Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
tozz skrev:
Enligt dendär listan är där iaf en CZ 135mm/1.8 och en 85mm/1.4 så om den stämmer är det inte speciellt uteslutet :)
85 1.4 finns det ju redan en Minolta :O

135 1.8 skulle ju vara trevligt, men den kostar väl en förmögenhet...
 
Anddje skrev:
85 1.4 finns det ju redan en Minolta :O

135 1.8 skulle ju vara trevligt, men den kostar väl en förmögenhet...
Visst gör det det, men den i listan är inte samma. Kanske ersätts Minoltan, ingen aning, oavsett vilket så ser det betydligt mer ljust ut för framtiden nu än för någon månad sen.
 
Anddje skrev:
85 1.4 finns det ju redan en Minolta :O

135 1.8 skulle ju vara trevligt, men den kostar väl en förmögenhet...
Minolta & Carl Zeiss har ju samarbetat förrut, min Minolta 70-210/4.0 finns med Carl Zeiss namn på också...

//Larsa
 
.Z. skrev:
min Minolta 70-210/4.0 finns med Carl Zeiss namn på också...

Det har du målat dit själv, i sådana fall!

Den finns dessutom inte med Leitz/Leica på heller, dock kan den ha en del gemensamt med den vario-elmar som Minolta tillverkade åt Leica. Men sammarbetet var slut sedan länge när AF-objektiven kom.

/Andreas
 
hazard skrev:
Det har du målat dit själv, i sådana fall!

Den finns dessutom inte med Leitz/Leica på heller, dock kan den ha en del gemensamt med den vario-elmar som Minolta tillverkade åt Leica. Men sammarbetet var slut sedan länge när AF-objektiven kom.

/Andreas
Mmm du har nog rätt men så vitt jag kan förstå så ska den optiskt vara i det närmaste identisk med den du nämner, blandade ihop, sorry.

//Larsa
 
Är det någon som har en aning om hur bra den nya kan vara jämfört med en KM 5 som jag har funderat lite runt...
Då jag inte har panik bråttom så kan man ju vänta några veckor till isåfall..
 
eldaren3 skrev:
Är det någon som har en aning om hur bra den nya kan vara jämfört med en KM 5 som jag har funderat lite runt...
Då jag inte har panik bråttom så kan man ju vänta några veckor till isåfall..
Sådant är svårt att veta det enda vi vet är att den påminner om en 5D med lite rundare former samt de data som läckt ut, detta hittar du här.

Detta kommer alltså inte från Sony så det är nog säkrast att invänta den riktiga presentationen från dem men om det stämmer så ser det mycket intressant ut!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Mmm du har nog rätt men så vitt jag kan förstå så ska den optiskt vara i det närmaste identisk med den du nämner, blandade ihop, sorry.

//Larsa

Det finns en manual för detta objektiv till försäljning som jag såg idag.

Citat
"Instruction Manual
(Copy)
Leica 70-210/4 V-Elmar-R 1985 6 £6.95 "

1985 är f.ö. samma år som Minoltas 70-210/4 släpptes om jag inte läst fel, så de kanske är samtida trots allt.

Det behöver ju inte vara "samma objektiv" men det kan ju vara optiskt likvärdigt för det trots att det senare råkar ha AF och det föregående saknar detta.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Det behöver ju inte vara "samma objektiv" men det kan ju vara optiskt likvärdigt för det trots att det senare råkar ha AF och det föregående saknar detta.
Jo, det är så jag uppfattat det.

Mitt misstag var dock att jag blandade in Calle Zeiss namn i det hela:)

//Larsa
 
Sony har sagt att man ska släppa runt 20 gluggar, så då fattas det 5-6 st. Vi får se vad det blir med det.

mvh/Ove
 
Sony verkar ha gjort samma miss som Nikon gjorde på åttiotalet. Fokusringarna på flera av de fasta objektiven är ju så smala att man knappt verkar kunna hitta dem. På en del objektiv är det nästan så man undrar om manuell fokus är möjlig.
 
men usch att inte 50mm 1,7 är med... det hade passat min plånbok bra :)

men, kommer sony bara att släppa 20 objektiv? det är ju inte ett stort sortiment i sådana fall... jag hoppas på att de släpper många fler efter ett kort tag och där ibland är 50mm 1,7 med, de borde ju ta med den eftersom den är uppskriven så mycket!
 
Hoppas att dessa objektiv verkligen blir verklighet.
Det vi ser på bilderna är Minoltaobjektiv med annat mönster på greppytorna. Ditlagd Sonytext tycker jag det ser ut som. På 500mm spegeltelet har de till och med missat att ta bort minoltatexten på frontringen.
Bilderna föreställer förmodligen inga färdiga objektiv utan något i stil med "promotionbilder".

Jag tror dock att dessa objektiv blir verklighet och det glädjer mig att det inte bara blir ett budget och plastsortiment.
 
Det är nog så att de släpper ett 20-tal gluggar i första svängen. Om Sony på allvar vill vara med i DSLR kriget så kommer det att komma en hel del G-optik framöver. Det vore nog katastrof rent ekonomiskt och strategiskt att släppa 80 gluggar på ett bräde. De bygger nog en grund som kommer att växa. Dessutom så bygger man rent strategiskt en efterfrågan och på så sätt håller man märket (Sony) vid liv. Spekulationer och önskningar driver ofta varumärket framåt. Det är därför det varit knäpptyst om Alpha 100 och de nya gluggarna. Informationen kom fram ovanligt sent för att vara modern tid, vilket gjort att spekulationerna ökar och andra märkestrogna hakar på i spekulationerna. Detta är strategisk marknadsföring. För att etablera sig i ett nytt segment (DSLR) så krävs det att det "snackas" bland konsumenterna för att ligga "top of mind". Just nu så undrar väldigt många hur ser de officiella specifikationerna ut? Är alla bilder etc som hittills läckt ut korrekta. Man har byggt upp förväntningar och många väntar på svar. Man är "top of mind" just nu.
Om man skulle släppa hela arsenalen av planerade kameror, optik mm i morgon dag så får alla vad de vill ha men snart faller märket i glömska och tappar sin position som "top of mind". För att behålla den positionen under en längre tid så släpper man lite i taget och håller sig på så sätt aktuell. Om man vid nästa släpp av optik kommer ut med några riktiga dräpare så ökar också förväntningarna till framtida släpp. Allt handlar om strategi och överlevnad i den så märkesfixerade DSLR-branschen. Sony har lyckats förr med sina lanseringar och är mycket duktiga på strategisk marknadsföring. Så håll ut, det kommer mera.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Dessutom så finns det en massa begagnade Minolta optik så initiallt går det ingen nöd på oss, samt att första modellen av kamera är en instegsmodell av med mycket bra specifikationer. De som köper en Alpha 100 som sin första DSLR har nog inte ekonomi/krav på G-optik med SSM. Fler G-optik är nog snarare att vänta i anslutning till en ersättare till 7D.

mvh/Ove
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.