Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Bionz skall tydligen applicera olika gammakurvor per automatik.

undra vad priset blir bara ... Om man tyckte D5D var lite dyr, är det ändå värt de uppgraderingarna för alphan. Jag snappade upp en gissning på 6500Kr för kameran.
 
Från DP-review

Dynamic Range

Allows you to select Dynamic Range processing mode, note that the 'Standard' mode introduces no performance hit (it applies an gamma adjustment to the entire image), 'Advanced' mode requires an additional 0.5 second processing per image as it adjusts specific areas of the image. Note that Advanced mode can not be used above ISO 400, neither mode works in Manual exposure or when metering is anything other than multi-segment).

• Off
• Standard (D-R)
• Advanced (D-R+)
 
ondjultomte skrev:
Bionz skall tydligen applicera olika gammakurvor per automatik.

undra vad priset blir bara ... Om man tyckte D5D var lite dyr, är det ändå värt de uppgraderingarna för alphan. Jag snappade upp en gissning på 6500Kr för kameran.
Den kostar ju ~7200kr att förbeställa nu, så 6500 låter väl lagom.
 
Det kanske är en bra idee att vänta på alphan och investera lite mer pengar i själva kameran, jämfört med ett köp av D5D.

Man får en kamera som är en bättre grund att bygga på, som förhoppningsvis kommer hålla i många år fram över.

Eller?
 
Jag som var med på stenåldern kan inte detta heller trots att jag ägt några, ska läsa.

//Fred Flinta
 
Tjohoo!

kan väl bara säga att jag är lugnad.. Detta verkar ju kunna bli hur bra som helst. Känns som att det inte finns någon idé att behöva ens tänka tanken att byta system.. Hoppas bara att det fortsätter komma bra kameror och kanske en d2x / 1d-utmanare någon gång..
 
Måste säga att detta ser riktigt lovande ut om dom lyckas hålla ner bruset(vilket jag tror)...och sammanbetet med zeiss gör ju inte saken sämre...nu kör jag ju inte Konicaminolta men jag väntar ändå med spänning på att få se efter följaren till d7d..tror verkligen Sony kommer lyckas slå sig in på denna marknaden och ta andelar från konkurenterna...vilket både gynnar dom som köpt in sig i detta system och konkurensen.
 
Om det nu är så att man på den nya Alphan använder samma sensor som i D200 så borde man ju hamna på liknande brusnivåer beroende på hur man lyckats med det övriga. I nån av Previewena som länkas till i denna tråd så skrev man att den reducerar lite väl hårt, smetar ut lite lätt. Detta är ju vad min D7D har en tendens att göra också så det verkar som att Sony lagt sig på en lite aggresivare brushanteringsnivå vilket man ju kan diskutera då detaljupplösningen blr lite lidande...

Nu ska vi kanske inte gå så mycket på en preview på ett tidigt ex, bättre att vänta & se...

//Larsa
 
På Sonys hemsida står det 8,300 för bara huset och det priset måste de nog behålla ett tag om man inte skall tappa trovärdighet.
Uppenbarligen får man betala en del för pixlar.
Med det priset måste kamerans bildkvalitet ligga över Nikon och Canons instegsmodeller, inte bara de tekniska specifikationerna. Tror priset är för högt för den breda konsumentmarknaden så det borde komma en snålvariant på kameran. Men vad finns det att ta bort?
 
Vevo skrev:
Ser ut att det kan bli ett långt samarbete. Det känns tryggt.

mvh/Ove

Japp, gjorde att jag ändrade mitt beslut att "byta system". Sköööönt ;-) Nu lär väl också Sigma och andra fristående glugg-tillverkar släppa på "tillverkningsbromsen" för gluggar med KM-fattning :)

mvh / Matti
 
... och tänk vilken lång näsa en viss svensk firma kommer att få när det åter finns objektiv i affärerna. Då går det inte att kränga de kvarvarande exemplaren med M/KM logo för fantasipriser.

50/1,4 - 3'805:-
300/2,8 APO (D) SSM - 72'912:-
70-200/2,8 G SPO (D) SSM - 28'532:-

För mig är detta rent skrattretande priser, men jag kanske har för kort minne. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.