ANNONS
Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan bara hålla med. Men integritet till trots lär han aldrig bli integrerad i Canonland.

................Det blev ju en insändarstorm utan dess like av "byxinsändare" eftersom Sverige vid den tidpunkten befann sig i en brytningstid. Bara några år innan var det ju folkstorm när Per Oscarsson klädde av sig i Hylands hörna tills han stod där i ett par rejäla filsingar.. Därpå följde "Skäggen" som rapade och spolade i TV. Those were the days....!

Men jag undrar om inte en på jävelskap inkastad tråd med rubriceringen jag föreslagit i ett Canonforum hade ställt till med något riktigt jävligt. Kul hade det varit i alla fall...en stund. Men eftersom en del folk har koll på vad jag själv använder för utrustning är det väl ingen idé. Jag kör ju Canon också. Fast å andra sidan skulle det kanske göra det hela trovärdigare?

Men till den bistra sanningen: Jag vågar inte....

//Lennart

Mats har ju en chans att bli legendarisk på FS och han vågar dessutom alldeles säkert. Han har ju redan varit där och stökat.

Skäggen var annars lysande. Melvin Bobbo Slacke och de andra sjöng "Polen Polen fosterlaaaand" och cirklade med handflatorna i ett litet skämt kring abortresor till Polen när man vägrade folk samma sak i vår egen vård på den tiden. De retade gallfeber på många så där kunde Mats ha en beröringspunkt om han skulle vilja dumpa sina litterära alster på "Canon-komposten". Dessutom har han nåt embryo till skäggodling under näsan men han är ju långtifrån så igenvuxen som du är. Själv skulle jag nog behöva be om några skott för jag skulle aldrig platsat i "skäggen" med min smått patetiska skäggväxt.

Senast ändrad:
”Men den har svårt att hänga med när saker rör sig snabbt eller ljuset snabbt förändras.”

Alltså, de skriver om sökaren i Sony SLT-A55!
Självklart kan ingenting vara snabbare än ljuset, som går igenom en sökare till en SLR, från hedenhös, nästan!
Jag blir så trött på dess hemelektronik tidningar, som skall testa kameror, testarna har ingen koll på historien, spegel i systemkameror, som reflekterar det ingående ljuset till sökaren är och förblir snabbast.
Samt, hittills bäst med spegel, men också tyngst, tar mera plats än en EVF.

Ser inget konstigt med det...enkel och förståelig förklaring av två nackdelar med EVF.

Tror du missade vem det e som gjort testet ...han är knappast någon nybörjare på att testa kameror( brukar även hålla till här på FS)...klart testet är förenklat o anpassat för just den typen av tidning...det är en teknik/pryltidning...man har inte utrymme att presentera djuptgående o tekniskfakta i en sådan tidning.

Senast ändrad:
Mats har ju en chans att bli legendarisk på FS och han vågar dessutom alldeles säkert. Han har ju redan varit där och stökat.

Skäggen var annars lysande. Melvin Bobbo Slacke och de andra sjöng "Polen Polen fosterlaaaand" och cirklade med handflatorna i ett litet skämt kring abortresor till Polen när man vägrade folk samma sak i vår egen vård på den tiden. De retade gallfeber på många så där kunde Mats ha en beröringspunkt om han skulle vilja dumpa sina litterära alster på "Canon-komposten". Dessutom har han nåt embryo till skäggodling under näsan men han är ju långtifrån så igenvuxen som du är. Själv skulle jag nog behöva be om några skott för jag skulle aldrig platsat i "skäggen" med min smått patetiska skäggväxt.

"Kvinna med skamlig utväxt i bålen
For på läkarkur i Polen"
(Bara för att öka OT-kvoten)

PS. Jag hade precis kommit in i rätt ålder för att fatta lite mer när Skäggen började husera i TV-rutan. Det var många högtidsstunder. DS

Alltså, jag begrep faktiskt det!
Därför smileyn för att jag tyckte det var komiskt att hävda att den skulle vara äkta.

Bäst att klargöra ifall någon trodde jag menade allvar och klassar mig som totatlidiot

/Mats

Nja du hade ju helt rätt iaf. att månen är en liten bit längre ifrån hehe !
Annars skulle jag tycka detta var en bra finess att kunna ändra skärpedjupet på flera plan i samma bild så där.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Mats!

Du verkar vara på ett synnerligen "engagerat" humör idag. Inget ont i det, men jag upplever inte att någon dissar själva kameran i förväg. Handlar nog mer om dissande av dessa ständiga "rykten".

Även jag måste nog skriva att jag har en minst sagt sval inställning till alla rumoursajter. Visst ramlar det ut något guldkorn då och då, men även om de är sanna så skyms de ofta av ryktesdiarrén.

Tiden vi befinner oss i just nu är kanske den tråkigaste för alla trådar av den här typen. Allt är redan, spekulerat, gissat, malt och ommalt i väntan på att själva kameraskrället ska dyka upp.

Detta gäller inte bara Sony, utan alla märken. Jag har blivit rejält luttrad genom åren genom Canons aviseringar, följt av långa trådar här på FS fyllda av förväntningar som sedan blir ett s k västgötaklimax Cvet inte varför det kalls så, men det är ett vedertaget uttryck)
.
Jag sålde nämligen i god tid min 1DmkII och fick slutligen den "epokgörande" 1DMkIII som gjorde mig lika upphetsat glad som tillfällig nervös impotens första gången man skulle krypa till sängs med en kvinna man verkligen längtat efter att få tumla runt med.

Så vi får se om det är någon stake i A77 inom relativt kort tid.

//Lennart

Tumla runt med och stake i hmmmm NÄÄÄÄ så intresserad är jag nog inte, men jag ska klämma på den och titta mig tårögd samt tömma mig /nin menar jag plånbok.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Ser inget konstigt med det...enkel och förståelig förklaring av två nackdelar med EVF.

Tror du missade vem det e som gjort testet ...han är knappast någon nybörjare på att testa kameror( brukar även hålla till här på FS)...klart testet är förenklat o anpassat för just den typen av tidning...det är en teknik/pryltidning...man har inte utrymme att presentera djuptgående o tekniskfakta i en sådan tidning.

Nej, jag missade inte vem som har gjort testen ......!
Han kan sin sak, utan tvekan.
Däremot, anser jag, riktar sig de flesta fototester, i hemelektronik tidningar, till vad de tror är deras läsekrets, - totalt okunniga läsare av fototeknik.
De bästa testerna, sker i speciella fototidningar, vilket är ganska självklart, samt på de välkända engelska fotosajterna, särskilt det sistnämnda, utan någon konkurrens.

Nej, jag missade inte vem som har gjort testen ......!
Han kan sin sak, utan tvekan.
Däremot, anser jag, riktar sig de flesta fototester, i hemelektronik tidningar, till vad de tror är deras läsekrets, - totalt okunniga läsare av fototeknik.
De bästa testerna, sker i speciella fototidningar, vilket är ganska självklart, samt på de välkända engelska fotosajterna, särskilt det sistnämnda, utan någon konkurrens.

Vad gjorde han för fel i testet menar du?

Fel?
Knappast fel, men något för allmänt skriven, min uppfattning.

Och det är väl precis så det skall vara skrivet i en tidning som M3 där man har en bred kundgrupp o där man täcker in allt vad som kallas prylar...sällan man gör djupdykningar i tekniska tester i den typen av tidningar utan det är korta och allmäna intryck som skrivs...det är få av dom som läser den tidningen som verkligen är kunniga och kan alla tekniska termer mm när det gäller foto/kameror...dom som verkligen är intresserade av foto/kameror köper inte M3 för att läsa kameratester.

Senast ändrad:
Och det är väl precis så det skall vara skrivet i en tidning som M3 där man har en bred kundgrupp o där man täcker in allt vad som kallas prylar...sällan man gör djupdykningar i tekniska tester i den typen av tidningar utan det är korta och allmäna intryck som skrivs...det är få av dom som läser den tidningen som verkligen är kunniga och kan alla tekniska termer mm när det gäller foto/kameror...dom som verkligen är intresserade av foto/kameror köper inte M3 för att läsa kameratester.

Jag skrev tidigare.

" Däremot, anser jag, riktar sig de flesta fototester, i hemelektronik tidningar, till vad de tror är deras läsekrets, - totalt okunniga läsare av fototeknik.".

Du tillförde något nytt, med ditt påpekande?

Jag skrev tidigare.

" Däremot, anser jag, riktar sig de flesta fototester, i hemelektronik tidningar, till vad de tror är deras läsekrets, - totalt okunniga läsare av fototeknik.".

Du tillförde något nytt, med ditt påpekande?

Nej men varför klagar du då o tycker att det är för allmänt skrivet,att testarna har ingen koll på historien mm när du vet vilken kundgrupp tidningarna riktar sig till??

Riktigt häftigt. Jag är intresserad av kikare och läser ofta om det på andra forum (fågelskådare som jag är) och det har diskuterats huruvida digitala kikare kommer eller hur länge det dröjer. Det ställer ju som bekant extra-ordinära krav på displayen/sökaren om den ska matchas mot det bästa Swarovski/Leica/Nikon etc kan erbjuda i form av glas. Jag tror nog inte denna produkt kommer utmana och stjäla någon större del av marknaden men det är en smak av framtiden. Med tillräckligt mycket förfining och förbättring kan det bli riktigt bra. Sony är verkligen ett innovativt företag.

Riktigt häftigt. Jag är intresserad av kikare och läser ofta om det på andra forum (fågelskådare som jag är) och det har diskuterats huruvida digitala kikare kommer eller hur länge det dröjer. Det ställer ju som bekant extra-ordinära krav på displayen/sökaren om den ska matchas mot det bästa Swarovski/Leica/Nikon etc kan erbjuda i form av glas. Jag tror nog inte denna produkt kommer utmana och stjäla någon större del av marknaden men det är en smak av framtiden. Med tillräckligt mycket förfining och förbättring kan det bli riktigt bra. Sony är verkligen ett innovativt företag.

Kan inte mer än hålla med, om 10år så är det kanske möjligt :)

Kan inte mer än hålla med, om 10år så är det kanske möjligt :)

Jag är förvånad över att så många är så negativa till teknikutvecklingen och att den skulle gå med snigelfart och antyder att "det är omöjligt" eller "inte förrän om 10 år" osv.

Just "10 år" har ju under längre tid än så varit standard-tiden i folks medvetande för att det ska kunna ske stora saker. Bara att det som förr tog 10 år tar nuförtiden bara ett år osv. Helt enkelt tack vare att verktygen och beräkningsmodeller, datorer osv har utvecklats så mycket så gör det att utvecklingen accelererar. Det som för trettio år sedan tog tio år att utveckla tar idag bara kanske ett halvår.

Just det här med ett optiskt prisma eller en optisk kikare att det inte kan ersättas med elektronik verkar vara extra svårt att ta in, speciellt för traditionella fotografer som kanske är lite osäkra och därför håller sig till det trygga, etablerad teknik och kända varumärken som Canon och Nikon osv. och verkar ha väldigt svårt att röra sig utanför sin lilla box.

Ögats upplösning är inte så fenomenalt stor jämfört med den teknik som finns tillgänglig idag.
Ögat har en vinkelupplösning på cirka 1 bågsekund. Ögats närgräns för en vuxen människa är ca 25 cm. Alltså är bästa upplösningen runt 70 mikrometer, eller 350 dpi. Ett exakt värde är egentligen svårt att ge eftersom det varierar mellan individer och även beror på hur man definierar upplösningsgränsen.
(Källa: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article31052.ece)

Det gör att det inte är något problem alls att skapa en elektronisk sökare som visar en bild där man inte kan urskilja något som skulle finnas hos en optisk sökare. Det går också att få den extremt verklighetstrogen för att uppfatta nyansskiftningar osv. som inte gör att det ser ut som att titta på en skärm.

Någon jämförde EVF/OVF som att titta på TV respektive ut genom ett fönster.
jag tror mycket väl vi redan är där så att vi kan skapa ett sådant "elektroniskt fönster" som ingen kan se skillnad på från ett vanligt fönster.

I fallet med kikaren med dubbla objektiv och dubbla sökare, ett för varje öga, så får man också stereoeffekten och djupseendet.

Återstår då snabbheten att fånga in ljuset på sensorn, bearbeta det och visa på displayen. Självklart kan det inte göras lika snabbt som ljuset, men så snabbt behöver det inte gå. Det räcker med att det är så snabbt att det går fortare än vi kan uppfatta.

I dagens EVFer(t.ex. Sony A55) finns en lag på c:a 1/30 s, vilket gör att man uppfattar det tydligt vid snabba förlopp och panoreringar, men om man kan korta ner den till säg 1/200 s. så går det så fort att det inte går att upptäcka med blotta ögat.

Dessa siffror nyss är bara gissningar, jag vet inte exakt hur snabbt det behöver vara för att vi inte ska hinna uppfatta, men helt klart är att det finns en gräns so minte på något sätt är en fantasigräns och då spelar det ingen roll att ett optiskt system är "en miljon gånger snabbare" som är ett lite lustigt sätt att uttrycka det när man raljerar.

Nu lanserar Sony sina nya kameror med den nya tekniken och tydligen även en kikare.
Vi har inte sett dem ännu, men tydligt är att tekniken är betydligt förbättrad jämfört med det som finns i t.ex. A55. Om det redan nu är snabbare än vi kan uppfatta är inte säkert, men det är på väg dit i alla fall.

Något som i alla fall jag är helt övertygad om är att det definitivt inte lär dröja 10 år i alla fall.
Tror snarare att vi får se ett rejält jättekliv inom det här området om mindre än en vecka. Om det inte är fulländat då, så kommer det i alla fall att vara nära och redan i ytterligare en generation är vi där. För de tillverkare som är aktiva och aktivt forskar på området och utvecklar tekniken vill säga. De som legat på sofflocket och inte oroat sig för att något elektroniskt kan ersätta den nästan antika optiska spegelreflex-konstruktionen och först nyss börjar med dett får det svårare. De får gå i försvarsställning istället och ägna sig åt att sprida FUD och slipa på retoriken och sitt varumärke. Det går väl ett tag i alla fall och åtminstone för den sega och tröga massa som fotografer i allmänhet verkar utgöra.

Om EVF-uppdateringen kan göras så nära realtid att det inte går att upptäcka med blotta ögat och att man slipper tiden det tar för mekaniska spegelsystem att vicka ur bilden och börjar exponeringen med en elektronisk slutare på första-ridån och dessutom gör det med redan infångat data så kan man minska den totala lag-tiden och tom. även göra den negativ så att man fotograferar ögonblicket innan man trycker av så kan man få ett betydligt mer responsivt, snabbare system än med DSLR som tar bort reaktionstiden och gör att man verkligen kan fånga precis det ögonblick man ser i sökaren. Lägg till detta möjligheten att få kontinuerlig AF-hantering och inte bara under korta bråkdelar av sekunder medan spegeln studsar ner mellan tagningar, vilket också ökar precisionen. Om bara spegeln i en snabb serietagningssekvens inte är helt dikt an och den lilla spegeln på undersidan ner till AF-sensorerna är i precis korrekt läge så blir avståndet till fokussensorerna rubbat.

Även om en minimal skillnad i fördröjning går att uppfatta om man verkligen anstränger sig och t.ex. panorerar jättefort (så att det inte går att ta bra bilder ändå pga rörelseoskärpa) så gör andra fördelar som t.ex. utökade möjligheter att lägga på overlay-information i sökaren och ljusförstärkning, vitbalansering och elektronisk zoomning osv. att ett sådant system blir överlägset ett heloptiskt system (fast det är viss förbjudet att uttrycka sig så på FS har jag fått veta).

När det gäller en kikare är fördröjningen egentligen inte ett issue alls på samma sätt, så där tror jag mycket väl att den produkt som Sony lanserar nu mycket väl kan konkurera med heloptiska kikare från Zeiss och Nikon m.fl. trots att vissa du tror det "tar 10 år".

Man kanske skulle söka i arkiven här på FS efter just frasen "10 år" och se hur många inlägg man hittar från t.ex. 2003 eller däromkring som hävdar att filmen inte kan ersättas av digitala sensorer förrän om 10 år eller så.

I en annan tråd var det någon som siade om att Nikon kommer nog inte med optisk sökare förrän år 2017 eller så när tekniken är utvecklad och klar (typ att när Nikon släpper en sak är det bra, inte innan). om de inte gör det förrän då är de helt körda. Så blir det definitivt inte.

/Mats
(kort och koncist som vanligt :) )

Med tanke på att sånna där kamerakikare har funnits i flera år utan några större framgång måste ju bero på något?
Lite för mycket fritid för att orka skriva sånna där långa inlägg ;)

Med tanke på att sånna där kamerakikare har funnits i flera år utan några större framgång måste ju bero på något?
Lite för mycket fritid för att orka skriva sånna där långa inlägg ;)

Hehe, egentligen inte, men jag skriver snabbt ;-)

Läste också David Kilpatricks review och det verkar som att den produkten missar målgruppen rejält, men det är samma sak medden som A55 för ett år sen. Visa upp vad man håller på med och förbereda marknaden. Några 10 år tar det inte innan elektroniska sökare osv. är det som överträffar allt annat.

/Mats

I framtiden kommer man att fotografera bara genom att titta på sitt motiv,blinka med ögonen och vips förs bilden in och lagras i hjärnan.Man redigerar bilden bara genom att tänka sig hur man vill ha den sluliga bilden och den förs sedan över till datorn genom tankeverksamhet.Datorn är bara en "svävande" glas-skiva med obegräsat lagringutrymme.Blir bilderna suddiga, ja då har man glömt ta på sig glasögonen !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar