ANNONS
Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Vevo skrev:
Om CZ 85/1,4 och CZ 135/1,8 lever upp till förväntningarna så SKA jag köpa dem. Först blir det i så fall 85:an om inte pengarna räcker till båda. Rekommederat utpris på 85:an är $1299 0ch 135:an $1399. Hmm, mycket pengar men jag är övertygad om att det är värt varenda krona ;)

mvh/Ove

CZ-objektiven är vanliga småbildsobjektiv eller hur? Har läst att övriga nya Sony objektiv som inte är gamla "ommärkta" Minolta-objektiv ska vara anpassade för APS-C sensorstorlek (rätta mig om jag har fel). Är inte dessa två spår en positionering för ett "high end"-spår med framtida fullframe-modeller som riktar sig till ett högre segment när det gäller prisprestanda än det sortiment som mer riktar sig till den breda konsumentmarknaden som vi nu ser "smyglanseras".

Sten-Åke Sändh skrev:
CZ-objektiven är vanliga småbildsobjektiv eller hur?

Vad jag får ut av det så är de fasta Kalle Z -glugarna "FullFormat" Men 16-80 zoomen är för APS-C. Men inga garantier ;)

Zoomen är märkt DT, så det är väl ingen tvekan om att den har liten bildcirkel.

För de fasta gluggarna specar sony FOV för både 35mm och APS-C. Samt att storlek/vikt pekar mot "FF", även om det inte har så stor inverkan på teleobjektiv.

/Andreas

Jo även 300/2,8 SSM (samt några till) är fullformat men vad jag förstår (och tycker är underligt) är att 70-200/2,8 SSM är APS anpassad. Kommer det kanske en CZ 70-200 för fullformat. Man kan ju bara spekulera än så länge, Men om man ska se i ett längre perspektiv så krävs proffshus om man ska behålla den marknad man ska försöka erövra. En viss del av oss som redan är inne i M/KM/Sony systemet vill/kräver ett nyare/bättre hus än 7D. (detta gäller även 5D användare) Även de som nu går in i ett nytt system (som kommer från kompakter etc) kommer på sikt att inse att de vill ha ett bättre hus. Om nu Sony vill överleva och konkurrera med C och N så är de tvingade att lägga ribban högre. Om man dessutom ser hur det ser ut i filmbranschen så är Sony marknadsledande och har resurser för att gå steget fullt ut. I och med det digitala så har det fullständigt exploderat på SLR/DSLR marknaden. Se bara på Fotosidan hur mycket medlemsantalet har ökat de senaste åren.

mvh/Ove

Senast ändrad:
Fast den var ju oduglig vad det gäller information.
Ladda hem objektiv pdf:en så förstår du vad jag menar.

Med tanke på att vikt, diameter, längd, antal linser, antal linsgrupper, filterdiameter, max förstoringsgrad och utseende är precis som Minoltas 70-200 SSM, så tror jag faktiskt att denna också är för "FF".

Jag vet inte vilken pdf du hänvisar till, men enligt http://www.sonystyle.com/is-bin/INT...egoryName=&ProductSKU=SAL70200G&TabName=specs så är det som tidigare (bortsett från kommentaren om att den är för APS.

Att de bara skulle ha maskat av lite i bakre öppningen verkar ju osannolikt.

/Andreas

Det är just den kommentaren jag hänger upp mig på.
"A precision zoom lens with bright aperture and fast, quiet auto-focus response. Specially designed for the APS-size CCD imager of the Sony® α (alpha) DSLR-A100 camera, this superb G-Series zoom lens covers a broad range of frequent telephoto shooting situations. Its 35mm-equivalent range of 105-300mm zooming, fast f/2.8 aperture and quiet, high-speed SSM (Super Sonic wave Motor) auto-focus precision makes it ideal for long-distance sports and wildlife photography."

Om den nu är fullframe varför skriver de på det här sättet, och vad är i såfall är specialdesignat för APS storlek. Det vill jag veta. Om någon kan hitta en vettig information kring detta så delge gärna det. Det är mycket klumpigt formulerat om det nu är så att den är fullframe.

mvh/Ove

Om ma tittar på http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php?lang=e
och jämför den äldre Minolta och den nya Sony 70-200/2,8 är det exakt samma specifikationer. Det för mig är fullformat, men vad är då det som är specialdesignat för APS. Det är en märklig formulering i så fall. Som man läser det på Sonys hemsida så tror man oavkortat att den har mindre bildcirkel. Ja vi får se vad som kommer fram och vad de egentligen menar, för här krävs en förklaring tycker jag.

mvh/Ove

Saxat från www.imaging-resource.com

Conclusion

As is always the case when we preview a pre-production camera, we reserve final judgement until we can see a full production sample. That said, our first impressions of the Sony Alpha DSLR-A100 have been very positive. Our few days with it showed it to be a competent photographic tool that was enjoyable to shoot, and transformed our somewhat lukewarm first impressions into respect, admiration, and a hope for a bright future for Sony's new Alpha line. Fit and finish were excellent, ergonomics were very good, and the shots we captured with it were impressive. Resolution and color were excellent, and the anti-shake system seemed to work very well. The only weak point we found at all was somewhat high noise levels at ISO 1600, but that could easily be a result of lower-grade sensors used for the prototypes. I think it's safe to say that there's a lot to look forward to with such an innovative and significant force entering the SLR market, apparently with a vengeance. We think the Sony A100 will be very popular, giving the Canon Digital Rebel XT and Nikon D70 a serious run for the money. Look for our full review very soon, as well as gallery shots from a full production version even sooner.

mvh/Ove

Man måste ju relatera denna brusnivå till D5D annars säger det inte så mycket tyvärr ...

Är det fortfarande aug/sep som gäller för denna kamera?

ondjultomte skrev:
Man måste ju relatera denna brusnivå till D5D annars säger det inte så mycket tyvärr ...

Är det fortfarande aug/sep som gäller för denna kamera?
28 Juli är det global lansering, 21 för Japan tror jag.

Jag tror inte att vi får reda på exakta brusnivåer innan den produktionsfärdiga modellen kommer. Den bör i slutändan var bättre än D5D. Skulle den inte vara det då har man inte riktigt lyckats tycker jag.

mvh/Ove

Det ryktas ju om att sensorn skall vara "samma" som för nikon D200. Man skulle kunna gissa sig fram på dessa rykten iaf ...

Jo det är enligt rykten en liknande iallafall, med tanke på deras "Dynamic Range Optimization". Antingen är det samma sensor som D200 med en mjukvara eller hårdvara som sköter det ökade dynamiska omfånget "Dynamic Range Optimization". Eller så är det en modifierad D200 sensor.
Det lär nog komma fram inom kort vad det är för sensor och hur tekniken "Dynamic Range Optimization" fungerar.

mvh/Ove

Vevo skrev:
Jo det är enligt rykten en liknande iallafall, med tanke på deras "Dynamic Range Optimization". Antingen är det samma sensor som D200 med en mjukvara eller hårdvara som sköter det ökade dynamiska omfånget "Dynamic Range Optimization". Eller så är det en modifierad D200 sensor.
Det lär nog komma fram inom kort vad det är för sensor och hur tekniken "Dynamic Range Optimization" fungerar.

mvh/Ove

som jag uppfattade det sitter "Dynamic Range Optimization" mojängen i Bionz-processorn.

Jag läste precis det också. Det kommer att ta ett tag innan man hittar i all information som finns just nu. En del är bara antaganden och andra är fakta. Det blir nog ordning på torpet så småning om ;0))

mvh/Ove

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar