Min poäng är att jag inte tror att A77 kommer bli en liten kamera. Det är som det var med ljudanläggningar förr i tiden. Man kunde bygga dem mindre men folk ville inte betala en massa pengar för något som inte "fyllde ut stereobänken" på ett imponerande sätt. Det finns en skrytfaktor som inte bara har med greppvänlighet att göra. Det kommer motverka vandringen mot mindre smartare men ändå fullmatade kamerahus när det gäller A-mountlinjen. De som vill ha mindre grejor tar säkert steget fullt ut och väljer en NEX eller liknande.
Jag sitter och fingrar på en Canon AE-1 sveriges mest köpta systemkamera på sin tid, den har inget grepp överhuvudtaget, det finns en plåtkant att hålla fingertopparna mot, den kameran är inte stor.
min äldsta bror lämnade den hemma hos mig när han gick över till digital-kamera, har bara tagit några rullar med den. Mindre kameror har allt byggts tidigare, på den analoga tiden köpte vi ju kompaktkameror som var fullformat, dom var ännu mindre och togs med när man inte ville släpa på dom större, det var lösningen då.
Med en vettig kompakt så kan det också vara lösningen i dag, hur vi än vrider och vänder på det så skall ju du StenÅke skruva på det stora 70-400 på den önskvärda lilla kameran, och vips är den inte liten längre. det går inte att trolla med grejorna, Nexarna har många fördelar ( stor sensor ) men din gamla Richo-kompakt har nog snabbare autofokus än Nex, en sekund vill den ha på sig i 55mm läget.
Kände förövrigt på Pentax K7 samma storlek som K5, var förvånad över hur liten den var faktiskt, vetetusan om det kändes så jättebra att betala 12-13000 Kr för så smått, A55 fick ner vikten till 500 gram vilket imponerar och är bra under resa, bara 80-90 gram tyngre än en G12:a.