Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
A77 - en proffsfilmares dröm?
En del stillbildsfotografer som ser sina jobb sina eller helt enkelt bara tycker det är kul att finnas på flera nischer filmar med DSLR:er. Fördelen är en filmkamera med förhållandevis stor sensor (även med professionella mått mätt) och en fantastisk bildkvalitet. Baksidan är en yxig hantering där få saker kan kontrolleras om man nu jämför med vad man kan göra med professionella filmkameror eller för den delen vad man kan skruva på på en stillbildskamera.
Så jag undrar vad ni tror. Tror ni också att Sony kommer att fokusera på filmegenskaperna och filmverktygen i kameran och att det i själva verket kommer bli den riktigt stora grejen med A77? En verkligt fullmatad proffsig systemkamera för både stillbild men med extra fokus på filmmarknaden?
....eller är det nästa FF-modell med pellix-spegel som folk kommer vänta på?
Sony borde ju känna sig trängda på även proffssegmentet för digitala filmkameror om många börjar filma med Canon 5D MK II (för det är ju gfaktiskt den kameran man ser överallt i det sammanhanget), trots de begränsningar den typen av lösningar har idag. En APS-C i en A77 räcker säkert långt i filmsammanhang, men en 5D MK II är faktiskt en FF.
En del stillbildsfotografer som ser sina jobb sina eller helt enkelt bara tycker det är kul att finnas på flera nischer filmar med DSLR:er. Fördelen är en filmkamera med förhållandevis stor sensor (även med professionella mått mätt) och en fantastisk bildkvalitet. Baksidan är en yxig hantering där få saker kan kontrolleras om man nu jämför med vad man kan göra med professionella filmkameror eller för den delen vad man kan skruva på på en stillbildskamera.
Så jag undrar vad ni tror. Tror ni också att Sony kommer att fokusera på filmegenskaperna och filmverktygen i kameran och att det i själva verket kommer bli den riktigt stora grejen med A77? En verkligt fullmatad proffsig systemkamera för både stillbild men med extra fokus på filmmarknaden?
....eller är det nästa FF-modell med pellix-spegel som folk kommer vänta på?
Sony borde ju känna sig trängda på även proffssegmentet för digitala filmkameror om många börjar filma med Canon 5D MK II (för det är ju gfaktiskt den kameran man ser överallt i det sammanhanget), trots de begränsningar den typen av lösningar har idag. En APS-C i en A77 räcker säkert långt i filmsammanhang, men en 5D MK II är faktiskt en FF.
Senast ändrad: