Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har just hämtat ut den och satt den på laddning.
Återkommer med mina intryck.

Testa gärna filma i FF 24fps i halvmörk till mörk miljö och se ifall du får den där blinkande linjen längst ner.
Slå av på kameran och filma kanske 10 korta klipp där du stänger av kameran mellan varje. Då borde man se om det finns. 4K upplösning ska det vara.

Vore superintressant och om den finns där kan du meddela återförsäljaren så kan Sony skynda på med FW som fixar det !

I dagsljus verkar den inte komma fram bara halvmörk till mörk. Testa lite olika ISO i halvmörkt rum och slå av och på kameran för att se om våra kameror är drabbade.

Möjligt annars att det bara var tidig batch eller liknande som drabbades. Vill veta så jag kan beställa en :p

Ähh blir intressant. Har du nån annan Sonyhus du kan jämföra mot?

/Stefan

Just nu har jag A7 och nex6 att jämföra med. Har de senaste åren även haft A77, A77II och A99II.

Vad gäller filmtester är det inget jag kan utlova. Film ligger lååångt ner på min prio-lista. Filmar i princip bara enstaka klipp på barnbarnen. Det är en rolig bonus att det finns men inget jag väger in när jag väljer kamera.

Just nu har jag A7 och nex6 att jämföra med. Har de senaste åren även haft A77, A77II och A99II.

Vad gäller filmtester är det inget jag kan utlova. Film ligger lååångt ner på min prio-lista. Filmar i princip bara enstaka klipp på barnbarnen. Det är en rolig bonus att det finns men inget jag väger in när jag väljer kamera.

Ok det är lugnt, det kommer väl tester om några dagar ändå.
Själv skulle jag ändå vara intresserad av att se om min kamera hade ett fel då det kan påverka andrahandsvärdet senare om inte FW fixar det.

Jodå, jag kommer nog ta reda på det så småningom. Ville bara inte ge förhoppningar om att det sker inom en snar framtid.

Funderar lite över upplösningen då jag ev är intresserad av A7III.
Kommer man saknar 42 MPx utan AA-filter mot en 24MPx med AA-filter? Undrar om det syns på en utskrift på typ en A4 eller A3.
Någon annan som haft den funderingen?

/stefan

Jag gick från 22mp och AA till 50mp utan AA. Visserligen inte Sony men ändå.

Tillhör du de som komponerar klart i kameran så kommer du inte märka någon direkt skillnad 24 vs 42 men vill du ha en A3 på en viss del av bilden så kommer du vara tacksam för din 42mp sensor. Det sparar lite tid också för ofta behövs ingen detaljskärpa. I mitt fall lägger jag på den skärpan i PS och många gånger är det den enda anledningen till att gå in överhuvudtaget.

Är dessa fördelar viktiga för dig? För mig var det inte viktigt tidigare men nu skulle jag ha svårt att gå tillbaka. Skälen jag anger är på marginalen och handlar det om en mellanskillnad på 10000kr som mellan a7riiioch a7iii så bör du nog fundera några extra varv. Övriga fördelar med 42mp vet du ju redan så de nämner jag inte.

Jag har inte hunnit fotografera något "riktigt" ännu, inte heller kollat bildfilerna, men här är några tidiga intryck.

Den startar betydligt snabbare än någon annan spegellös jag provat. Dit räknar jag i det här fallet även SLT-kamerorna. Men det är ju ändå en liten startfördröjning om man jämför med en DSLR.

Den känns väldigt responsiv och svarar direkt. Allting känns rappare än A99 II. Ögonfokus verkar funka precis lika bra som en kan hoppas efter att ha tittat på Jason Laniers youtubeklipp.
https://www.youtube.com/watch?v=-9Lz0_uxpDc

Autofokus i stort beter sig på ett sätt som gör mig övertygad om att jag inte kommer att sakna A-mount.

Menyerna liknar i mångt och mycket A99 II med allt som hör ihop på samma sidor. På A7 III tillkommer möjligheten att göra en egen meny med sådant en vill komma åt snabbt men som inte går att koppla till eller inte får plats på Fn-menyn.

Ännu ett klipp med samma blinkande streck längst ner.

(börjar runt 24s)
https://youtu.be/7fYnhteEkDs?t=24s

Sony måste veta om det vid det här laget.
För mig är det som en nål i ögat ! Helt omöjligt att missa så då borde Sony också se det.

Vore bra om dom kunde skriva att det kommer en ny FW så man vet..
Blir som att köpa en TV och ha en rad lysande/döda pixlar som man inte vet om det kan fixas. Vill veta att kameran är ok innan köp.. Vem ska man fråga. Ska man dra mejl till återförsäljarna eller åka in till nån butik och testa själv ?

Ännu ett klipp med samma blinkande streck längst ner.

(börjar runt 24s)
https://youtu.be/7fYnhteEkDs?t=24s

Sony måste veta om det vid det här laget.
För mig är det som en nål i ögat ! Helt omöjligt att missa så då borde Sony också se det.

Vore bra om dom kunde skriva att det kommer en ny FW så man vet..
Blir som att köpa en TV och ha en rad lysande/döda pixlar som man inte vet om det kan fixas. Vill veta att kameran är ok innan köp.. Vem ska man fråga. Ska man dra mejl till återförsäljarna eller åka in till nån butik och testa själv ?

Jag kan inte ens se antydan till något blinkande steck vare sig i detta klipp eller i de som tidigare har länkats till i tråden. Varken på min lap-top eller på min externa kalibrerade Eizoskärm. Måste vara något fel på min syn!

Jag kan inte ens se antydan till något blinkande steck vare sig i detta klipp eller i de som tidigare har länkats till i tråden. Varken på min lap-top eller på min externa kalibrerade Eizoskärm. Måste vara något fel på min syn!

Jag ser det i mobilen men bara för att jag visste var och när jag skulle titta.

Ska på workshop på tisdag med SONY (SP i Malmö) blir intressant att se om det kommer"streck"... och vad SONY svarar...

Ska på workshop på tisdag med SONY (SP i Malmö) blir intressant att se om det kommer"streck"... och vad SONY svarar...

Det vore superbra. Det kommer inte fram varje gång så man får slå av och på ett par ggr och se om det visas.
Bara i FF läge 4k 24/25fps verkar det som (kanske får prova både och).

Ett till klipp med strecket. Börjar vid 6m56s. Nu är vi uppe i säkert 6st klipp som har detta från olika användare på youtube. Som sagt vore trevligt att veta mer. Ett simpelt ja från Sony, vi vet om detta och vi fixar detta i nästa FW som kommer om 2veckor vore tillräckligt för att lugna mig :p
Det är tystnaden får en att oroa sig. Väntar på reviews men inget som kommit.

https://youtu.be/72tS0Fo2E7A?t=6m56s

Senast ändrad:
Ett tag var jag inne på om det kunde vara reflexer från ett armbandsur eller dom populära sport klockorna. men då du säger att flera olika filmare har testat, så faller nog den förklaringen bort, uppstår under några korta sekunder verkar också underligt, problem med sensorpunkter borde visa blink med hela filmen.

Ett tag var jag inne på om det kunde vara reflexer från ett armbandsur eller dom populära sport klockorna. men då du säger att flera olika filmare har testat, så faller nog den förklaringen bort, uppstår under några korta sekunder verkar också underligt, problem med sensorpunkter borde visa blink med hela filmen.

Här är en video jag gjorde så du kan se vad jag menar (klippte ut och zoomade).
Kvalitén blev inte så bra men man ser iaf strecket.
Någon mätte strecket i Photoshop och den skiftar mellan 2x21 till 3x22 pixlar i storlek. Så 42pixlar till 66pixlar stort fenomen. Aja orkar inte skriva mer om detta :p

Får kanske köpa kameran och sen om det visar sig ha strecket skicka in den senare för utbyte om dom inte kommer ut med fixande FW nån gång. Bara lite irriterande att behöva fixa i POST innan man renderar.. Antar man kan klona ut den med närliggande pixlar.

https://vimeo.com/260612157

Här är en video jag gjorde så du kan se vad jag menar (klippte ut och zoomade).
Kvalitén blev inte så bra men man ser iaf strecket.
Någon mätte strecket i Photoshop och den skiftar mellan 2x21 till 3x22 pixlar i storlek. Så 42pixlar till 66pixlar stort fenomen. Aja orkar inte skriva mer om detta :p

Får kanske köpa kameran och sen om det visar sig ha strecket skicka in den senare för utbyte om dom inte kommer ut med fixande FW nån gång. Bara lite irriterande att behöva fixa i POST innan man renderar.. Antar man kan klona ut den med närliggande pixlar.

https://vimeo.com/260612157

Ja det var tydligt nog, Jag skulle nog vänta lite till, vore intressant med kommentarer från Sony, kan ju vara något med första serien, vad säger dom affärer som har kameran hemma, dom brukar kontakta som i detta fallet då Sony, dom har lite ansvar över vad dom säljer kan man tycka.

Ja det var tydligt nog, Jag skulle nog vänta lite till, vore intressant med kommentarer från Sony, kan ju vara något med första serien, vad säger dom affärer som har kameran hemma, dom brukar kontakta som i detta fallet då Sony, dom har lite ansvar över vad dom säljer kan man tycka.

Har själv inte kontaktat någon än då det blir svårt att förklara under vilka omständigheter det händer när man inte har kameran ifråga, vilket serienummer/batch osv. men du har rätt. Bäst att vänta. Kanske gjorde jag lite väl stor grej av det om enkel FW kan fixa det. Bara aningen frustrerad just nu då jag är utan kamera och skulle skaffa Sony för filmning.. Får ha is i magen och se vad folk får för svar från Sony då det är några som frågat.

smislo kanske får något svar på workshopen också.

Jag skulle omedelbart kontakta återförsäljaren och berätta om problemet. Ju fler som rapporterar in det desto högre kommer en åtgärd att prioriteras.

Har själv inte kontaktat någon än då det blir svårt att förklara under vilka omständigheter det händer när man inte har kameran ifråga, vilket serienummer/batch osv. men du har rätt. Bäst att vänta. Kanske gjorde jag lite väl stor grej av det om enkel FW kan fixa det. Bara aningen frustrerad just nu då jag är utan kamera och skulle skaffa Sony för filmning.. Får ha is i magen och se vad folk får för svar från Sony då det är några som frågat.

Det hade varit bra om Sony fått in rapporter, nu kanske smislo totalöverraskar dom, smislo kanske skulle ha haft uppskrivet you tube filmerna, risk att dom viftar bort det, men hoppas på det bästa.

Tony Northrup kan i bland fiska upp dylika dilemman, man får hålla lite koll på honom också.

Var idag på workshopen på Scandinavianphoto I Malmö. Väldig trevligt, fick känna på både A7RIII och A7III och 70-200/2.8GM som kändes inte så stort om man jämför med NIKON/ FUJI (50-140/2.8)...tyvärr fick inget svar på det ena eller andra...visade video klippet som KLICK gjorde från fotosidan, inget Johan (Sony ambassadör) kände till, däremot kände han det om problem med AF-C när man blandar ner...lovade återkomma, kanske någon i Göteborg/ Stockholm (workshop i veckan) frågar samma sak, då kommer svaret om fler uppmärksamma detta till SONY...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar