avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Hur mycket har du använt bländare f/2.8 eller större?
(Genuint nyfiken då det lär vara värre ju större bländaröppningar du använder.)
Svarar också á Björns vägnar. Troligen en hel del eftersom han har massa superfina objektiv och gillar kort skärpedjup och att fota på det sättet, men det kan ju inte jag veta alls iofs.
Dessutom har ju andra väldigt kräsna fotografer här nagelfarit kameran och analyserat bilder noga och hade det funnits CA-problem pga spegeln så hade detta definitivt inte slunkit tyst förbi. Obs att t.ex. Kurt Mungers bildexempel visar mer CA på A55 än A70 med samma objektiv, men det betyder inte att CAn har sitt ursprung i spegeln, utan snarare "förstärks" på A55 eller nåt, annars skulle det ju inte finnas alls på A700-bilderna, eller hur? Att detta skulle bero på SLT-spegeln är ju alltså inte alls säkert, utan snarare högst osannolikt. Kanske också blir tydligare med 16-megapixel-sensorn än 12 osv. om man fotograferade samma motiv med ett objektiv som inte ger CA med en DSLR och en SLT så är det inte säkert att CA hux flux uppstår pga spegeln, finns inga belägg för det vad jag sett.
Nä, i praktiken är det inte något problem med CA pga spegeln alls.
"Lär ska vara värre på stora bländare" skriver du.
Värre än vaddå, obefintligt eller nästan obefintligt?
Värre betyder ju mera dåligt och om det inte är dåligt från början kan det ju inte bli värre-
"Lär ska vara" - vad har du för belägg för det. Ken Rockwell?
Att CA ökar med bländaren på objektiv med CA-problem är en sak eftersom vinklarna ökar i ytterkanten på linserna och glasen är mycket tjocka i förhållande till SLT-spegeln, men varör skulle det göra det pga spegeln?
Så, glas i strålgången påverkar bilden, absolut. Först genom ett tiotal centimetertjocka linselement i objektivet slipade på ena och andra sättet och sedan allra sist genom en halvmillimeter plan gasskiva. Det är knappast så att SLT-spegeln har något annat än marginell påverkan på detta i jämförelse, skulle snarare se det som försumbart i sammanhanget.
Nä, hela "SLT ger CA" är ett stort FUD som inte har riktiga belägg.
En motfråga, hur mycket erfarenhet har du av A55? Har du fått CA på några bilder med den öht?
När Lennart Aspman genomgående testar en A55 och interpolerar upp sina bilder till gigapixelstorlek och granskar med mikroskop och inte hittar minsta CA så känner jag mig tryggare med det än Ken Rockwells påstådda problem. CA-grejen fick f.ö. mindre utrymme i hans artikel än värre saker som han retade sig på, som t.ex. att det fanns klistermärken på kameran, eller att ljudet för AF-verifikation var default påslaget osv.
Tyvärr har jag ingen förstahandserfarenhet av A55 som jag kan falla tilbaka på. men det finns ju gott om andra här som använder den kameran flitigt och inte en enda gång har detta påpekats av någon-
Nä, CA-problem pga SLT-spegeln är inte ett problem. Inte ens teoretiskt knappt och vad jag vet har ingen ens i labb under extrema förhållanden kunnat visa att SLT skapar CA. Ren och skär FUD helt enkelt.
/Mats
Senast ändrad: