Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är jag bland dom ända som anser kameran manlig.?.

Den är ju maskulin samt kraftfull.. Samt ser ut som ett fotoverktyg och inte nått fjolligt junk som skall likna allt annat ur ett "perspektiv Stureplanslook"....
 
Ser att man nu kan finkalibrera af-en också, även på Sony.
Man kanske får slänga in en beställning. v4 till A700 erbjuder ju inte den möjligheten
 
Tack för påminnelsen om dyxum, bra objektivdatabas. Det hade dock varit skönt om man kunde handla över disk istället för över ebay. Men uppenbarligen prioriterar jag inte FF+IS tillräckligt högt ännu.

Men för de som vill lägga mer pengar på sin hobby än jag är det ju ingen tvekan om att Sony har mycket attraktiva alternativ. Kul!


Ja de är lite små ännu, men Amount växer för varje dag :)
 
det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen i detta! hoppas det kommer endel a700:s ut på begagnatmarknaden nu också :D bara sony fixar till brushanteringen väl så tror jag nog de kan ta en stor del av marknaden nu med att komplett system från budget till proffs!
 
Gemensamt med Canon 1ds MKIII är att den är diffraktionsbegränsad fr.om ca 5,6. Alltså knappast en allroundkamera om man har ambitionen att kunna utnyttja alla 24MP

Du har alltid nytta av den högre upplösningen men nyttan minskar med minskande bländare men upplösningen är ändå högre genom hela bländarskalan.

Edit: En 1DsMkIII har allstå alltid en högre upplösning än en D3 genom hela bländarskalan.
 
Senast ändrad:
Du har alltid nytta av den högre upplösningen men nyttan minskar med minskande bländare men upplösningen är ändå högre genom hela bländarskalan.

Edit: En 1DsMkIII har allstå alltid en högre upplösning än en D3 genom hela bländarskalan.

Men tänk på att det är objektiven som sätter gränserna. Nikon 14-24/2.8 kan ge filer med bättre detaljnivå från D3:an än 16-35/2.8 på Canon 1 Ds MkIII. På högre ISO-tal som ISO 3200, och på f16-f22, tror jag det är svårt att se någon fördel för Canons 21 MP-sensor.

Detsamma lär gälla Sony A900 med lämpliga objektiv.
 
Men tänk på att det är objektiven som sätter gränserna. Nikon 14-24/2.8 kan ge filer med bättre detaljnivå från D3:an än 16-35/2.8 på Canon 1 Ds MkIII. På högre ISO-tal som ISO 3200, och på f16-f22, tror jag det är svårt att se någon fördel för Canons 21 MP-sensor.

Detsamma lär gälla Sony A900 med lämpliga objektiv.

En smula OT:


Tore tänkte du på Proffsfoto 1/2008 test?. Här är ju D3/14-24 bättre än 1dsMKIII med 15-35 bättre på bl5,6.

I praktiken är det nog objektiven som sätter gränserna. Men om man hade så bra objektiv att det istället var sensorn som var flaskhalsen och exkl effekt av skillnader i brus, AA-filter etc, är jag inte säker på att en 24MPkamera alltid ger bättre upplösning än en 12MP kamera längs hela bländarskalen pga diffraktionen.

(Skillnader i diffraktion drunknar i annat)
 
om allt var lika , dvs objektiv med samma upplösning från mitt till kant så är upplösningen alltid högre hos en 21milj pixlar kamera än hos en 12milj pixlar kamera oavsett nerbländning.
 
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1022&thread=29253037&page=3
"
I've seen it, I've shot with it, I've seen the results printed mural size from 6 inches away.

Believe me, it's for real. This is a serious, extremely high quality (ergonomically, durablility-wise, stunning image quality) piece of equipment. It's razor sharp - the image of the woman kneeling by the kayak in DPR's preview was there 3ft.x4ft. and the level of detail in the hair, eyebrows and skin texture was incredible - beautifully saturated and completely noise-free at that size.
This is not Sony shooting itself in the foot, this is Sony hitting a home run.

Doug B
"
 
I praktiken är det nog objektiven som sätter gränserna. Men om man hade så bra objektiv att det istället var sensorn som var flaskhalsen och exkl effekt av skillnader i brus, AA-filter etc, är jag inte säker på att en 24MPkamera alltid ger bättre upplösning än en 12MP kamera längs hela bländarskalen pga diffraktionen.
Inte nu igen... Diffraktionen blir inte ett dugg "värre" för att pixlarna är mindre. Det krävs bara större bländaröppning för att kunna utnyttja den maximala upplösningen.
 
Håll er nu till ämnet, annars har vi snart 10 sidor med inlägg där ni ska försöka överbevisa varandra.
 
Brus i all ära

Hur ofta fotar du på ISO 3200/6400??

Jag har bara kört på ISO 1000 som hösta ISO, hur kan såga en kamera på dassiga testbilder som man egentligen inte vet kommer ens från leverantören/kameran....utan någon det kan vara en finnig tonåring laddat ner några bilder på PB och slängt ut dem för att sprida dynga.

Inge ont om andra tillverkare men en sak är säker:

Konkurrens är bra för utvecklingen!

Föresten är det någon som vet om vertikalgreppet till A700 passar A900?
 
Hur ofta fotar du på ISO 3200/6400??

Tiderna förändras och så även kraven. 90% av alla fotografer på fotosidan körde max iso 400 på film (om de överhuvdtaget plåtat film) när det begav sig. Jag har själv kört S/V iso 1600 vid ett tillfälle och det var en hemskt ful upplevelse. Det såg mer ut som Stockholms skärgård uppifrån (stora korn). Nu vet man vad man "kan" göra med högt iso och snabba (ljusstarka) gluggar. Då vill man ha den möjligheten och dessutom få bra bildkvalité. Det är nog mest press och sport som önskar bra brusegenskaper på högt iso. En modefotograf ligger mest runt iso 100 och kommer aldrig gå över iso 400.. Så kraven kommer från olika grupperingar och visst finns det nytta med högt iso, på konserter t ex. Kampen kommer att fortsätta. Vad blir nästa feature som ska förfinas till de yttre gränserna?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.