Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Wow....
Ser rätt stor ut :) och robust. Väderskyddad doc är nog inte cz det??
Vilket cz satt på var kamran rejäl eller var hennes händer små?
 
Framtiden är här...nya Olympus E-P3 har utbytbart grepp :)

Jag testade att göra ett nytt grepp till min X100 med ett slags modellera som heter sugru, men fick inte till det så snyggt: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/5990026094/in/photostream/lightbox/

Det fungerade dock bra, så jag ska göra ett nytt försök och försöka få till framför allt kanterna snyggare. Fördelen med den där geggamojjan är att den fäster bra men är ändå inga problem att få bort utan spår när den härdat. Kan nog användas till andra roliga saker också :)
 
Jo den är mycket snabb men det beror ju också på att den lilla bakbelysta sensorn gör att objektivet med 16x förstoring (24 till nära 400mm) trots allt inte är speciellt långt ens i helt utkört läge. Så den behöver inte förflytta sig så långt vid vandringen mellan ändlägena och delarna i objektivet väger väl en bråkdel av vad de gör i mitt Sony 70-400 t.ex.

Det finns mycket kul i Sonys kompakt HX9V. Men det som imponerar kanske ännu mer är användargränssnittet. Det är verkligen smart och mycket mer effektivt än på mina DSLR:er från Sony. Istället för en Fn knapp och övriga menyträsket så finns bara en "meny"-knapp och en "programvalsratt". Meny-knappen är sensitiv och känner av hur programvalsratten står och anpassar sig därefter. När man trycker på den så blir alla möjliga inställningar tillgängliga på ett mycket snyggt sätt. Man bläddrar i vänster kant mellan olika funktioner och alla möjliga val öppnas direkt till höger. Fn-knappens upplägg känns lite mossig i jämförelse.

När det gäller motiv-programmen så finns mängder av sådana som kan väljas explicit men det smarta är kameran i autoläge analyserar vad den ser och väljer automatiskt rätt motivprogram. Kör man objektivet nära en blomma så ställer den sig automatiskt i macroläge o.s.v. I övrigt finns bara en snabbknapp på kameran och under den ligger lyckligtvis exponeringskompensationen. Kameran har dock en riktigt irriterande miss och det är att det överhuvudtaget inte finns någon blixtkompensationsfunktion och blixten är ibland alldeles för stark.

Kameran är vidare full av smarta multishotfunktioner och en jag inte sett tidigare vare sig på DSLR:er eller kompakter är porträtt-funktionen som gör det möjligt även på en kompakt med liten sensor och notoriskt långt skärpedjup att med två exponering skapa en illusion av skarpt fokus på motivet med oskarp bakgrund, precis som den värsta FF-kamera. Man kan där välja på tre olika alternativ med olika mycket oskärpa.

Det vore ju kul om det verkligen blev ett lyft hanteringsmässigt även i den nya A77 och det är jag tämligen bergis på att det blir. Jag tror att det blir lilla julafton med allt smart man dessutom kan göra med EVF:en i förhållande till hur det brukar se ut i kameror med traditionella optiska sökare. Filmfunktionen tror jag kommer vara outstanding. Till de som polemiserat mot det utmärkta i att få tillgång till följande AF även i videoläge (för att deras tillverkare överhuvudtaget inte kan erbjuda detta idag), kan jag bara säga att om Sony får till det lika snyggt, mjukt och dämpat som i lilla HX9V så kommer ni nog att förstå vitsen med den funktionen trots att ni inte tycker er sakna den idag.

Nu grabbar åker ni slalom in i tråden för A77:n, när texten handlar om HX9V, snart hittar jag inte hur banan är lagd!
Ta liften upp till toppen, ta backen till höger, den kompakta lilla backen för just Sony HX9V,
"Bästa kompaktkameran”, kolla in den tråden för Sony (Konica Minolta)

Hur blir nu bilderna med HX9V:n jämfört med en D-SLT (APS-C) eller en D-SLR (APS-C)?
 
---
...utmärkelsen har kameran inte fått bara för att den är snabb utan främst för all ny teknik som kameran innehåller(helheten av kameran).
Visst är det så. Kanske blev lite förvillande, eftersom jag hårt begränsade mitt inlägg (#1271) till att uteslutande gälla de minimalistiska uttalanden om A77:ans hastighet och noggrannhet, som jag kunde hitta på kort tid. Dvs snabbt. :)

Hade en massa annat som väntade. :-(
 
Det finns en spännande mellanväg: NEX 7 + nya adaptern med halvgenomskinlig spegel och vad som sägs innefatta en AF modul för fasdetektering. Man kan då köra alpha objektiv fullt ut och använda billiga MF gluggar från andra märken t ex Canon FD L och Leica R som är billiga beg med adapter till NEX. 3 megadot EVF och nya mjukvaran från C3 gör MF möjlig.
 
Det finns en spännande mellanväg: NEX 7 + nya adaptern med halvgenomskinlig spegel och vad som sägs innefatta en AF modul för fasdetektering. Man kan då köra alpha objektiv fullt ut och använda billiga MF gluggar från andra märken t ex Canon FD L och Leica R som är billiga beg.

Ja det är en kombination som lockar väldigt mycket för mig personligen...blir lite av ett modulsystem...dom gångerna man vill ha en liten o lätt kamera som kan hänga med överallt så kör man med dedikerade E-objektiv eller små fasta manuella objektiv via adapter o dom gångerna storleken spelar mindre roll så kan man köra med SLT-adaptern och A-objektiven...dock blir det nog en rätt dyrt kombination då det verkar som att både adaptern och Nex-7 kommer blir dyra.
 
Spekulationer om att uppgiften om max iso 16 000 är en tappad nolla från 160 000:

http://www.dyxum.com/dforum/the-a77-thread-contd_topic77046_page49.html

Citat: " 'ISO in the hundreds of thousands' wasn't a rumour, it was a statement by a Sony UK rep and confirmed by Sony UK to Amateur Photographer Magazine. Either Sony backed away from that (a pity since the 16MP sensor has proven capable of ISO 51,200 in the K-5 and 25,600 in the D7000), somebody dropped a decimal in the leaked spec or the leaked spec doesn't include ISO expansion settings (I consider the last to be the most likely option)."
 
Det finns säkerligen ingenting som helst underligt med A77:ans skärpedjupsåtergivning.

Jag citerar: Nästan helt säkert en falsk A77-bild. Ser ut precis som ett Photoshop-collage.


Edit: Lennart skrev snabbare än vad jag lyckades göra... :)
 
Leveransstart för A65 och A77 i Europa om drygt två månader

.
Andrea på SAR skriver också att det nu är klart att A65 och A77 kommer att börja levereras i Europa omkring 17-20 oktober.plus/minus nån vecka.

Ifall man har bråttom och klarar att läsa japanska menyer (behövs antagligen), så kommer den att komma ut redan en månad tidigare i Japan.
 
.
Andrea på SAR skriver också att det nu är klart att A65 och A77 kommer att börja levereras i Europa omkring 17-20 oktober.plus/minus nån vecka.

Ifall man har bråttom och klarar att läsa japanska menyer (behövs antagligen), så kommer den att komma ut redan en månad tidigare i Japan.

Nä, ingen brådska för mig. Blir precis lagom till mellandagsrean. Då har de hunnit komma ut i handeln en och en halv månad och rabatter börjar släppas.

Lite av tradition för mig, köpte min A550 på mellandagsrean 09-10, A580 mellandagsrean 10-11 och så blir det A77 på mellandagsrean 11-12.


/Mats
 
Det finns säkerligen ingenting som helst underligt med A77:ans skärpedjupsåtergivning.

Jag citerar: Nästan helt säkert en falsk A77-bild. Ser ut precis som ett Photoshop-collage.


Edit: Lennart skrev snabbare än vad jag lyckades göra... :)

Alltså, jag begrep faktiskt det!
Därför smileyn för att jag tyckte det var komiskt att hävda att den skulle vara äkta.

Bäst att klargöra ifall någon trodde jag menade allvar och klassar mig som totatlidiot

/Mats
 
Ot...

Rätt märklig skärpedjupskontroll på A77 om den här bilden skulle vara riktig ;-)
http://www.sonyalpharumors.com/

Alltså, näckrosen är i skärpa, sen är det oskärpa på bladen bakom, men sen är månen i fokus hux flux, trots att den är ytterligare en liten bit bakom om man säger så...


/Mats
...fast det vore i och för sig ingen omöjlighet att ordna en sån bild med en försättslins (splitlins) eftersom det är bäcksvart i området där skärpan "splittas". Kul att testa för den som har en sådan. Eller en TS-optik (iofs knappast troligt med TS på medellångt tele...).

/Peter
 
Alltså, jag begrep faktiskt det!
Därför smileyn för att jag tyckte det var komiskt att hävda att den skulle vara äkta.

Bäst att klargöra ifall någon trodde jag menade allvar och klassar mig som totatlidiot

/Mats
Ingen fara, bortsett från kanhända några enstaka CaNikon-dyrkare (har jag sett) så är det ingen som tror att du är totalidiot...

Även jag har funnit att på nätet kan man aldrig klargöra för mycket - det är lätt att missa t.ex. smileys. Och ironi t.ex. har ju väldigt svårt för att gå fram alls här på nätet.
 
Alltså, jag begrep faktiskt det!
Därför smileyn för att jag tyckte det var komiskt att hävda att den skulle vara äkta.

Bäst att klargöra ifall någon trodde jag menade allvar och klassar mig som totatlidiot

/Mats

Det behöver du inte vara orolig för ! Själv tycker jag du är en av de trevligaste här på FS och alltid lika kul att läsa.Tycker du har stor kunskap om kameror med,det är så som bla jag själv lär mig nya saker ! MVH-Ha en bra dag !
 
ANNONS