Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
För att återanknyta till CA så gick jag ut och rev av några bilder med a55 samt a850. Jag vet att det inte går att jämföra och att det är nästan helt ovetenskapligt, men å andra sidan så är ju motivet på "grenar i motljus med bländare 1,7" taget med ett CZ 85mm också helt orealistisk...

Jag kunde inte med mig att publicera något resultat eftersom det är helt intetsägande. När jag inte har CA på DSLR-huset så har jag det inte heller på SLT-huset.
När jag har CA på DSLR-huset så har jag det också på SLT-huset. Inte nödvändigtvis mer på SLT, men lite annorlunda - lite mer cyan än på DSLR.

Kurtmungers bild på en stor parkeringplats i bedrövligt motljus vet jag inte heller om man borde referera till (jag fattar inte varför han själv lagt ut den, den ser för jävlig ut) :)

I extremfall så kanske men kan få en förstärkning av CA på en SLT, men det är bara spekulationer från min sida.

//Björn

Äve jag har varit lite flitig idag. Killen som har en A55 tittade förbi idag så vi jämförde lustigt nog på samma motivtyp som du plus kromade detaljer som cykelekrar. 16-35/2.8SSM och 24-70/2.8SSM användes. Parallellhus var A700 och NEX med A-adapter. Hann inte med att testa på A900.

När CA förekom så var det på både A55 och A700 och likadant när det inte förekom. Däremot fick vi fram CA på NEX-5 där de andra två kamerorna inte visade tecken på det. Tilläggas bör att det bara hände vid ett tillfälle.

Så det hela verkar vara ett problem med A33 i så fall. Inte A55. Orkar inte heller ladda upp bilder på grenar.

//Lennart
 
Jag håller inte med om att detta är möjligt. Om du har två sensorer med olika karaktär på sina färgfilter går detta inte att justera i efterbehandlingen.

En sensor kan t.ex. ha svaga filter (mer ljus till sensor = lägre brus) medan en annan sensor kan ha starkare filter (mer väldefinierade färger men högre brus). Om lite grönt ljus läcker in i röd pixel blir det svårt att "laga" i efterbehandlingen.

Färgfiltren kan också ha sina toppar på olika våglängder. De registrerar då lite olika bilder och ingen efterbehandling kan återskapa information som inte har sparats.

Det är dessa, ofta små, skillnader som kan göra att man tycker att en viss kamera producerar "själlösa" bilder eller bilder med "minoltafärger".

Du behöver inte hålla med eftersom du i sak (dragen till lång konsekvens) har rätt. MEN det går att få så pass lika att det är försumbart. Och det var det jag menade. Har du verkligen provat? Jag har bilder från Sandhammaren på Österlen där jag använde A900 och Eos 5DMkII parallellt. Plockade fram bilder och printade dem i ganska rejäla storlekar och jag kan inte se skillnad som har någon betydelse.

Mvh//Lennart
 
Hehe,
men så farligt är det nog inte ändå ;-)

Tycker f.ö. inte alls att resonemanget faller för att det går att tweaka bilder i RAW. Det är ju det som är min poäng, att den här grundkaraktären tillverkaren lagt in i kameran inte är så himla viktig just för att det går att behandla det så man får det som man vill. Vill påeka att det gäler Nikon/Sony som ju i botten har samma grundsensorer, kanske lite knepigare med Canon om det finns andra grundparametrar från början. Har inte så mycket erfarenhet av det, utan har mest hanterat Sony och Nikon-bilder.

Det jag menar är att JAG ANSER att både Sony och Nikon har väldigt tydlig karaktär på sina bilder. Tycker inte Canon ger dåliga bilder alls eller så, men bara att man inte kan sätta fingret på dem och hitta något "Canon-specifikt" över dem, såsom JAG TYCKER man kan göra med både Nikon och Sony. Egentligen kanske det är bra, att de är neutrala liksom och inte lägger till något som stör osv.

Spelar annars ingen roll om det skulle hamna i nån Canontråd. Jag är är redan välkänd i Canonkretsarna på fotosidan som en "Canon-hatare" ;-).

Visserligen felaktigt för jag hatar inte Canon, utan snarare är jag väl lite kallsinnig. Tilltalas inte så mycket av dessa tingestar av någon anledning på samma sätt som Sony och Nikon, vilka jag båda gillar specifikt av olika anledningar. Visst är en del egenskaper fantastiska på Canon och som man suktar lite efter som Sony-ägare, typ snabb följande AF och objektivutbudet på tele-sidan osv., men bildmässigt är de FÖR MIG lite intentsägande.


Förresten är jag nu bara hälften så mycket Sony-ägare som jag varit tidigare. Ska hem och ta de sista bilderna med A850 innan jag skiljs från denför gott. Känns inte helt lätt, men tvunget tyvärr. Lennart! Kan jag gå i terapi hos dig sen när abstinensen kryper på?


/Mats

Canon har verkligen inte i grunden speciellt neutrala toner i normalläge. Du har aldrig sett så röda rosor som Canon fixar. Rött blir gärna överdrivet, vilket går ganska lätt att fixa till vid konverteringen. Jag tycker iofs bättre om de färger som A900/A850 fixar från början samt tycker att de är av lite neutralare karaktär.
Nu plåtar jag alltid med sådan neutral palett eftersom det är lättare att justera "to taste" då.

Terapi????? Visst, du är välkommen, men det lär inte räcka med någon enkel terapi. Efter att jag har misslyckats med att återställa din ångest och mardrömmar får du gå i psykoanalys vilket ställer sig dyrt eftersom det är långa köer och de flesta psykoanalytiker är privata. Bättre att slänga upp halva summan direkt och köpa ett hyfsat beg A850 eller A900-hus så kommer kroppen i balans fortare.

Skämt åsido: Förstår att det inte är så lätt när man därtill är nödd och tvungen. Jag går ju själv och fortfarande inte vet exakt hur mycket vattenskadan på kåken kostar mig i slutänden. Det preliminära efter att försäkringen trätt in slutar just nu på c:a 23.000:- mer än kalkylen. Så snart kanske jag blir tvungen att annonsera ut ett av FF-husen. Båda är exteriört som nyskick, utan minsta repa och det ena har gått c:a
4k exponeringar, det andra strax under 5k. Suck! Får se vad det hamnar i slutänden.

Mvh//Lennart
 
Jaha kära vänner.
Vad ska vi göra nu då?

Allt om A77 verkar ju utrett och stött och blött många gånger om.

Här är en sökarbild förresten:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a-first-look-at-the-a77-evf/

Rätt mastigt med information och små siffror, knepigt för oss som behöver läsglas kanske. Ser trevligt ut med molnen och havet i alla fall, fast så kommer det inte se ut i min sökare när jag lägger vantarna på en sån kamer...

Kom på en sak. Har nån hört ifall A77 kommer stödja formatet cRAW?

/Mats

Klart bättre än på en A55 när det gäller återgivning av molnstrukturer i alla fall.
 
..................Må vara att du personligen inte blir klok på Canon, men att därifrån anse att bilderna blir lite själlösa och inte berör är ju så upplagt för en straffspark att man lika gärna kan flytta straffpunkten 1 meter från målet och binda målvakten 200 varv med gaffatejp vid ena stolpen och ha 4 försök på sig att rulla bollen in i mål.

Men häftigt att du vågar skriva det. Exportera inlägget till en Canontråd så får vi antagligen vara med om det värsta märkeskriget på länge här på FS..................Bästa Hälsningar// Lennart

Han kommer bli rådbråkad, partitionerad samt steglad och hans blodiga avhuggna huvud kommer att sättas upp spetsat på en av pålarna i stadens fasta försvarsverk i närhet av staden största stadsport.

Säga vad man vill men han har en viss integritet den gode Mats.
 
Jaha kära vänner.
Vad ska vi göra nu då?

Allt om A77 verkar ju utrett och stött och blött många gånger om.

Här är en sökarbild förresten:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a-first-look-at-the-a77-evf/

Rätt mastigt med information och små siffror, knepigt för oss som behöver läsglas kanske. Ser trevligt ut med molnen och havet i alla fall, fast så kommer det inte se ut i min sökare när jag lägger vantarna på en sån kamer...

Kom på en sak. Har nån hört ifall A77 kommer stödja formatet cRAW?

/Mats

... TVÅ batteriladdningsindikatorer (?) i översta raden. Hmmm... Spänningen betr. a77 börjar bli olidlig.
 
Han kommer bli rådbråkad, partitionerad samt steglad och hans blodiga avhuggna huvud kommer att sättas upp spetsat på en av pålarna i stadens fasta försvarsverk i närhet av staden största stadsport.

Säga vad man vill men han har en viss integritet den gode Mats.

Kan bara hålla med. Men integritet till trots lär han aldrig bli integrerad i Canonland.

Inspirerad av en numera bortgången vän som var Pappa till insändaren i Expressen " Sätt byxor på Skansens apor" och fingerade att vara en moralisk upprörd och hederlig svensk (han var själv journalist )
funderade jag ett tag på att skapa en tråd med titeln: "Canons bilder blir själlösa" i samma provokativa anda.

Det blev ju en insändarstorm utan dess like av "byxinsändare" eftersom Sverige vid den tidpunkten befann sig i en brytningstid. Bara några år innan var det ju folkstorm när Per Oscarsson klädde av sig i Hylands hörna tills han stod där i ett par rejäla filsingar.. Därpå följde "Skäggen" som rapade och spolade i TV. Those were the days....!

Men jag undrar om inte en på jävelskap inkastad tråd med rubriceringen jag föreslagit i ett Canonforum hade ställt till med något riktigt jävligt. Kul hade det varit i alla fall...en stund. Men eftersom en del folk har koll på vad jag själv använder för utrustning är det väl ingen idé. Jag kör ju Canon också. Fast å andra sidan skulle det kanske göra det hela trovärdigare?

Men till den bistra sanningen: Jag vågar inte....

//Lennart
 
Det är enkelt att plocka bort spegeln i en A33 eller A55, så med kameran på stativ och manuellt inställd fokus får man ett testresultat som inte kan bli rättvisare.

Göran!
Den iden är ju inget annat ån helt brilliant!

Visste inte att det gick att plocka bort deh använda kameran i manuellt läge.
Skulle vara bra att få reda på om myten om ca från spegeln bara är FUD skapat av Ken Rockwell, eller om det faktiskt finns relevans i det.

När man talar om trollen så...
På SAR finns nu en artikel om ett exakt sånt test som ska utföras.
http://www.sonyalpharumors.com/sony-a55-transparent-mirror-removed-and-analyzed/

Nästan för mycket för att vara en tillfållighet. Är det någon här som gör precis detta?

/Mats
 
Tråden handlar trotts allt om A77 :)

Bah!

Det står visserligen så i ämnesraden, men jag tycker snarare att tråden visst har omväxlande handlat om en väldig massa saker som är betydligt mer orelaterat till A77 ån det här som ju var synnerligen on-topic för att vara ett inlägg i en Sony-tråd.

Låt oss inte förvandla Sonyforumet till något trist faktaupprapningsträsk som hos vissa andra märkesfora...

Borde finnas en ratiomätare on/off-topic så man vet vilka trådar som är kul respektive trista :)


/Mats
 
Göran!
Den iden är ju inget annat ån helt brilliant!

Visste inte att det gick att plocka bort deh använda kameran i manuellt läge.
Skulle vara bra att få reda på om myten om ca från spegeln bara är FUD skapat av Ken Rockwell, eller om det faktiskt finns relevans i det.

När man talar om trollen så...
På SAR finns nu en artikel om ett exakt sånt test som ska utföras.
http://www.sonyalpharumors.com/sony-a55-transparent-mirror-removed-and-analyzed/

Nästan för mycket för att vara en tillfållighet. Är det någon här som gör precis detta?

/Mats

Har redan testats på många siter...bla på SLRclub för ca ett år sedan(postade då denna länk i A33/55 tråden)...man vinner lite i skärpa och 0,3ev i ljus till sensorn utan spegel-filmen:

http://www.slrclub.com/bbs/vx2.php?...page=1&select_arrange=headnum&desc=asc&no=187

Dock har jag ännu inte sett någon site som jämfört CA med och utan spegel-filmen så det skulle vara intressant o se någon göra en sådan jämförelse.
 
Senast ändrad:
Bah!

Det står visserligen så i ämnesraden, men jag tycker snarare att tråden visst har omväxlande handlat om en väldig massa saker som är betydligt mer orelaterat till A77 ån det här som ju var synnerligen on-topic för att vara ett inlägg i en Sony-tråd.

Låt oss inte förvandla Sonyforumet till något trist faktaupprapningsträsk som hos vissa andra märkesfora...

Borde finnas en ratiomätare on/off-topic så man vet vilka trådar som är kul respektive trista :)


/Mats

Hehehe jo det är ju i och för sig sant......nää det vore trist...gillar att det är såpass högt i tak i dom stora/långa Sonytrådarna.
 

”Men den har svårt att hänga med när saker rör sig snabbt eller ljuset snabbt förändras.”

Alltså, de skriver om sökaren i Sony SLT-A55!
Självklart kan ingenting vara snabbare än ljuset, som går igenom en sökare till en SLR, från hedenhös, nästan!
Jag blir så trött på dess hemelektronik tidningar, som skall testa kameror, testarna har ingen koll på historien, spegel i systemkameror, som reflekterar det ingående ljuset till sökaren är och förblir snabbast.
Samt, hittills bäst med spegel, men också tyngst, tar mera plats än en EVF.
 
Jag ser fram emot att efter lanseringen av a77, alla kunniga här i forumet kollar de slutglitiga specifikationerna och i slutänden, i så många fall som möjligt, kan hålla i kameran för att gå in på fördelar och nackdelar. Allt talar nu för att jag ska uppgradera min a700, men det bygger onekligen på spekulationer ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.