Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur som helst vore det roligt om första riktiga bilderna på A77 snart kunde dyka upp och vilka specar den fått, mest nyfiken är jag på hur dom utvecklat EVF:en. sedan kommer det att ta lite tid innan testarna får tag i kameran, och innan den hamnar hos handlarna.

Det har ju nämnts lansering i mitten av detta år, vilket skulle vara juni-månad + någon vecka eller två. så då borde kameran snart få dom sista justeringarna och kunna visas upp för allmänheten.
Intressant att bara få veta vad dom gjort.

//Bengt.
 
Finns väl verkligen inget som tyder på att Sony har planer på att sluta satsa på stillbildskameror - tvärtom. Det måste bara vara så att de tänker sig fasa ut DSLR av traditionellt snitt med rörlig spegel till förmån för SLT-tekniken, eftersom denna ju löser en del av de problem och begränsningar den äldre tekniken har (även om den äldre tekniken har sina klara fördelar också), då inte minst med video och Live View.

Men med inbyggd, video (följande AF), Live View (snabb AF i LV samt transparent automatisk skift mellan EVF och bakdisplay i LV-läge), högre krav på seriebildtagningsfrekvens, inga MLU-problem och inte minst ökad press på tillverkningskostnader, så finns det en hel del i den andra vågskålen att ta hänsyn till nu.
 
Låter gött att höra. Är riktigt nöjd med min A580 och kommer med största säkerhet att skaffa en "A77" när den dyker upp. Gillar att filma också så det vore ett naturligt val.Var inne på A55 när jag bytte system men fastnade slutligen för A580.
 
Visst ska man ta SAR för vad det är. Det som är bra är att killen som driver sidan är aktiv och spejar runt, så när något är definitivt så kommer det mycket snabbt dit. Han beskriver det ju själv med sina nivåer på ryktena, SR1-SR3 (och ofta SR4) är bara att skita i, lite rolig spekulation ändå, men när det står SR5 så har det hittils alltid varit korrekt.


/Mats

Jag håller med, just det faktum att han (hon?) klassar ryktena gör att jag dagligen håller mej uppdaterad - I like! Som sagt, SR5 betyder att det kommer att inträffa. Och om det står SR3 så får man ta det för vad det är - ett rykte.
 
Tror också det är rätt när de använder högre klassificeringar och värt läsa, men på Canondelen av fs får man inte överhuvudtaget referera till CR ;)
 
Inflikar med hur testarna tydligt vill påtala att man inte kan förstora direkt, utan måste slå om till andra läget i LV-systemet. hur upplever du den manövern StenÅke.

"Andra" LV-läget på en A55?
Den har väl bara ett enda LV-läge då allt matas från huvudsensorn (=den enda).

A580 m.fl. däremot har ju Quick-LV - som använder den lågupplösta sensorn inne i spegelhuset och Focus Check-LV - som använder huvudsensorn.

Där funkar förstoring till antingen 7,5 ggr eller 15 ggr. enbart i läget med huvudsensorn.
Det är iofs helt vettigt. Anledningen till att göra det är ju vid fininställning av skärpa vid situationer då man har gott om tid, t.ex. macro eller med kameran på stativ osv.

Quick-LV läget är ju en ren ersättning för den vanliga sökaren så att man kan kan använda kameran friare utan att behöva ha den mitt för ansiktet. Den snabba lägre upplösningen i "kameran" inuti spegelhuset duger perfekt för att komponera och ljusmäta med och gör kameran blixtsnabb på det sättet, men någon förstoring är ju totalt önödigt och inte ens önskvärt då.

Om man klagar på att man måste växla läge för att få förstoring så tror jag inte att man har fattat hur kameran ska användas och syftet med de olika LV-lägena. Kanske skulle testarna i så fall prova att använda kameran en längre tid innan de skriver strunt. FCLV nrå man ju bara genom att trycka på en enda knapp direkt oavsett om man är i sökarlägen eller QLV-läget. Går omöjligen att göra enklare att komma till det läget och vad är det för klagan öht? Är det i jämförelse med någon av konkurrenterna som inte ens har QLV, eller? Där finns det bara ett LV-läge och det är knappast enklare att byta till det på en Canon eller Nikon än på Sony.

Är klagomålet alltså att det inte finns förstoring i QuickLV-läget? Hur sjutton kan man få det till en nackdel jämfört med att det inte finns något QuickLV-läge alls?

Bengt, jag förstod på ditt inlägg att det tydligen klagats på detta hos A55? Som sagt, A55 har väl bara ett LV-läge, så då är det änu märkligare.


/Mats
 
"Alpharykten" är precis vad det handlar om. Rykten hit och dit. Finns mängder av personer på den sajten som tittar i olika kristallkulor där deras kristallkula för dem är synonymt med sanningen.

Det vore den yttersta av dumheter att slopa dslr. Förmodligen handlar det om begreppsförvirring. D v s man droppar konventionella dslr och går in för spegellösa resp dslr med fast spegel.

Personligen anser jag att Alpharumours är en helt vansinng sida att utgå ifrån. Väntar bara på att ett "sannolikt" rykte ska dyka upp om att Sony slopar alla film/stillbildskameror och köper upp alla Lidl-affärer för att där starta bordellverksamhet.

Slog upp DN i dag och satte nästan teet i halsen "från fotograf i Småland till topolitiker i Stockholm", stog det på förstasidan. Fan det bara måste vara Lennert tänkte jag. Kul att han kommer hem till gamla Eken igen, men sedan vaknade jag till efter ett tag....
 
Slog upp DN i dag och satte nästan teet i halsen "från fotograf i Småland till topolitiker i Stockholm", stog det på förstasidan. Fan det bara måste vara Lennert tänkte jag. Kul att han kommer hem till gamla Eken igen, men sedan vaknade jag till efter ett tag....

Gud, eller vilken potentat det vara månde har beskyddat mig från detta steg nedåt i livets spiral. Absolut inte med tanke på partifärg eller så. Utan just allmänt. Sverige är redan en megastor kopia av Säter och jag har funnit att jag inte kan påverka det skeendet.

Säker på att det var DN och inte Alpharumours?
 
Gud, eller vilken potentat det vara månde har beskyddat mig från detta steg nedåt i livets spiral. Absolut inte med tanke på partifärg eller så. Utan just allmänt. Sverige är redan en megastor kopia av Säter och jag har funnit att jag inte kan påverka det skeendet.

Säker på att det var DN och inte Alpharumours?

Lennart, engagerad och ständigt hårt proggad. Jag är helt säker på att du skulle göra skillnad.

Å fasen, är det därför de stängde Säter? Ja, att gränserna för verksamheten flyttats ända ut till nationsgränsen alltså. Men då är vi ju äntligen i balans. De lade ju Vaxholms fästning i malpåse för ett antal år sedan av samma skäl.
 
"Andra" LV-läget på en A55?
Den har väl bara ett enda LV-läge då allt matas från huvudsensorn (=den enda).

A580 m.fl. däremot har ju Quick-LV - som använder den lågupplösta sensorn inne i spegelhuset och Focus Check-LV - som använder huvudsensorn.

Där funkar förstoring till antingen 7,5 ggr eller 15 ggr. enbart i läget med huvudsensorn.
Det är iofs helt vettigt. Anledningen till att göra det är ju vid fininställning av skärpa vid situationer då man har gott om tid, t.ex. macro eller med kameran på stativ osv.

Quick-LV läget är ju en ren ersättning för den vanliga sökaren så att man kan kan använda kameran friare utan att behöva ha den mitt för ansiktet. Den snabba lägre upplösningen i "kameran" inuti spegelhuset duger perfekt för att komponera och ljusmäta med och gör kameran blixtsnabb på det sättet, men någon förstoring är ju totalt önödigt och inte ens önskvärt då.

Om man klagar på att man måste växla läge för att få förstoring så tror jag inte att man har fattat hur kameran ska användas och syftet med de olika LV-lägena. Kanske skulle testarna i så fall prova att använda kameran en längre tid innan de skriver strunt. FCLV nrå man ju bara genom att trycka på en enda knapp direkt oavsett om man är i sökarlägen eller QLV-läget. Går omöjligen att göra enklare att komma till det läget och vad är det för klagan öht? Är det i jämförelse med någon av konkurrenterna som inte ens har QLV, eller? Där finns det bara ett LV-läge och det är knappast enklare att byta till det på en Canon eller Nikon än på Sony.

Är klagomålet alltså att det inte finns förstoring i QuickLV-läget? Hur sjutton kan man få det till en nackdel jämfört med att det inte finns något QuickLV-läge alls?

Bengt, jag förstod på ditt inlägg att det tydligen klagats på detta hos A55? Som sagt, A55 har väl bara ett LV-läge, så då är det änu märkligare.


/Mats

Är inte hundra precis nu för stunden om det var A55:an, man bli inte lite så grinig att det skall vara så förbaskat svårt att inte ens försöka att förstå hur sony har tänkt. det är blir så himla uppenbart vad extremt låsta testarna är vid att C/N- LV-System på något sätt bara måste vara så rätt för att det just är C/N-kameror. Jo klagomålet är att det inte finns förstoring i Quick-LV-läge.

Ställde då frågan till Sten hur det fungerade då jag inte själv har kamerorna, nu svarar du Mats och beskriver det hela bra. jag har väl uppfattat det som du beskriver, men tänkte att jag missat något, eftersom testarna så tydligt skall betona varje gång att dom inte gillar eller fattar systemtänket. Du skriver så bra ovan, jämfört med att det inte finns något Quick-LV-Läge.

Vi börjar att kunna samla på oss en mängd med fadäser nu, StenÅke nämnde den klassiska om att A55 inte passade som studiokamera, det börjar likna rena cirkusen kring Sonykamerorna, en del testare verkar att ha vaknat upp från någon form av nedfrysning. Ken Rockwell klagade väl på varje mm av kameran och betedde sig som värsta Doktor Mabuse.
 
Klassikern var väl den testare som gnällde på att han inte kunde använda A55 i studio. Den recensionen bemöttes ju senare av någon som just gjorde detta (varför man nu skulle välja en kamera som A55 för rena studiouppgifter är väl trots allt inte en självklarhet)

Vi börjar att kunna samla på oss en mängd med fadäser nu, StenÅke nämnde den klassiska om att A55 inte passade som studiokamera, det börjar likna rena cirkusen kring Sonykamerorna, en del testare verkar att ha vaknat upp från någon form av nedfrysning.

Hörni, det är en sak att den samlade populationen av kameratestare verkar ha åsamkat sig besvärliga skador på omdömes- och logikfunktionen i hjärnan, möjligen pga. långvarit missbruk av andra kameramärken, men det blir knappast bättre av att vi som gillar Sony stoppar huvudet i sanden och hävdar att även Sonys faktiska missar också bara är missförstånd av oliktänkande märkesfanatiker.

När Sony nu någon gång faktiskt har klantskalledag på sin utvecklingsavdelning så är det viktigt att de får veta det också, kanske ännu viktigare än när de gör något bra! Det ni refererar till som "inte-passa-i-studio-missförståndet" (min fria sammanfattning) är en riktigt pinsam nybörjarmiss av Sony, en miss som är särsklit olycklig när de nu skulle visa hur förträffligt det är med EVF - och som Minolta hade löst redan på sin A2. Kanske ännu tidigare tom, men då var det film och inte sensor i mina kameror så det vet jag inget om...

Jag har inte följt alla postningar så noga på sista tiden, så kanske tar jag rejält fel nu, men det låter lite på ert snabba avfärdande av saken som om ni kanske inte helt vet vad det gick ut på? I så fall drar jag det gärna (och det har faktiskt sgs. ingenting med att använda kameran i en studio att göra), så att även ni kan hjälpa till att gnälla på Sony för den saken!

Det enda som är pinsammare än den miss Sony faktiskt har gjort är de som glatt säger att "det finns ju en work-around, då gör det inget att kameran är trasigt konstruerad!" Fan heller, vi ska inte nöja oss med att använda endera av flera klumpiga work-arounds (som verkligen får oss att se ut som nöjda Toy'sRUs-kunder) när saken går att ordna skitlätt med en FW-uppgradering!

Och tills Sony erbjuder en sådan skall de högljutt smädas efter förtjänst, även av oss trogna lärljungar!
 
Vi har en speciell tråd där man får skälla på sitt eget märke, inte på andra märken. Man ondgör sig över egna kameran, därimot är det tillåtet att berömma andra märken om dom har någon bra detalj eller egenskap.

Det är en så kallad frizonstråd, samtidigt en terapitråd där fanatism över egna märket långsamt kan läka ut, det kräver mycke mod av en märkesfanatiker att våga ta steget och skriva i den tråden. När han/hon tar det tuffa steget och går in i tråden, kan en stor befrielse inträda, en fin harmoni kan lägga sig och ge själ och hjärta lite ro.

Det absolut svåraste är att ge andra märken beröm, det kan ta väldigt lång tid, men när den dagen kommer då har man vuxit som människa, nästan eurforiska känslor kan infinna sig, man kanske till och med kan ge beröm till grannens bil, fast det är ett annat bilmärke än vad man själv har.

Vänl.//Bengt.
 
Vi har en speciell tråd där man får skälla på sitt eget märke, inte på andra märken. Man ondgör sig över egna kameran, därimot är det tillåtet att berömma andra märken om dom har någon bra detalj eller egenskap.

Det är en så kallad frizonstråd, samtidigt en terapitråd där fanatism över egna märket långsamt kan läka ut, det kräver mycke mod av en märkesfanatiker att våga ta steget och skriva i den tråden. När han/hon tar det tuffa steget och går in i tråden, kan en stor befrielse inträda, en fin harmoni kan lägga sig och ge själ och hjärta lite ro.

Det absolut svåraste är att ge andra märken beröm, det kan ta väldigt lång tid, men när den dagen kommer då har man vuxit som människa, nästan eurforiska känslor kan infinna sig, man kanske till och med kan ge beröm till grannens bil, fast det är ett annat bilmärke än vad man själv har.

Vänl.//Bengt.

:) håller med
 
Ditt inlägg Nr 110 Mats, är så bra skrivit och tydligt informativt att du borde skicka det till dom svenska kända fototidningarna ( 2 st ). vore riktig roligt att sedan få läsa svaren.

när du skriver om friheten att inte enbart ha kameran ständigt vid ögat, är bara så himla bra, den som är det minsta kreativ kan hitta mängder av möjligheter med kameran just för att den har så snabb LV, står kameran på ett stativ, man kan ha sänkt stativet och sitter bakom på en stubbe, så ser man monitorn framför sig på några decimeter, och medelst fjärrkontroll, och med lätt beröring på stativarmen så man kan vrida kameran till önskad riktning, ock sedan knäpper man av, kaffekoppen har man bredvid sig och smuttar på medan dimman lättar vid skogsbrynet.
//Bengt.
 
Ditt inlägg Nr 110 Mats, är så bra skrivit och tydligt informativt att du borde skicka det till dom svenska kända fototidningarna ( 2 st ). vore riktig roligt att sedan få läsa svaren.

när du skriver om friheten att inte enbart ha kameran ständigt vid ögat, är bara så himla bra, den som är det minsta kreativ kan hitta mängder av möjligheter med kameran just för att den har så snabb LV, står kameran på ett stativ, man kan ha sänkt stativet och sitter bakom på en stubbe, så ser man monitorn framför sig på några decimeter, och medelst fjärrkontroll, och med lätt beröring på stativarmen så man kan vrida kameran till önskad riktning, ock sedan knäpper man av, kaffekoppen har man bredvid sig och smuttar på medan dimman lättar vid skogsbrynet.
//Bengt.

Japp, riktig LV med snabb AF och swivelskärm har förändrat mitt fotograferande totalt. Tror att jag inte är ensam.
 
Hörni, det är en sak att den samlade populationen av kameratestare verkar ha åsamkat sig besvärliga skador på omdömes- och logikfunktionen i hjärnan, möjligen pga. långvarit missbruk av andra kameramärken, men det blir knappast bättre av att vi som gillar Sony stoppar huvudet i sanden och hävdar att även Sonys faktiska missar också bara är missförstånd av oliktänkande märkesfanatiker.

När Sony nu någon gång faktiskt har klantskalledag på sin utvecklingsavdelning så är det viktigt att de får veta det också, kanske ännu viktigare än när de gör något bra! Det ni refererar till som "inte-passa-i-studio-missförståndet" (min fria sammanfattning) är en riktigt pinsam nybörjarmiss av Sony, en miss som är särsklit olycklig när de nu skulle visa hur förträffligt det är med EVF - och som Minolta hade löst redan på sin A2. Kanske ännu tidigare tom, men då var det film och inte sensor i mina kameror så det vet jag inget om...

Jag har inte följt alla postningar så noga på sista tiden, så kanske tar jag rejält fel nu, men det låter lite på ert snabba avfärdande av saken som om ni kanske inte helt vet vad det gick ut på? I så fall drar jag det gärna (och det har faktiskt sgs. ingenting med att använda kameran i en studio att göra), så att även ni kan hjälpa till att gnälla på Sony för den saken!

Det enda som är pinsammare än den miss Sony faktiskt har gjort är de som glatt säger att "det finns ju en work-around, då gör det inget att kameran är trasigt konstruerad!" Fan heller, vi ska inte nöja oss med att använda endera av flera klumpiga work-arounds (som verkligen får oss att se ut som nöjda Toy'sRUs-kunder) när saken går att ordna skitlätt med en FW-uppgradering!

Och tills Sony erbjuder en sådan skall de högljutt smädas efter förtjänst, även av oss trogna lärljungar!

Lars, om du läst mina inlägg tidigare så ska du också se att jag verkligen inte låter Sony komma undan med taskiga konstruktioner men det jag vänder mig främst mot här är ju att man vill "spela piano på en fogsvans". Det går hjälpligt att "spela fiol" med en stråke även på fogsvans (såg det själv i tidig barndom då folk gjorde just det utanför Gröna Lund i Stockholm) men vill man spela piano ska man nog inte bli upprörd över om man inte kan göra det på en fogsvans. Den är ju som bekant inte ens avsedd som musikinstrument utan för att kapa virke med. Piano spelas bäst på piano trots allt. Folk verkar sura för att A55 inte skulle passa i studio men jag har svårt att se att det skulle varit Sonys designmål med just denna kamera. En del av gnället kring Sony-kameror som studiokameror kommer man heller inte runt med enkla firmwareuppgraderingar för förr eller senare fokuseras den ändå alltid på proprietära blixtskor när folk upptäcker att deras gamla vanliga blixtar inte funkar med Sony-kameror rakt av och det kan jag också tycka är en styggelse. Märkesspecifika lösningar är ofta det och även här blir det konstigt för folk skruvar gladeligen på sina adaptrar på NEX-hus för att kunna köra alla möjliga obskyra objektiv och ser det som fantastiskt att det går men när det gäller adapters till blixtskor så ser folk helt plötsligt helt i kors och har betydligt svårare att hitta sådana vad jag förstår. Är inte varenda jäkla adapter en "workaround"?

Just när det gäller Live View och A55 så har den den absulot bästa implementeringen av denna teknik jag sett till dags dato (bortsätt från infästningen av bakdisplayen som jag inte gillade alls - den i A550/580 är överlägsen enligt min mening) och jag har ju trots allt faktiskt ägt och använt både A55 och A550/580 till skillnad från många andra. Skulle älska att ha samma funktionalitet som finns i A55 även i min A580 som på det planet är betydligt yxigare med sin mekaniska spak för att aktivera LV, låt vara att även denna modell åker cirklar kring de flesta konkurrenters lösningar om vi talar AF under Live View och seriebildtagningshastighet men i jämförelse med A55 står den sig slätt och det är en av de riktigt bra fördelarna som den fasta spegeln och EVF:en ger.

Sonys fast Live View gör att AF funkar precis lika bra som vid vanlig OVF-fotografering det är det som gör den bättre än konkurrenternas lösningar. LV i A55 tar LV till ännu högre höjder genom att man överhuvudtaget inte behöver tänka på den. Den är där blixtsnabbt utan att man gör ett enda dugg hur intuitivt som helst. Vill man köra Fucus check LV så är det nog oftast också som Mats skrivit redan att då gör man nog detta från ett stativ.
 
Senast ändrad:
"Andra" LV-läget på en A55?
Den har väl bara ett enda LV-läge då allt matas från huvudsensorn (=den enda).

A580 m.fl. däremot har ju Quick-LV - som använder den lågupplösta sensorn inne i spegelhuset och Focus Check-LV - som använder huvudsensorn.

Där funkar förstoring till antingen 7,5 ggr eller 15 ggr. enbart i läget med huvudsensorn.
Det är iofs helt vettigt. Anledningen till att göra det är ju vid fininställning av skärpa vid situationer då man har gott om tid, t.ex. macro eller med kameran på stativ osv.

Quick-LV läget är ju en ren ersättning för den vanliga sökaren så att man kan kan använda kameran friare utan att behöva ha den mitt för ansiktet. Den snabba lägre upplösningen i "kameran" inuti spegelhuset duger perfekt för att komponera och ljusmäta med och gör kameran blixtsnabb på det sättet, men någon förstoring är ju totalt önödigt och inte ens önskvärt då.

Om man klagar på att man måste växla läge för att få förstoring så tror jag inte att man har fattat hur kameran ska användas och syftet med de olika LV-lägena. Kanske skulle testarna i så fall prova att använda kameran en längre tid innan de skriver strunt. FCLV nrå man ju bara genom att trycka på en enda knapp direkt oavsett om man är i sökarlägen eller QLV-läget. Går omöjligen att göra enklare att komma till det läget och vad är det för klagan öht? Är det i jämförelse med någon av konkurrenterna som inte ens har QLV, eller? Där finns det bara ett LV-läge och det är knappast enklare att byta till det på en Canon eller Nikon än på Sony.

Är klagomålet alltså att det inte finns förstoring i QuickLV-läget? Hur sjutton kan man få det till en nackdel jämfört med att det inte finns något QuickLV-läge alls?

Bengt, jag förstod på ditt inlägg att det tydligen klagats på detta hos A55? Som sagt, A55 har väl bara ett LV-läge, så då är det änu märkligare.


/Mats

Nej, även A55 har ett quick LV-läge med en speciell lågupplöst LV AF-sensor som matas av den fasta spegeln. Se bilden i denna länk där detta framgår tydligt.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA55/AA55A.HTM

Kan inte någon A55-ägare kolla detta? Jag har helt klart för mig att förstoringen i A55 funkar även i quick AF-läger vilket jag blev ganska förvånad över. Jag skulle inte bli förvånad om omdömet att det inte skulle gå att förstora i LV-läget med A55 istället berodde på att en del faktiskt inte läst manualen. För utan den fattar man faktiskt inte att den funktionen överhuvudtaget finns. Till och med säljproffs som de på Rajala som säljer mycket Sony visste att funktionen fanns när jag kollade på kameran där. Den säljaren så istället att "den funktionen finns inte på de här enklare modellerna" (skit tänkte jag till jag fattade att Sony korkat nog inte slagit på detta default utan det får man göra själv i menyträsket). På A55 aktiveras zoom på "papperkorg"-knappen och A580 är det AEL-knappen. Tycker nog att de borde bestämma sig så att detta inte diffar mellan modellerna. Föredrar nog den lösning som finns på A580 själv då den knappen ligger mer naturligt till.

Sedan finns en faktor till att ta med i beräkningen och det är hur man står i alla dessa overlaylager i EVF:en och hur prio bakdisplay/EVF står. Detta måste man labba lite med för att få det som man vill ha det. Även detta kan säkert någon A55-ägare verifiera. Är det något som är lite stökigt och nyckfullt så är det väl snarast detta om man nu vill ha något att gnälla över.

Att inte folk begriper sig på Sonys LV-implementering är väl inte så konstigt i sig. Övriga märken har ju bara ett LV-läge och Sony har två. Andra saknar faktiskt quick LV och då kan man ju förstå att det kan bli lite förvirrat, för när man slår på LV i exv. A580 så slår man på quick LV. Den LV de själva är vana vid aktiveras istället med en knapp med namnet Fokus Check LV. Så visst kan man säkert hitta saker på att anmärka om man inte förstått hur detta funkar men det är ju synd att man inte förstått sig på storheten i just quick LV och hur fantastiskt intuitivt den kan fungera i just A55 (där quick LV alltid är på by default genom att en del av ljuset alltid leds upp till AF-sensorn via den fasta spegeln).
 
Lars, om du läst mina inlägg tidigare så ska du också se att jag verkligen inte låter Sony komma undan med taskiga konstruktioner men det jag vänder mig främst mot här är ju att man vill "spela piano på en fogsvans". Det går hjälpligt att "spela fiol" med en stråke även på fogsvans (såg det själv i tidig barndom då folk gjorde just det utanför Gröna Lund i Stockholm) men vill man spela piano ska man nog inte bli upprörd över om man inte kan göra det på en fogsvans. Den är ju som bekant inte ens avsedd som musikinstrument utan för att kapa virke med. Piano spelas bäst på piano trots allt. Folk verkar sura för att A55 inte skulle passa i studio men jag har svårt att se att det skulle varit Sonys designmål med just denna kamera. En del av gnället kring Sony-kameror som studiokameror kommer man heller inte runt med enkla firmwareuppgraderingar för förr eller senare fokuseras den ändå alltid på proprietära blixtskor när folk upptäcker att deras gamla vanliga blixtar inte funkar med Sony-kameror rakt av och det kan jag också tycka är en styggelse. Märkesspecifika lösningar är ofta det och även här blir det konstigt för folk skruvar gladeligen på sina adaptrar på NEX-hus för att kunna köra alla möjliga obskyra objektiv och ser det som fantastiskt att det går men när det gäller adapters till blixtskor så ser folk helt plötsligt helt i kors och har betydligt svårare att hitta sådana vad jag förstår. Är inte varenda jäkla adapter en "workaround"?


Du har naturligtvis en poäng i just det du säger, men jag tycker inte att det resonemanget är tillämpligt på det aktuella problemet.

I det här fallet är det ju ingen som vill göra något konstigt med kameran, allt som begärs är att man skall kunna ställa in slutartid, bländare och iso manuellt (det finns ju faktiskt ett läge för det...) och använda en extern manuell blixt och ändå kunna få se i sökaren eller på lcd:n vad det är man tänker fotografera.

Det är i mina ögon inte att spela piano på en fogsvans utan snarare bland det mest grundläggande man kan tänka sig att en systemkamera skulle kunna klara av.

En av de vanligaste lösningarna på problemet är att montera en 42:a eller en 58:a i blixtskon på kameran och sedan skärma av den så att inte dess blixt stör ljussättningen i övrigt. Då triggas funktionen som löser problemet - för lösningen finns, den har de byggt in i kameran! De har bara struntat i att göra det möjligt att aktivera den när kameran inte själv begriper att den behövs...

Jag är ledsen för att behöva säga att kejsaren är naken, men det här är samma dumma produktkvalitet/design som på cyklar som inte får tas utomhus för att de kan börja rosta, och baddräkter som inte tål att man badar i bassäng med dem; har man en kamera som kan ställas in för manuella inställningar så skall man också kunna använda den med manuella inställningar fullt ut. Jag tycker dessutom att det är lite oroväckande att inte Sony säger "Aj fan, så dumt det blev, men det fixar vi snabbt med en fw-uppdatering, för vi bryr oss om våra trogna kunder".

När det gäller klagomål på blixtskons utformning och funktion i övrigt håller jag med om att problemet ligger mer hos folks bristande kompetens (och intresse) än hos Sony. Jag har ett lyckligt liv med Sonys blixtsko (även om jag inte alls förstår vad som skulle göra den bättre än andra) och några adaptrar som ger mig all funktion jag behöver av radiosändare och kablar.
 
Nej, även A55 har ett quick LV-läge med en speciell lågupplöst LV AF-sensor som matas av den fasta spegeln. Se bilden i denna länk där detta framgår tydligt.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA55/AA55A.HTM

Kan inte någon A55-ägare kolla detta? Jag har helt klart för mig att förstoringen i A55 funkar även i quick AF-läger vilket jag blev ganska förvånad över...

!?!
Jag har som sagt ingen A55 (just nu), men det verkar väldigt märkligt som du skriver tycker jag. Vad är det för vits med en sensor som blir matad med braa 1/3 av ljuset för att visa på displayen? Tror du missat något. Jag tror det är en olycklig begreppsförvirring bara att Sony använder varumärket Quick-LV även på A55, ävenb fast det är en helt annan konstruktion än på DSLR-kamerorna med QLV.

Jag läste artikeln (lite hastigt ännu iofs.), men hittade inte något i den som antyder en ytterligare sensor för LV. Bra artikel f.ö. tycker jag.


Att inte folk begriper sig på Sonys LV-implementering är väl inte så konstigt i sig. Övriga märken har ju bara ett LV-läge och Sony har två. Andra saknar faktiskt quick LV och då kan man ju förstå att det kan bli lite förvirrat, för när man slår på LV i exv. A580 så slår man på quick LV. Den LV de själva är vana vid aktiveras istället med en knapp med namnet Fokus Check LV. Så visst kan man säkert hitta saker på att anmärka om man inte förstått hur detta funkar ...

Om man ska göra en jämförande test av LV-systemet mellan Sony och de andra märkena är det två matcher. Dels det användningsområdet som finns för Focus Chek-LV och där är det väl relativt jämnt mellan märkena. Det finns i princip samma funktionalitet på alla. Kan inte handgreppen på andra märken, men på Sony är det så smidigt implementerat det kan bli. EN KNAPP sätter på FCLV. För att förstora trycker man på EN KNAPP (AEL) till 7,5 ggr och en gång till för 15 ggr. Kan inte förstå hur det skulle kunna förenklas ytterligare. Självklart måste man sätta på LV-läget innan man kan förstora i det och det är ju liksom självklart och gäller oavsett vilket märke kameran har. Sonys FCLV kan fokusera manuellt, med kontrast-AF (med SAM och SSM-objektiv) och med phase-AF med spegelflippning. I den "matchen" mellan märkena är väl alla ganska likvärdiga, möjligen med ett litet övertag för Sony som har heltäckande funktionalitet.


Sen har Sony en helt annan sorts LV OCKSÅ som överhuvudtaget inte finns på de andra märkena. Det används för helt andra syften och är egentligen ett sätt att visa den optiska sökarbilden på displayen, så att man har samma funktionalitet som med optisk sökare, samma snabbhet och ingen fördröjning/eftersläpning, snabb AF, ingen uppvärmning av sensorn, ingen markant ökad strömförbrukning osv., med skillnaden att man är friare och inte behöver titta in i okularet för och gör det avsevärt enklare att komponera bilden i alla möjliga olika bildvinklar, i vissa fall när det är helt omöjligt att använda en vanlig OVF. Varför skulle man vilja ha förstoring i ett sånt läge? Ingen annan kamera har ju förstorng i sökarläget, varför skulle det vara en brist hos Sony? QLV tillför också bättre ljusmätning och möjligheter såsom Ansiktsavkänning och leendeavkänning mm.

Oavsett om man är i den valiga optiska sökaren eller QLV så är det lika enkelt och omedelbart att växla till FCLV.

OBS! Jag försöker inte övertyga eller lära någon här hur Sonys Live View-lösningar fungerar, utan bara sätta ord på och formulera "problemställningen".

Jag kan bara inte begripa sådana omdömen som skrivs som Bengt hänvisade till. Är testarna helt dumma i huvet eller? Ursäkta mig för ordvalet, men "kan inte förstora i QLV", suck. Det är ju en sensor som är lågupplöst med samma antal pixlar som displayen bara just för att det ska vara blixtsnabbt och inte skapa någon eftersläpning då det är så liten datamängd som ska behandlas. "Förstoring" skulle bra bli pixkligt och inte tillföra något alls och är ju fullständigt irrelevant för användningsområdet.

Nä, blir bara så less när man hör klagomål på detta jämfört med konkurrenterna. "Vanlig LV" FCLV hos Sony, jämfört med konkurrenterna är det väl ganska lika som sagt. QLV är ju en helt annan sak som inte finns alls hos de andra och har ju enbart fördelar, (utom möjligen då en liten kompromiss att sökarhuset är gjort med speglar istället för prisma och inte ger exakt samma prestanda som en del andra. OVF i A580 är dock inte alls sämre än t.ex. Canon 500D, men ligger aningen efter 60D. Fördelarna man får med QLV överger dock överlägset anser jag).

SSV, jag försöker inte övertyga nån här hur det funkar, bara ventilerar mitt oförstående över hur testare kan få för sig att det finns nackdelar med Sonys LV-lösningar jämfört med konkurrenterna. kanske har Sony valt en dålig benämning så att man blandar ihop begreppen. kanske skulle QLV kallas "Viewfinder Display" eller nåt istället.



/Mats
 
Som Mats skriver finns det ingen anledning att använda den lilla sensorn till skärm och EVF vid Quick LV. Pga den halvgenomskinliga spegeln kan ju alltid huvudsensorns användas. Till skillnad från t ex A580 där den endast går att använda när spegeln är uppfälld.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.