Photocon
Aktiv medlem
För att återanknyta till CA så gick jag ut och rev av några bilder med a55 samt a850. Jag vet att det inte går att jämföra och att det är nästan helt ovetenskapligt, men å andra sidan så är ju motivet på "grenar i motljus med bländare 1,7" taget med ett CZ 85mm också helt orealistisk...
Jag kunde inte med mig att publicera något resultat eftersom det är helt intetsägande. När jag inte har CA på DSLR-huset så har jag det inte heller på SLT-huset.
När jag har CA på DSLR-huset så har jag det också på SLT-huset. Inte nödvändigtvis mer på SLT, men lite annorlunda - lite mer cyan än på DSLR.
Kurtmungers bild på en stor parkeringplats i bedrövligt motljus vet jag inte heller om man borde referera till (jag fattar inte varför han själv lagt ut den, den ser för jävlig ut)
I extremfall så kanske men kan få en förstärkning av CA på en SLT, men det är bara spekulationer från min sida.
//Björn
Äve jag har varit lite flitig idag. Killen som har en A55 tittade förbi idag så vi jämförde lustigt nog på samma motivtyp som du plus kromade detaljer som cykelekrar. 16-35/2.8SSM och 24-70/2.8SSM användes. Parallellhus var A700 och NEX med A-adapter. Hann inte med att testa på A900.
När CA förekom så var det på både A55 och A700 och likadant när det inte förekom. Däremot fick vi fram CA på NEX-5 där de andra två kamerorna inte visade tecken på det. Tilläggas bör att det bara hände vid ett tillfälle.
Så det hela verkar vara ett problem med A33 i så fall. Inte A55. Orkar inte heller ladda upp bilder på grenar.
//Lennart