Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Troligare prisuppgifter på A77 och 16-50/2,8 SSM-objektivet

.
Saxar återigen från SAR: "(SR4) Price range of the new A77/NEX-7 and NEX lenses"

En tydligen rätt pålitlig källa har sänt aktuellare prisuppgifter (i USD) till SAR: Man får lägga på moms och antagligen ytterligare lite - kanske kommer att bli runt 11 SEK per US dollar (beroende på Sony Europa + Sony Sveriges prissättningsidéer).


Sony SLT-A77 kamerahus - 1.000 USD - Cirka 10-11.000 SEK
Sony SLT-A77 kamera + Sony 16-50/2.8 SSM - 1.600-1.800 USD - Cirka 17-19.000 SEK

Dessa priser är förstås fortfarande approximativa, men inte lika mycket approximativa som tidigare... :)


Förväntade priser för
NEX-7 samt 3 st nya objektiv med E-fattning:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1708895&postcount=1888
 
Det börjar bli ganska mättat med rykten nu, jag undrar hur många som egentligen orkar bry sig längre med tanke på de mängder med avföring-från-en-manlig-ko som spridits tidigare, även då med "SR5"-stämpel.

När och om kameran kommer ska det bli intressant att testa den.
 
... och om priset stämmer så kommer man få kanske mest för pengarna någonsin vad det gäller Sony-systemkamera i alla fall.

Kom ihåg dina tidigare inlägg, Sten-Åke! Väckelsemöte och Målle Lindberg kan bli läckande 2-manstält med Göingeflickorna på raspig transistorradio med vattnet stiger över den punkterade luftmadrassen.

//Lennart
 
Det börjar bli ganska mättat med rykten nu, jag undrar hur många som egentligen orkar bry sig längre med tanke på de mängder med avföring-från-en-manlig-ko som spridits tidigare, även då med "SR5"-stämpel.

När och om kameran kommer ska det bli intressant att testa den.

Håller med...SAR har postat olika priser på A77 flera gånger tidigare både med SR4 och SR5...nu är det bara åtta dagar kvar tills Sony förväntas lansera/släppa A77 mm så det känns rätt onödigt med massa rykten och spekulationer vid det här laget.
 
Det börjar bli ganska mättat med rykten nu, jag undrar hur många som egentligen orkar bry sig längre med tanke på de mängder med avföring-från-en-manlig-ko som spridits tidigare, även då med "SR5"-stämpel.

När och om kameran kommer ska det bli intressant att testa den.

Jag tycker i alla fall fortfarande att det är spännande även när små små ytterligare pusselbitar kommer. Vet inte vad du syftar på för SR5-bullshit. Har väl inte varit några stora fel alls väl?

Fast snart får vi ju veta. Jag tror att Sony är mycket väl medvetna om vad som läcks och kontrollerar det och kanske tom. använder små desinformationsdetaljer för att öka på hypen lite grand. Finns ju någon på dyxum som hävdar att ISO 16000 skule vara tryckfel och att det fattas en nolla t.ex. .. ;-)

Det kommer nog dyka upp ett par ytterligare guldkorn som inte är kända i förväg och jag tror faktiskt att det kommer en och annan chockerande överraskning. Vet att jag är tämligen ensam om att tro så, eller i alla fall inte som andra "spelar säkert".

Varför är du så intresserad att testa den förresten? Du har ju redan, i likhet med Leif Bength m.fl. bergsäkert klassat den som att aldrig kunna bli något som går att använda yrkesmässigt eller för seriös fotografi, eftersom kravet för "pro"-epitetet är optisk sökare utan någon fördröjning alls.

Själv tror jag inte så, utan att ni, trots era expert-meriter, kommer att visa sig ha rejält fel. Kanske en halv tiondels sekund eftersläpning knappt är märkbar och tas igen med råge tack vare kortare shutter-lag, elektronisk förstaridå och kontinuerlig AF. Till på köpet får man en stor klar sökare som även funkar i mörker. Nä, A77 komer med säkerhet att bli en PRO-kamera i dess rätta bemärkelse, fast det kommer nog ta ett tag innan trögheten inom pro-foto kretsarna kan ta till sig ett bastard-märke som Sony. Jargongen är ju att det är KalleAnka på TV osv., fast med prestanda som talar för sig själv tillsammans med ett PRO-program och en ny marknadsstrategi så kommer detta att förändras med tiden.

"När och OM kameran kommer"... Jaja, ha den attityden då. Det är tydligen PK att vara lite "anti" och att inte vara entusiastisk över något som kommer från den ena eller andra tillverkaren, för då blir man stämplad som "fantast" och "märkesfanatiker" osv.

Trots att Japan drabbats av en förfärlig katastrof som även gjort att alla Japanska företag drabbats mer eller mindre hårt, så är det ju faktiskt Sony som är den enda kameratillverkaren som är riktigt innovativ och producerar nydanande saker och släpper dem på löpande band. Även om A77 nu blivit försenad ett par månader pga jordbävningen så är det ändå snabbare och mer än t.ex. Canon kommer med.

Sony A77 ÄR faktiskt bland det mest spännande som hänt/(snart kommer att hända) på kamerafronten från alla tillverkare. Inte som Canon 500D->550D->600D->60D osv, eller Nikon D7000 som är en D90 med ilte modernare sensor efter x antal år, men inte har knappt något nytänkande alls annat än små naturliga förbättringssteg.

Det här borde vara verkligt spännande för de med andra märken om man inte vore så inbiten att man väntar på släppet för att kunna "testa" den och leta efter fel på EVFen osv.

Jag är tämligen säker på ATT den kommer och att den kommer att vara mycket bra.
Dissa på ni bara, vi får väl se om ett par veckor.


/Mats
 
Mats!

Du verkar vara på ett synnerligen "engagerat" humör idag. Inget ont i det, men jag upplever inte att någon dissar själva kameran i förväg. Handlar nog mer om dissande av dessa ständiga "rykten".

Även jag måste nog skriva att jag har en minst sagt sval inställning till alla rumoursajter. Visst ramlar det ut något guldkorn då och då, men även om de är sanna så skyms de ofta av ryktesdiarrén.

Tiden vi befinner oss i just nu är kanske den tråkigaste för alla trådar av den här typen. Allt är redan, spekulerat, gissat, malt och ommalt i väntan på att själva kameraskrället ska dyka upp.

Detta gäller inte bara Sony, utan alla märken. Jag har blivit rejält luttrad genom åren genom Canons aviseringar, följt av långa trådar här på FS fyllda av förväntningar som sedan blir ett s k västgötaklimax Cvet inte varför det kalls så, men det är ett vedertaget uttryck)
.
Jag sålde nämligen i god tid min 1DmkII och fick slutligen den "epokgörande" 1DMkIII som gjorde mig lika upphetsat glad som tillfällig nervös impotens första gången man skulle krypa till sängs med en kvinna man verkligen längtat efter att få tumla runt med.

Så vi får se om det är någon stake i A77 inom relativt kort tid.

//Lennart
 
Mats!

Du verkar vara på ett synnerligen "engagerat" humör idag. Inget ont i det, men jag upplever inte att någon dissar själva kameran i förväg. Handlar nog mer om dissande av dessa ständiga "rykten".

Även jag måste nog skriva att jag har en minst sagt sval inställning till alla rumoursajter. Visst ramlar det ut något guldkorn då och då, men även om de är sanna så skyms de ofta av ryktesdiarrén.

Tiden vi befinner oss i just nu är kanske den tråkigaste för alla trådar av den här typen. Allt är redan, spekulerat, gissat, malt och ommalt i väntan på att själva kameraskrället ska dyka upp.

Detta gäller inte bara Sony, utan alla märken. Jag har blivit rejält luttrad genom åren genom Canons aviseringar, följt av långa trådar här på FS fyllda av förväntningar som sedan blir ett s k västgötaklimax Cvet inte varför det kalls så, men det är ett vedertaget uttryck)
.
Jag sålde nämligen i god tid min 1DmkII och fick slutligen den "epokgörande" 1DMkIII som gjorde mig lika upphetsat glad som tillfällig nervös impotens första gången man skulle krypa till sängs med en kvinna man verkligen längtat efter att få tumla runt med.

Så vi får se om det är någon stake i A77 inom relativt kort tid.

//Lennart

Äh, vaddå hetsigt humör.

Det verkar vara inne att vara så Anti. T.ex. det som Leif raljerade om tidigare och när det gäller Joakim skrev han så här:
Sökaren ska vara behaglig (stor, ljus, INGEN bildfördröjning (EVF), och ha kort "blackout" under spegelgången.

Angående vad som utmärker en pro-kamera i den här tråden
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=136112&page=2

Det är ett väldigt dissande både här och där från folk som verkar känna sig hotade. "Problemet" är att dessa ju är "supergurus" inom sina områden och därför lite "står över all kritik".

Om man nu verkligen är genuint intresserad av att testa kameran och är trött på ryktena, varför skulle man då skriva öht? Det som gjort det segt är att det dragit ut på tiden en och en halv månad och man kan därför bli lite "mätt". så här var inte tongångarna för knapt två mpnader sedan.

Jag tycker i alla fall att det är spännande och A77 är ett betydligt större steg än "vanliga" kamerauppdateringar, speciellt från Canon och Nikon, som bara är lite bättre versioner av det som fanns tidigare. Det är ju knappast så att "det blev en tummetott" när kameran väl släpps, utan det som framkommit skvallrar en hel del om en mycket kompetent kamera med en hel del nytänkande som är VETTIGA, (inte massa jpeg "filter" osv som Canons "nyheter" har varit).

Så, jag tyckte Joakims inlägg var tramsigt helt enkelt.


/Mats
 
Finns det skrivet någonstans hur en fast halvgenomskinlig spegel påverkar bildresultatet? I och med att det blir en glasbit till som ska passeras borde det kunna öka risken för reflexer och dylikt, eller tänker jag galet?

/afe
 
Finns det skrivet någonstans hur en fast halvgenomskinlig spegel påverkar bildresultatet? I och med att det blir en glasbit till som ska passeras borde det kunna öka risken för reflexer och dylikt, eller tänker jag galet?

/afe

A33/A55 har problem med CA, vet inte hur det blir på A77.

A77 är klart mer spännande än andra nya kameror från Canon/Nikon senaste tiden Mats, håller helt med.
 
A33/A55 har problem med CA, vet inte hur det blir på A77.

A77 är klart mer spännande än andra nya kameror från Canon/Nikon senaste tiden Mats, håller helt med.

Problem o problem...lite känsligare för CA och det kan förekomma mer CA i vissa situationer/tillfällen än vad det hade gjort med tex en A580...men totalt sett så är det inget problem i praktiken.
Hade det varit ett problem/stort problem i praktiken så hade det kryllat av trådar fyllda av klagomål ang detta i forumtrådar på alla siter.
 
CA brukar vara lätt att korrigera för, så om inte skärpan påverkas så är det väl inget att bry sig om antar jag.

A77 är helt klart en intressant kamera, men jag tror många proffs är mer intresserade av vad Nikon har att visa nästa vecka (apropå att Mats skrev att A77 är en "pro-kamera").

Jag tycker nog själv att Nex-7 är mer spännande att få se hur den blir. Den skulle kunnat vara ett riktigt bra alternativ till min X100 (inte för att jag tänker byta men ändå). Nex-7 i kombination med CZ 24/1,8 motsvarar X100 i brännvidd, och är med största sannolikhet något bättre rent optiskt (fast Fujin är ruggigt bra i och med sitt skräddarsydda objektiv). Tyvärr blir kombinationen både större och dyrare om ryktena stämmer (och saknar OVF).
 
Finns det skrivet någonstans hur en fast halvgenomskinlig spegel påverkar bildresultatet? I och med att det blir en glasbit till som ska passeras borde det kunna öka risken för reflexer och dylikt, eller tänker jag galet?

/afe

Inte mycket, det har visat sig att det i praktiken inte är något problem för A33 och A55. Inte säkert att A77 blir exakt lika i det avseendet, kan ha tunnare spegel och annan vinkel t.ex.

Eftersom spegeln är vinklad och att ljuset reflekteras i övergången från luft/glas både på framsidan och baksidan, så kan CA-liknande fel uppstå.

Den enda som (med buller och bång) rapporterat om detta är Ken Rockwell i sitt test, eller vad man ska kalla det, av A55. Han totalsågade kameran jäms med fotknölarna, men hade så mycket oseriösa klagomål att det var svårt att ta det på allvar. i alla fall märkte han CA-fel och visade det på bilder. I slutet av testet sa ha iofs nåt intressant:

The A55 is a nice taste of what cameras might become in a few years when Nikon and Canon offer professional models with pellicle mirrors.

Alltså, det är egentligen inget fel på SLT annat än att det är Sony som gjort den och inte Nikon :)

Finns en del citat som borde bevaras från eftervärlden i testet. "Sony A55 shoots better video than any Canon or Nikon, but i prefer to shoot with my iPhone" osv.

Men, angående CA har han en poäng. Vi får se om det är förbättrat på A77, skulle gissa att så är fallet. Fast om man vill ha verkligt mycket CA är det bara att skruva på ett Minolta 75-300 eller 24-105, inget slår det ;-).

Ett problem är att han är ensam om att ha upptäckt det och alla andra testare tycker precis tvärtom om kameran. Han hävdar att anledningen är att "websites and magazines that accept money from Sony in exchange for advertising"...

Döm själv, hela testet finns här.
http://www.kenrockwell.com/sony/a55.htm


/Mats
 
CA brukar vara lätt att korrigera för, så om inte skärpan påverkas så är det väl inget att bry sig om antar jag.

A77 är helt klart en intressant kamera, men jag tror många proffs är mer intresserade av vad Nikon har att visa nästa vecka (apropå att Mats skrev att A77 är en "pro-kamera").

Jag tycker nog själv att Nex-7 är mer spännande att få se hur den blir. Den skulle kunnat vara ett riktigt bra alternativ till min X100 (inte för att jag tänker byta men ändå). Nex-7 i kombination med CZ 24/1,8 motsvarar X100 i brännvidd, och är med största sannolikhet något bättre rent optiskt (fast Fujin är ruggigt bra i och med sitt skräddarsydda objektiv). Tyvärr blir kombinationen både större och dyrare om ryktena stämmer (och saknar OVF).

Tror också fler proffs är intresserade av vad Nikon kommer med då det är fler betydligt fler proffs som kör med Nikon är Sony...dock är det nog många som är rejält nyfikna på A77.

Håller med dig...Nex-7 är riktigt spännande.
Ja det blir mycket dyrare och större än en X100 men troligtvis en riktigt bra kombination.
OVF blir det inte...Sony har själva sagt att dom inte kommer att göra fler kameror med OVF utan kommer att satsa helt på EVF vilket Nex-7 också kommer att ha.
 
Problem o problem...lite känsligare för CA och det kan förekomma mer CA i vissa situationer/tillfällen än vad det hade gjort med tex en A580...men totalt sett så är det inget problem i praktiken.
Hade det varit ett problem/stort problem i praktiken så hade det kryllat av trådar fyllda av klagomål ang detta i forumtrådar på alla siter.

Dpreview skrev ungerfär det samma, finns situationer, men i praktiken försumbara,

vassa konkurentägare förstorar gärna upp den här biten, dom mår väl bättre då kan tänka.
 
Inte helt sant, här är en annan och betydligt seriösare testare som rapporterat om samma sak. Intressanta bildexempel.

A33 har inte lika väl ihopskruvad 14Mp sensor som Nexen har, AF:en har också spökat en del med A33, har förvånat en del med att visa sig osäker vilket tex inte äldre trillingserien har gjort. av någon anledning så verkar inte A33 lika väl ihopskruvad, A55 är bättre med mordernare sensor.

//Bengt.
 
Jag använder gamla manuella Nikonobjektiv på min D3, och en del sådana ger en hel CA. Det är oftast inget jag störs av eller inte kan korrigera.

Det jag möjligen skulle kunna tänka mig gör det svårare när CA:n görs av en spegel är att den lutar, så att det är olika mycket CA i olika delar av bilden p.g.a. spegelns lutning.

Ken Rockwells omdöme (oavsett vad det gäller) ska man nog ta med en container salt, fast det kan vara lite underhållande att läsa hans dravel ibland :)

Om tre miljoner dottar räcker för att EVF:en i A77 och Nex-7 ska vara revolutionerande mycket bättre än den i min X100 återstår att se. Jag ser inte så stor skillnad på om jag tittar på en film på min TV i 720p eller 1080p och det bör vara likartade förhållanden mellan en EVF som visar 1,5 och 3 megadottar. Känslan av att titta på TV jämfört med att titta ut genom ett fönster blir ändå densamma ;) EVF har förstås andra fördelar (liksom TV:n har jämfört med fönstret).
 
Inte helt sant, här är en annan och betydligt seriösare testare som rapporterat om samma sak. Intressanta bildexempel.

wow???
Trodde A700 var frånåkt sedan länge.
Jag är dock nöjd upp till iso800 och raw, för att inte prata om iso200.
Fullformat verkar vara vägen. Hoppas sony släpper de nya nästa år som ryktats....
 
A33 har inte lika väl ihopskruvad 14Mp sensor som Nexen har, AF:en har också spökat en del med A33, har förvånat en del med att visa sig osäker vilket tex inte äldre trillingserien har gjort. av någon anledning så verkar inte A33 lika väl ihopskruvad, A55 är bättre med mordernare sensor.

Var väl ingen Nex inblandad i det testet, och är verkligen sensorer ihopskruvade? :D

Oavsett skruvandet så påverkar knappast sensorn eventuell CA som görs av spegeln ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.