Det är nog så att de släpper ett 20-tal gluggar i första svängen. Om Sony på allvar vill vara med i DSLR kriget så kommer det att komma en hel del G-optik framöver. Det vore nog katastrof rent ekonomiskt och strategiskt att släppa 80 gluggar på ett bräde. De bygger nog en grund som kommer att växa. Dessutom så bygger man rent strategiskt en efterfrågan och på så sätt håller man märket (Sony) vid liv. Spekulationer och önskningar driver ofta varumärket framåt. Det är därför det varit knäpptyst om Alpha 100 och de nya gluggarna. Informationen kom fram ovanligt sent för att vara modern tid, vilket gjort att spekulationerna ökar och andra märkestrogna hakar på i spekulationerna. Detta är strategisk marknadsföring. För att etablera sig i ett nytt segment (DSLR) så krävs det att det "snackas" bland konsumenterna för att ligga "top of mind". Just nu så undrar väldigt många hur ser de officiella specifikationerna ut? Är alla bilder etc som hittills läckt ut korrekta. Man har byggt upp förväntningar och många väntar på svar. Man är "top of mind" just nu.
Om man skulle släppa hela arsenalen av planerade kameror, optik mm i morgon dag så får alla vad de vill ha men snart faller märket i glömska och tappar sin position som "top of mind". För att behålla den positionen under en längre tid så släpper man lite i taget och håller sig på så sätt aktuell. Om man vid nästa släpp av optik kommer ut med några riktiga dräpare så ökar också förväntningarna till framtida släpp. Allt handlar om strategi och överlevnad i den så märkesfixerade DSLR-branschen. Sony har lyckats förr med sina lanseringar och är mycket duktiga på strategisk marknadsföring. Så håll ut, det kommer mera.
mvh/Ove