Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det funkar som i HX9V så ligger multishotautomatik bl.a. under detta val.

Är det som i HX9V så har vanliga auto dessutom en smart koppling till motivprogrammen som väljs efter att kameran analyserat motivet. Är motivet en blomma på kort distans så väljs exv. makroprogrammet. Är det en solnedgång så väljs detta program o.s.v.

Det finns en panorama symbol också på ratten om ni kollar lite mer noga.
 
Visa bilaga 119402

Det står 3D på ett programval. Intressant!
Dessutom så finns det ett MR-läge, vilket indikerar samma minnesfunktion som på A700.

Två stycken Auto, det ena med + begriper jag inte, men vem använder det ändå?
Vad betyder de två lägena mellan MR och 3D?

Sista spekulationen innan release?


/Mats

Tycker det ser ut som filmläge påminner om en negativ bildruta, ofta använd i mobiler som filmläge, kan vara ett uppspelningsläge kanske. det andra någonform av flerbild, auto+ är visst nytt på Canon 600D och skall tillåta egna justeringar fast autoläget är valt.
 
Riktigt läcker! Ser lovande ut, min bror satte ut sin eos 50d på blocket direkt =) Ska det komma nya ff modeller från sony nästa år?
 
Visa bilaga 119402

Det står 3D på ett programval. Intressant!
Dessutom så finns det ett MR-läge, vilket indikerar samma minnesfunktion som på A700.

Två stycken Auto, det ena med + begriper jag inte, men vem använder det ändå?
Vad betyder de två lägena mellan MR och 3D?

Sista spekulationen innan release?


/Mats

Det kan även vara så att man samlat multishotfunktionerna under det ena.

Om jag kollar hur de gjort i HX9V som är den en av Sonys kameror som utrustats med ett nytt användargränssnitt, så har de samlat tre funtioner under 3D. Stillbilds 3D, Panorerings 3D och 3D Multivinkel (vad nu det är). Jag har inte hunnit testa 3D grejorna och se hur det blir på min TV.

Annars har väl inte detta med 3D-bilder blivit någon större hit ännu för den marknaden har inte fått momentum än och säkert har de flesta andra saker att prioritera i dessa dagar.

Det är annars tydligt nu att allt fler funktioner från avancerade kompakter och instegsmodeller nu finner sin väg även till de övre segmenten. Även A77 kommer säkert få en massa smarta motivprogram en hel del av dessa kommer säkert vara multishotbaserade. Jag kan bara undra över hur Sony kommer resonera när man står inför valet att strippa bort en del av dessa funktioner i nästa FF-serie eller så kommer man inte våga peta på sånt som folk i alla andra segment börjat ta för givna.
 
Senast ändrad:
Visa bilaga 119402

Det står 3D på ett programval. Intressant!
Dessutom så finns det ett MR-läge, vilket indikerar samma minnesfunktion som på A700.

Två stycken Auto, det ena med + begriper jag inte, men vem använder det ändå?
Vad betyder de två lägena mellan MR och 3D?

Sista spekulationen innan release?


/Mats

Det är movie mode och High-speed mode12fps
Auto+ är ett bättre/lite mer avancerat läge än vanlig Auto...känner igen scener/vyn o väljer bästa/lämpligast program för det automatiskt.

Skönt o se att Sony inte hade plockat bort MR-läget.
 

Ok, knappt mer begripligt det där ;-), men du menar alltså AF/MF-omkopplaren.
Visst, det medför också DMF. Ska bli mycket intressant att se om dom lyckats få det att funka ihop med SAM-objektiv också.

Många här tycker det är självklart att det inte gör det, men fast jag vet exakt hur det funkarpå t.ex. A850/A900 skulle jag kunna sätta en slant på att Sony har löst det på elektronisk väg med SAM-objektiven. Får se om några dar.

/Mats
 

AF-on är Nikonbegreppet, men jag antar att Sony A77 också har den funktionen.

Beskrivning taget från imaging resource: "trigger focus via the AF/MF button, if you've configured it to act as a focus lock control via the AF/MF". Denna funktion finns på a900, så jag antar att den finns även på A77.

Jag hade det på min D90, otroligt vanebildande, och det tog mig lång tid att vänja mig av vid den underbara funktionen när jag bytte till a580.
 
Tycker det ser ut som filmläge påminner om en negativ bildruta, ofta använd i mobiler som filmläge, kan vara ett uppspelningsläge kanske. det andra någonform av flerbild, auto+ är visst nytt på Canon 600D och skall tillåta egna justeringar fast autoläget är valt.

Nja, den har ju en filmknapp på baksidan, så man slipper hålla på och ratta ett helt varv som på Canon. Dessutom ska man ju kunna filma i P/A/S/M-lägena och då kan ju inte ratten avändas till filmläge.

Annars tycker jag kameran ser grym ut!
Rätt fet och med härlig attityd med maffigt grovt gummi och inte alls så kantig som de tidigare metallhusen.

Jäklar vad jag tycker den är cool!!! Mycket lyckad design på bild i alla fall. Hoppas greppet är riktigt bra. Den ser lite liten ut för de med stora händer dock, men svårt att avgöra på bilden.
A77-16-50.jpg

/Mats
 
Tycker det ser ut som filmläge påminner om en negativ bildruta, ofta använd i mobiler som filmläge, kan vara ett uppspelningsläge kanske. det andra någonform av flerbild, auto+ är visst nytt på Canon 600D och skall tillåta egna justeringar fast autoläget är valt.

På Sony motsvaras väl det av det vita P-läget. Du ska nog inte blanda in Canon här när det gäller auto+ jag tror mer på att det är som på HX9V och de senaste Sony-kompakterna. På denna kamera så ligger bl.a. en del multishotfunktioner under detta val. Det visas mycket riktigt också en liten symbol med flera bilder och ett +-tecken på skärmen vid auto+. När man tar trycker av som här i mitt halvskumma rum körs tre exponeringar i snabb följd och sen processas den till en enda färdig. Låter som HDR om du frågar mig. I går testade jag ute och då gjordes endast en exponering men däremot efterprocessades bilden någon sekund (möjligen DRO och motivprocessning).

Det gröna läget "i Auto" har följande förklarande text: Intelligent autojustering , "Exponeringsjustering med automatiska inställningar" Det gula "i Auto+" däremot har den förklarande texten lite i osynk med symbolerna då där står: Bättre autojustering , "Tagning av skarpa bilder med skaknings och störningsreducering" (HDR och Night Shot bl.a.).

På A77 tror jag inte vi kommer hitta en motsvarighet till det gula i Auto+ men jag skulle bli förvånad om A77 inte skulle få samma motivsensitiva smarta motivprogramsautomatik som kompakterna har då denna är avsevärt mycket mer smart än det autoläge vi vant oss vid på Sonys tidigare DSLR:er och SLT-kameror. Skillnaden här är ju att kameran anpassar sig till motivet och väljer program därefter. Sen under SCN kan man dessutom välja bland alla dessa motivprogram manuellt (på DX9V är dessa dock hela 15 st till antalet ) till skillnad från exv. den ett år äldre och mer korkade A580 som inte anpassar sig alls på auto och bara har hälften av den motivprogramsarsenal som de sena kompakterna har. Sen kan man ju alltid se motivprogram som en förolämpning mot ens kunnande som fotograf men man kan ju också välja att se det som en möjlighet att få lite bättre bilder med helautomatik än man normalt får med dagens DSLR:er. Lite smart och innovativt är det trots allt.
 
Senast ändrad:
Här är läckor från två testare av A77.

För att de som är för fina i kanten för att bry sig om att läsa någonting annat än officiella dokument och uttalanden från Sony-representanter, talar jag om att detta är hämtat från SAR, kategori SR5, så att ni kan hoppa över resten av detta inlägg.


Översätter:

Källa 1:
Jag kan bekräfta att de bilder på A77 som visats senast inte är påhittade - de är äkta. De matchar precis vad jag har i mina händer just för ögonblicket. Kan också säga att 16-50/2,8 SSM objektivet är byggt av såväl metall som plast, som Zeiss 24-70/2,8-objektivet. Autofokusen är lika snabb och tyst som 24-70:ans.

När det gäller den saknade DRO-knappen, så är alla knapparna på A77 "massively customizable". Man kan tilldela andra funktioner till dem allesammans, om man vill! Och 'Smart Teleconverter'-knappen kan kopplas om till att visa 100% liveview förstoring.


Källa 2:
Jag sitter just och tittar på några bilder tagna med CZ 24-70-objektivet och med den nya 24 Mp-sensorn. Så skarpa att ögonen tåras, samt lite grand moire... *)
Nu vet vi varför de har dessa dyra objektiv i sin "lens lineup". :)
Med 24 Mp så ser bilder också ut att vara mera "wide eyed" and "deeper".

*) Detta indikerar ett väldigt svagt AA-filter, vilket många har efterfrågat (moire ska tydligen inte vara så svårt att fixa i bildbehandlingsprogrammet).
 
Den ser lite liten ut för de med stora händer dock, men svårt att avgöra på bilden.
Visa bilaga 119411

/Mats

Liten ut?
Klart biffig, om nu det skulle vara coolt!
Fortfarande en APS-C bildsensor!

När en liten avancerad kompakt, likt HX9V, kan prestera kanonbilder (inte bara Canon kan, ha-ha!) vid låga ISO, vet jag vad tusentals fotografer väljer!
Gissa?

Ja, ja, vid höga ISO blir "jollen" golvad, men fortfarande "less is enough/beatiful", big is history".
 
Här är två bildpar som dels visar de klarare färgerna med med A77:ans OLED-EVF jämfört med A55:ans LCD-EVF, dels att A77:ans sökarbild är större.

http://g3.img-dpreview.com/4B6D70096B7E422EA430EC9E81988758.jpg
Bilderna visades (förmodligen) först på japanska DCHome, här:
http://www.dchome.net/viewthread.php?tid=1060039&extra=page=1

Hittade länken via SAR.


Någon som kan japanska, eller känner någon som kan? :)

Är intresserad av vad de skriver om bild nr 1, på en NEX-konceptkamera(?), i länken ovan:

1. NEX-7 ¤T*«Navigation

Har sett att den bilden orsakat förvirring hos somliga. Kameramodellen på bilden ser ut ungefär som en NEX-5N, men har två rattar på högra sidan vilket NEX-7 har, men inte NEX-5N. Men den saknar EVF och universaltillberhörssko, vilket ju NEX-7 har. Det behöver dock ändå inte handla om en NEX-6 eller något sådant, utan det skulle också kunna handla om att visa hur man kan välja att antingen ha rattar (3 st) eller att ha en touch screen för att ställa in olika värden och funktioner. Eller en blandning av rattar och touch-inställningar.
 
Kameramodellen på bilden ser ut ungefär som en NEX-5N, men har två rattar på högra sidan vilket NEX-7 har, men inte NEX-5N.
Det är fel form för en NEX-5N. Däremot ser den ut som en datorgenererad modell av nuvarande NEX-5 med två extra rattar. Bilden är antagligen framtagen för att visa konceptet med de två rattarna utan att avslöja någon av den nya modellen som ska använda rattarna, dvs NEX-7.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.