Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha! Jag tycker det är rätt häftigt om Sony går den vägen. Dels för att jag äger den sista Sony DSLR :), men framförallt för att jag är helt övertygad om att framtiden är EVF. Tror att de allra flesta håller med om det, men att tiden inte är mogen än.

Om Sony satsar allt på ett kort så får dom ett väldigt försprång.

Precis som när digitalt tog över film så var det många som sa att nä, det dröjer länge. inget kan slå film på många tiotals år. Eller när digitalt slog ut vinyl skulle det ju leva för evigt, för att det analoga var så mycket bättre.

Tror att utvecklingen accellererar så att det går fortare nu och Sony gör helt rätt.

Spännande!


/Mats
 
Haha! Jag tycker det är rätt häftigt om Sony går den vägen. Dels för att jag äger den sista Sony DSLR :), men framförallt för att jag är helt övertygad om att framtiden är EVF. Tror att de allra flesta håller med om det, men att tiden inte är mogen än.

Om Sony satsar allt på ett kort så får dom ett väldigt försprång.

Precis som när digitalt tog över film så var det många som sa att nä, det dröjer länge. inget kan slå film på många tiotals år. Eller när digitalt slog ut vinyl skulle det ju leva för evigt, för att det analoga var så mycket bättre.

Tror att utvecklingen accellererar så att det går fortare nu och Sony gör helt rätt.

Spännande!


/Mats

Jag håller med dig om att EVF är framtiden. Men är marknaden mogen än? Kanske kommer A77 att ha en så häftig EVF att alla kritiker/SLR-konservativa kommer att utropa "Heureka!". Men jag tvivlar. Nu vet jag inte hur bra A55/A33 sålt worldwide, kanske de plöjer. Men i min lilla del av världen så är det inte så.

Jag undrar om Sony inte borde gardera med en A770 också. Inte för att jag skulle köpa den, men för de konservativa, de som väntat eoner på efterföljaren till A700n.

Jag tycker som du att Sony är inne i en oerhört spännande resa, och jag vill följa med.

/Lennart
 
A55 har fått mycke beröm, men man kan urskilja i många tester, att dom ofta har tillägget som jag skulle vilja försvenska till förstaförsöket-kamera, under dom premisserna är A55 mycket bra.

Men att nästkommande behöver förbättras, och då blandannat EVF:en den del som dom flesta då hakat upp sig på. Lite märkligt är att A55 ofta får gå i klince med dyrare modeller, sökaren i 7D är så mycket bättre som exempel, en kamera i helt andra prisklasser, fördelarna med EVF:en i A55 näms bara med liten text, medans nackdelarna skrivs med stora.

Så A77 måste nog få till EVF:en ett par steg till, skulle inte en framtida EVF även kunna få ett vidvinkelläge som man knäpper över till, kanske steglöst upp till 120-130% för att få överblick, det skulle väl optiska sökarfolket gilla, ögat kan vara fast hela tiden vid sökaren, medans man söker av motivområdet, sedan razzlar man till och skyfflar 24Mp med 12b/s.

//Bengt.
 
"Sony says it: All future Alpha cameras will be translucent!" Både APS-C och FF kameror.
I alla fall enligt Sonyalpha rumors.
http://www.sonyalpharumors.com/

jag är inte så bra på spanska, men om man skriver av texten och låter Google översätta till svenska blir det så här:

"Och vad händer med den traditionella reflexkameran?
Vår insats: från mekaniska till elektroniska, utvecklingen begränsad till utvecklingen utan begränsningar."


Babelfish till engelska:

"And what happens with the traditional reflex? Our bet: of the mechanic to electronics; of the evolution limited the evolution without you limit."

Alltså, Sony tror att framtiden är SLT/EVF och att utvecklingen kan ske obegränsat?

Jag tror det är helt rätt. Visst finns det ett motstånd från traditionalister och bakåtsträvare. Undrar om inte fotografer just är extra motsträviga, men det är mot EVF vi är på väg och det går nog fortare än många tror. Den kameratillverkare som inte satsar på det nu kan hamna i en besvärlig situation om några år.

Visst kunde Sony "helgardera" med en traditionell DSLR också och därmed vinna lite på kort sikt, men det skulle dels motverka initiativet de har och sända fel signaler. Tror det är helrätt och jag tycker det är spännande faktiskt.

Får se hur resultatet blir på A77. Inte alls otroligt att den är otroligt mycket bättre än många tror.


/Mats
 
jag är inte så bra på spanska, men om man skriver av texten och låter Google översätta till svenska blir det så här:

"Och vad händer med den traditionella reflexkameran?
Vår insats: från mekaniska till elektroniska, utvecklingen begränsad till utvecklingen utan begränsningar."


Babelfish till engelska:

"And what happens with the traditional reflex? Our bet: of the mechanic to electronics; of the evolution limited the evolution without you limit."

Alltså, Sony tror att framtiden är SLT/EVF och att utvecklingen kan ske obegränsat?

Jag tror det är helt rätt. Visst finns det ett motstånd från traditionalister och bakåtsträvare. Undrar om inte fotografer just är extra motsträviga, men det är mot EVF vi är på väg och det går nog fortare än många tror. Den kameratillverkare som inte satsar på det nu kan hamna i en besvärlig situation om några år.

Visst kunde Sony "helgardera" med en traditionell DSLR också och därmed vinna lite på kort sikt, men det skulle dels motverka initiativet de har och sända fel signaler. Tror det är helrätt och jag tycker det är spännande faktiskt.

Får se hur resultatet blir på A77. Inte alls otroligt att den är otroligt mycket bättre än många tror.


/Mats

Jag är ganska övertygad om att du har rätt!
 
Får se hur resultatet blir på A77. Inte alls otroligt att den är otroligt mycket bättre än många tror.


/Mats

Jag tror - och hoppas - att du har rätt. Vi som är "early adopters" (jag ÄR det, det är bara ekonomin som bråkar) kommer att jubla, men kommer dessa motsträviga traditionalister som fotografer är (säger du själv) att vara beredda att kasta allt det gamla över bord och ta till sig det nya bara för att Sony introducerar A77, hur bra den än är?

Nej, jag tror att det tar ett par år, men Sony har valt rätt väg. Kanske räcker det för Sony att sälja bra i Japan, som verkar ha en nyfiken, framtidstroende marknad. Men för att bli stora i resten av världen, så tror jag att de skulle må bra av att dessutom erbjuda övergångsalternativ - för traditionalisterna... ;-)
 
Anledningen att fotografer är så konservativa bottnar nog i att utrustningen måste fungera vid varje givet tillfälle. Många bilder "finns" ju bara i något ögonblick, och strular då tekniken är det kört att ta bilden. Tror det är därför många föredrar något där man vet vad man får.
 
...kommer dessa motsträviga traditionalister som fotografer är (säger du själv) att vara beredda att kasta allt det gamla över bord och ta till sig det nya bara för att Sony introducerar A77, hur bra den än är?

Nej, absolut inte, inte direkt, så det var det jag menade med att dubbla kameror kunde vara bra på kort sikt. Spelar ingen roll för sony ändå, för dessa "bakåtsträvare" kommer att handla Canon och Nikon ändå, oavsett om det skulle innebära sämre tekniska lösningar bara för att det är rätt märke på kameran.

Däremot kommer en helt ny generation som har tagit till sig det nya inom elektronik och där är Sonys varumärke väldigt starkt. Om 3 år den optiska sökaren död och då ligger Sony redan i generation 4 och är väl beprövade och de tillverkare som inte då redan har ångan uppe och släpper ny teknik inom ett år eller så kan råka riktigt illa ut. Därför gör Sony helrätt att satsa allt på ett kort och få maximal nytta av försprånget de har.

Detta gäller optiska sökare. Behöver inte nödvändigtvis vara SLT-teknik. Om det finns andra sätt att få till snabb AF med EVF och LV så kan det lika väl bli spegellösa kameror, eller hybrid av DSLR och EVIL där man kan använda spegeln ibland och att den då matar en EVF istället för en OVF. Nikon skissar tydligen på nåt sånt enligt rykten på nikonrumors.com (Nåt knas med sidan. Man får klicka ok i dialogboxen och sedan backa i browsern).

Hursomhelst tror jag att den traditionella DSLR-konstruktionen är på väg ut och att det kommer att gå fort! Det stora kruxet är att kunna bli av med eftersläpningen helt i EVF, annars lär sportfotografer klaga och inte acceptera detta då det är extra viktigt att kunna knäppa i exakt rätt ögonblick. Med en elektronisk slutare skulle det iofs inte göra något för då blir det ändå den "gamla" bilden som tas, men med SLT-teknik på samma sätt som i A33/A55 är det absolut nödvändigt att bygga ett system som i absolut minimal eftersläpning som inte går att uppfatta.

Detta innebär också ytterligare ett lyft för sensorbaserad stabilisering eftersom man dessutom får stabiliserad sökare och kan behålla skakmätaren. Bättre implementation av overlays av viktig information i sökarbilden och digital zoomning (framför allt vid video där man ju inte tappar nåt alls i upplösning) och högre ljusstyrka i sökaren då ljuset tryter.

Tänk om dom kunde få till att fasdetekt AF-sensorer inte behöver en optisk bild, utan kan arbeta mot den elektroiska sökarbilden från sensorn på något sätt, då skulle translucenstspegeln helt kunnas tas bort.

Det Sony också behöver göra är att konstruera om objektiven så att bländaren hinner med i högre sekvenstagning än 5 fps. Detta borde gå att göra med full bakåtkompatibilitet så att nya objektiv kan användas på gamla hus med mekanisk/fjäderstyrd bländare och även att gamla objektiv kan användas på nya hus.


Som sagt., spännande.
Sony har sagt att specen kommer göra så att tidigare A700-ägare bli "amazed". Då "vi" inte verkar vara nöjda med något och har extrema krav så krävs det något alldeles extra. Inte omöjligt att sökaren faktiskt blir nåt helt otroligt! Kommer såklart inte övertyga inbitna Canon-fans, men det spelar ju ingen roll. Tror det kommer bli kalasbra helt enkelt.

Att SLT-spegeln stjäl lite ljus är en brist på A55, men om nu ISO skruvas upp till det tiodubbla som det pratas om så är det inte längre någon som helst nackdel. Bra av Sony att släppa A55 så tidigt för att ge en hint så att marknaden blir uppvärmd.

Trist bara att det verkar som att Sony har "gett efter" trycket att stoppa dit en värdelös 80/90-tals lcd-panel på ovansidan som annars hade varit ett utmärkt ställe att placera direktknappar. Hoppas i alla fall att dom gör nåt helt nytt där och stoppar dit en vettig högupplöst färgskärm med bra info istället för nåt gammalt värdelöst svartvitt skit med ett myller av pyttesmå siffror a la Canon m.fl.

Kan dom inte lansera den där förbaskade kameran nu då!!!



/Mats
 
Nej, absolut inte, inte direkt, så det var det jag menade med att dubbla kameror kunde vara bra på kort sikt. Spelar ingen roll för sony ändå, för dessa "bakåtsträvare" kommer att handla Canon och Nikon ändå, oavsett om det skulle innebära sämre tekniska lösningar bara för att det är rätt märke på kameran.

Jodå det spelar väldigt stor ekonomisk roll för Sony...att ha produktion/lager för en modell i två olika versioner är kostar mycket mer än att bara ha en version som man producerar/lagerför.
SLT tror jag personligen är Sonys bästa väg att gå då dom är billigare att tillverka och troligtvis kommer dessa EVF modeller har större potentional att locka till sig nya användare(dom användarna som är sugna och nyfikna på ny teknik) till Sony än vad traditionella kameror med OVF har.
 
Jodå det spelar väldigt stor ekonomisk roll för Sony...att ha produktion/lager för en modell i två olika versioner är kostar mycket mer än att bara ha en version som man producerar/lagerför.
SLT tror jag personligen är Sonys bästa väg att gå då dom är billigare att tillverka och troligtvis kommer dessa EVF modeller har större potentional att locka till sig nya användare(dom användarna som är sugna och nyfikna på ny teknik) till Sony än vad traditionella kameror med OVF har.

Jo, det är klart och håller helt med.

Det jag menade var att det inte spelar roll ifall Sony tar fram en traditionell DSLR, de kommer ändå inte att kunna sälja den till "Canon-folket". Få Sony-användare som är nöjda skulle överge Sony bara för att det enbart finns SLT-modeller i sortimentet. Så, jag utttryckte mig oklart, det skulle inte hjälpa Sony att ta fram en vanlig DSLR menar jag. Skulle inte öka försäljningen annat än marginellt och då är det såklart bättre att bara ha en serie av precis de skäl som du anger.

Håller med dig fullständigt Peter.


/Mats
 
Är det inte så att begränsningen med bara 5b/s för minolta/sonys objektiv beror på returfjädern som är monterad på objektiven? Vore det inte en enkel lösning med ytterligare en bländarram i kameran fast på andra sidan som helt enkelt bara fungerar som en förstärkt fjäder?
Då kan ju kameran rassla med både 10 och 15b/s utan att bländaren skulle halka efter.

Har jag fel? Finns det annat i bländarkonstruktionen som begränsar?
 
Är det inte så att begränsningen med bara 5b/s för minolta/sonys objektiv beror på returfjädern som är monterad på objektiven? Vore det inte en enkel lösning med ytterligare en bländarram i kameran fast på andra sidan som helt enkelt bara fungerar som en förstärkt fjäder?
Då kan ju kameran rassla med både 10 och 15b/s utan att bländaren skulle halka efter.

Har jag fel? Finns det annat i bländarkonstruktionen som begränsar?

Jo kanske, men det skulle innebära en förstärkt fjäder som också måste spännas och tvinga fram betydligt starkare moment i kameran, vilket dels skulle göra kamerakonstruktionen besvärligare, men också skapa påfrestnngar på objektivfattningen.

Det behövs mycket extra fjäderkraft för att motverka hysteres och att kunna öka hastigheten till det dubbla, men inte ens det skulle räcka för att 10 fps är inte så revolutionerande. Jämför med ventilstyrningen i en bilmotor t.ex. Visserligen större massa som ska accellereras, men det är mycket starka fjädra som behövs och det blir ett stort problem på kortslagiga högvarvande motorer där det framkommit andra lösningar istället.

Skulle man göra en mekanisk konstruktion för en kamera vore det i så fall bättre med tvingande rörelse i båda riktningarna med kamaxel-liknande funktion. Vet inte om det är möjligt att implementera på befintliga objektiv dock. Tror ändå det är bättre med en miniatyrmotor inbygd i objektivet som Canon har, då momentet kan placeras närmare bländarmekanismen istället för med hävarmar som blir en svag länk.

Annars tror jag att varannan-bild eller var-tredjebild nedbländning skulle vara ett vettigt alternativ som vi diskuterade länge sedan i A850-tråden.

Att öka till 10, 12 eller 15 fps. är inte så revolutionerande och ändrar ite applikationen, gör bara samma befintliga sak lite bättre. Att däremot komma upp i 40-50 fps eller mer skulle medföra helt andra typer av bilder, t.ex. flera exponeringar på samma blixt osv. Det skulle tillföra nåt nytt i fotografin.

Kan inte rimligen vara så att exponeringen ändras så mycket mellan de enskilda bilderna att det skulle behöva bländas ner för varenda bild, även ens vid panorering, så att t.ex. 30 fps med var fjärdebilds nedbländning, ev. med ISO-justering, skulle vara fullt möjligt genom att bara trimma den existerande tekniken litegrann (starkare fjädrar).

Kul att spekulera lite, men att vi gör det spelar ingen roll. Det måste kommas på några fiffiga lösningar av deras egna ingenjörer. Inte ens om det fanns en kanal att skicka tipsen till dom skulle hjälpa, då japaner är japaner och vad en "gajin" säger kan av massa prestige-skäl ändå inte tas till vara :).



/Mats
 
Om man vill har mer än 5 gps skulle inte kameran då kunna hålla bländaren ( kanske viss begränsning typ5.6) för att få AF och byggdas bild. Kör man mer än 5 fås är det väl någon sport och dånkrävs ju kort tid och största bländar öppning ändå..... Så med rätt prg borde detta vara lättlöst

Hoppas vi blir förbluffade och inte vill ha vanlig sökare. Även vi med glasögon som älskar a700 och a900/850
Annars får man nog köpa en a850/a900 ( kanske blir billiga pga allt iso tjafs)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.