Han kände alltså till det problem, som enligt vissa Sonytalibaner inte är ett problem utan "by design" för att få snabbare och mer exakt AF och exponeringsmätning?
Om en
Sonyambassadör är medveten om problematiken finns det ju gott hopp om att de som konstruerar sånt hos Sony faktiskt får veta om det, och gör något åt det.
Nu får du väl kamma till dig lite i alla fall Anders! Det är ju faktiskt jag personligen som lyft det här problemet på allvar i den här ankdammen och problematiserat den på allvar och det borde ju du komma ihåg eller hur? Jag kan inte göra så mycket åt att du inte verkar orka läsa alt. har nöjaktig läsförståelse men jag skriver inte detta för dig utan för de som kan och förstår att läsa.
Det blir ju lite konstigt om du och ditt entourage tror att Sony inte gjort en mogen avvägning av alternativkostnaderna för att välja den AF-, bländarhanterings- och slutardesign som man valt. Varför skulle Sony inte känt till den alternativkostnad deras valda design har? Varför tror du att det här skulle vara något som vi skulle varit de första att komma på och inte de tekniker som utvecklat tekniken. Ibland förvånar du t.o.m. mig Anders.
Sony interview: 'If cameras are going to develop, manufacturers have to develop mirrorless technologies'
Published Mar 16, 2018 | Barney Britton
https://www.dpreview.com/interviews...urers-have-to-develop-mirrorless-technologies
"Just look at our technologies, like eye focus. All of those are made possible because of data from image sensors. In DSLRs, the data comes from separate sensors. The main imaging sensor is blacked out, 90% of the time by the mirror. The sensor is turned off. But the imaging sensor is very important. So if cameras are going to develop, and be able to capture the moment [more effectively], manufacturers have to develop mirrorless technologies. So within one year, I think."
Vad står det här Anders? Det jag läser i detta är att Sony valt sin design utifrån att de vill ha möjlighet att låta HUVUDSENSORN mäta både AF och exponering kontinuerligt och inte bara intermittent. För det krävs att det inte finns denna spegel som enligt denna Kenji Tanaka, Senior General Manager of Sony's Digital Imaging Business Group är "blacked out" 90% av tiden.
Funderar du lite till kring detta så inser du också att DSLR:er som inte är öppna konstant måste sätta AF tidigare än en spegelfri vilket alltså med snabbrörliga motiv leder till att det uppstår ett större tidsglapp mellan när bilden faktiskt tas än med spegellöst. Detta påverkar AF-precisionen menligt eftersom en DSLR är blind under detta tidsglapp och helt enkelt inte vet vad som händer under tiden.
"So if cameras are going to develop, and be able to capture the moment [more effectively], manufacturers have to develop mirrorless technologies."
Sonys kameror är "by" denna "design" som du raljerar över designade så att de prioriterar fokusprecisionen och det är därför bländaren är nedbländad till vald bländare. Fördelen med denna design är också att man kan köra precis så fort resten av kameran klarar av att hantera dataströmmarna. Slutaren är ju också digital. Man blir oberorende av mekaniska begränsningar både när det gäller höga frekvenser och den varierande precision mekaniska lösningar alltid ger i jämförelse med digitala. De nya Sony-husen har heller inte de begränsningar tidigare hade när det gäller serietagningshastigheten. Min A6300 tar bara tre fps med elektronisk slutare (silent mode) medan den mekaniska klarar 11.
Sony har valt att prioritera dessa faktorer. Från början gällde det säkert mest kraven video ställde men ju snabbare man vill köra med traditionell seriebildtagning som i A9, så blir det allt viktigare att man slipper ifrån både de intermittenta störningar både en fladdrande spegel och en intermittent nedbländad bländare ger.
Priset Sony fått betala för möjligheten till bättre AF-kontroll och precision samt möjligheten till mycket höga serietagningsfrekvenser (som en DSLR inte klarar idag) är att man inte kan gå längre ner än till bländare 11 med AF-C, utan att riskera att drabbas av problem med följande AF. Därför har nyare kameror en spärr där (de äldre som min A6300 saknar det). Men vi har också sett att det drivit sensorutvecklingen så att sensorerna blivit bättre på att hantera dåliga ljusförhållanden och det är en utveckling som minskat desa problem. Det är inte alls säkert att Sony skulle fortsatt det arbetet lika outtröttligt som de gjort om de inte sett att det kunde motverka de problem den valda designen trots allt har.
Det är ju så exkvationen ser ut och jag säger bara "lycka till" med projektet att få Sony att ändra principen för hur man hanterar bländaren. Det är ju själva den principen som gör de övriga möjligheterna möjliga och det är ju detta vägval man gjort för att uppnå de fördelar en DSLR inte klarar av att ta tillvara. Ni kommer ha ett avsevärt problem dessutom att nå fram över detta massiva brus från alla dessa Youtube-videotestare som i princip unisont är lyriska över just AF i de nya kamerorna. Någonting är storknas här - det är svårt uppenbart.