Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart är jag både spänd och nyfiken över vad A77 kan tänkas prestera i praktiken. Samtidigt ställer jag i princip en borderlinediagnos på mig själv. Halkar över gränsen och tillbaks.

Det har infunnit sig en viss mättnadskänsla hos mig över alla prylar, nya som gamla. Kanske ett ålderstecken? Men samtidigt brinner nyfikenheten med en djävulskt klar låga.

Men idag satt jag återigen och plockade bland gamla printar och funderade på vilka som jag eventuellt skulle rama in och fästa på väggarna. Jag fann till min ambivalenta känsla (innehöll både glädje och besvikelse) att många i mitt tycke bra bilder berodde mer på efterbearbetningen än vilken kamera som använts. Självklart är ju själva motivet det viktigaste, men det antar jag att alla förstår.

Bland mina A3+ printar hittade jag bilder tagna med gamla Nikon D100, Canon 10D/20D och 1D/1DMkII som många gånger slår ut de printar jag tagit med Nikon D2x/D300/D3 och Canon 1DsMkII/1DMkIII/7D och 5DMkII. Självklart gick det åt andra hållet också, men antingen är jag dålig på att utnyttja de modernare kamerorna eller också är utvecklingen inte så revolutionerande.

Bilderna jag tagit med Sony A900 har från början varit mer genomtänkta (syftet med den kameran när jag skaffade den var just att använda den som ett substitut för en MF) och där kan jag se en att printarna är bättre, men troligtvis hade resultatet blivit likvärdigt med många av de andra kamerorna om jag lagt ned samma "själ" i motivval.

Vill inte vara glädjedödare, men jag har plötsligt väldigt svårt att se att jag skulle behöva en A77, d v s jag tror inte att jag blir bättre fotograf med den i näven än med en A550. Och absolut inte jämfört med en A900/A850 för de motiv jag plåtar privat.

Ändå så pockar testdjävulen på mig och gräver in klorna i axeln. Finns det någon avvänjningskur som fungerar?

//Lennart

Det är 10 MP mer i min A580 än i min D7D men även 6 MP funkade ju bra med min Epson Stylus 1800 för räcker inte pixlarna interpolleras det i skrivaren och det blir förbluffande bra. Jag har sett bilder tagna med någon tidig Nikon-kamera med 4 Mp på djur som varit förbluffande bra, så det hänger ju väldigt mycket på andra omständigheter också. Vi Sony-fotografer var ju länge i strykklass då vi inte hade några riktigt bra RAW-konverterare som gjorde våra RAW riktigt rättvisa. Jag tycker nu detta är historia sedan LR 3.x kom och motsvarande generation Camera RAW samt även DxO som en del föredrog, åtminstone under en övergångsperiod.

Jag har också känt en avtagande nytta och avvaktar men är inte sämre än att jag kan ändra mig men för mig spelar nu de mer ergonomiska bitarna större roll än sensorprestanda på den verkliga marginalen. För det blir allt svårare att räkna hem en sådan uppgradering annars på marginalen när det är svårt att se någon skillnad i färdigt resultat. 16 Megapixel räcker och blir över redan det. Så det är väl inte så konstigt att vi inte gör vågen då vi kanske inte är så lättimponerade längre. Till vilken nytta?, är verkligen en berättigad fråga i dessa dagar.
 
Det är 10 MP mer i min A580 än i min D7D men även 6 MP funkade ju bra med min Epson Stylus 1800 för räcker inte pixlarna interpolleras det i skrivaren och det blir förbluffande bra. Jag har sett bilder tagna med någon tidig Nikon-kamera med 4 Mp på djur som varit förbluffande bra, så det hänger ju väldigt mycket på andra omständigheter också. Vi Sony-fotografer var ju länge i strykklass då vi inte hade några riktigt bra RAW-konverterare som gjorde våra RAW riktigt rättvisa. Jag tycker nu detta är historia sedan LR 3.x kom och motsvarande generation Camera RAW samt även DxO som en del föredrog, åtminstone under en övergångsperiod.

Jag har också känt en avtagande nytta och avvaktar men är inte sämre än att jag kan ändra mig men för mig spelar nu de mer ergonomiska bitarna större roll än sensorprestanda på den verkliga marginalen. För det blir allt svårare att räkna hem en sådan uppgradering annars på marginalen när det är svårt att se någon skillnad i färdigt resultat. 16 Megapixel räcker och blir över redan det. Så det är väl inte så konstigt att vi inte gör vågen då vi kanske inte är så lättimponerade längre. Till vilken nytta?, är verkligen en berättigad fråga i dessa dagar.

Visst, det är inte så mycket pixelmängden som avgör resultatet rent tekniskt (bortser från motiv o dyl och resonerar här bara ren teknisk bildkvalitet) utan kvalitet per pixel, färgövergångar, DR och Belsebubs pumpstock.

Jag tror vi haft detta uppe förr, men visst är rawkonverterare en viktig faktor i sammanhanget liksom vanan att dra i rätt spakar.

Jag tvekar inte ett ögonblick över att A77 kommer att lämna en mycket bra bildkvalitet, men jag hoppas och tror att mina exempel tidigare i tråden med detaljeringen och DR i gamla A700 är imponerande även när den ställs mot modernare kameror. Likadant gjorde jag med A55 och drog den så den skulle motsvara 24 Mp på en mycket detaljrik bild. Och då är vi uppe i affischstorlek med god fotokvalitet.

Men visst: Så många bra pixlar som möjligt är inte fel.

Fast jag håller med om att hanteringsmässiga förbättringar för närvarande känns mycket väsentligare.

//Lennart
 
Ja jag har svårt att se att en fast spegel inte skulle vara bättre i nästan alla sammanhang annat än när det gäller att med rörlig spegel ge förutsättning för en optisk sökare att fungera och ge mindre ljusförluster än med den fasta spegeln i SLT-kamerorna.

SLT har mindre av finmekanik, är mindre komplicerade, är billigare att tillverka och borde ge mindre strul med AF än vanliga DSLR:er. Behöver inte ens speciella spegeluppfällninglösningar och annat onödigt såsom speciella spakar för att aktivera Live View a la A580 och tidigare modeller.

SLT-lösningar är en stor fördel i mängder av avseenden men grejen är att man alltid kommer torska i varenda DxO-mätning mot vanliga DSLR:er som inte har den halvgenomskinliga spegelns förluster och det kommer att överskugga allt för stora användargrupper som inte räknar fördelar utan fokuserar på de få men för dessa viktiga negativa sidorna. Det tillsammans med avsaknad av optisk sökare gör att kameror som A77 går bort utan att de ens har kollat vad de får istället. Detta oavsett om A77 verkligen skulle bli state of the art när det gäller filmning med APS-C sensor.

Jag tror det kommer krävas en viss inskolning och nyfikenhet för att nå dessa grupper och det kommer ta sin lilla tid.

Sen är det ju väldigt intressant att se om folk nöjer sig med en några tusen billigare A65 med mycket snarlika specar än den mer välbyggda A77 som dessutom är vädertätad. Jag har svårt att se att jag skulle se några tusen mer i pris som ett problem om jag fick ett tätare hus. I övrigt skiter jag faktiskt i byggkvalitet som faktor om den inte är sämre än den vi redan har i A580 men det vore lite skönt att inte behöva bry sig om regn .... men det kräver ju dessvärre också täta objektiv och har Sony överhuvudtaget något enda sådant idag?

När det gäller GPS-funktionen i A77 så håller jag med Peter ovan. Jag ser heller inget som pekar på att man fixat strulet med felaktiga koordinater p.g.a. användning av koordinater från föregående bild om GPS-position saknas vid tagning av efterföljande bild.

citat av Kilpatrick:"The Alpha 77 will, I believe, see an end to poor GPS and it will add the vital compass and inclination functions." .... och det var ju inte lösningen på det som var mitt huvudproblem med GPS:en i A55. Jag kan ta att den äter batteri men jag gillar inte felaktig taggning av bilder. Då kommer jag hellre ha den avstängd.

Angående SLT-modellernas vissa tillkortakommande, så har tydlingen DR-förbättras litegrann på nya A35 mot A55, DX0 har mätt upp 12,7 på A35 så dom kryper närmare och närmare mot A580 som är en vanlig DSLR.. //Bengt.
 
Det är 10 MP mer i min A580 än i min D7D men även 6 MP funkade ju bra med min Epson Stylus 1800 för räcker inte pixlarna interpolleras det i skrivaren och det blir förbluffande bra.

Jag insåg samma sak år 2000 då jag bytte ut min ASLR-utrustning (Canon AE-1P + 35-70 + 28 + 85 + en Metzblixt) mot en Canon digital P&S, 2 MP. Jag tror att jag bytte jämt, det känns ju lite så där när man tänker på det i efterhand...

Men, den sommaren tog jag en bild med min nyinköpta P&S, på mitt barnbarn som kröp fram på gräset. Det var högsommar, massor av sol, lite motljus. Jag printade ut den i A4 och man kunde se vartenda fjuniga hårstrå på bebisen, med hög kontrast och fina färger. Jag blev imponerad! Och jag har inte sedan dess tagit en bättre porträttbild.

Utrustningen är verkligen inte allt man behöver för att få till en bra bild, och man kan få till en bra bild med medioker utrustning. Ändå vill jag också ha en α65 (fast trots allt helst en α77)!
 
Kan hålla med föregående talare om mycke här, när man närmar sig dom 60 och har fotat sedan 15 års åldern så kommer en viss mättnadskänsla över en, tankarna förändras och man handlar inte lika spontant längre.

Men jag kan sakna den trevliga ivern och känslan av uppspeldhet som man kände inför ett kameraköp, eller när man som ung skulle gå på senaste storfilmen, mins när man åkte till Örebro för att kolla på Hajen, och kön utanför var 50 meter lång, man mådde bra flera dagar före biobesöket och filmen var ovanligt lyckad på många sätt, med en magnefik Robert Shaw som erfaren storfiskare.

Fick mig en tankeställare dock då jag bröt av mina köp av Konika/minolta modeller och stog steget till en Canon EOS 100 den första tysta kameran som man sa i reklamen, Canon var så välrenomerade och sålde bäst av alla, jag måste bara prova tänkte jag.

Bilderna vart bra men inget bättre än dom övriga jag tagit, kameran kändes ganska tung, och tro jag vart förvånad när den tysta kamerans blixt for upp med en knall som från ett pistolskott. Nyttigt som Aspman sa att prova andra modeller, men här föll det inte lika lyckligt ut, smidigt att byta och skicka till Scandinavian photo som jag handlade en hel del av på den tiden.

Den gamla KMD5D som nu går in på Sjätte året, är en mycket trevlig kamera på många sätt, platsen för tummen har en egen liten speciell utformning som breddar kamera just där, så man kan inte ovasiktligt komma åt tre knappar som sitter där ovan Fn, +/-, och AEL. Hade väl en önskan att den hade fått en 8Mp sensor efter som den kom efter KMD7D med sina 6Mp, Iso 400 fungerar rätt så bra om det inte är för mycket av mörka hörn.

Men jag tyckte mig se att när 10Mp kamerorna kom på löpande band så vart det lite bättre sting i bilderna en steg till hade tagits i utvecklingen, och dessa modeller håller väl imot även dagens modeller lite bättre än dom första, Porträttbilder med min 50/1,7 påskruvad på KM5D blir riktigt vassa, medans landskapsbilder inte riktigt tecknar ut så där kanon som man skulle önska, vid tacksamt ljus så kan det bli bra i alla fall. Kameran köptes utan att en endaste test hade lästs av mig, visste ingenting om kameran mer än dom vanliga reklamslogans som kom.

Min uppfattning efter mycket plöjande i efterhand ute på nätet, och hur jag följde KM:s framgångsrika långzoomar kameror, så hängde inte riktigt KM-fabriken med i sensorutvecklingen, när långzoomarna fick 6Mp snabbt inkastat för att försöka hänga med så såg man ingen förbättring, konkurenterna tog över mer och mer, KM var innovativa i starten sedan gick andra förbi som Canon tex. mera resurser troligen, och gamla KM-ingenjörerna måste ha börjat att komma upp i hög ålder och gott i pension.

Min gamla KM5D känns nog 6-7 ggr gedignare än vad den morderna A550 kändes, uja mig vad plastigt intryck den gav, ursäkta Sonyfolk men jag tyckte så ( flera andra konkurenter har också riktigt plastiga modeller men av någon anledning så är testarna lite snällare vid dom )

Får se nu då hur A77 kommer att bli och hur den kommer att tas i mot ute i världen, tror den kommer att bli en alldeles utmärkt kamera som räcker till för dom flesta, mängden pixlar gör väl att den kommer att granskas lite extra förmodar jag, såg även att SLT-A35 hade fått 12,7 i DR hos DXO, för ett år sedan hade väl det varit en sensation för en SLT, Den fick 74 poäng och är en billig instegare inte dåligt tycker jag.

Vänl./Bengt.
 
Angående SLT-modellernas vissa tillkortakommande, så har tydlingen DR-förbättras litegrann på nya A35 mot A55, DX0 har mätt upp 12,7 på A35 så dom kryper närmare och närmare mot A580 som är en vanlig DSLR.. //Bengt.

Samlingsvärden är samlingsvärden men intressant är ändå att Pentax K-5 har det sjätte bästa "overall score" som uppmätts trots sin APS-C stora sensor (alltså i jämförelse med alla både APS-C, FF- och MF-kameror, vilket är lite enastående). Nikon D7000 och Sony A580 ligger på tionde resp. elfte plats (med samma värde d.v.s. 80, före ett antal FF-kameror som exv. båda Sonys FF och Canons 5D MK II som alla har 79). Det är det A77 ska toppa trots sina 24 Mpixel.

Detta visar att teknikfaktorn är kanske den viktigaste biten i dag när det gäller kamerors prestanda. Ju nyare sensorer ju bättre och effektivare sensor och vi har ännu inte sett var FF kan komma att hamna när vi får de första FF-kamerorna med nya sensorer byggda med den senaste tekniken.

Även om A35 är lite bättre än A33 och A55, så ser du att A580 är bättre på allt om du kollar kurvorna, sedan kan man alltid ha åsikter om vad nu det har för praktiskt betydelse då ju A35 har bättre ergonomi när det gäller Live View och inte minst är. A35 kommer trots sina förbättringar på 21:a plats (vilket i sig inte alls är dåligt för vi jämför med alla kameror som någonsin testats av DxO men A35 har trots sin nyare konstruktion 74 poäng i samlingsvärde, vilket är klart lägre och det kommer att uppmärksammas vare sig vi tycker det är så där jätterelevant eller inte.

Alla de som stoppar in samma sensor som Sony nu släpper (för en gångs skull först av alla) i A77 kommer att sätta denna i DSLR-konstruktioner förmodligen och de kommer förmodligen (som det varit hittills) inte bara vara bättre än Sony på att utnyttja Sonys egna sensorer utan ovanpå detta kommer de ha den naturliga fördelen av en gammal traditionell DSLR-konstruktion ger i förhållande till en modernare SLT som i A77, när det gäller att effektivare ta vara på det ljus som träffar kameran.

Så låt oss inte negligera detta för detta är hårda selling points som de som försöker sälja A77 har att förhålla sig till. Tyvärr är det viktigt att vara bäst på de hårda parametrarna också om man ska få till en succe. SLT är en kompromiss, låt oss inte negligera detta. Det är inte förrän vi helt får bort spegeln i nästa paradigmskifte där AF-sensorerna läggs på huvudsensorn som allt faller på plats. SLT är av allt att döma en överbryggningsteknik som även den (porecis som DSLR-tekniken) borde vara dömd att försvinna inom en ganska nära framtid. Vilka fördelar finns idag med SLT? Finns det något mer än snabb fasdetekt AF för film och Live View? Varför ska man annars ha en fast spegel i ett rent tekniskt perspektiv? Man måste ha verkligt bra argument för att övertyga en kundkrets som är besatt av hög ISO prestanda om man vill kompromissa om ljuset.
 
Senast ändrad:
Jag insåg samma sak år 2000 då jag bytte ut min ASLR-utrustning (Canon AE-1P + 35-70 + 28 + 85 + en Metzblixt) mot en Canon digital P&S, 2 MP. Jag tror att jag bytte jämt, det känns ju lite så där när man tänker på det i efterhand...

Men, den sommaren tog jag en bild med min nyinköpta P&S, på mitt barnbarn som kröp fram på gräset. Det var högsommar, massor av sol, lite motljus. Jag printade ut den i A4 och man kunde se vartenda fjuniga hårstrå på bebisen, med hög kontrast och fina färger. Jag blev imponerad! Och jag har inte sedan dess tagit en bättre porträttbild.

Utrustningen är verkligen inte allt man behöver för att få till en bra bild, och man kan få till en bra bild med medioker utrustning. Ändå vill jag också ha en α65 (fast trots allt helst en α77)!

Några av mina bästa bilder har jag tagit med min frus Ricoh Caplio R3 och R7 (5 resp. 8 Mp) kompakt.
Fördelen med dessa kameror har varit fullständig frånvaro av fokusproblem och att jag kunnat ha med dem där jag varit tvingad att lämna min DSLR hemma (exv. vid vadningsfiske efter bone fish). Inga dammproblem har man heller med kompakter.
 
Några av mina bästa bilder har jag tagit med min frus Ricoh Caplio R3 och R7 (5 resp. 8 Mp) kompakt.
Fördelen med dessa kameror har varit fullständig frånvaro av fokusproblem och att jag kunnat ha med dem där jag varit tvingad att lämna min DSLR hemma (exv. vid vadningsfiske efter bone fish). Inga dammproblem har man heller med kompakter.

Förvisso blir det mer problemfritt med denna typ av kameror just i den situation du beskriver samt givetvis i en del andra situationer. Frånvaron av fokusfel kan jag ställa mig lite frågande till. De finns säkert där men blir näst intill omärkliga p g a det större skärpedjupet man får med en liten sensor och de oftast mycket höga f-tal som kompakterna har.

Ändå är det ju en tankeställare för de som ska skaffa ny kamera. Den primära frågan blir ju vad den ska användas till huvudsakligen och hur mycket kan den förbättra/underlätta ens personliga fotografering.

Jag är absolut inte teknikfientlig eller anser att allt var bättre förr. Snarare väldigt mycket tvärtom, fast när en ny kameramodell är på väg in på marknaden tycker jag mig ha märkt att "allt är bättre innan" kameran verkligen kommit ut och fått visa vad den kan göra.

Jag tror också att A77:an med sina syskon utgör ett mellanled. De "hårda" grenarna den ska stå upp i är följande AF i snabb sekvens, lågljusegenskaper med lite brus och DR. Den har bra förutsättningar, men har redan ett par ruskigt bra medtävlare i resp gren. Här gäller det alltså att bli bra i alla.

//Lennart
 
Samlingsvärden är samlingsvärden men intressant är ändå att Pentax K-5 har det sjätte bästa "overall score" som uppmätts trots sin APS-C stora sensor (alltså i jämförelse med alla både APS-C, FF- och MF-kameror, vilket är lite enastående). Nikon D7000 och Sony A580 ligger på tionde resp. elfte plats (med samma värde d.v.s. 80, före ett antal FF-kameror som exv. båda Sonys FF och Canons 5D MK II som alla har 79). Det är det A77 ska toppa trots sina 24 Mpixel.

Detta visar att teknikfaktorn är kanske den viktigaste biten i dag när det gäller kamerors prestanda. Ju nyare sensorer ju bättre och effektivare sensor och vi har ännu inte sett var FF kan komma att hamna när vi får de första FF-kamerorna med nya sensorer byggda med den senaste tekniken.

Även om A35 är lite bättre än A33 och A55, så ser du att A580 är bättre på allt om du kollar kurvorna, sedan kan man alltid ha åsikter om vad nu det har för praktiskt betydelse då ju A35 har bättre ergonomi när det gäller Live View och inte minst är. A35 kommer trots sina förbättringar på 21:a plats (vilket i sig inte alls är dåligt för vi jämför med alla kameror som någonsin testats av DxO men A35 har trots sin nyare konstruktion 74 poäng i samlingsvärde, vilket är klart lägre och det kommer att uppmärksammas vare sig vi tycker det är så där jätterelevant eller inte.

Alla de som stoppar in samma sensor som Sony nu släpper (för en gångs skull först av alla) i A77 kommer att sätta denna i DSLR-konstruktioner förmodligen och de kommer förmodligen (som det varit hittills) inte bara vara bättre än Sony på att utnyttja Sonys egna sensorer utan ovanpå detta kommer de ha den naturliga fördelen av en gammal traditionell DSLR-konstruktion ger i förhållande till en modernare SLT som i A77, när det gäller att effektivare ta vara på det ljus som träffar kameran.

Så låt oss inte negligera detta för detta är hårda selling points som de som försöker sälja A77 har att förhålla sig till. Tyvärr är det viktigt att vara bäst på de hårda parametrarna också om man ska få till en succe. SLT är en kompromiss, låt oss inte negligera detta. Det är inte förrän vi helt får bort spegeln i nästa paradigmskifte där AF-sensorerna läggs på huvudsensorn som allt faller på plats. SLT är av allt att döma en överbryggningsteknik som även den (porecis som DSLR-tekniken) borde vara dömd att försvinna inom en ganska nära framtid. Vilka fördelar finns idag med SLT? Finns det något mer än snabb fasdetekt AF för film och Live View? Varför ska man annars ha en fast spegel i ett rent tekniskt perspektiv? Man måste ha verkligt bra argument för att övertyga en kundkrets som är besatt av hög ISO prestanda om man vill kompromissa om ljuset.

Som ofta så håller jag med dig om det mesta, men jag har en del tankegångar kring våra kameror som bygger lite på dom senare inläggen vad gäller vad man behöver och vilken typ av fotograf man är, Canon 20D får ofta figurera som en typ av äldre referens att hänvisa till, vilket är bra tycker jag, Canonfabriken slogs sig lite till ro efter 20D och tjänade en del pengar, konkurensen var svag inom detta segment och 20D var ovanligt lyckad för sin tid bla. 5b/s som först A700 fick några år senare.

Mättnadskänslan som infinner sig efter många år kan vara både klok och samtidigt lite tråkigt, orsaken kan vara att det igentligen inom flera bitar inte händer så förbaskat mycket i allafall, nämda 20D ligger väl inte i toppen på DR-skalan men när inte alla hade DR på tapeten i parti och minut så fotade folk och tyckte bilderna vart bra, inte så mycket mer med det, När till och med en billig instegare och till och råka på allt en konstig SLT-modell som har nästan ett steg bättre DR än 7D på basiso.

Kamerorna ser lika dana ut och fungerar likadant som förr, förutom det nya med digitalåldern då, det blir rent ut sagt lite tråkigt, miljoner nöjer sig med en kompakt och tycker dom är tekniska underverk, man kan se bilderna direkt när man tagit dem vilket är en revolution i sig och med ett knapptryck tar man bort dåliga bilder, man kan köra bildspel i flera kompakter och visa dom på en 3 tums monitor direkt i tältet på semestern eller 50-års kalaset, fantastiskt tycker jag.

Vill man vara positiv så försöker nu Sony med något nytt, kanske för att bryta en seg gammal tradition av modeller som måste fungera som dom alltid har gjort, men nu räcker det inte med det, av vissa är A77 tydlingen redan dömd för den är inte helt spegelfri, man måste nog börja någonstans, mer än 50% har ju dömt ut EVF:en man ser enbart nackdelarna finns inga fördelar tydlingen, fokuseringen på nackdelarna verkar vara 98% typ. Helt uppenbart är jättemånga skrämda av SLT-modellerna ( inte Asien tydlingen ) Ken vad han nu hette i efternamn gick i taket fullständigt, och Dpreview gav den en Golden avard ( A55 )

Konstigt att inte fler önskar att A77 hade egna ben och fötter så man kunde kalla på den som en liten hund, då kunde den springa efter Räven och ta bilder under jakten, och bilder måste den kunna ta innan motivet ens har kommit i sökaren, A77 borde veta var motiven finns, sjutusan vilken kamera 7D måste vara ett underverk av gudabenådat slag, som A77 måste slå på varenda punkt annars är den dömd att gå i graven. Herregud det kan ju aldrig gå. //Bengt.
 
0.02 s.

Lite mer uppgifter läckta till SAR, bl.a. detta
6) Time lag to take a picture is only 0,02 sec!

Det är ju rätt snabbt! Alltså, det här har ju varit farhågan att den inte skulle hinna med i svängarna. Återstår dock att se om sökarbilden också hänger med.

Jämförelse shutter lag så har Canon 7D 0.064 s. och Nikon D300 och Canon 1D Mk4 0,045 s.

Hyggligt bra om A77 är mer än dubbelt så snabb som de snabbaste superkamerorna från Canon och Nikon och 3 gånger så snabb som de i motsvarande segment. Återstår som sagt bara att sökaren hinner med att uppdatera bilden utan för mycket fördröjning, jag hoppas i alla fall att den är riktigt snabb. Spännande.

Fast sen är ju en normal reaktionstd för att trycka av vid rätt tillfälle kanske storleksordningen 5-10 gånger längre än shutter-laget, fast i sekvenser där man kan förutse skeendet lite är ju shutter-lag avgörande.

/Mats
 
Alla läckor indikerar att A77:an blir hittills snabbaste systemkameran - oavsett pris

.
Har från SAR plockat lite uttalanden huvudsakligen från testare av förproduktionsexemplar av Sony SLT-A77.


110811
All sources do repeat to me the AF is extremely fast and more accurate than Nikon and Canon cameras. They cannot give me data yet but they made some testing that do confirm that!

110810
The “world’s fastest” burst rate of 12 frames per second bl.a. har tydligen gjort att den redan nominerats till årets Design Award av Engadget, trots att den ännu inte har kommit ut! Fast de upptäckte tydligen detta och tog snabbt bort den sidan...

110801
The A77 auto-focus is indeed insanely fast.

110728
The camera {A77} is soooooooooooo fast!
The screen really is awesome.
The 16-50/2,8 SSM lens is SILENT!

110725
A source told us that it has an improved focusing system (quite fast and accurate).

110622
First user that tested the camera told us the AF is very fast and accurate.
The OLED viewfinder has almost no noticeable lag or flickering.

110610
A new A77 tester contacted me (Andrea på SAR) to say that he had the chance to play a bit with a preproduction version of the A77. He said that the automatic focusing is insanely fast (yes that is the word he used). it’s fast even in Tracking Mode.

The new OLED viewfinder is a huge step forward compared to the A55 viewfinder. There are “almost” no jerk’s when moving the camera fast.

110601
“I can confirm as others have noted to you, that this model {A77} has a serious potential to be a Canon/Nikon killer. It is incredibly fast, precise and simply a dream to shoot with.”

110531
Everything with the A77 seems to be fine, usability, autofocus (extremely fast and accurate), High ISO, resolution.


Här är en bild av knapparna på baksidan av A77 med grepp:
http://i52.tinypic.com/314bb85.jpg
 
.
Har från SAR plockat lite uttalanden huvudsakligen från testare av förproduktionsexemplar av Sony SLT-A77.


110811
All sources do repeat to me the AF is extremely fast and more accurate than Nikon and Canon cameras. They cannot give me data yet but they made some testing that do confirm that!

110810
The “world’s fastest” burst rate of 12 frames per second bl.a. har tydligen gjort att den redan nominerats till årets Design Award av Engadget, trots att den ännu inte har kommit ut! Fast de upptäckte tydligen detta och tog snabbt bort den sidan...

110801
The A77 auto-focus is indeed insanely fast.

110728
The camera {A77} is soooooooooooo fast!
The screen really is awesome.
The 16-50/2,8 SSM lens is SILENT!

110725
A source told us that it has an improved focusing system (quite fast and accurate).

110622
First user that tested the camera told us the AF is very fast and accurate.
The OLED viewfinder has almost no noticeable lag or flickering.

110610
A new A77 tester contacted me (Andrea på SAR) to say that he had the chance to play a bit with a preproduction version of the A77. He said that the automatic focusing is insanely fast (yes that is the word he used). it’s fast even in Tracking Mode.

The new OLED viewfinder is a huge step forward compared to the A55 viewfinder. There are “almost” no jerk’s when moving the camera fast.

110601
“I can confirm as others have noted to you, that this model {A77} has a serious potential to be a Canon/Nikon killer. It is incredibly fast, precise and simply a dream to shoot with.”

110531
Everything with the A77 seems to be fine, usability, autofocus (extremely fast and accurate), High ISO, resolution.


Här är en bild av knapparna på baksidan av A77 med grepp:
http://i52.tinypic.com/314bb85.jpg

Mitt lilla önskemål när jag tittar på kameran så här från baksidan, är att min långa tumme skall få hygglig plats, avståndet från monitorns högra kant och ut till sidan får inte bli för kort, Canons 7D fick det avståndet förkortat gentimot föregångaren 50D av någon anledning. Den större MK2:an har ett gott avstånd som gör att tummen ramlar in på ett bra sätt.

Ser också ut som att A77 får ett mera knottrigt gummi än vad A700 hade, A700 kändes lite väl glatt vid tumgreppet som jag tyckte var synd. Förmodlingen så brottas dom med att få ner vikten, vilket verkar gälla för dom flesta tillverkarna, men det kan vara fel strategi att gå i mitt personliga sätt att se saken, ett riktigt bra grepp kan i mina ögon jämna ut en högre vikt, och faktiskt göra så att kameran upplevs som lättare än vad den är.

Men låg vikt ser bra ut på pappret och har nog blivit lite av en tävling bland konkurenterna, och sedan skall en ny modell konstrueras så att den kan passa någon form av genomsnittshanden kan man tänka, för dom som har storlek 12 på handskar passar väl ingen kamera.

Jag tror att framtidens kameror kommer att få justerbara grepp, eller utbytbara som tillbehör, tänker direkt på Pistolskytten som justerar sin kolv till perfekt passform, märkligt faktiskt att inte kameratillverkarna har ordnat en sådan sak på sina pro-modeller, där yrkesfotografen skall hantera sina arbetsredskap under en hel dag, stativet passar ju inte i alla lägen att släpa på, extragreppet ökar också vikten på en redan tung kamera, så man undar om inte även olika extragrepp kunde tas fram, ett enkelt lätt med mindre funktioner som bara skruvas på som avlastning och stöd när Fotografen vet vilket uppdrag han skall ut på.

Väntar på att få känna på kameran, ledsamt nog inom mitt närområde Örebro län och Värmlands län har jag ännu inte träffat på A580 så att jag kunnat känna på den, får hålla tummarna att dom släpper igenom A77 åtminstonde.
 
Framtiden är här...nya Olympus E-P3 har utbytbart grepp :)

Hej Peter är du uppe med tuppen som jag, ja där ser man. satt just ock läste om nyheter på Photography Bay. den nya kompakten Fuji Finepix F600EXR verkar fullproppad med nya förbättrade funktioner, PSAM har den, ock möjlighet till Raw, och tydlingen en mycket förbättrad GPS-användning.

Som sagt flera än Sony som är innovativa på Fotomarknaden, Olympus E-P3 som du nämner, är det möjlighet till olika storlekar på greppet eller bara olika färger.
/Bengt.
 
.
Har från SAR plockat lite uttalanden huvudsakligen från testare av förproduktionsexemplar av Sony SLT-A77.


110811
All sources do repeat to me the AF is extremely fast and more accurate than Nikon and Canon cameras. They cannot give me data yet but they made some testing that do confirm that!

110810
The “world’s fastest” burst rate of 12 frames per second bl.a. har tydligen gjort att den redan nominerats till årets Design Award av Engadget, trots att den ännu inte har kommit ut! Fast de upptäckte tydligen detta och tog snabbt bort den sidan...

110801
The A77 auto-focus is indeed insanely fast.

110728
The camera {A77} is soooooooooooo fast!
The screen really is awesome.
The 16-50/2,8 SSM lens is SILENT!

110725
A source told us that it has an improved focusing system (quite fast and accurate).

110622
First user that tested the camera told us the AF is very fast and accurate.
The OLED viewfinder has almost no noticeable lag or flickering.

110610
A new A77 tester contacted me (Andrea på SAR) to say that he had the chance to play a bit with a preproduction version of the A77. He said that the automatic focusing is insanely fast (yes that is the word he used). it’s fast even in Tracking Mode.

The new OLED viewfinder is a huge step forward compared to the A55 viewfinder. There are “almost” no jerk’s when moving the camera fast.

110601
“I can confirm as others have noted to you, that this model {A77} has a serious potential to be a Canon/Nikon killer. It is incredibly fast, precise and simply a dream to shoot with.”

110531
Everything with the A77 seems to be fine, usability, autofocus (extremely fast and accurate), High ISO, resolution.


Här är en bild av knapparna på baksidan av A77 med grepp:
http://i52.tinypic.com/314bb85.jpg

Ja alla rykten låter otroligt lovanden men hur dom starka påståendena som insanely fast,extremely fast and accurate mm återspeglar sig i verkligheten och i jämförelse med tex Canon och Nikon återstår att se...dock är det inget snack om att det kommer vara en riktigt bra kamera....det är inte Engadget som gett kameran den utmärkelsen utan Good Design Expo...utmärkelsen har kameran inte fått bara för att den är snabb utan främst för all ny teknik som kameran innehåller(helheten av kameran).
 
Hej Peter är du uppe med tuppen som jag, ja där ser man. satt just ock läste om nyheter på Photography Bay. den nya kompakten Fuji Finepix F600EXR verkar fullproppad med nya förbättrade funktioner, PSAM har den, ock möjlighet till Raw, och tydlingen en mycket förbättrad GPS-användning.

Som sagt flera än Sony som är innovativa på Fotomarknaden, Olympus E-P3 som du nämner, är det möjlighet till olika storlekar på greppet eller bara olika färger.
/Bengt.

Japp redan hunnit med o jobba två timmar men har nu tagit en liten kaffepaus från Autocadens värld...dock snart dags att ta tag i arbetet igen.

Än så länge finns det bara två storlekar/utformningar(plus lite olika färger/mönster av det lilla greppet) av greppet men det lär med all säkerhet dyka upp fler/olika grepp från andra tillverkare(och kanske även Olympus) framöver.
 
Ja alla rykten låter otroligt lovanden men hur dom starka påståendena som insanely fast,extremely fast and accurate mm återspeglar sig i verkligheten och i jämförelse med tex Canon och Nikon återstår att se...dock är det inget snack om att det kommer vara en riktigt bra kamera....det är inte Engadget som gett kameran den utmärkelsen utan Good Design Expo...utmärkelsen har kameran inte fått bara för att den är snabb utan främst för all ny teknik som kameran innehåller(helheten av kameran).

Sonys kompakt HX9V har dom mätt upp AF-hastigheten, den är otroligt bra, 0,13 sek vid tele 0,15-0,16 vid vidvinkel, inte illa måste jag säga.
 
Jo den är mycket snabb men det beror ju också på att den lilla bakbelysta sensorn gör att objektivet med 16x förstoring (24 till nära 400mm) trots allt inte är speciellt långt ens i helt utkört läge. Så den behöver inte förflytta sig så långt vid vandringen mellan ändlägena och delarna i objektivet väger väl en bråkdel av vad de gör i mitt Sony 70-400 t.ex.

Det finns mycket kul i Sonys kompakt HX9V. Men det som imponerar kanske ännu mer är användargränssnittet. Det är verkligen smart och mycket mer effektivt än på mina DSLR:er från Sony. Istället för en Fn knapp och övriga menyträsket så finns bara en "meny"-knapp och en "programvalsratt". Meny-knappen är sensitiv och känner av hur programvalsratten står och anpassar sig därefter. När man trycker på den så blir alla möjliga inställningar tillgängliga på ett mycket snyggt sätt. Man bläddrar i vänster kant mellan olika funktioner och alla möjliga val öppnas direkt till höger. Fn-knappens upplägg känns lite mossig i jämförelse.

När det gäller motiv-programmen så finns mängder av sådana som kan väljas explicit men det smarta är kameran i autoläge analyserar vad den ser och väljer automatiskt rätt motivprogram. Kör man objektivet nära en blomma så ställer den sig automatiskt i macroläge o.s.v. I övrigt finns bara en snabbknapp på kameran och under den ligger lyckligtvis exponeringskompensationen. Kameran har dock en riktigt irriterande miss och det är att det överhuvudtaget inte finns någon blixtkompensationsfunktion och blixten är ibland alldeles för stark.

Kameran är vidare full av smarta multishotfunktioner och en jag inte sett tidigare vare sig på DSLR:er eller kompakter är porträtt-funktionen som gör det möjligt även på en kompakt med liten sensor och notoriskt långt skärpedjup att med två exponering skapa en illusion av skarpt fokus på motivet med oskarp bakgrund, precis som den värsta FF-kamera. Man kan där välja på tre olika alternativ med olika mycket oskärpa.

Det vore ju kul om det verkligen blev ett lyft hanteringsmässigt även i den nya A77 och det är jag tämligen bergis på att det blir. Jag tror att det blir lilla julafton med allt smart man dessutom kan göra med EVF:en i förhållande till hur det brukar se ut i kameror med traditionella optiska sökare. Filmfunktionen tror jag kommer vara outstanding. Till de som polemiserat mot det utmärkta i att få tillgång till följande AF även i videoläge (för att deras tillverkare överhuvudtaget inte kan erbjuda detta idag), kan jag bara säga att om Sony får till det lika snyggt, mjukt och dämpat som i lilla HX9V så kommer ni nog att förstå vitsen med den funktionen trots att ni inte tycker er sakna den idag.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.