Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländaren behöver flaxa det antal ggr man väljer att ta en bild som kameran kommer vara mäktig om man till skillnad från idag vill göra avsteg från hur Sony-kameror faktiskt fungerar. En del kameror gör det idag som A7 III 10 ggr max och A9 20. I en framtid så kommer det säkert gå än fortare om vi ska hantera detta som exv. , Ola tycks vilja få en Sony-kamera att bete sig lite mer som en DSLR - mäta AF fullt öppet och bara blända ner när bilden tas. Den diskussionen emanerade ur att jag konstaterat att Sony-kameror inte beter sig som DSLR:er utan faktiskt är nedbländade alltid (oavsett stillbild eller video) till valt bländartal och bara fullt öppna på lägsta bländartal beroende på valt objektiv. Fokus i den diskussionen har hela tiden varit alternativkostnaden för AF med nedbländning och sämre ljus säg på lägre bländartal än 8.
Jag fortsätter den här diskussionen i allmänna Sonyspåneritråden eftersom den inte handlar så mycket om just A7III.
 
Var det någon som slog till och beställde kameran på rajala nu under rean? Jag är väldigt sugen men får vänta lite.
Av de ”stora” profilerna på youtube som testat finns det väl ytterst få klagomål på kameran. Sämre vädertätning men det har ju inte varit paradgrenen tidigare heller.
 
Bländaren behöver flaxa det antal ggr man väljer att ta en bild som kameran kommer vara mäktig om man till skillnad från idag vill göra avsteg från hur Sony-kameror faktiskt fungerar. En del kameror gör det idag som A7 III 10 ggr max och A9 20. I en framtid så kommer det säkert gå än fortare om vi ska hantera detta som exv. , Ola tycks vilja få en Sony-kamera att bete sig lite mer som en DSLR - mäta AF fullt öppet och bara blända ner när bilden tas. Den diskussionen emanerade ur att jag konstaterat att Sony-kameror inte beter sig som DSLR:er utan faktiskt är nedbländade alltid (oavsett stillbild eller video) till valt bländartal och bara fullt öppna på lägsta bländartal beroende på valt objektiv. Fokus i den diskussionen har hela tiden varit alternativkostnaden för AF med nedbländning och sämre ljus säg på lägre bländartal än 8.

Jag har inte velat dra in videoteknik i detta utan hålla det till AF-diskussionen men det har varit svårt då en del haft svårt att göra en distinktion mellan "att hanteringen av bländaren är enhetlig oavsett användning) och "att allt är likadant oavsett användning - stillbild eller video).

Ola och några andra har konstaterat att de störs till en del av Sonys valda teknik. Jag kan bara konstatera att detta är en icke-fråga både hos Sony och världens testare av exv. A7 III.

En del har som Per undrar varför video-kraven skulle få styra så hårt hur Sony implementerat AF även för stillbild och den frågan är ju högst relevant även om det är svårt att avgöra hur stort problemet är. Att klämma Sony på varför man nu valt detta vägval med de alternativkostnader det har för AF tycker jag faktiskt är en uppgift för en fotojournalist om man har tillfälle till detta. Helt enkelt för att kameradesign går ut på att säkerställa att fotografer med så få problem som möjligt ska kunna ta sina bilder och kunna lita på att de "sitter" utan att behöva tänka på och parera kanske t.o.m. "onödiga" svagheter i utrustningen som faktiskt påverkar om fotografen lyckas följa ett rörligt mål och dokumentera en viktig händelse. Idag vet ju inte ens testare att dessa problem finns i lika hög grad som exv. imperfektioner i deras objektiv som de alltid tvingats beakta.

Sedan har du och andra velat prata om skillnader mellan stillbildsteknik och video och det har inte varit mitt fokus men jag kan ju bara konstatera att det sker en snabb utveckling inom dessa mjukvarutekniksegment och man talar ju om "Cinephotography" numera som en egen nische och jag kan bara konstatera att jag är förvånad över hur långt man kommit redan med den tekniken:

https://alphauniverse.com/stories/-cinephotography---pulling-stills-from-4k-video/

Citat 1:
"I was using one of Sony’s then-new 4K camcorders, and once back on terra firma and sitting in front of my Mac, the footage looked amazing. So good in fact, that when I screened some footage on a 4K display, I felt like I could reach into the monitor and run my hand along the smooth, composite wing.

When I delivered the final short film to the airshow pilot, I also sent him a few beautiful still shots that I rendered from the footage. These still frames looked about as good as any shot from a professional DSLR. And that got me thinking about shooting a fashion or beauty story with a 4K motion picture camera with the specific intent of only pulling stills. So I did just that, and I’ve been pulling stills from 4K video files ever since."

Citat 2:
"Lately, more and more clients are requesting motion content in addition to still photographs. This convergence of stills and motion has been building for a few years now and shooting video and editing is something many photographers should be adding to their skill set."

Citat 3:
"Once I make selects on my timeline, I mark each single frame as both “in” and “out” point and process them in Catalyst Browse as DPX files. Each DPX file from my Sony α7R II internally recorded 4K comes out to a bit over 47 MB and is recognized by, and opens right up in, Adobe Photoshop. After a proper retouch, I’ll save a TIFF as my final for submission to the client and a smaller JPEG for social media and other use. I’ll also save a version of the DPX to file as my digital negative of sorts. Photoshop saves DPX as Cineon files."

Jag vet inte vad Ztenlund hittat detta (men han får väl utveckla det. Av någon anledning har ingen kommenterat hans inlägg.:

"Nja, så är det bara på kameror av andra märken än Sony där det krävs olika delsystem för att få stillbilder respektive video. Sony har här rationaliserat genom sin överlägsna Super-VPBS-BIONZ-teknik, så att stillbilderna blir knivskarpa helt utan att videon blir hackig. Är det någon som vet hur man löst att den mekaniska slutaren tidvis skymmer sensorn på alla modeller utom A9?

;)"
Oj. Ursäkta om jag missar något. Inlägget är för långt för mig.

Har precis labbat lite, man hamnar i något slags pulserande läge när man kör AF-C. Vi kunde inte i stunden reda ut hur det hänger ihop. Provade AF-S och C med f/8 och deras nya 24-105. Tydligen ska 85/1.8 bete sig annorlunda.

Vid bordet var nog Rajalas enda internetkund som lyckats beställa en A7iii.
 
Det har uppmärksammats att det är nått konstigt som händer ibland med sensorn.
En rad med pixlar som blinkar. Man får hoppas det är något som bara är knas i mjukvaran eller iaf inte påverkar konsumentversionerna..

Kolla denna video, blinkar längst ner lite till vänster. Har sett ett par stycken som har haft det nu.
Whats up with that ?

https://www.youtube.com/watch?v=B9zvL8jlhag

Syns inte lika tydligt i denna video nedan men det finns på samma ställe ?
Kanske folk delar kamera att testa ? Verkar skumt att det är på samma ställe.

https://www.youtube.com/watch?v=VJXM0T1otdc
 
Omg Sony fail.. Man ska inte ha första batchen då allså innam na vet om FW kan fixa det. Skulle inte förbeställa.

https://www.dpreview.com/forums/post/60889732

"
I also found this about 20x2 pixel large bar, 1100px from left, 9 from bottom in some of my a7III videos and since I didn´t know better had the camera exchanged by my dealer. The second camera shows the exact same problem.

More about this: this blinking bar appears only sometimes and can be diversified as following:

If the blinking bar appears when the camera is switched on the bar stays as long as the camera is powered up.

If the blinking bar doesn´t appear after powering up it doesn´t appear as long as the camera is powered on.

The blinking bar is visible also in the viewfinder but hardly on the display. Most times you get rid of it by powering the camera down and up again."
 
På min skärm kan jag inte uppfatta något som blinkar, endast ljuset som ändras med varje iso-höjning.
 
Okej, nej 4k skärm har jag inte, bara 1980X1200-24 tums skärm, hög-iso imponerar annars.

Ja annars är kameran väldigt bra men inte så kul att spendera 23K och få ett blinkande streck i videon som man måste redigera bort varje gång. Jag t.ex. använder kameror för 90% video 10 bild. Förhoppningsvis fixas det i FW men om det inte skulle gå vad händer då. Antar man kan få den utbytt mot en senare batch men jag skulle nog vänta på svar från Sony.
 
Det behövs ingen 4K-skärm och inte heller visning i dito format om det som avses är det lilla absolut längst ned i bilden på den vänstra halvan.
 
Funderar lite över upplösningen då jag ev är intresserad av A7III.
Kommer man saknar 42 MPx utan AA-filter mot en 24MPx med AA-filter? Undrar om det syns på en utskrift på typ en A4 eller A3.
Någon annan som haft den funderingen?

/stefan
 
Ok bara antog det eftersom han inte såg det och strecket är så smalt.

Torkade rent skärmen, måste vara olika unga/äldre ögon, ser små prickar på bordet, men inget blinkande. tvivlar dock inte på att ni ser det. Kan ju vara tidiga batcher hoppas att Sony hör av sig, man gjorde ju det med det nya objektivet och fick det utbytt. Bra annars att det upptäcks felaktigheter i tidigt skede.
 
Torkade rent skärmen, måste vara olika unga/äldre ögon, ser små prickar på bordet, men inget blinkande. tvivlar dock inte på att ni ser det. Kan ju vara tidiga batcher hoppas att Sony hör av sig, man gjorde ju det med det nya objektivet och fick det utbytt. Bra annars att det upptäcks felaktigheter i tidigt skede.

Ja Sony kommer säkert sköta det snyggt. Förhoppningsvis räcker ny FW men vi får väl se.
Känns bara som en konstig miss från Sony. Jag såg felet på en video för en vecka (10-dagar sen tydligen) sen eller så men trodde bara det var nått som gått snett i hanteringen av videofilen.

Kanske det bara är en liten del av kamerorna. Hoppas Sverige är skonat. Snart får vi veta antar jag.
 
Funderar lite över upplösningen då jag ev är intresserad av A7III.
Kommer man saknar 42 MPx utan AA-filter mot en 24MPx med AA-filter? Undrar om det syns på en utskrift på typ en A4 eller A3.
Någon annan som haft den funderingen?

/stefan

Jag har haft den funderingen och kommit fram till att jag inte kommer sakna 42 MPx från A99 II. Jag har svårt att se någon egentlig skillnad när jag jämför med första generationens A7 på skärm och egen A4-utskrift.

A99 II är en fantastiskt trevlig kamera som tillsammans med zeiss 24-70/2,8 ger ett bra resultat, men är tyngre än jag har lust att använda till vardags. 42MPx visade sig vara onödigt stort för mig. Nu kan jag få bra AF med 24MPx utan att betala för en A9. Det blir ett byte till A7 III.
Fick leveransbesked från Cyberphoto under eftermiddagen så förhoppningsvis dyker den upp på torsdag.
 
Jag har haft den funderingen och kommit fram till att jag inte kommer sakna 42 MPx från A99 II. Jag har svårt att se någon egentlig skillnad när jag jämför med första generationens A7 på skärm och egen A4-utskrift.

A99 II är en fantastiskt trevlig kamera som tillsammans med zeiss 24-70/2,8 ger ett bra resultat, men är tyngre än jag har lust att använda till vardags. 42MPx visade sig vara onödigt stort för mig. Nu kan jag få bra AF med 24MPx utan att betala för en A9. Det blir ett byte till A7 III.
Fick leveransbesked från Cyberphoto under eftermiddagen så förhoppningsvis dyker den upp på torsdag.

Det var snabbt, skriv gärna här hur du upplever den.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar