp-sensor med bättre dynamiskt omfång & mindre brus än den 10,2megapixlare som förmodligen blir aktuell, men det är ju bara jag som vill det & så blir det ju aldrig då pixlar säljer:)

ThePOM skrev:
3. Helst 5fps istället för 3fps.
Jag kör aldrig serietagning men helt klart så säljer den bättre om den är snabbare.

ThePOM skrev:
4. Något bättre bruskontroll vid ISO800.
Lägre brus är alltid önskvärt men D7D har ju lägst brus i klassen, t.o.m. lägre än 20 & 30D & det kan man se på Dpreviews mätningar. Detta beror dock till 99% på en aggressivare brushantering som tvärr avspeglar sig i en sämre detaljåtergivning än flera av konkurrenterna. Tycker för egen del att skillnaderna är så pass små så att jag inte bryr mig men som sagt, mindre brus & då utan hjälp av en utsmetande brusreducering hade varit önskvärd.

ThePOM skrev:
5. Antidustkontroll.
Eftersom det finns på instegsmodellen så kommer ju det garanterat & det är välkommet!

För övrigt så önskar jag att flerfältsmätningen skulle bli lite pålitligare, där upplever jag min gamla analoga EOS10 bättre & det är inte bra då den kom för över 15 år sen.

AF kan alltid bli bättre & exaktare & D7D jagar emellanåt på ett sätt som inte EOS-kamerorna gör.

Några små ergonomiska missar till finns & för egen del så måste jag säga att jag är lite smått skeptisk till expokompensationsratten, har detta konfigurerat på bakre inmatningshjulet & det är 1000 gånger snabbare att arbeta med. Däremot så är jag ju då hänvisad till blixtexpokompensationen under den vanliga kompensationsratten. Kanske man skulle kunna använda den platsen till nåt vettigare?

Batteritid. Jag tycker att Error99-folket & Nikotinisterna är lite fåniga när dom klagar på att dom "bara" får ut 800-900 bilder på en laddning, som KM-ägare får man vara förbaskat glad för 400... Nu borde det dock förbättras kraftigt, om inte annat för konkurransens skull.

//Larsa

arnenym skrev:
Den här tråden heter ju "Sony Alpha Förväntningar". Min nu lite vinsuddiga skalle undrar lite filosofiskt sådär om den här releasen har infriat era förväntningar?

Jag svarar JA!
Har nu letat rätt på vinskvätten som stod i köket & faktiskt lyckats hälla i mig den också men är långt ifrån suddig & svarar på din fråga att detta som framkommit idag överträffar mina förväntningar med råge!

Vidhåller fortfarande att Sony här har en total killer, såvida allt nu funkar utan bandningsproblem, brus & annan skit alltså...

Ang. framtiden för oss D7D-ägare så ser det ju inte annat än förbaskat ljust ut, allra mest sedan Sony presenterat detta med Carl Zeiss-optiken som tyder på att dom även kommer att satsa ovanför instegssegmentet.

Mycket möjligt att vi kommer att svära över nån ergonomiskt miss när vi byter kamerahus men det hade ju även kunnat hänt om KM fortsatt. Kolla på hur Canon förstörde greppet från EOS10D till 20D, för att inte tala om vertikalgreppet:)

//Larsa

.Z. skrev:
Den är lite pillrig ja, en förbättring vore på sin plats.
Detta är mitt största klagomål när det gäller 7d. Jag skifta ganska ofta mellan AFC/AFS/MF, och det är för dåligt helt enkelt.

För övrigt så önskar jag att flerfältsmätningen skulle bli lite pålitligare, där upplever jag min gamla analoga EOS10 bättre & det är inte bra då den kom för över 15 år sen.
Skiftet från 14 segment till 40 ger ju möjligheter till noggrannare kontroll över exponeringen. Huruvida de uttnyttjar det i sin mjukvara, det återstår att se.

AF kan alltid bli bättre & exaktare & D7D jagar emellanåt på ett sätt som inte EOS-kamerorna gör.

Tyvärr ser det ju åtminstnode inte på ytan ut som om a100 har fått något annat än AF-systemet från 7d/5d. Men en eventuellt kommande 7d-ersättare kan ju få en uppgradering, vem vet...

De som för ett par månader sedan kom med antydningar om sonys kameror, och nu har visat sig ha rätt, pratade om en 10MP och en 12MP -kamera.

/Andreas

Ja det verkar ju onekligen vara en mycket kompetent kamera, Lite orolig (som Larsa också är inne på) för sensovalet på 10 MP. Pentax Semipromodell har ju också den...

Sensorrengöringen lockar säkert många men är egentligen rätt onödig.

Ser bra ut också i strolek och ergonomi.

hazard skrev:
Skiftet från 14 segment till 40 ger ju möjligheter till noggrannare kontroll över exponeringen. Huruvida de uttnyttjar det i sin mjukvara, det återstår att se.
Jag är själv lite skeptisk till mängden av segment då jag haft ett antal analoga systemkameror genom åren & aldrig kunnat koppla flerfältmätningens nogrannhet till hur många segment som använts. Har en kompis som har en Nikon F6, han kör enbart dia & det verkar som att matrixmätningen på den är det optimalaste som finns idag, mycket imponerande!!! Den har väl i & för sig en himla massa segment också...

Vet inte om Nikon har samma på typ D2x & D200? Canons variant på 20/30D & 5D har jag ingen erfarenhet av annat än att det klagas lite på dessa också, tror Nikon är duktigast där men gissar?

//Larsa

Senast ändrad:
papi skrev:
Lite orolig (som Larsa också är inne på) för sensovalet på 10 MP. Pentax Semipromodell har ju också den...
Jag är inte orolig försäljningsmässigt, då funkar det säkert. Däremot så vill jag själv ha bättre dynamiskt omfång samt lägre brusnivåer då jag ska byta från min D7D då jag prioriterar det mer än pixlarna, kan jag få 10Mp & detta så är det även helt ok med pixlar...

Detta är bara info till dessa som inte varit inne i Pentaxtråden där vi snackade om detta Patrick.

//Larsa

.Z. skrev:
Jag är själv lite skeptisk till mängden av segment då jag haft ett antal analoga systemkameror genom åren & aldrig kunnat koppla flerfältmätningens nogrannhet till hur många segment som använts. Har en kompis som har en Nikon F6, han kör enbart dia & det verkar som att matrixmätningen på den är det optimalaste som finns idag, mycket imponerande!!!

F6 har väl 1005 segment med RGB från varje...

Potentialen för att se vilket spann man har mellan högdagrar och lågdagrar ökar ju med ökande antal segment. Om du bara har ett segment så får du ju bara ett medelvärdet på hela bliden. Med lika många segment som pixlar, så kan du ju exakt se vilket dynamiskt område som bilden innehåller, och var i bilden det ser ut på vilket sätt.

Vad många kameror gör är att räkna fram en signatur baserat på fördelningen av ljus i segmanten, viktat beroende på vilken fokuspunkt som är aktiv, och jämföra med en databas i kameran, och därigenom avgöra vlika segment som är mest relevanta. Genom att öka antalet segment så ökar man ju antalet möjliga signaturer. Men om man inte utnyttjar detta i sin databs så blir det ju inte nödvändigtvis bättre. Men potentialen ökar.

/Andreas

hazard skrev:
F6 har väl 1005 segment med RGB från varje..

/Andreas
Jo, jag editerade in "den har ju i & för sig en massa segment också", förmodligen efter du börjat skriva detta...

Läste om detta för ett tag sen men kom inte ihåg att det var så många segment!!! Men som sagt så ska ju detta sammanställas också & som du säger så är potentialen högre men om sammanställningen inte blir bra så gör det ju det samma hur många segment ljuset mäts i...

Vi får hoppas att Sony grejat detta...

//Larsa, som litar mest på centrumvägningen & sig själv...

The stakes are high, and Canon and Nikon must be taking it seriously. This is the company that virtually owns the video imaging market, not to mention much of the content produced in movies and television around the world. In terms of cash flow, Nikon takes a distant third position behind the two mammoths of Sony and Canon. Add Matsushita (Panasonic), who just announced their digital SLR with Leica optics, and the battle's about to get very interesting.

But not yet.

Källa.

Vi får väl se.

//Larsa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Måste bara gnälla lite...

Anddje skrev:
Det har visst kommit bilder på vänstra ratten nu! Jag som inte är 100% uppdaterad och det ser ut som om man klarar ISO med mera utan menyer, ser ganska smidigt ut!

Å den försvunna Fn-knappen finns där ju också :)

Väldigt fin kamera. Jag tror Sony kommer att bli ett verkligt lyft i förhållande till det lite trötta Minolta vi såg på slutet.

Jag tror de flesta gamla Minolta-människor nu kan se framtiden an med stor tillförsikt, men jag har ändå svårt att förstå att Minolta/Sony inte kunde göra den här transitionen "on the fly". Det är ju märkligt att man valde strategin att helt stänga butiken i ett halvår med en massa förvirring som följd. Sony hade väl kunnat skeppa ut Minolta-märkta tillbehör och kameror tills de hunnit klistra på egna loggor. Måste vara en miss och en kapitalförstöring av rätt stora mått att avstå från att casha in det 5D kunde ha givit på toppen av sin produktcykel. Den kameran gick ju verkligen bra efter lysande recensioner men gick till slut knappt att få tag på för de som framhärdade i sitt köpbeslut trots att butiken stängts för länge sen.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Måste bara gnälla lite...

Sten-Åke Sändh skrev:
Måste vara en miss och en kapitalförstöring av rätt stora mått att avstå från att casha in det 5D kunde ha givit på toppen av sin produktcykel.
Är ju möjligt att det var småpengar i sammanhanget?

KM har ju sin största grej i annat & Sony verkar ju verkligen ha laddat inför detta, min tanke är att ett halvår hit & dit kanske inte spelar nån större roll & att det då är bättre att lägga allt krut på det nya. Antar att man tillverkar Alpha i samma fabrik som KM-kamerorna är byggda & om så är fallet så kanske D5D & D7D-tillverkning bara hade stört.

Ingen aning, bara en tanke...

//Larsa, med helt fel dyngsrytm efter nattskifthelg...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Måste bara gnälla lite...

.Z. skrev:
Är ju möjligt att det var småpengar i sammanhanget?

KM har ju sin största grej i annat & Sony verkar ju verkligen ha laddat inför detta, min tanke är att ett halvår hit & dit kanske inte spelar nån större roll & att det då är bättre att lägga allt krut på det nya. Antar att man tillverkar Alpha i samma fabrik som KM-kamerorna är byggda & om så är fallet så kanske D5D & D7D-tillverkning bara hade stört.

Ingen aning, bara en tanke...

//Larsa, med helt fel dyngsrytm efter nattskifthelg...

Ja kanske det. De behövde förmodligen fokusera på framtiden istället för nuet. Ska verkligen bli intressant att se uppföljaren till 7D när nu den kommer. Bara att hoppas att de inte soppar till ergonomin.

Hmm, gansak mycket som inte tillgängligt numera. Det blir ju intressant att se vad CZ-gluggarna presterar och om de gör det till samma priser som övriga tillverkare.

Jag menar att det antagligen inte är så svårt att göra en vass glugg om bara folk är beredda att betala för det.

Mvh
Maverick

Tänk att A3 blev A100... *s* men än står sej A2:an, känner inga ryckningar i köptarmen än...

Om CZ 85/1,4 och CZ 135/1,8 lever upp till förväntningarna så SKA jag köpa dem. Först blir det i så fall 85:an om inte pengarna räcker till båda. Rekommederat utpris på 85:an är $1299 0ch 135:an $1399. Hmm, mycket pengar men jag är övertygad om att det är värt varenda krona ;)

mvh/Ove

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar