Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte mycket, det har visat sig att det i praktiken inte är något problem för A33 och A55. Inte säkert att A77 blir exakt lika i det avseendet, kan ha tunnare spegel och annan vinkel t.ex.

Eftersom spegeln är vinklad och att ljuset reflekteras i övergången från luft/glas både på framsidan och baksidan, så kan CA-liknande fel uppstå.

Den enda som (med buller och bång) rapporterat om detta är Ken Rockwell i sitt test, eller vad man ska kalla det, av A55. Han totalsågade kameran jäms med fotknölarna, men hade så mycket oseriösa klagomål att det var svårt att ta det på allvar. i alla fall märkte han CA-fel och visade det på bilder. I slutet av testet sa ha iofs nåt intressant:



Alltså, det är egentligen inget fel på SLT annat än att det är Sony som gjort den och inte Nikon :)

Finns en del citat som borde bevaras från eftervärlden i testet. "Sony A55 shoots better video than any Canon or Nikon, but i prefer to shoot with my iPhone" osv.

Men, angående CA har han en poäng. Vi får se om det är förbättrat på A77, skulle gissa att så är fallet. Fast om man vill ha verkligt mycket CA är det bara att skruva på ett Minolta 75-300 eller 24-105, inget slår det ;-).

Ett problem är att han är ensam om att ha upptäckt det och alla andra testare tycker precis tvärtom om kameran. Han hävdar att anledningen är att "websites and magazines that accept money from Sony in exchange for advertising"...

Döm själv, hela testet finns här.
http://www.kenrockwell.com/sony/a55.htm


/Mats

Har läst förut, men ögna en bit, han skriver om dåligt batteri tar slut på grund av EVF:en. batteriet är ju ganska litet också, men en del av det är sant. Men sedan skriver han att Canon/Nikonbatteri räcker i en månad, hur mycket av det som är sant kan man undra över.
 
A77 är helt klart en intressant kamera, men jag tror många proffs är mer intresserade av vad Nikon har att visa nästa vecka (apropå att Mats skrev att A77 är en "pro-kamera").

Vad är det Nikon ska presentera nästa vecka?
Det är väl bara några "coolpixar" och deras NEX-kopia som lanseras den 24/8. D400 och D4 ligger väl betydligt längre fram i tiden och har väl inte annonserats nåt mer konkret om ännu?

Har inte följt Nikon så noga så jag förstår vad "proffsen" skulle vara så intresserade av just för tillfället.


/Mats
 
Har läst förut, men ögna en bit, han skriver om dåligt batteri tar slut på grund av EVF:en. batteriet är ju ganska litet också, men en del av det är sant. Men sedan skriver han att Canon/Nikonbatteri räcker i en månad, hur mycket av det som är sant kan man undra över.

Han kan möjligen ha rätt om han räknar tiden som batteriet håller om man lämnar kameran påslagen (utan att använda den). I min D3 räcker batteriet till några tusen exponeringar, men det är ju ett bautabatteri jämfört med de som sitter i "vanliga kameror", och den kan lämnas påslagen i evigheter.

Min X100 käkar batterier som attans, även om jag använder den optiska sökaren (p.g.a. att den optiska sökaren använder samma LDC:n som EVF.en som overlay), så med den är det viktigt att kameran är inställd att stänga av sig själv efter relativt kort tid.

Jag har ingen aning om hur strömförbrukningen i en OLED i A77 skiljer sig från LCD:n i min X77 i strömförbrukning, men gissningsvis bör man också i A77 se till att displayen inte är igång i onödan.
 
Har läst förut, men ögna en bit, han skriver om dåligt batteri tar slut på grund av EVF:en. batteriet är ju ganska litet också, men en del av det är sant. Men sedan skriver han att Canon/Nikonbatteri räcker i en månad, hur mycket av det som är sant kan man undra över.

A55 är A55 och det pyttelilla formatet har sina konsekvenser. Av någon korkad anledning stoppade Sony in ett pytte-batteri i den, men de fick väl inte plats med större.

A77 kommer att ha det riktiga NP-FM500H och det finns visst siffror om hur länge det ska räcka.

Men visst, EVF drar mer ström än en optisk sökare, så är det. Däremot gör Sony mycket bra batterier och är ensamma om sin "Infolithium"-teknik och med samma förutsättningar räcker Sonys batterier betydligt bättre än Nikon och Canons.

A77s EVF bygger på en annan teknik än A55ans. Tydligen så ska OLED-sökaren, förutom tt den är snabbare, tydligare och saknar regnbågseffekt även dra mindre ström.


/Mats
 
Vad är det Nikon ska presentera nästa vecka?
Det är väl bara några "coolpixar" och deras NEX-kopia som lanseras den 24/8. D400 och D4 ligger väl betydligt längre fram i tiden och har väl inte annonserats nåt mer konkret om ännu?

Har inte följt Nikon så noga så jag förstår vad "proffsen" skulle vara så intresserade av just för tillfället.

Jag hade fått för mig att D400 och D4 presenteras då, men det vet jag förstås inte. Nikon annonserar oftast inte i förväg vad som ska visas vid dylika tillfällen - det var många som blev rätt så förvånade när D3 och D300 visades :) Tidsmässigt stämmer det rätt bra dock, då det var ganska exakt fyra år sedan de kamerorna visades.

Nikons "Nex-kopia" som du säger verkar enligt rykten ha mindre sensor än m4/3, så det är nog inte direkt en kopia eller ens en direkt konkurrent (om ryktena stämmer).
 
Var väl ingen Nex inblandad i det testet, och är verkligen sensorer ihopskruvade? :D

Oavsett skruvandet så påverkar knappast sensorn eventuell CA som görs av spegeln ...

Lödd eller svetsad, skruvad eller rent av limmad, vad vet jag. Helt riktigt det har inte ett dugg med CA at göra, men jag är ingen kameratekniker så för att vara ärlig så vet jag inte.

jag bistog bara med lite mera information om kameran, A33 har samma sensor som Nexen, men tydlingen är Nexen bättre ihopmonterad. denna information kan endast ge en liten vink om att det som ser ut att vara det samma inte alltid är det. Men åter till CA-problem.
 
Vad är det Nikon ska presentera nästa vecka?
Det är väl bara några "coolpixar" och deras NEX-kopia som lanseras den 24/8. D400 och D4 ligger väl betydligt längre fram i tiden och har väl inte annonserats nåt mer konkret om ännu?

Har inte följt Nikon så noga så jag förstår vad "proffsen" skulle vara så intresserade av just för tillfället.


/Mats

Gud var du verkar vara anti nikon, kom ihåg att trots att sony gör sensorerna till nikon så är nikon lite av en storebror till sony, menar då inte när det gäller generell elektronik utan endast kameror, att säga att nikon inte hittar på nåt nytt eller har nått nytt på g eller att bara sony är dom gör nya innovativa produkter är inte helt sant, jag älskar sony, nästan all elektronik jag har hemma är sony, tv,stereo,filmkamera mm, men att säga att dom är bättre än nikon när det kommer till systemkameror är väl lite nja... Visst dom gör sensorerna, men nåt rätt gör väl nikon också, eftersom nikonkamerorna ändå presterar bättre än sonys modeller.
 
Jag har ingen aning om hur de sätter ihop sina sensorer, men skulle vara kul att ha "Sensorsvetsare" på sitt visitkort - kräver nog en finmotorik som sätter de flesta urmakare på pottkanten :)

Jag var bara nyfiken på huruvida spegeln påverkar bildresultatet, vilket den uppenbarligen kan göra fast för det mesta inte så mycket. Den lär påverka även i A77 även om det är en helt annan konstruktion, då glas i strålgången alltid påverkar resultatet. Dessutom är det ytterligare ett element i bildens väg som kan bli smutsigt på samma sätt som linser och sensor, fast jag misstänker att sensorn är mer skyddad från damm i en kamera som har fast spegel. Spegeln är dock klart lättare att rengöra än sensorn i min dammagnet D3 (som jag inte vågar rengöra själv efter misslyckade försök).
 
Gud var du verkar vara anti nikon, kom ihåg att trots att sony gör sensorerna till nikon så är nikon lite av en storebror till sony, menar då inte när det gäller generell elektronik utan endast kameror, att säga att nikon inte hittar på nåt nytt eller har nått nytt på g eller att bara sony är dom gör nya innovativa produkter är inte helt sant, jag älskar sony, nästan all elektronik jag har hemma är sony, tv,stereo,filmkamera mm, men att säga att dom är bättre än nikon när det kommer till systemkameror är väl lite nja... Visst dom gör sensorerna, men nåt rätt gör väl nikon också, eftersom nikonkamerorna ändå presterar bättre än sonys modeller.

Vaddå, jag anti Nikon? Då känner du mig dåligt, de gör idag de finaste kamerorna i mitt tycke, fast saknar en del roliga finesser som Sony-kamerorna har.

Skulle gärna ha en Nikon D3X istället för min Sony A850. Trots att de är väldigt lika i specar så har Nikon-en aningen bättre bildkvalitet tack vare andra bayer-filter och lite elektronik, men för de 40 000 kr. mer som den kostar än min Sony FF tycker jag nte det är värt det som hobbyfotograf. Den har inte heller SSS och Zeiss-objektiven med AF passar inte... Totalt sett överväger Sonyn för min del. Kvalitetskänslan hos Sonyn med original vertikalgrepp tycker jag är strået vassare än D3X, men det är en smaksak. Gummit på handtagen lossnar i alla fall inte på Sony-kameran...

Men när det gäller innovativa finesser ligger Sony före Nikon, definitivt.
Att Nikon presterar bättre än Sony är väl inte alldeles sant. Visst har de åtm. tidigare modifierat sensor-utläsningen och kringelektroniken så att de varit bättre, men inte så nuförtiden.

Jag har också en A580 med samma sensor som D7000. Nikonen presterar inte bättre. Den presterear lite "annorlunda" pga val med kalibrering vid olika ISO-tal osv., men personligen gillar jag mer Sonys arv av "minoltafärger" än Nikons lite mer "Tyskt exakta faddigare" bilder, men det är en smaksak och genom att dra i rätt spakar i Camera Raw går det att få exakt vilket resultat man vill precis lika bra från de bägge kamerorna. Nikonen är betydligt gedignare byggd än Sonyn, men har inte Sonys smarta LiveView, panoramor, HDR, 7fps, SSS, MF-NR osv. osv. , fast kostar 50% mer.

Beror på vad man prioriterar helt enkelt. Jag har valt ett Sony-system, men hatar absolut inte Nikon! (Har lite negativa känslor mot Canon dock, men hatar inte dem heller).

Nu är det så att Nikon gör inte enbart avancerade systemkameror för yrkesfolk, utan även massa små kompaktkameror och nu tydligen även ett spegellöst system med liten sensor och det är de som ska presenteras nu. Förstår inte varför "proffsen" skulle vara så intresserade av detta.

Förstår absolut inte att man kan dra slutsatsen att jag är anti Nikon för att jag skrev:

Vad är det Nikon ska presentera nästa vecka?
Det är väl bara några "coolpixar" och deras NEX-kopia som lanseras den 24/8. D400 och D4 ligger väl betydligt längre fram i tiden och har väl inte annonserats nåt mer konkret om ännu?

Har inte följt Nikon så noga så jag förstår vad "proffsen" skulle vara så intresserade av just för tillfället

Om du refererade till mitt tidigare uttalande att Nikons "releaser" av DSLR inte är speciellt innovativa så är det väl alldeles sant, eller hur? Vad är det för revolutionerande med D7000 jämfört med D90 t.ex.? i stort sett en bättre variant av samma kamera enligt min mening.

Då tycker i alla fall jag att det är betydligt mer innovativt i Sonys A77 som ersättare till A700.
Håller du inte med?


/Mats
 
---
Jag har ingen aning om hur strömförbrukningen i en OLED i A77 skiljer sig från LCD:n i min X77 i strömförbrukning, men gissningsvis bör man också i A77 se till att displayen inte är igång i onödan.
OLED-sökaren i A77 drar väsentligt mindre ström än LCD:n i Fujifilm X100. Man kan räkna med att få ut två till fyra gånger fler bilder per uppladdning från en A77:a än från en X100:a, beroende på hur mycket man använder EVF:en respektive skärmen (A77:ans EVF:en drar mycket mindre ström än dess skärm).
 
Alltså, det här med ca-problem, eller skuggeffekter, har jag sett exempel på, men jag har hittils inte råkat ut för själv med min a55. Om man fotar solen mycket i olika vinklar så är det säkert ett problem ;)
Skämt och sido så går det säkert att få i andra situationer också, men det är inget jag märkt av. Då kör jag ändå raw och granskar och slänger mycket. Jag tror inte att man skall överdriva detta fenomen som tydligen kan uppstå i speciella situationer och se det som ett verkligt problem. Jämfört med hederlig ca som man får med gamla dåliga objektiv så är det långt ifrån samma vånda.
 
Jag hade fått för mig att D400 och D4 presenteras då, men det vet jag förstås inte. Nikon annonserar oftast inte i förväg vad som ska visas vid dylika tillfällen - det var många som blev rätt så förvånade när D3 och D300 visades :) Tidsmässigt stämmer det rätt bra dock, då det var ganska exakt fyra år sedan de kamerorna visades.

Nikons "Nex-kopia" som du säger verkar enligt rykten ha mindre sensor än m4/3, så det är nog inte direkt en kopia eller ens en direkt konkurrent (om ryktena stämmer).

Jo, det skulle onekligen vara högintressant om Nikon släppte D400 och D4 (X/S?) om en vecka. Tillåt mig dock att tvivla.

Att Nikon inte skulle tala om i förväg när dom ska ha en lansering verkar konstigt. Man håller väl ändå pressvisningar för att det ska uppmärksammas, så att hålla dem i "hemlighet" verkar aningen märkligt ;-)

Att Nikons "NEX-kopia" till skillnad från NEX inte har APS-C sensor spelar ingen rol annat än för den lilla klick som vi representerar och är lite mer insatta än vanliga Svenssonsl. För den oupplyste som går in på El-Giganten och vill köpa en cool kamera och ser nikonen breedvid en NEX så ser de ungefär lika ut och tittar man sen på antal megapixlar så är saken biff, det är samma skrot och korn. Troligen har nikonen några fler och tillsammans med det coola Nikon-namnet så är det den man köper. Sen fotar de i jpeg och skickar sin "kort" obehandlade till Crimson för att få 10x15-kopior eller tittar på bilderna på en TV och då är det ju strunt samma. Har man inget att jämföra med så rekommenderar man alla sina kompisar att handla en Nikon, för den är ju asbra...

Så, det är visst en NEX-kopia enligt min mening och kommer säkert att sälja betydligt mer än Sony.


/Mats
 
Jag är nog inte alldeles övertygad om att Nikons version faktiskt kommer att säljas betydligt mer än Sonys NEX:ar. Nikon har ju sagt att den blir "exklusiv" - dvs dyr.
 
Alltså, det här med ca-problem, eller skuggeffekter, har jag sett exempel på, men jag har hittils inte råkat ut för själv med min a55.

Mycket CA-snack blev det, delvis mitt fel... För att gjuta olja på vågorna vill jag citera Kurt Munger, som jag refererade till tidigare: "My only issue is some color fringing I noticed when I was testing the A33, but most people are not bothered by this.". Detta saxat ur en sida han har med de Sonyprodukter som han rekommenderar.
 
Jo, det skulle onekligen vara högintressant om Nikon släppte D400 och D4 (X/S?) om en vecka. Tillåt mig dock att tvivla.

Att Nikon inte skulle tala om i förväg när dom ska ha en lansering verkar konstigt. Man håller väl ändå pressvisningar för att det ska uppmärksammas, så att hålla dem i "hemlighet" verkar aningen märkligt ;-)

Att Nikons "NEX-kopia" till skillnad från NEX inte har APS-C sensor spelar ingen rol annat än för den lilla klick som vi representerar och är lite mer insatta än vanliga Svenssonsl. För den oupplyste som går in på El-Giganten och vill köpa en cool kamera och ser nikonen breedvid en NEX så ser de ungefär lika ut och tittar man sen på antal megapixlar så är saken biff, det är samma skrot och korn. Troligen har nikonen några fler och tillsammans med det coola Nikon-namnet så är det den man köper. Sen fotar de i jpeg och skickar sin "kort" obehandlade till Crimson för att få 10x15-kopior eller tittar på bilderna på en TV och då är det ju strunt samma. Har man inget att jämföra med så rekommenderar man alla sina kompisar att handla en Nikon, för den är ju asbra...

Så, det är visst en NEX-kopia enligt min mening och kommer säkert att sälja betydligt mer än Sony.


/Mats
Ursäkta ser du hur du skriver? Du skriver att du tycker om Nikon men spyr ändå galla över dom och att inget är nytt eller revolutionerande, och du menar indirekt att dom insatta köper sony och svenssons köper nikon pga namnet bara "För den oupplyste som går in på El-Giganten och vill köpa en cool kamera och ser nikonen breedvid en NEX så ser de ungefär lika ut och tittar man sen på antal megapixlar så är saken biff, det är samma skrot och korn. Troligen har nikonen några fler och tillsammans med det coola Nikon-namnet så är det den man köper. Sen fotar de i jpeg och skickar sin "kort" obehandlade till Crimson för att få 10x15-kopior eller tittar på bilderna på en TV och då är det ju strunt samma. Har man inget att jämföra med så rekommenderar man alla sina kompisar att handla en Nikon, för den är ju asbra..." Jag tror nog ändå att dom riktigt "insatta" väljer nog ändå nikon system före sony som för all del är ett suveränt märke, trots att sony gör sensorerna så gör nikon nåt med dom, "förbättrar" dom, så det säger kanske en del om ordspråket "gammal är äldst" A77 kommer säkert att vara den absolut den bästa aps-c:n när den släpps, det tvivlar i alla fall jag inte på, och lika säker är jag på att kommande d400:an "om den kommer heta så" som kommer ha samma sensor troligtvis inte kommer vara sämre heller.
 
OLED-sökaren i A77 drar väsentligt mindre ström än LCD:n i Fujifilm X100. Man kan räkna med att få ut två till fyra gånger fler bilder per uppladdning från en A77:a än från en X100:a, beroende på hur mycket man använder EVF:en respektive skärmen (A77:ans EVF:en drar mycket mindre ström än dess skärm).

Låter inte orimligt eftersom den dels har större batteri och dels har en annan skärmteknik - hur kom du (eller någon) fram till två till fyra gånger längre batterilivslängd dock? :)
 
Jo, det skulle onekligen vara högintressant om Nikon släppte D400 och D4 (X/S?) om en vecka. Tillåt mig dock att tvivla.

Om Nikon släpper en D4 så lär det bli utan både X och S så de suffixen brukar komma först i nästa generation, och detta är den första D4:an.
Att Nikon inte skulle tala om i förväg när dom ska ha en lansering verkar konstigt. Man håller väl ändå pressvisningar för att det ska uppmärksammas, så att hålla dem i "hemlighet" verkar aningen märkligt ;-)
Pressvisningarna är förstås inte hemliga, men vad de ska visa är sällan känt i förväg. D3:an tog många på sängen.
Att Nikons "NEX-kopia" till skillnad från NEX inte har APS-C sensor spelar ingen rol annat än för den lilla klick som vi representerar och är lite mer insatta än vanliga Svenssonsl. För den oupplyste som går in på El-Giganten och vill köpa en cool kamera och ser nikonen breedvid en NEX så ser de ungefär lika ut och tittar man sen på antal megapixlar så är saken biff, det är samma skrot och korn. Troligen har nikonen några fler och tillsammans med det coola Nikon-namnet så är det den man köper. Sen fotar de i jpeg och skickar sin "kort" obehandlade till Crimson för att få 10x15-kopior eller tittar på bilderna på en TV och då är det ju strunt samma. Har man inget att jämföra med så rekommenderar man alla sina kompisar att handla en Nikon, för den är ju asbra...
I så fall är det möjligen en Olympuskopia eller nåt sånt och konkurrerar med m4/3 (om det nu är en kopia över huvud taget), eller var Sony först med spegellös digital systemkamera? ;)
 
Alltså, det här med ca-problem, eller skuggeffekter, har jag sett exempel på, men jag har hittils inte råkat ut för själv med min a55. Om man fotar solen mycket i olika vinklar så är det säkert ett problem ;)
Skämt och sido så går det säkert att få i andra situationer också, men det är inget jag märkt av. Då kör jag ändå raw och granskar och slänger mycket. Jag tror inte att man skall överdriva detta fenomen som tydligen kan uppstå i speciella situationer och se det som ett verkligt problem. Jämfört med hederlig ca som man får med gamla dåliga objektiv så är det långt ifrån samma vånda.

Hur mycket har du använt bländare f/2.8 eller större?

(Genuint nyfiken då det lär vara värre ju större bländaröppningar du använder.)
 
Mycket CA-snack blev det, delvis mitt fel... För att gjuta olja på vågorna vill jag citera Kurt Munger, som jag refererade till tidigare: "My only issue is some color fringing I noticed when I was testing the A33, but most people are not bothered by this.". Detta saxat ur en sida han har med de Sonyprodukter som han rekommenderar.

Sett det "testet" och ja han visade ett bra och tydligt exempel...men om detta verkligen va ett problem och som inträffade regelbundet/ofta så hade folk brytt sig...det varit ett ramaskri i vart enda forum om detta men det är det inte för i praktiken är det inte ett problem...inte heller rappoteras det som ett problem i alla andra tester som gjorts på kamera...visst det kan inträffa och ge mer då mer CA men det är i situationer där man med all säkerhet hade drabbats av CA även med en vanlig DSLR som tex A580.
 
Hur mycket har du använt bländare f/2.8 eller större?

(Genuint nyfiken då det lär vara värre ju större bländaröppningar du använder.)

Nu va inte frågan ställd till mig men jag har använt A55 en hel del och ofta med mina objektiv på full öppning(Zeiss 16-35/2,8 , Sigma 50/1,4 , Zeiss 85/1,4 och Zeiss 135/1,8) och jag aldrig sett av mer eller kraftigare CA eller i fler situationer än vad jag normalt gör med min Nex-3 och A900 i praktiken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.