Intressant detta med inbyggda funktioner, mins för några år sedan när en talisman från Canon, som då presenterade nya modeller in för fullsatt publik. han nämnde då dom inbyggda motivprogramen, och ställde frågan rakt ut till åhörarna om någon använde dessa.
Det skruvade skenerande på sig bland bänkarna, talismannen hävdade bestämt att många motivprogram fungerade alldeles utmärkt, och att det var smart att använda flera av dom.
Visst fins onödiga som utfyllnad, men också flera bra, profolket kallar det customlägen där man själv väljer sin egen favoritinställning, Olle svensson väljer in läge strand kanske och klarar biffen.
Härom dagen fick jag se vinterbilder tagna med en A390, dessa modeller exponerade riktig bra, snön vart lite blåaktig men för övrigt en kanonbild, detaljrik och tydlig.
Nikon är väl det märke som tagit jpeg på riktigt allvar, och tillsammans med Pentax har den bästa brusstädningen direkt i kameran, att pentax så snabbt blev duktiga med brusstädning imponerar. trots sonys egen sensor så kunde Pentaxingengörerna städa ännu bättre i kameran, vilket då har framgått av alla tester, nu lär inte skillnaderna vara särskilt stora ändå i alla fall vad jag sett på en del bilder.
Lite kul är att även Foto allt oftare nämner tex DRO som ett smidigt sätt att förbättra bilden redan i kameran, så slipper man att joxa med det i något program.
Fotos test av A580 är både lite ledsam och bra, killen som testar tar inte kameran riktigt på allvar utan verkar låna negativa synpunkter som han hört från andra ute på nätet, det fina Live View systemet kommer dom inte runt längre utan det får allt oftare sitt rättmätiga beröm, att kameran nu även är en hejare på lågljusegenskaper går inte att undvika längre, så modellen Rekomenderas viket är kul.
Sedan när man kollar DX0 så förundras man över S95 som får ett DR-tal på 11.3 när nya 60D stannar på 11.5 skillnad på sensorstorlek borde visa annat tycker man, blit aldrig riktigt klok på dessa parametrar men jag anar att olika Raw-konverterare och vad dom gör har betydelse för resultatet.
//Bengt.