Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Vad anser ni är maxgräns för iso på A7 III vid fotografering?
Jag har ställt in den på auto iso 5000 som övre gräns.
Även sensorn i A7III som är en av Sonys bästa när det gäller lågljusprestanda har avsevärda problem på lägre ISO i verkligt dåligt ljus, tycker jag om man tar ut bilderna direkt ur kameran utan efterbehandling.
Jag tycker inte man frivilligt bör avhända sig möjligheten att gå upp högre i ISO. Personligen står min A7III på ISO 8000 men det är bara möjligt om jag konsekvent använder Deep Prime deniose i DxO Photolab 4. Baksidan med det är att Deep Prime kräver RAW. Med Deep Prime funkar det fint med ISO 8000 och det finns säkert stadiga fotografer som klarar ISO 10 000 också.
Med Prime och Photolab 3
Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan
www.fotosidan.se
Med Deep Prime och Photolab 4
Del 3: Med "Sony Klick"-konfiguration och Photolab 4.0
I del tre av min bloggtrilogi kring Sony Click-konfigurationen vill jag visa skillnaderna mellan de olika brusreduceringsmetoderna HQ, Prime och den ...
www.fotosidan.se
I jämförelse med Photolab 4 och Deep Prime så är det som kommer ur A7III rätt mediokert och det trots att A7III faktiskt är en av marknadens absolut bästa lågljuskameror. Brushanteringen i kamerorna är kompromisser som bl.a. begränsas av den tid den har på sig att processa bilderna och den begränsning batterikapaciteten i kamerorna sätter.
I min PC som inte är helt ny så tar processningen av en bild med Deep Prime ca 30 sekunder och då har den ändå ett Nvidia grafikort som stöds av Photolab 4. Det kan låta avskräckande men kör man i batch så spelar det inte mig någon roll som inte har någon dead line att passa. Resultaten blir så otroligt mycket bättre med Deep Prime än de blir "rakt ur kameran i JPEG". Med det sagt, så är nya Deep Prime ändå snabbare än föregångaren Prime.
Senast ändrad: