Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Tvingande i båda riktningar kan också vara en lösning men jag ville inte vara så drastisk bara. :O)
Att blända ner varannan gång är knappast en lösning, då tiden för bländarrörelsen ändå blir lika kort. Med tanke på hur enkel lösningen är så är frågan om de verkligen vill ha en bländarrörelse mellan exponeringarna. Jag kan tänka mig att det är enklare att kompensera ljusbortfallet i EVF:en och på så vis visa hela förloppet utan blink. Utnyttja tekniken fullt ut helt enkelt. Att bara justera bländaren under serietagningen tror jag funkar bra även i klart högre hastigheter än 5b/s. Kanske kommer det i 77:an?
 
Intressant.

Vad är källan för de siffrorna? Vilket segment är det? Hur stora är andelarna för de andra märkena? Vilken marknad/land gäller det?

Finns det tillgänglig statistik på detta utom den som tillverkare har för sina försäljningsprognoser?


/Mats

Sonys föregående år(2010) kan trotts allt inte ha varit så dåligt som många påstår annars har dom gjort en ofantligt bra start på detta året :)

http://www.bloomberg.com/news/2011-...-share-in-high-end-cameras-on-new-models.html
 

Verkar som att Sony inte bestämt sig för hur dom ska ha infästningen för den vinklingsbara skärmen ännu....hoppas dom fäster/gör den som på A580 och inte som på A33/55...fast helst skulle jag personligen vilja ha den infäst som Canon har på sin 60D(dock är jag nog kanske rätt ensam om det i Sonylägret :) )
 
Verkar som att Sony inte bestämt sig för hur dom ska ha infästningen för den vinklingsbara skärmen ännu....hoppas dom fäster/gör den som på A580 och inte som på A33/55...fast helst skulle jag personligen vilja ha den infäst som Canon har på sin 60D(dock är jag nog kanske rätt ensam om det i Sonylägret :) )

Vi kan väl ha olika åsikter, men det spelar ju ingen roll, det blir vad det blir och vi blir nog nöjda ändå.

Visst har Canons lösning en fördel iom att den är vridbar i sidled, men det riktigt dumma med den tycker jag är att man måste vika ut skärmen helt åt sidan får att kunna vinkla den uppåd/nedåt, vilket är det man ändå gör mest. Det går inte att vicka upp/ner med skärmen på plats bakom kameran. Det blir dubbelt knöligt då och sedan hamnar skärmen vid sidan av kameran, vilket i alla fall jag ser som en nackdel och förmodligen leder det till minskat utnyttjande av vinkling/vridnig helt eftersom det är extra besvär. Därför hejar jag på den befintliga lösningen på A580, men egentligen skulle den också kunna göras vridbar om det övre gångjärnet på displayen inte satt i kanterna, utan på en liten puck i mitten. Lite besvärligt att få det att inte bygga i djupled dock, men om sviveln kunde försänkas in i huset skulle det kunna funka.

A33/A55-lösningen gillar jag inte alls med en liten kulled i nederkant, Skulle kunna vara bättre då med en kula i överkant, som Nikon har, speciellt om den satt på gångjärn a´la A580 som sagt.

Jag tror dock inte att de håller på att klura med det nu. Tror allt sånt är klart och att det är försent och nära produktion att ändra på det. Däremot inget som säger att den transparenta prototypen visar exakt hur den färdiga kameran kommer att se ut.


/Mats
 
A55 har fått mycke beröm, men man kan urskilja i många tester, att dom ofta har tillägget som jag skulle vilja försvenska till förstaförsöket-kamera, under dom premisserna är A55 mycket bra.

Men att nästkommande behöver förbättras, och då blandannat EVF:en den del som dom flesta då hakat upp sig på. Lite märkligt är att A55 ofta får gå i klince med dyrare modeller, sökaren i 7D är så mycket bättre som exempel, en kamera i helt andra prisklasser, fördelarna med EVF:en i A55 näms bara med liten text, medans nackdelarna skrivs med stora.

Så A77 måste nog få till EVF:en ett par steg till, skulle inte en framtida EVF även kunna få ett vidvinkelläge som man knäpper över till, kanske steglöst upp till 120-130% för att få överblick, det skulle väl optiska sökarfolket gilla, ögat kan vara fast hela tiden vid sökaren, medans man söker av motivområdet, sedan razzlar man till och skyfflar 24Mp med 12b/s.

//Bengt.

Att man jämför äpplen och päron behöver inte vara något fel men det blir ju lite konstigt att gnälla på funktioner som exv. saknas eller är mycket enklare till sin funktion när man jämför en kamera såsom A55 med betydligt dyrare konkurrenthus. Man gnäller exv. på att AF i A55 inte är precis lika bra som de dyraste proffskamererorna på följande AF (har lika många fokuspunkter och korslagda sensorer samt samma snabbhet). Där tycker jag att man måste tänka lite i "gungor och karuseller" istället. Klassikern var väl den testare som gnällde på att han inte kunde använda A55 i studio. Den recensionen bemöttes ju senare av någon som just gjorde detta (varför man nu skulle välja en kamera som A55 för rena studiouppgifter är väl trots allt inte en självklarhet)

Det är en kompromiss med en halvgenomskinlig spegel bildkvalitetsparametermässigt. Det är bara att jämföra A55 med exv. A580 som båda har samma sensor i DxO. Men det blir fel om man bara räknar minus och inte plus. Man får helt unika plusvärden med A55 som ingen annan DSLR-kamera idag riktigt kan matcha. Ingen traditionell spegelreflex har än byggts med följande AF i videoläge och ingen i detta prissegment klarar ommätning och fokusering med 10 bilder/sek. Man får en del annat också såsom inbyggd HDR (3 bilders) och inbyggd GPS.

Sen håller jag inte alls med om att en EVF skulle vara sämre på alla sätt och vis än en OVF som den i Canon 7D eller i A580 för den delen. Även här är det frågan om "gungor och karuseller". Jag har ju själv testat EVF:en i dunkel där man inte ser ett skvatt med min äldre A550 (samma generation som 7D) och det är bara att konstatera att AF i A55 klarar att fokusera klart bättre än min A550 i den jämförelsen. Sökaren i A550 var alltså helt svart medan ljuset i EVF:en var tillräckligt förstärkt (dock svårt brusigt) för att man även i det ljuset kunde se vad man fokuserade på. För optimal prestanda krävs dock att man bara kör med centrum fokuspunkten aktiverad.

Jag har sagt det förr men det förtjänar att sägas igen. Det som verkligen tar A55 till de verkliga höjderna är Live View-implementeringen. Ingen annan kamera är idag i närheten. Min A580 har kameravärldens näst bästa version med både snabb AF i LV och LV med hög precision för MF. Det som skiljer är dock att A55 inte behöver den mekaniska spak som A580 och A550 har för att ställa om från OVF till LV. Med A55 växlar kameran (om man vill) automatiskt mellan att visa motivbilden på bakdisplayen eller i EVF. Det hela styrs via "ögonsensorn" som tidigare bara automatiskt slog på AF för att snabba på fokuseringen före tagning. Nu får man även detta triggat av samma sensor. Fullständigt lysande. På toppen av det får man ett antal overlayer även i EVF som tidigare bara kunde ses i bakdisplayen. Horisontindikatorn funkar precis som i ett flygplan även i z-led också.

Kan dessutom Sony toppa hög-ISO-prestanda ordentligt och starkt kompensera för det bortfall som sker idag i en jämförelse med de kameror som använder samma sensor idag som A55 (D7000, K5 och A580 om jag inte slirat här) så kommer det säkert att bli formidabelt bra men man kommer säkert även då att få höra gnäll om att Nikon som inte ännu har någon motsvarighet till Sonys SLT-modeller får ut mer av sensorn (eftersom de fortsätter med gammal SLR-teknik). Även då ska man tänka i "gungor och karuseller" och inte bara räkna skulderna vid "bouppteckningen" utan även kolla vad det finns på pluskontona.

Många har gnällt på att A55 är väl liten och har missat hela grejen med detta lilla underverk till kamera (jag tycker fortfarande detta trots att jag bytte mitt dåliga ex mot en A580 efter en månad). A55 är den ultimata resekameran (för den som inte vill ha dubbel uppsättning av allt (objektiv och annat) som man får om man väljer en NEX istället) och där kommer storleken helt till sin rätt. Kul plus är dessutom inbyggd GPS som kommer vara standard på varenda resekamera av format framöver. Finns redan koppling till Google i Lightroom t.ex. Vad är egentligen för litet? Alla har länge levt med pyttesmå knappar på pyttesmå mobiltelefoner utan att gnälla. Nu är plötsligt det helt ute och inne är alt blaffigare telefoner som man ska släpa runt på, för att inte tala om de som övergått till läsplatta med inbyggd telefon.

"Less is more" - ibland.
 
Senast ändrad:
Att man jämför äpplen och päron behöver inte vara något fel men det blir ju lite konstigt att gnälla på funktioner som exv. saknas eller är mycket enklare till sin funktion när man jämför en kamera såsom A55 med betydligt dyrare konkurrenthus. Man gnäller exv. på att AF i A55 inte är precis lika bra som de dyraste proffskamererorna på följande AF (har lika många fokuspunkter och korslagda sensorer samt samma snabbhet). Där tycker jag att man måste tänka lite i "gungor och karuseller" istället. Klassikern var väl den testare som gnällde på att han inte kunde använda A55 i studio. Den recensionen bemöttes ju senare av någon som just gjorde detta (varför man nu skulle välja en kamera som A55 för rena studiouppgifter är väl trots allt inte en självklarhet)

Det är en kompromiss med en halvgenomskinlig spegel bildkvalitetsparametermässigt. Det är bara att jämföra A55 med exv. A580 som båda har samma sensor i DxO. Men det blir fel om man bara räknar minus och inte plus. Man får helt unika plusvärden med A55 som ingen annan DSLR-kamera idag riktigt kan matcha. Ingen traditionell spegelreflex har än byggts med följande AF i videoläge och ingen i detta prissegment klarar ommätning och fokusering med 10 bilder/sek. Man får en del annat också såsom inbyggd HDR (3 bilders) och inbyggd GPS.

Sen håller jag inte alls med om att en EVF skulle vara sämre på alla sätt och vis än en OVF som den i Canon 7D eller i A580 för den delen. Även här är det frågan om "gungor och karuseller". Jag har ju själv testat EVF:en i dunkel där man inte ser ett skvatt med min äldre A550 (samma generation som 7D) och det är bara att konstatera att AF i A55 klarar att fokusera klart bättre än min A550 i den jämförelsen. Sökaren i A550 var alltså helt svart medan ljuset i EVF:en var tillräckligt förstärkt (dock svårt brusigt) för att man även i det ljuset kunde se vad man fokuserade på. För optimal prestanda krävs dock att man bara kör med centrum fokuspunkten aktiverad.

Jag har sagt det förr men det förtjänar att sägas igen. Det som verkligen tar A55 till de verkliga höjderna är Live View-implementeringen. Ingen annan kamera är idag i närheten. Min A580 har kameravärldens näst bästa version med både snabb AF i LV och LV med hög precision för MF. Det som skiljer är dock att A55 inte behöver den mekaniska spak som A580 och A550 har för att ställa om från OVF till LV. Med A55 växlar kameran (om man vill) automatiskt mellan att visa motivbilden på bakdisplayen eller i EVF. Det hela styrs via "ögonsensorn" som tidigare bara automatiskt slog på AF för att snabba på fokuseringen före tagning. Nu får man även detta triggat av samma sensor. Fullständigt lysande. På toppen av det får man ett antal overlayer även i EVF som tidigare bara kunde ses i bakdisplayen. Horisontindikatorn funkar precis som i ett flygplan även i z-led också.

Kan dessutom Sony toppa hög-ISO-prestanda ordentligt och starkt kompensera för det bortfall som sker idag i en jämförelse med de kameror som använder samma sensor idag som A55 (D7000, K5 och A580 om jag inte slirat här) så kommer det säkert att bli formidabelt bra men man kommer säkert även då att få höra gnäll om att Nikon som inte ännu har någon motsvarighet till Sonys SLT-modeller får ut mer av sensorn (eftersom de fortsätter med gammal SLR-teknik). Även då ska man tänka i "gungor och karuseller" och inte bara räkna skulderna vid "bouppteckningen" utan även kolla vad det finns på pluskontona.

Många har gnällt på att A55 är väl liten och har missat hela grejen med detta lilla underverk till kamera (jag tycker fortfarande detta trots att jag bytte mitt dåliga ex mot en A580 efter en månad). A55 är den ultimata resekameran (för den som inte vill ha dubbel uppsättning av allt (objektiv och annat) som man får om man väljer en NEX istället) och där kommer storleken helt till sin rätt. Kul plus är dessutom inbyggd GPS som kommer vara standard på varenda resekamera av format framöver. Finns redan koppling till Google i Lightroom t.ex. Vad är egentligen för litet? Alla har länge levt med pyttesmå knappar på pyttesmå mobiltelefoner utan att gnälla. Nu är plötsligt det helt ute och inne är alt blaffigare telefoner som man ska släpa runt på, för att inte tala om de som övergått till läsplatta med inbyggd telefon.

"Less is more" - ibland.

Inflikar med hur testarna tydligt vill påtala att man inte kan förstora direkt, utan måste slå om till andra läget i LV-systemet. hur upplever du den manövern StenÅke.
 
Inflikar med hur testarna tydligt vill påtala att man inte kan förstora direkt, utan måste slå om till andra läget i LV-systemet. hur upplever du den manövern StenÅke.

Inte vad jag kan påminna mig. Någon annan kan väl verifiera men jag tror A55 skiljer sig lite från A580 på den punkten. Trycker man på papperskorgen (som aktiverar förstoringsramen i A55) så kan man faktiskt förstora i både AF och MF. Det viktiga är dock att de som aldrig läser manualer aldrig hittar denna funktion direkt eftersom den av någon konstig anledning är avslagen "by default".
 
Läste idag på http://www.sonyalpharumors.com/ följande -

“It will not be called VG-20. It will be announced at NAB. It will be a model offered by the pro video division. The XLR’s will be just a little box added to the original, consumer, version. At NAB will also be shown the new NXCAMs, etc. Sony is making a major push to cover Super 35 frame size, for filmmaking, to counteract RED and also Canon DSLR’s with HD function, also Panasonic’s advancements. Major Sony’s move is FF (in film terms), 4K, 3D, on the video front. I told you a long time ago that Sony will be dropping DSLR’s and this is exactly what is happening on the still camera front.”

Det är sista meningen jag funderar på. Menar dom att Sony ska sluta göra stillbildskameror över huvud taget eller menar han att de kommer bli endast SLT kameror?
Låter ju lite oroande om dom skulle lägga ned stillbildskameran nu när man bytt system till Sony!
 
"Alpharykten" är precis vad det handlar om. Rykten hit och dit. Finns mängder av personer på den sajten som tittar i olika kristallkulor där deras kristallkula för dem är synonymt med sanningen.

Det vore den yttersta av dumheter att slopa dslr. Förmodligen handlar det om begreppsförvirring. D v s man droppar konventionella dslr och går in för spegellösa resp dslr med fast spegel.

Personligen anser jag att Alpharumours är en helt vansinng sida att utgå ifrån. Väntar bara på att ett "sannolikt" rykte ska dyka upp om att Sony slopar alla film/stillbildskameror och köper upp alla Lidl-affärer för att där starta bordellverksamhet.
 
Läste idag på http://www.sonyalpharumors.com/ följande -

“It will not be called VG-20. It will be announced at NAB. It will be a model offered by the pro video division. The XLR’s will be just a little box added to the original, consumer, version. At NAB will also be shown the new NXCAMs, etc. Sony is making a major push to cover Super 35 frame size, for filmmaking, to counteract RED and also Canon DSLR’s with HD function, also Panasonic’s advancements. Major Sony’s move is FF (in film terms), 4K, 3D, on the video front. I told you a long time ago that Sony will be dropping DSLR’s and this is exactly what is happening on the still camera front.”

Det är sista meningen jag funderar på. Menar dom att Sony ska sluta göra stillbildskameror över huvud taget eller menar han att de kommer bli endast SLT kameror?
Låter ju lite oroande om dom skulle lägga ned stillbildskameran nu när man bytt system till Sony!

Håller med Lennart...Sony lär knappast droppa satsningen på DSLR....hade dom gjort det så hade dom knappast visat upp en nästan helt färdig A77 och ett nästan helt färdigt 500mm/f4 ...dessutom har Sony själva sagt att det kommer nya Nex-kameror och att det även kommer nya A och E objektiv detta året.

Sonys division för professionella videokameror har inget med Sonys kameradivision o göra då det är två skillda "företag" inom Sony-corp.
 
Håller med Lennart...Sony lär knappast droppa satsningen på DSLR....

Nej, i alla fall om man räknar SLT som DSLR, vilket det ju faktiskt ÄR.
Det SAR menar är uppenbarligen att traditionella DSLR slopas till förmån för fasta genomskinliga speglar, SLT, vilket ju verkar mycket troligt eftersom även Sony själva hävdar det (fast de kan ju ändra sig, så hugget i sten är det ju inte).

Visst ska man ta SAR för vad det är. Det som är bra är att killen som driver sidan är aktiv och spejar runt, så när något är definitivt så kommer det mycket snabbt dit. Han beskriver det ju själv med sina nivåer på ryktena, SR1-SR3 (och ofta SR4) är bara att skita i, lite rolig spekulation ändå, men när det står SR5 så har det hittils alltid varit korrekt.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.