Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var en av de som sade just detta du nu citerar. Nästan alla mina bilder på min senaste semester är tagna på ISO 100. Det var ofta så ljust att jag oftast hamnade där trots polfilter som ju stjäl lite ljus det med. Men i Sverige har vi ju som bekant en period då det stora vemodet rullar in och allt blir mörkt och de flesta tror jag tar ett betydligt mindre antal bilder på vinter och höst eftersom ljuset är så tråkigt och grått om man nu inte fascineras av just detta. Kan tillstå att jag var fascinerad av att trähusen var helt omålade på 80-talet när jag åkte tåg mellan Helsingfors och Moskva över Karelen - men de flesta är nog inte det.

Det var ett sätt att säga att brus visst kan vara besvärande men att det är ett ganska marginellt problem i jämförelse med hur det helt har tillåtits att dominera tester, säljrekommendationer. Detta har saknat all rimlig proportion.

Plast kontra plåt är en känsla och handlar inte alls om vad som "är bäst eller starkast".

Pliktskylldigas så näms hantering och logik, men snart domineras testet av lågljusegenskaper, där kan jag hålla med, men problemen på den analoga tiden när en asa 100 film eller 64 satt i kameran, så fick man snällt packa ner kameran när lite mörker kom, försöka med långa tider som man då gjorde för att kunna ta bilden, kunde vara svårt även vid gruppfoto, inge skärpedjup, vred någon på huvudet, oskärpa på den personen.

Inbyggd stab hjälper nog, men många litar för mycket på den, och glömmer bort dom gamla fina reglerna som hjälper än i dag. Bra isoegenskaper ger möjligheten till snabbare tider, även högre bländartal, 95% av världens objektiv verkar ge bättre skärpa om man kan stega upp bländaren 2-3 steg från då optikens bästa lägsta tal.
 
A700:ans efterföljare får en 3 Mp OLED EVF med snabb refresh rate

.
Enligt Sony AlphaRumors kommer A77:an (som den kallas på nätet - Sony kan förstås namna den annorlunda) att få en 3 Mp OLED EVF.

Vilket är mycket goda nyheter. Generellt gäller för OLED-skärmar att de drar väsentligt mindre ström, har en storleksordning snabbare refresh rate och syns betydligt bättre i starkt ljus.

Denna nya EVF kommer tydligen till (eller i) kommande NEX:ar också. Tror inte att de nuvarande båda NEX:arna har utgångar för en extern EVF?

SAR har klassat detta rykte som SR5 (vilket innebär att det kommer från en enligt SAR:s erfarenheter mycket pålitlig källa).


Länk:
www.sonyalpharumors.com
 
Senast ändrad:
Är 10000kr vad den förmodas kosta? Låter ju som en fantastisk uppgradering från min a55 (som även den är en mycket trevlig apparat).
 
Före tsunamin gällde lansering i juli och leveranser 1-2 månader senare. Vad det kommer att bli nu finns det inget annat än gissningar om från ALLA håll.

Samtliga tillverkare tycks vara drabbade mer eller mindre, så räkna med förseningar för i stort sett allting japanskt. Elbristen är tydligen ett stort problem även för de fabriker som klarade tsunamin och jordbävningarna.
 
Är 10000kr vad den förmodas kosta? Låter ju som en fantastisk uppgradering från min a55 (som även den är en mycket trevlig apparat).
Nej, det är inte vad den förmodas kosta - där ligger ju A580, och A55 strax under. Har vi tur blir den inte mer än 3 eller kanske 4 tusenlappar dyrare.
 
Jag fick mitt Sigma 170-500 fixat gratis med den nya bajonetten. Mycket snabb service hade det tillbaka på 3 arbetsdagar. Det funkar nu kanon på min a55:a.

Skickade in alla mina 3 sigma. Även de äldre.
Fick alla fixade gratis.
Kanon.
Man vill ju vara framtidssäker. Vem vet hur länge de fixar detta :)
 
Ok, så 14000 uppåt. Tyckte 10 verkade lite väl billigt. Kommer den vara lika liten/lätt som A55?

Troligtvis inte så liten, förhandsprototyperna som vi sett bilder av, tolkat jag mera som lite större än Pentax K5 vilket skulle vara bra enligt vad jag tycker. A55 är en fin lätt resekamera som har sina fördelar, många önskar rejäl batterikraft som tex A580 har, jag tycker att många kameror, även sådana som förväntas skall vara så greppvänliga ändå inte riktigt är det, greppen är för grunda och inte tillräckligt rundade, breda.

Tillverkarnas strävan att göra kamerorna mindre blir lite konstig kompromiss då mindre kameror ligger i ropet och efterfrågas av många, bredden blir för liten så fingrarna slår i objektivet, lösningen vore ju inte så svår om dom fattade att öka grepplängden plus att själva greppet inte får bli för smalt och spetsigt som jag tycker att A550 är som exempel, den kameran har så himla mycke kropp men greppet är konstigt smalt och grunt.

//Bengt.
 
Nej, det är inte vad den förmodas kosta - där ligger ju A580, och A55 strax under. Har vi tur blir den inte mer än 3 eller kanske 4 tusenlappar dyrare.

Ett A580-hus låg väl alldeles under 10 000 när den lanserades men nu ligger det väl mer mellan 7-8 000. Det skiljde en tusenlapp drygt mellan en A580 och en A55 när de lanserades men sedan tryckte Sony ihop det prisspannet och sänkte priset en dryg 1000-lapp inom ganska kort tid från lanseringen och efter det har ytterligare prissänkningar skett. Man kan ju jämföra med priserna på A700 som Sony var väldigt sena med att marknadsanpassa trots att främst Canon sänkte priserna på konkurrerande modeller ordentligt.

14-15 000 blir det nog för en A77. Sen kan man ju undra om man kommer avstå från att göra den så liten som den nya tekniken med fast spegel faktisk gör det möjligt att göra. Undrar om den inte blir betydligt fläskigare än så. Att göra ett alltför litet hus (a la A55) gör att man riskerar att inte bli tagen på allvar. "Toy's are us" varning.
 
Senast ändrad:
Ett A580-hus låg väl alldeles under 10 000 när den lanserades men nu ligger det väl mer mellan 7-8 000. Det skiljde en tusenlapp drygt mellan en A580 och en A55 när de lanserades men sedan tryckte Sony ihop det prisspannet och sänkte priset en dryg 1000-lapp inom ganska kort tid från lanseringen och efter det har ytterligare prissänkningar skett. Man kan ju jämföra med priserna på A700 som Sony var väldigt sena med att marknadsanpassa trots att främst Canon sänkte priserna på konkurrerande modeller ordentligt.

14-15 000 blir det nog för en A77. Sen kan man ju undra om man kommer avstå från att göra den så liten som den nya tekniken med fast spegel faktisk gör det möjligt att göra. Undrar om den inte blir betydligt fläskigare än så. Att göra ett alltför litet hus (a la A55) gör att man riskerar att inte bli tagen på allvar. "Toy's are us" varning.

Ja Nikon fick frågan om fast spegel, dom svarade att dom kan göra den liten i alla fall, deras D3100 är inte många mm större än A55, så kampen går nog vidare. som jag ser det måste nog A77 bli en väl genomtänkt modell, med förbättrad EVF, en brusredusering som inte suddar bort för mycket detaljer högre upp på iso-skalan, därför att där har Nikon, Pentax lyckats bättre, varför är lilla pentax bättre på det än Sony.
 
Min poäng är att jag inte tror att A77 kommer bli en liten kamera. Det är som det var med ljudanläggningar förr i tiden. Man kunde bygga dem mindre men folk ville inte betala en massa pengar för något som inte "fyllde ut stereobänken" på ett imponerande sätt. Det finns en skrytfaktor som inte bara har med greppvänlighet att göra. Det kommer motverka vandringen mot mindre smartare men ändå fullmatade kamerahus när det gäller A-mountlinjen. De som vill ha mindre grejor tar säkert steget fullt ut och väljer en NEX eller liknande.
 
Nikon, Pentax lyckats bättre, varför är lilla pentax bättre på det än Sony.

Varför dom lyckats bättre??...dom är bättre än Sony på att få ut så mycket som möjligt av sensorn helt enkelt.
Men helt ärligt...skillnaden är minimal mellan Nikon D7000, Pentax K-5 och Sony A580 om man pixelpeepar i 100% vilket innebär att man i praktiken inte ser nån skillnad.
 
Varför dom lyckats bättre??...dom är bättre än Sony på att få ut så mycket som möjligt av sensorn helt enkelt.
Men helt ärligt...skillnaden är minimal mellan Nikon D7000, Pentax K-5 och Sony A580 om man pixelpeepar i 100% vilket innebär att man i praktiken inte ser nån skillnad.

Jag tror dig visst att skillnaden nog är liten, jag undrar bara rent tekniskt, orsak och verkan intresserar mig, verkar som att det är jpeg-modulen som inte riktigt städar lika effektivt men att det märks mera vid höga iso-6400, Foto nämde att vid Raw fick man bästa bilden från K5, då var 60D och D7000 med i den gruppen. Här nämdes inte A580 vid det tillfället, förövrigt fick A580 beröm av foto för sina allt bättre isoegenskapar.
 
Min poäng är att jag inte tror att A77 kommer bli en liten kamera. Det är som det var med ljudanläggningar förr i tiden. Man kunde bygga dem mindre men folk ville inte betala en massa pengar för något som inte "fyllde ut stereobänken" på ett imponerande sätt. Det finns en skrytfaktor som inte bara har med greppvänlighet att göra. Det kommer motverka vandringen mot mindre smartare men ändå fullmatade kamerahus när det gäller A-mountlinjen. De som vill ha mindre grejor tar säkert steget fullt ut och väljer en NEX eller liknande.

Jag sitter och fingrar på en Canon AE-1 sveriges mest köpta systemkamera på sin tid, den har inget grepp överhuvudtaget, det finns en plåtkant att hålla fingertopparna mot, den kameran är inte stor.
min äldsta bror lämnade den hemma hos mig när han gick över till digital-kamera, har bara tagit några rullar med den. Mindre kameror har allt byggts tidigare, på den analoga tiden köpte vi ju kompaktkameror som var fullformat, dom var ännu mindre och togs med när man inte ville släpa på dom större, det var lösningen då.

Med en vettig kompakt så kan det också vara lösningen i dag, hur vi än vrider och vänder på det så skall ju du StenÅke skruva på det stora 70-400 på den önskvärda lilla kameran, och vips är den inte liten längre. det går inte att trolla med grejorna, Nexarna har många fördelar ( stor sensor ) men din gamla Richo-kompakt har nog snabbare autofokus än Nex, en sekund vill den ha på sig i 55mm läget.

Kände förövrigt på Pentax K7 samma storlek som K5, var förvånad över hur liten den var faktiskt, vetetusan om det kändes så jättebra att betala 12-13000 Kr för så smått, A55 fick ner vikten till 500 gram vilket imponerar och är bra under resa, bara 80-90 gram tyngre än en G12:a.
 
Ja en Nikon D5000 säljs väl för nära 5000Kr så kampen om kunderna är mycket hård.

Nikons D5000 kom i mitten på 2009...alltså kameran är över ett år äldre än Sonys A580 så det är knappast förvånande att Nikons D5000 är så mycket billigare.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.