Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
A77 - en proffsfilmares dröm?

En del stillbildsfotografer som ser sina jobb sina eller helt enkelt bara tycker det är kul att finnas på flera nischer filmar med DSLR:er. Fördelen är en filmkamera med förhållandevis stor sensor (även med professionella mått mätt) och en fantastisk bildkvalitet. Baksidan är en yxig hantering där få saker kan kontrolleras om man nu jämför med vad man kan göra med professionella filmkameror eller för den delen vad man kan skruva på på en stillbildskamera.

Så jag undrar vad ni tror. Tror ni också att Sony kommer att fokusera på filmegenskaperna och filmverktygen i kameran och att det i själva verket kommer bli den riktigt stora grejen med A77? En verkligt fullmatad proffsig systemkamera för både stillbild men med extra fokus på filmmarknaden?

....eller är det nästa FF-modell med pellix-spegel som folk kommer vänta på?

Sony borde ju känna sig trängda på även proffssegmentet för digitala filmkameror om många börjar filma med Canon 5D MK II (för det är ju gfaktiskt den kameran man ser överallt i det sammanhanget), trots de begränsningar den typen av lösningar har idag. En APS-C i en A77 räcker säkert långt i filmsammanhang, men en 5D MK II är faktiskt en FF.
 
Senast ändrad:
5DMK2 kom samtida som A900, kom inte också Nikons D3 i samma veva, D3 fick inte filmfunktion, liksom A900. filmkvaliteten lär vara mycket hög hos MK2 är nog inte bara FF-sensorn förtjänst, även om den givetvis höjer ribban ett par steg.

Jag vet inte vad Sony skall göra för att verkligen locka över köpare från Canon/Nikon dom är så extremt etablerade. Nästa FF från Sony får nog självklart filmmöjligheter, men hur avancerad har dom råd att bygga den, dom måste också sälja ordenligt annars går det inte.

En för dyr modell blir inte lättsåld när konkurenterna är så duktiga som dom är, vet inte riktigt hur Sony vill lägga ribban. En kommande A77 måste nog visa lite muskler, räcker inte med att den är lite bättre än A700.

//Bengt.
 
Men när det gäller digital filmteknik är det väl framförallt Sony som är "extremt etablerat"?
Det blir intressant om vi får se någon form av cross over.
 
Inom Superpro, och filmindustrin är det så, men från 150000Kr och bakåt är Canon lika bra, dom var jätteduktiga på superåttakameror tidigt 70-tal, vi trånade alla efter Canons superåtta modeller, men dom var för dyra.

Vad har vi i fått nu i A580 och A55, testarna ger högre betyg till Canon 550-600D vad gäller filmfunktion. Högst betyg verkar Olympus få inom filmfunktionen.

Vi kan ju inte hålla på och kalla efter någon form av filmsonygud, vi håller på och skapar någon form av filmmyter kring sony, dom verkar inte att samarbeta på något sätt, Sony var ju sist av alla vad gäller att kunna filma med en stillbildskamera, vad hjälper det att dom är duktiga på att bygga miljonkameror.

Nikon är förvånansvärt krassliga på filmfronten, dåliga traditioner kanske. Nej Sonys filmsektion verkar inte samarbeta med stillbildsgruppen, något annat kan jag inte se, men man hoppas på ändring så klart.
//Bengt
 
Inom Superpro, och filmindustrin är det så, men från 150000Kr och bakåt är Canon lika bra, dom var jätteduktiga på superåttakameror tidigt 70-tal, vi trånade alla efter Canons superåtta modeller, men dom var för dyra.

Vad har vi i fått nu i A580 och A55, testarna ger högre betyg till Canon 550-600D vad gäller filmfunktion. Högst betyg verkar Olympus få inom filmfunktionen.

Vi kan ju inte hålla på och kalla efter någon form av filmsonygud, vi håller på och skapar någon form av filmmyter kring sony, dom verkar inte att samarbeta på något sätt, Sony var ju sist av alla vad gäller att kunna filma med en stillbildskamera, vad hjälper det att dom är duktiga på att bygga miljonkameror.

Nikon är förvånansvärt krassliga på filmfronten, dåliga traditioner kanske. Nej Sonys filmsektion verkar inte samarbeta med stillbildsgruppen, något annat kan jag inte se, men man hoppas på ändring så klart.
//Bengt

Vad har konkurrenterna som matchar Sonys FS100 i prisklassen runt 60000sek??

Bäst på att implementera filmfunktion i DSLR i dagsläget skulle jag nog säg att Panasonic är....tror aldrig jag personligen sett/läst att Olympus skulle vara/är speciellt bra på film i sina kameror men det kan vara något jag missat.

Det har varit upp flera gånger tidigare i diverse trådar....film och kamera-divisionen är/ses som två olika företag och något samarbetet mellan dom har inte funnits tidigare...dom har inte utbytt information/teknik mellan varandra förrens E-fattningen blev till....det är först nu dom har något gemensamt.
 
Vad har konkurrenterna som matchar Sonys FS100 i prisklassen runt 60000sek??

Bäst på att implementera filmfunktion i DSLR i dagsläget skulle jag nog säg att Panasonic är....tror aldrig jag personligen sett/läst att Olympus skulle vara/är speciellt bra på film i sina kameror men det kan vara något jag missat.

Det har varit upp flera gånger tidigare i diverse trådar....film och kamera-divisionen är/ses som två olika företag och något samarbetet mellan dom har inte funnits tidigare...dom har inte utbytt information/teknik mellan varandra förrens E-fattningen blev till....det är först nu dom har något gemensamt.

Helt rätt Peter Ja menade Panasonic, skrev fel i hastigheten. sista året har jag inte riktig följt med i digitala filmkamera-tester, men några år bakåt var Canon mycket starka med många modeller och inte vad jag mins så vann inte Sony-handycam så många matcher mot Canon, men för den skull var dom inte dåliga, men att dom skulle ha haft någon speciell överlägsen särställning bland filmkameror inom konsumentgruppen det kan jag inte minnas.

Jag skrev för några månader sedan om att dom skulle samarbeta under samma tak i japan, någon form av rykte eller om det var någon sonysait som skrev, kommer inte ihåg riktigt. men du hade lite mer information här ovan läser jag. Synd att så mycket otäckt hänt i japan, Nya A77 hoppas man skall visa hur sony har fått till det, kanske finns det hörlursuttag på den, väldigt efterfrågat i dag tydlingen, kraven ökar hela tiden.
 
5DMK2 kom samtida som A900, kom inte också Nikons D3 i samma veva, D3 fick inte filmfunktion, liksom A900. filmkvaliteten lär vara mycket hög hos MK2 är nog inte bara FF-sensorn förtjänst, även om den givetvis höjer ribban ett par steg.

Jag vet inte vad Sony skall göra för att verkligen locka över köpare från Canon/Nikon dom är så extremt etablerade. Nästa FF från Sony får nog självklart filmmöjligheter, men hur avancerad har dom råd att bygga den, dom måste också sälja ordenligt annars går det inte.

En för dyr modell blir inte lättsåld när konkurenterna är så duktiga som dom är, vet inte riktigt hur Sony vill lägga ribban. En kommande A77 måste nog visa lite muskler, räcker inte med att den är lite bättre än A700.

//Bengt.

Inte för att det betyder så mycket, men rätt ska vara rätt. De första Nikon D3 kom på hyllorna strax innan årskiftet 2007/2008 men var aviserad redan tidigare. Var lite svåra att få tag på fram till våren 2008.

Sony A900 aviserades, men kom knappast ut i handeln förrän i slutet av 2008.

Canon 5DMkII var också aviserad men det var i princip lögn att få tag på någon före januari 2009.

Man kan nog säga att det skiljer mer än ett år mellan D3 och 5DMkII. A900 kom däremellan.
 
Helt rätt Peter Ja menade Panasonic, skrev fel i hastigheten. sista året har jag inte riktig följt med i digitala filmkamera-tester, men några år bakåt var Canon mycket starka med många modeller och inte vad jag mins så vann inte Sony-handycam så många matcher mot Canon, men för den skull var dom inte dåliga, men att dom skulle ha haft någon speciell överlägsen särställning bland filmkameror inom konsumentgruppen det kan jag inte minnas.

Jag skrev för några månader sedan om att dom skulle samarbeta under samma tak i japan, någon form av rykte eller om det var någon sonysait som skrev, kommer inte ihåg riktigt. men du hade lite mer information här ovan läser jag. Synd att så mycket otäckt hänt i japan, Nya A77 hoppas man skall visa hur sony har fått till det, kanske finns det hörlursuttag på den, väldigt efterfrågat i dag tydlingen, kraven ökar hela tiden.

Helt klart ökar kraven och saker/funktionen förbättras hela tiden men en DSLR kommer aldrig att blir ett lika bra verktyg för film som en renodlad filmkamera om man ser till helheten....dock går det som alla vet att skapa enastående filmer av hög kvalité även med en DSLR.

Utvecklingen går framåt inom video också(saker blir bättre och billigare)...Thom Hogan skrev följande i en artikel ang varför han inte tror på DSLR och dess filmfunktion i framtiden:

“To what end? Well, DSLR-enabled video is pretty compromised and about to be eclipsed by prosumer and pro video equipment, much as I predicted some time ago. Both Sony and Panasonic now have large sensor video products, with more coming. Those products blow away the capabilities within DSLRs for one simple reason: the sensor is optimized for video use. In order to get 1920×1080 (1080P) or 1280×720 (720P) out of our DSLR sensors, the cameras do two things: they line skip and they sub-sample within a line. The results are rolling shutters, artifacts, and less than optimal color information. Those dedicated large-sensor video cameras fix all those things. The output from the new Sony NEX-FS100E is noticeably better than any video-enabled DSLR I’ve seen to date. If I’m serious about video production, why would I compromise by using a DSLR? Plus the FS100E is configured to be a video camera from the get-go.”

Lägg där till att renodlade filmkameror har fler/bättre funktioner,anslutningsmöjligheter mm än vad en DSLR har.

Vad det gäller A77 och dess filmfunktion så tror jag inte man skall hoppas på några underverk....visst hoppas jag men jag tror ärligt talat inte den kommer att vara bättre än vad dom bästa konkurrenternas filmfunktioner är idag(Canon och Panasonic).
 
Däremot har Sonys A serie följt avPanasonic och Samsung bäst AF vid filmning om det är viktigt - vilket det säkert är för många familjefotografer. Canons och Nikons systemkameror har i praktiken ingen användbar AF vid filmning.
 
Det finns ju en annan väg också och det är att man anpassar sig till begränsningarna i tekniken i DSLR:erna, man får olika typer av filmkulturer som delvis styrs av teknikens begränsningar.
 
Bekräftelse på att Sonys nästa SLT-kamera kommer att heta A77

..
Nu finns det en form av bekräftelse på att nästa SLT-kamera från Sony kommer att heta A77. Står i Sonys senaste reparationsmanual. Presenteras i Juli, börjar levereras i oktober är det tänkt (med reservation för tsunami-fördröjningar).

Kommer med en ny standardzoom på 16-50 mm med konstant maxbländare (tydligen från Zeiss).
 
Inte för att det betyder så mycket, men rätt ska vara rätt. De första Nikon D3 kom på hyllorna strax innan årskiftet 2007/2008 men var aviserad redan tidigare. Var lite svåra att få tag på fram till våren 2008.

Sony A900 aviserades, men kom knappast ut i handeln förrän i slutet av 2008.

Canon 5DMkII var också aviserad men det var i princip lögn att få tag på någon före januari 2009.

Man kan nog säga att det skiljer mer än ett år mellan D3 och 5DMkII. A900 kom däremellan.

Så klart att rätt ska vara rätt, inga fel med det. Men i runda slängar handlar det väl om C:A 6 månader, om man tänker att man kunde läsa om specifikationer som modellerna skulle få, men att det sedan tog tid för vissa att hamna på hyllorna.
 
1099$ låter ju en bra bit billigare än de 15000kr vi spekulerat om här, och då tillkommer en gratis askkopp (antar att kitobjektivet inte är något vidare).
 
En liten reflektion, och en chans att slå mig lite för bröstet, har väl inte ungott någon vilket utrymme Canons 60D nu får på våra fotosidor, och i tidningen.

60D verkar att ha en permanent plats i fotosidans första sida, där man då visar finurligheten med vridbar/vinklad monitor.

När Mats och Gunnar levererade inlägg efter inlägg för att påtala fördelarna med Sonys Live View, och den vinklingsbara monitorn, så gick diskussionerna på högvarv, då många inte ville ta till sig vad sony hade lyckats med.

Gunnar jobbade intensivt med upprepade användningsområden hur man med lite kreativitet kunde använda monitorn, Mats visade till och med bildexempel hur man kunde använda sonys monitor.

Flera med mig var förvånade över vad lite reklam Sony lade ner för att verklingen visa vad bra systemet igentligen var ( åtminstonde i svenska tidningar ) mins att jag skrev om det varit en Canonkamera och vad dom skulle ha gjort, nu trummar dom på så det står härliga till, reklamen kommer efter en tid då kanske försäljningen har planat ut en del, konkurenter har släppt nya modeller ( D7000 ).

Jag missunnar inte 60D på något sätt att den försöker att ta plats och utrymme, kameran är säkert en mycket bra sådan. Canons marknadsavdelning är utan tvekan skickliga och vet ur en slipsten skall dras, man önskar bara att sony skulle jobba så också, kunderna måste ju få veta vad en modell har för möjligheter.

Panasonic med bara 10 år på nacken, visar sig mer och mer på reklampelarna och börjar också få sitt rättmätiga beröm i dom flesta fotosamanhang, Nya G3 får en Golden Award, nya sensorn verkar vara mycket välgjord med enastående bildkvalitet.

Sony svarar helt säkert upp med dom kommande och nya Nexarna som går in blott på andra generation,
Panasonic är väl inne på fjärde generation eller nått i den stilen. Men Sony måste ta plats och visa vad kamerorna kan. Kanske vi kan få se en sonyvideo rulla en månad på Fotosidan i en nära framtid.

Vänl. //Bengt.
 
Bengt...uppenbarligen vistas du på fel siter,läser fel tidningar mm...jag ser dagligen massor av reklam för Sonys kameror.
 
Bengt...uppenbarligen vistas du på fel siter,läser fel tidningar mm...jag ser dagligen massor av reklam för Sonys kameror.

Jo A55 visas med tanke på 10b/s jättebra. men jag pratade om vinklingsbara monitorer med snabb Live view, dom första kom ju för flera år sedan, A350 bland annat, flera år före canon som du mins.

Visst jag ser också en uppryckning med Nexarna och A33/55, men det allra starkaste kortet hos Sony är ju deras finurliga LV-system, och inte har jag sett så mycket av det i våra tidningar.

Fotosidan har väl under 14 dagar någonting visat videon med liggande människor på gatorna, och hur man kan använda vinklingsbara monitotrer.
 
Jo A55 visas med tanke på 10b/s jättebra. men jag pratade om vinklingsbara monitorer med snabb Live view, dom första kom ju för flera år sedan, A350 bland annat, flera år före canon som du mins.

Visst jag ser också en uppryckning med Nexarna och A33/55, men det allra starkaste kortet hos Sony är ju deras finurliga LV-system, och inte har jag sett så mycket av det i våra tidningar.

Fotosidan har väl under 14 dagar någonting visat videon med liggande människor på gatorna, och hur man kan använda vinklingsbara monitotrer.

Sant...med hur många gånger har inte detta diskuterats nu...Sony satsar helt enkelt inte lika hårt på reklam i Sverige som övriga tillverkare men i andra länder så satsar Sony stort och minst lika stort eller mer än andra.

Sony puschade hårt för A350 när den kom i många länder...ex på reklamvideos kördes:

http://www.youtube.com/watch?v=1kjzqwqlSK0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=orITy-t-ed8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=V4LYvj0BQYk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=UNLPSlA8_PY&feature=related

Några ex på reklamfilmer för A55 som rullat i TV mm i olika länder:

http://www.youtube.com/watch?v=Uv1Fs0YFl_g

http://www.youtube.com/watch?v=cxbrof6AkPU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=C_76mq4pX34&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=E6Kte597Drk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=JJb1XV-r5oc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=G9hMSQOIUKk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=bc7j8Y8ZXCM&feature=related

Jag kan hålla på o rada upp exempel på reklamvideo efter reklamvideo som Sony har kört i olika länder för sina olika kameramodeller...som sagt dom satsar helt enkelt inte lika hårt i Sverige.
 
Jag kan hålla på o rada upp exempel på reklamvideo efter reklamvideo som Sony har kört i olika länder för sina olika kameramodeller...som sagt dom satsar helt enkelt inte lika hårt i Sverige.

Visst har du rätt, och detta har avhandlats länge nu. Känns som dags för ett avslut. För oss användare av Sony som upptäckt en rad fördelar kan det kanske kännas lite konstigt, men det finns ingen anledning till att år efter år konstatera att andra märken satsar mera på reklam/marknadsföring i Sverige och reta sig på det.

Vi vet ju vad kamerorna går för. Om andra inte vet det spelar väl egentligen ingen roll för oss som användare. Som konsumenter är det inte vår sak att slå på trumman för Sony. Det får Sony sköta själva.
Så brukar sund "arbetsfördelning" mellan producent och kund se ut. Och det borde Sony veta-och vet sannolikt.

Numera struntar jag i hur Sony marknadsför sina produkter. Det enda jag bryr mig om är om jag trivs med deras prylar. Sedan får det vara hur mycket reklam om andra kameramärken som helst.

Enda nackdelen som jag kan se är väl att tillgången på snabb service i Sverige är begränsad jämfört med andra länder.

Så: jag använder Sony, men tillhör inte den skara ägare som tänker lägga mig i hur Sony sköter sin reklam i Sverige. Vill Sony inte så vill de inte och vad vi skriver här verkar Sony i Sverige strunta i.

Så varför slåss mot väderkvarnar. Jag vet inte hur många trådar det finns där det dyker upp underförstådda eller klart utsagda meningar som undegfär betyder: "Det är synd om oss Sonyägare, stora stygga Nikon och Canon får minsann uppmärksamhet".

Jag blir så trött på denna klago- och vesång.

Kan vi återgå till att diskutera A77 nu istället.

Mvh//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.