Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är jag bland dom ända som anser kameran manlig.?.

Den är ju maskulin samt kraftfull.. Samt ser ut som ett fotoverktyg och inte nått fjolligt junk som skall likna allt annat ur ett "perspektiv Stureplanslook"....

Jag håller med, den ser riktigt maffig ut, klart testosteronladdad :)
Synd att dom inte fick ordning på bruset, annars hade det varit en riktig dräpare, men som den är nu håller den inte måttet i annat än för studiojobb tyvärr.

/kent
 
Intressant att ni sâgar en kamera som inte ens finns att köpa ännu.
Vänta till den varit ute pâ markanden och verkligen testats innan den bedöms.
Visst finns möjligheten att den inte är världens bästa kamera, och det är ju synd, men den är iallafall ett stort steg för Sony i rätt riktnig.
Men när serieexemplaren fâtt bekänna färg vet vi ju.
Hittills är bâde ris och ros fullständigt ointressant beträffande bildkvaliteten. Hanteringen lär väl inte ändra sig nämnvärt.

Skulle kunna tänka mig att köpa en bara för utseendet :)
 
Även om brusprestanda inte kommer att bli bäst i klassen så uppvägs det till del av en väl fungerande bildstabilisering. Tycker det veraar vara en riktigt intressant kamera på många sätt. Det blir dock tungt att släpa runt bildfilerna i datorn om man inte har motsvrande toppprestandea även där ;) Grattis till A900!
 
Produkter som utvecklas med ergonomi och handhavande som högsta prioritet får oftast ett fult utseende. Nu är visseligen A900 inte mycket fulare eller förmodligen någon stor förbättring i handhavande.

Men om tillverkarna verkligen skulle gå in för att maximera handhavande och ergonomi hos kamerorna så skulle nog många användare bli förskräckta vid första anblicken av kameran. Tillverkarna är dock väldigt konservativa i utformningen av kamerorna och tycks fortfarande tro att det sitter en rulle film i kameran. ;)
 
Är jag bland dom ända som anser kameran manlig.?.

Den är ju maskulin samt kraftfull.. Samt ser ut som ett fotoverktyg och inte nått fjolligt junk som skall likna allt annat ur ett "perspektiv Stureplanslook"....

Hur menar du då? Tycker du att den ser mer ut som en dynggrep än en ishink med champagne på Sturehof?
 
Stor skillnad mellan RAW och JPG hos A900:n

På DPReview.com:s diskussionsforum (Canon EOS 1D-delen) visas skillnaden mellan A900:s Raw och JPG-kvalitet vid ISO 6400. Skillnaden är i mitt tycke väldigt stor.

Kolla själva här. Exempel vid ISO 3200 finns också i tråden.

Vad beror det på? Många tycks tro att jpg-konverteringen inte är färdigutvecklad hos A900:n. Som sagt, skillnaden är stor och det hade man kanske kunnat ha (lite) överseende med om det var Sony A350 som lanserats (men bara lite!), men nu handlar det om Sonys flaggskepp bland systemkameror...

Rimligen bör kameran när den börjar säljas i butik ha en raw-konvertering som är lite förbättrad. Brusreduceringen går ju i alla fall att reglera och stänga av om man så vill...
 
Vikken hönsgård... Sony har tydligen släppt en rejäl bomb om man ser på tjattret som uppstått här samt globalt..

Hammare o snickare fula tjejer o gud vet allt ...Hehe..
 
-- Titta på texturen i löven.
D700 är klart bättre; A900 ganska utsmetat.

-- Titta på färgåtergivningen.
A900 ser ju inte klok ut (röd text/märke blir svart!?!?!?)

-- Titta på teckningen i skugga, t.ex där penseln går ner i burken.
Känns som D700 har ett större omfång?



Allt som allt, vet jag inte om just detta exemplet visar att A900 skulle vara så värst mycket bättre...
 

Nikonbilden har avsevärt mycket mer färg och även högre lyster i etiketterna på flaskan. Sonyn har klart mindre brus men blöder samtidigt färg runt röda etiketten och även runt penseln.
Det är alltid svårt att jämföra brus om man inte framkallar bilderna lika i övrigt. Även om jämförelsen inte fungerar fullt ut så ser det lovande ut för Sony:n.
 
-- Titta på texturen i löven.
D700 är klart bättre; A900 ganska utsmetat.

-- Titta på färgåtergivningen.
A900 ser ju inte klok ut (röd text/märke blir svart!?!?!?)

-- Titta på teckningen i skugga, t.ex där penseln går ner i burken.
Känns som D700 har ett större omfång?



Allt som allt, vet jag inte om just detta exemplet visar att A900 skulle vara så värst mycket bättre...

Bara lite bättre då? ;O)
 
Jag passade på att gå in på Sony Center i Stockholm på lunchen och titta och känna på det enda exemplaret i Sverige. Första intryck:
- jättebra sökare
- smart lösning för att ändra inställningar (navigera på skärmen och ändra värde)
- spegelljudet inte så roligt, för högt (eftersom det inte är en slutlig version kan det komma att ändras)

Känns som en mycket gedigen och bra kamera.
 
Nikonbilden har avsevärt mycket mer färg och även högre lyster i etiketterna på flaskan. Sonyn har klart mindre brus men blöder samtidigt färg runt röda etiketten och även runt penseln.
Det är alltid svårt att jämföra brus om man inte framkallar bilderna lika i övrigt. Även om jämförelsen inte fungerar fullt ut så ser det lovande ut för Sony:n.

Då skulle du se hur det ser ut i RT, allt är tok rött, WB helt åt skogen... Det blir så nrä det inte finns direkt stöd för arw filerna ;)

Detta ger alltså bara en fingervisning av vad A900 ligger i brusnivå. Vissa vill ju påvisa att A900 är kass gällande brus.

Vettig jämförelse kan göras när det finns bra raw konverterare och mogen firmware.
 
Bara lite bättre då? ;O)
Om man eftersträvar högsta möjliga upplösning, i hyfsat ljus (=låga ISO), så kommer den säkert att vara steget vassare. Med dubbelt så många pixlar, hade i och för sig allt annat varit väldigt illa.

Den konstiga färgåtergivningen och "utsmetningen" kan säkert till viss del handla om inställningar, men jag vill nog se mer innan jag känner mig helt övertygad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.