Visst, men det tragiska är att de flesta tillverkare inte ens fixar att fokusera på ett stilleben i många av de ex. de dumpar på marknaden utan tillräcklig slutavsyning. Man lägger skärpan bakom eller framför i förskräckande många fall. Att AF-åtminstone sätter skärpan på mittpunkten är ett minimikrav och jag tycker man kan kräva att man lär sig krypa innan man sätter igång och försöker flyga.
Det är som att räkna fort men fel.
Jag tror detta fokus på snabb AF i värsta fall har skett på bekostnad av precision.
Du frågar "Vem behöver snabbaste AF på stilla motiv?"
Jag skulle snarare vilja säga: vem behöver överhuvudtaget en AF som inte funkar vare sig vi pratar stilleben eller rörliga mål? En AF som inte funkar är mer till besvär än nytta och riskerar att "finta" fotografen "långt upp på läktaren" om han inte ser upp.
Håller med till 100%. Har märkt att många här på FS-trådarna snabbt blir megafoner för något de läst, men aldrig provat i praktiken.
Vi tar exv Canon 7D. Spelar ingen roll vad det skrivs om den. Den må ha hur snabb AF som helst, men missar likväl förbaskat om man inte är ordentligt inkörd på hur dess komplexa AF-system är uppbyggt.
Det är inget man lär sig utan vidare. Fordrar ganska lång vana med kameran för att ställa in de AF-parametrar som passar bäst för olika tillfällen.
Kärnpunkten här är att oavsett hur komplext eller simpelt AF-system en kamera har så gäller det att lära sig begränsningarna hos det. Hur många vet den faktiska arean AF mäter på? OK, 7D är jättebra när man väl lärt sig systemet, men inte bättre än en sketen analog AF-kamera från 1985 på stillastående kontrastrika föremål.
Vi måste acceptera att AF fortfarande bara är ett hjälpmedel. Vissa kameror har i sina menyer inställningar för AF där man väljer mellan snabbhet och precision. Det säger väl en hel del?
Om sedan AF-systemet är dåligt kalibrerat p g a för vida toleranser eller för dålig avsyning av kameror och objektiv innan leverans och kombineras med bristfällig kunskap om AF-arean så har vi faktorer som kan driva en till vansinne.
Jag är ingen oerfaren fotograf, plåtar såväl snabba som stilla motiv i olika belysningar och väderlekar.
Jag hävdar att det ännu så länge bara finns hyfsad .mindre dålig, mellandålig och dålig AF så länge man förlitar sig på den okritiskt.
Men så länge det finns kameror som levereras med AF som inte ens från stativ kan pricka ett stillatående kontrastrikt motiv via den korslagda mittsensorn så blir allt snack och skriverier om "snabb AF" totalt ointressant.
Det är inte utan orsak det finns reglage på objektiv/kamera där man kan välja mellan att fokusera manuellt eller med AF. Hade sedan många kameror sökare som var lite tydligare i kontrast och ljushet än insidan av en elefantröv skulle säkert flera välja att fokusera manuellt många gånger.
Frid//Lennart