Nej, även A55 har ett quick LV-läge med en speciell lågupplöst LV AF-sensor som matas av den fasta spegeln. Se bilden i denna länk där detta framgår tydligt.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA55/AA55A.HTM
Kan inte någon A55-ägare kolla detta? Jag har helt klart för mig att förstoringen i A55 funkar även i quick AF-läger vilket jag blev ganska förvånad över...
!?!
Jag har som sagt ingen A55 (just nu), men det verkar väldigt märkligt som du skriver tycker jag. Vad är det för vits med en sensor som blir matad med braa 1/3 av ljuset för att visa på displayen? Tror du missat något. Jag tror det är en olycklig begreppsförvirring bara att Sony använder varumärket Quick-LV även på A55, ävenb fast det är en helt annan konstruktion än på DSLR-kamerorna med QLV.
Jag läste artikeln (lite hastigt ännu iofs.), men hittade inte något i den som antyder en ytterligare sensor för LV. Bra artikel f.ö. tycker jag.
Att inte folk begriper sig på Sonys LV-implementering är väl inte så konstigt i sig. Övriga märken har ju bara ett LV-läge och Sony har två. Andra saknar faktiskt quick LV och då kan man ju förstå att det kan bli lite förvirrat, för när man slår på LV i exv. A580 så slår man på quick LV. Den LV de själva är vana vid aktiveras istället med en knapp med namnet Fokus Check LV. Så visst kan man säkert hitta saker på att anmärka om man inte förstått hur detta funkar ...
Om man ska göra en jämförande test av LV-systemet mellan Sony och de andra märkena är det två matcher. Dels det användningsområdet som finns för Focus Chek-LV och där är det väl relativt jämnt mellan märkena. Det finns i princip samma funktionalitet på alla. Kan inte handgreppen på andra märken, men på Sony är det så smidigt implementerat det kan bli. EN KNAPP sätter på FCLV. För att förstora trycker man på EN KNAPP (AEL) till 7,5 ggr och en gång till för 15 ggr. Kan inte förstå hur det skulle kunna förenklas ytterligare. Självklart måste man sätta på LV-läget innan man kan förstora i det och det är ju liksom självklart och gäller oavsett vilket märke kameran har. Sonys FCLV kan fokusera manuellt, med kontrast-AF (med SAM och SSM-objektiv) och med phase-AF med spegelflippning. I den "matchen" mellan märkena är väl alla ganska likvärdiga, möjligen med ett litet övertag för Sony som har heltäckande funktionalitet.
Sen har Sony en helt annan sorts LV OCKSÅ som överhuvudtaget inte finns på de andra märkena. Det används för helt andra syften och är egentligen ett sätt att visa den optiska sökarbilden på displayen, så att man har samma funktionalitet som med optisk sökare, samma snabbhet och ingen fördröjning/eftersläpning, snabb AF, ingen uppvärmning av sensorn, ingen markant ökad strömförbrukning osv., med skillnaden att man är friare och inte behöver titta in i okularet för och gör det avsevärt enklare att komponera bilden i alla möjliga olika bildvinklar, i vissa fall när det är helt omöjligt att använda en vanlig OVF. Varför skulle man vilja ha förstoring i ett sånt läge? Ingen annan kamera har ju förstorng i sökarläget, varför skulle det vara en brist hos Sony? QLV tillför också bättre ljusmätning och möjligheter såsom Ansiktsavkänning och leendeavkänning mm.
Oavsett om man är i den valiga optiska sökaren eller QLV så är det lika enkelt och omedelbart att växla till FCLV.
OBS! Jag försöker inte övertyga eller lära någon här hur Sonys Live View-lösningar fungerar, utan bara sätta ord på och formulera "problemställningen".
Jag kan bara inte begripa sådana omdömen som skrivs som Bengt hänvisade till. Är testarna helt dumma i huvet eller? Ursäkta mig för ordvalet, men "kan inte förstora i QLV", suck. Det är ju en sensor som är lågupplöst med samma antal pixlar som displayen bara just för att det ska vara blixtsnabbt och inte skapa någon eftersläpning då det är så liten datamängd som ska behandlas. "Förstoring" skulle bra bli pixkligt och inte tillföra något alls och är ju fullständigt irrelevant för användningsområdet.
Nä, blir bara så less när man hör klagomål på detta jämfört med konkurrenterna. "Vanlig LV" FCLV hos Sony, jämfört med konkurrenterna är det väl ganska lika som sagt. QLV är ju en helt annan sak som inte finns alls hos de andra och har ju enbart fördelar, (utom möjligen då en liten kompromiss att sökarhuset är gjort med speglar istället för prisma och inte ger exakt samma prestanda som en del andra. OVF i A580 är dock inte alls sämre än t.ex. Canon 500D, men ligger aningen efter 60D. Fördelarna man får med QLV överger dock överlägset anser jag).
SSV, jag försöker inte övertyga nån här hur det funkar, bara ventilerar mitt oförstående över hur testare kan få för sig att det finns nackdelar med Sonys LV-lösningar jämfört med konkurrenterna. kanske har Sony valt en dålig benämning så att man blandar ihop begreppen. kanske skulle QLV kallas "Viewfinder Display" eller nåt istället.
/Mats