Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländarskalan varierar och blir inte logaritmisk i hela skalan pga. decimal talen efter komma tecknet breder ut sig så himla mycket så en avrunding sker.
1,4. Detta är lika med ett stegs reducering från nollvärdet. Bländarskalan ser i sin helhet ut så här: 0 - 1.2 - 1,4 • 2 • 2,8 • 4 • 5,6 • 8 • 11 • 16 • 22 • 32 • 45 • 64 och så vidare.

Men det är väl mer av praktiska skäl kan jag tro.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Skalan börjar inte med 0 utan med 0,5 och dessutom är 1,2 inget "helsteg".

I hela steg blir därför skalans början 0,5 • 0,7 • 1,0 • 1,4 • 2 • 2,8 • 4 o.s.v..

Kvadrera värdena så ser ni principen:)

Orsaken till att skalan börjar vid 0,5 och inte 1,0 beror bara på att man av någon underlig anledning i tidernas begynnelse lade sig till med ovanan att använda bländaröppningarnas diametrar och inte deras radier.....

Det bör också nämnas att detta är skalan för de effektiva bländartalen (vilka är lika med de nominella på oändligt avstånd så för vanlig fotografering är det ingen skillnad, för makrofoto går det dock rent principiellt att få nominella bländartal som är negativa om man så vill men detta är bara en lek med siffror utan minsta verklighetsförankring).

Det är väl också bäst att tillägga att det förutsätts att det är luft inne i kamerahuset:) samt att vi vill ha någon form av grundläggande avbildningskvalité över en hel yta (brännglas, paraboliska speglar, fresnellinser och liknande kan förvisso få större öppningsförhållande rent siffermässigt men observera att det då är absolut omöjligt att uppnå skärpa utanför centrum).
 
Senast ändrad:
I så fall kan min arma skalle inte få det till annat än att bländarskalan de facto är logaritmisk.

Mvh//Lennart Aspman
 
Jaha där ser man och en tacker för infort om bländande kunskap.
Logaritmisk hela vägen till 22 • 32 • 45 • 64 eftersom 22 inte blir 44 utan 45 om jag inte uppfattat detta galet hehe.

Men Lennart A får vinsten efter 99.9 % rätt hehe.
Du får dra upp gammel gösen från Bolmen...

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Det är en area fördubbling
area = radien*radien *pi
Så värdet på bländaren stiger med roten ur 2 c.a. 1.41 hela tiden
22 borde varit 23 då det blir 22.6 men avrundningen här är lite knasig ??


0,50
0,71
1,00
1,41
2,00
2,83
4,00
5,66
8,00
11,31
16,00
22,63
32,00
45,25
 
Fantastiskt vad man får lära sig här på FS !
Men nu är allt klar lagt och jag tackar för all lärorik kunskap ni delar med er av.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Tror du måste ha den på i väntan på bärgningshjälp efter grundstötningen:)

Undrar om Lars är så förutseende att han har kondom på luren, annars är han "in deep water" som vi säger i Vaxholm (istället för "in deep shit" som de som har närmare lagårn förmodligen föredrar för att beskriva det eventuellt prekära läget).
 
Mats Lillnor;1704389


Lägger min näsa i blöt här. Läste Kilpatricks GEO-taggningskommentar som sammanfaller helt med min egen uppfattning om hur en sådan inte ska funka och jag kan bara konstatera att om detta stämmer så har inget ändrats sedan A55 när det gäller det jag tyckte var dåligt med den.

Citat"........................Förstår inte riktigt att du dissar GEO-taggning av bilderna i EXIF, borde vara superbra för ditt primära ändamål, men någon nackdel att det finns öht. kan jag inte se, det går med säkerhet att stänga av funktionen om man vill".......................(slut citat)

Det är inte OK tycker jag att de koordinater man hade från förra bilden skrivs in om GPS:en inte hunnit låsa på nästa bild. Se http://www.photoclubalpha.com/2011/08/06/watch-the-birdie-will-sonys-gps-surprise/ för Davids exempel. Jag menar hur bra blir det om man åker till Paris och får in koordinaterna från Kyrkviken på Möja man tog på semestern för några veckor sedan även på den första bilden i Paris från Latinkvarteren. Det vore bättre att den i så fall inte skrev in något alls eller att man fick välja hur systemet skulle hantera detta dilemma. Det är faktiskt inte så smart att anta efterföljande bild alltid är tagen på samma plats som föregående som standardvärde. Blir det fel så måste man ju försöka rensa bort denna metadata och det har inte funkat så bra att göra detta i alla RAW-konverterare hittills.

Citat:"....................Jag ser det som en totalt überhäftig kamera som är bättre än allt annat på marknaden på de flesta områdena. Någon sa att det decimerats till en leksak, men det fattar jag inte. Det som framkommit nu och avviker från tdigare spec är väl bara lägre max-iso och bättre filmfunktioner. ISO-värdet är som sagt udda och jag tror inte det blir 16 000, vi får se." (slut citat)

Det har funnits väl tilltagna önskespecar om det mesta tycker jag så det är väl bara i sin ordning att dessa blir lite mer realistiska eller hur. Det har nog funnits en del önsketänkanden som varit vildare än jag sett i de flesta andra sammanhang när det gäller denna kamera.

Leksakskommentaren fälldes nog annars av någon som inte tyckte "cropfunktionen" Smart Teleconverter" m.m. hörde hemma på en entusiastkamera. Samtidigt så kan man ju tycka att just på en kamera med alla de pixlarna så kan den kanske fylla en bättre uppgift än på kameroe med betydligt färre pixlar. Det är väl ändå bättre med den typen av beskärning med 24 Mpixel än A350 hade med sina 14. Jag minns inte om funktionen fanns på A300 men den hade ju ännu sämre förutsättningar i så fall med sina 10 Mpixel.
 
Senast ändrad:
Undrar om Lars är så förutseende att han har kondom på luren, annars är han "in deep water" som vi säger i Vaxholm (istället för "in deep shit" som de som har närmare lagårn förmodligen föredrar för att beskriva det eventuellt prekära läget).

Ja, det får falla på hans ansvar. Själv borde jag kanske vara så pass förutseende att jag tog med mig telefonen ut på sjön (här grundstöter och förliser båtar nästan varje år-inte sällan med dödlig utgång för någon ombordvarande. Tursiter åker vilse etc..)

Om jag har min hemmahamn 60 meter i sydlig riktning från där jag bor så har jag s t o r lagård 500 meter åt nordost. Dessutom regnar det ofta och rikligt här så jag har alla förutsättningar för att hamna både i deep water och deep shit.

//Lennart
 
Lägger min näsa i blöt här. Läste Kilpatricks GEO-taggningskommentar som sammanfaller helt med min egen uppfattning om hur en sådan inte ska funka och jag kan bara konstatera att om detta stämmer så har inget ändrats sedan A55 när det gäller det jag tyckte var dåligt med den...

Det är ju skit om det registreras gammal positionsinfo i EXIF om inte kameran hunnit hitta satteliterna.
Exakt likadant är det med min Garmin bil-navigator. Jag har gjort det för att spara en position och helt enkelt satt på GPSen och sparat stälet för att sen upptäcka att det var helt åt skogen eftersom den ännu inte hittat satteliterna och istället la in kordinaterna för den senast kända positionen. Skitdåligt rent ut sagt och tyder på dålig design/programmering helt enkelt.

Sony verkar i alla fall ha adresserat specifikt det problemet med A77.
http://www.sonyalpharumors.com/sr3-...on-gps-built-in-to-any-camera-photoclubalpha/


En annan sak so mjag hävdat tidigare och blivit ordentligt mothuggen på från alla proffs är att det skulle kunna göras ett snabbare system med EVF än OVF för att det tar lite tid att mickla spegeln upp/ner. Alltså om bilden kunde börja exponeras ögonblickligen när man trycker av för att sedan stänga slutaren efter inställd slutartid. Då skulle man tom. kunna ta bilden av skeendet "nyss". Om Sony lyckats göra EVFen med väldigt kort fördröjning, typ 1/100 s. istället för omkring 1/30 s. som de befintliga implementationerna väl ligger på och börja exponera direkt utan att först stänga slutaren för att sedan ta bilden på vanligt vis, då har man faktiskt ett system som är snabbare och omedelbarare än en DSLR. Sen kan man raljera hur mycket man vill om "ljusets hastighet". Att det med en väldigt kort fördröjning skulle göra det omöjligt att använda kameran för snabba sporter med ett öga i sökaren och det andra öppet bredvid tror jag inte skulle vara nåt problem heller efter 10 minuters invänjning. Tydligen enligt "säkert rykte" så har A77 nånting precis åt det hållet.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a77-has-a-mysterious-electronic-first-shutter-curtain/


Jag har varit lite orolig just för detta att EVFen inte skulle kunna göras i närheten lika snabb som en DSLR förrän framåt 2017 eller så när Nikon och Canon kommer med sina modeller med EVF. Att A77 skulle ses som en leksak, hybrid mellan kompakt och "riktig kamera", och aldrig skulle kunna användas till fto av snabba förlopp, "titta på teve i kalle anka en minut" och allt skitsnack.

Men nu är jag inte så orolig längre. Tror mycket väl att A77 kan bli riktigt snabb och faktiskt inte ligga efter DSLR alls i något avseende, utan istället tvärtom! Mycket spännande. Har som sagt hela tiden trott att Sony måste ha något riktigt bra på gång för att våga äventyra allt genom att släppa DSLR helt och hållet. Det här kan bli riktigt, riktigt bra!


/Mats
 
Undrar om Lars är så förutseende att han har kondom på luren, annars är han "in deep water" som vi säger i Vaxholm (istället för "in deep shit" som de som har närmare lagårn förmodligen föredrar för att beskriva det eventuellt prekära läget).

Kondom på lur?
Nähä, det brukar användas för dam på lur, vad jag vet
 
Jag vet hur det kan bli för min son som har en Iphone har lyckats bada den så nu funkar den endast medelst handsfree på av något besynnerligt skäl. Oförutsägbar är elektroniken.
 
Det är ju skit om det registreras gammal positionsinfo i EXIF om inte kameran hunnit hitta satteliterna.
Exakt likadant är det med min Garmin bil-navigator. Jag har gjort det för att spara en position och helt enkelt satt på GPSen och sparat stälet för att sen upptäcka att det var helt åt skogen eftersom den ännu inte hittat satteliterna och istället la in kordinaterna för den senast kända positionen. Skitdåligt rent ut sagt och tyder på dålig design/programmering helt enkelt.

Sony verkar i alla fall ha adresserat specifikt det problemet med A77.
http://www.sonyalpharumors.com/sr3-...on-gps-built-in-to-any-camera-photoclubalpha/


En annan sak so mjag hävdat tidigare och blivit ordentligt mothuggen på från alla proffs är att det skulle kunna göras ett snabbare system med EVF än OVF för att det tar lite tid att mickla spegeln upp/ner. Alltså om bilden kunde börja exponeras ögonblickligen när man trycker av för att sedan stänga slutaren efter inställd slutartid. Då skulle man tom. kunna ta bilden av skeendet "nyss". Om Sony lyckats göra EVFen med väldigt kort fördröjning, typ 1/100 s. istället för omkring 1/30 s. som de befintliga implementationerna väl ligger på och börja exponera direkt utan att först stänga slutaren för att sedan ta bilden på vanligt vis, då har man faktiskt ett system som är snabbare och omedelbarare än en DSLR. Sen kan man raljera hur mycket man vill om "ljusets hastighet". Att det med en väldigt kort fördröjning skulle göra det omöjligt att använda kameran för snabba sporter med ett öga i sökaren och det andra öppet bredvid tror jag inte skulle vara nåt problem heller efter 10 minuters invänjning. Tydligen enligt "säkert rykte" så har A77 nånting precis åt det hållet.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a77-has-a-mysterious-electronic-first-shutter-curtain/


Jag har varit lite orolig just för detta att EVFen inte skulle kunna göras i närheten lika snabb som en DSLR förrän framåt 2017 eller så när Nikon och Canon kommer med sina modeller med EVF. Att A77 skulle ses som en leksak, hybrid mellan kompakt och "riktig kamera", och aldrig skulle kunna användas till fto av snabba förlopp, "titta på teve i kalle anka en minut" och allt skitsnack.

Men nu är jag inte så orolig längre. Tror mycket väl att A77 kan bli riktigt snabb och faktiskt inte ligga efter DSLR alls i något avseende, utan istället tvärtom! Mycket spännande. Har som sagt hela tiden trott att Sony måste ha något riktigt bra på gång för att våga äventyra allt genom att släppa DSLR helt och hållet. Det här kan bli riktigt, riktigt bra!


/Mats

Ja jag har svårt att se att en fast spegel inte skulle vara bättre i nästan alla sammanhang annat än när det gäller att med rörlig spegel ge förutsättning för en optisk sökare att fungera och ge mindre ljusförluster än med den fasta spegeln i SLT-kamerorna.

SLT har mindre av finmekanik, är mindre komplicerade, är billigare att tillverka och borde ge mindre strul med AF än vanliga DSLR:er. Behöver inte ens speciella spegeluppfällninglösningar och annat onödigt såsom speciella spakar för att aktivera Live View a la A580 och tidigare modeller.

SLT-lösningar är en stor fördel i mängder av avseenden men grejen är att man alltid kommer torska i varenda DxO-mätning mot vanliga DSLR:er som inte har den halvgenomskinliga spegelns förluster och det kommer att överskugga allt för stora användargrupper som inte räknar fördelar utan fokuserar på de få men för dessa viktiga negativa sidorna. Det tillsammans med avsaknad av optisk sökare gör att kameror som A77 går bort utan att de ens har kollat vad de får istället. Detta oavsett om A77 verkligen skulle bli state of the art när det gäller filmning med APS-C sensor.

Jag tror det kommer krävas en viss inskolning och nyfikenhet för att nå dessa grupper och det kommer ta sin lilla tid.

Sen är det ju väldigt intressant att se om folk nöjer sig med en några tusen billigare A65 med mycket snarlika specar än den mer välbyggda A77 som dessutom är vädertätad. Jag har svårt att se att jag skulle se några tusen mer i pris som ett problem om jag fick ett tätare hus. I övrigt skiter jag faktiskt i byggkvalitet som faktor om den inte är sämre än den vi redan har i A580 men det vore lite skönt att inte behöva bry sig om regn .... men det kräver ju dessvärre också täta objektiv och har Sony överhuvudtaget något enda sådant idag?

När det gäller GPS-funktionen i A77 så håller jag med Peter ovan. Jag ser heller inget som pekar på att man fixat strulet med felaktiga koordinater p.g.a. användning av koordinater från föregående bild om GPS-position saknas vid tagning av efterföljande bild.

citat av Kilpatrick:"The Alpha 77 will, I believe, see an end to poor GPS and it will add the vital compass and inclination functions." .... och det var ju inte lösningen på det som var mitt huvudproblem med GPS:en i A55. Jag kan ta att den äter batteri men jag gillar inte felaktig taggning av bilder. Då kommer jag hellre ha den avstängd.
 
Senast ändrad:
Electronic first shutter curtain tror jag inte är nått annat än vad det är i tex Canons DSLR där det kallas för Silent Shooting och används i live view ...en elektronisk slutare vilket innebär mindre vibrationer,skarpare bilder och som är tystare.

Javisst, det är ju några andra av bieffekterna.

Ett problem som finns med t.ex A55 är att det finns en fördröjning i EVF. Det gör att det man ser i sökaren är något efter verkligheten, har för mig att jag sett en siffra om 1/30 s. Så när man trycker på avtryckaren och bilden tas så stängs slutaren för att sedan exponera så lång tid som är satt.

Det innebär att bilden tas drygt 1/30 s efter verkligheten, minst, vilket kan göra stor skillnad.

Om istället bilden börjar tas utan att först stänga slutaren och sedan stängs efter inställd slutartid, så kan det so redan hänt registreras, dvs. det man såg i sökaren är det som förevigas. Tom så snabbt att det går fortare än en DSLR som måste ta tid på sig att fälla upp spegeln först.

Är inte helt hundra på hur silent shutter funkar på Canon. Jag tror däremot inte att det är exakt samma, fast kan mycket väl baseras på samma teknik. Oavsett detta så minskar det fördröjningen. Om de sedan lyckats pressa ner fördröjningen markant så har man ett snabbare system.

Som sagt, jag har sagt min åsikt massor av gånger vid det här laget, ALLT hänger på snabbheten i EVF. Bildkvaliten i sökaren tror jag inte är det lilla minsta problematisk att få suerbra, men just fördröjningen är akilleshälen. jyst därför att Sony satsar allt på ett kort och slänger ut DSLR så måste de helt enkelt ha lyckats snabba upp systemet, annars innebär det en rejäl försämring och i princip diskvalificering av en kamera i det segment och till den målgrupp som A77 riktar sig till i första hand. Därför är jag säker på att de har lyckats, frågan är bara hur mycket. Är det tillräckligt snabbt, typ nere på 1/100 s. och tillsammans med electronic first shutter, så har man totalt set ett snabbare system.

Nåja, vi får väl se om två veckor vad det är exakt.
Jag är i alla fall nyfiken och entusiastisk och tror det kan bli ruggigt bra. Att du återigen skulle replikera "äh, det är säkert inget speciellt, bara nåt som Canon haft länge och gör kameran tystare" förvånar mig inte det minsta ;-).


/Mats
 
Ja jag har svårt att se att en fast spegel inte skulle vara bättre i nästan alla sammanhang annat än när det gäller att med rörlig spegel ge förutsättning för en optisk sökare att fungera och ge mindre ljusförluster än med den fasta spegeln i SLT-kamerorna. ...

Vartefter som sensorerna utvecklas så gör ljusförlusten hos SLT mindre och mindre. Tror att totalt sett med den nya sensorn ändå blir bättre än konkurrenternas värden, åtminstone innan Nikon och Pentax kommer med sina kameror baserade på samma sensor eller Canon har utvecklat sin nästa generation. Hursomhelst tror jag bioldkvaliten blir ypperlig och att detta inte är den allenarådande avgörande egenskapen framöver.

Däremot är det enda som optisk sökare är överlägset på hittills att den visar exakt realtid vad som händer så att en fotograf kan tajma exakt rätt ögonblick med avtrycket. Ett litet lag finns även hos DSLR pga att spegeln ska flippas mm, men det är väldigt kort, typ 1/250 s eller så kanske (? Nån som vet ?).

Med en EVF enligt dagens implementation finns en betydligt längre fördröjning, alltsp att det som visas i sökaren ligger efter verkligheten med c:a 1/30 s. beroende på utläsningen och bearbetningebn av signalen. När man sedan trycker av och tar bilden så stängs först slutaren och sedan öppnas slutaren igen för att ta bilden som alltså är en stund efter det som visats i sökaren. Det är den avgörande punkten och om Sony inte lyckas lösa det på något fiffigt sätt så kommer kameran att få ett enormt handikapp jämfört med konkurrenternas kameror i samma klass. Det skulle tom. diskvalificera den till att vara en "pro-kamera" eller vad man ska kunna kalla det. Helt enkelt oacceptabelt.

Så dels kan de förstås minska eftersläpningen genom att göra snabbare utläsning och ha snabare propar i kameran. Det har ju raporterats att så är falet, bl.a. genom optimeringen för film som tar bort "rolling shutter"-effekten genom snabbare utläsning.

Sedan "electronic first shutter" som gör att slutaren inte först behövs stängas för att sedan ta bilden, utan att den aktuella signalen från sensorn används oc hsedan avsltas med att slutaren stängs. Då försvinner fördröjningen eftersom det som registreras är det som hände "nyss", dvs samma som visas i sökaren och alltså hände innan avtryckaren trycktes ned. Klarar man detta så håller jag med om att EVF är bättre än OVF, men annars finns det en distinkt fördel med OVF för snabbhetens skull.

Detta är den avgörande punkten, helt klart.
Andra saker som SLT-spegelns ljusförlust och DxO-värden är bagateller i sammanhanget.


När det gäller GPS-funktionen i A77 så håller jag med Peter ovan. Jag ser heller inget som pekar på att man fixat strulet med felaktiga koordinater p.g.a. användning av koordinater från föregående bild om GPS-position saknas vid tagning av efterföljande bild.

citat av Kilpatrick:"The Alpha 77 will, I believe, see an end to poor GPS and it will add the vital compass and inclination functions." .... och det var ju inte lösningen på det som var mitt huvudproblem med GPS:en i A55. Jag kan ta att den äter batteri men jag gillar inte felaktig taggning av bilder. Då kommer jag hellre ha den avstängd.

Det Kilpatrick nämner är ju också en verifiering av positionen. Alltså just att inte felaktig position lagras i EXIF. Klart att om kameran inte vet var den befinner sig så kan den ju inte skriva in detta, men en enkel sak programmmässigt är ju att felaktiga positioner inte lagras. Klart man vill kunna ta en bild ändå, men att den då blir utan positionsdata om inte GPSen har hunnit hitta sattelitera, det är ju urbota korkat att då istället lagra den gamla positionsinformationen den senast hade när den hade sattelitkontakt. Att kameran sedan blir snabbare att hitta sateliterna vore ju också bra, men även dedicerade GPSer tragglar ju med det en stund, så det blir säkert inte revolutionerande snabbare med A77.

Att jag skrev "Sony verkar ha adresserat problemet" är ju såklart dumt, vad Kilpatrick gissar och hoppas är ju inte alls samma som faktainformation från Sony, men bra vore det i alla fall. Skulle gissa att din efterenhet av felaktig poitionsdata är känd hos Sony och att de åtminstone lagt in en verifiering så att om positionen inte är känd att den inte lagrar någon gammal annan position istället. Tydligen ska A55 också ha en GPS-indikator som talar om ifall kameran vet var den är eller inte. Upptäckte du inte den medan du hade dion A55?


/Mats
 
Javisst, det är ju några andra av bieffekterna.

Ett problem som finns med t.ex A55 är att det finns en fördröjning i EVF. Det gör att det man ser i sökaren är något efter verkligheten, har för mig att jag sett en siffra om 1/30 s. Så när man trycker på avtryckaren och bilden tas så stängs slutaren för att sedan exponera så lång tid som är satt.

Det innebär att bilden tas drygt 1/30 s efter verkligheten, minst, vilket kan göra stor skillnad.

Om istället bilden börjar tas utan att först stänga slutaren och sedan stängs efter inställd slutartid, så kan det so redan hänt registreras, dvs. det man såg i sökaren är det som förevigas. Tom så snabbt att det går fortare än en DSLR som måste ta tid på sig att fälla upp spegeln först.

Är inte helt hundra på hur silent shutter funkar på Canon. Jag tror däremot inte att det är exakt samma, fast kan mycket väl baseras på samma teknik. Oavsett detta så minskar det fördröjningen. Om de sedan lyckats pressa ner fördröjningen markant så har man ett snabbare system.

Silent shutter(mode 2) i Canon är vad som kallas/heter electronic first shutter curtain bara att Canon har valt ett annat namn för det...Silet shutter(mode 2) fungerar bara i liveview och spegeln används inte då...man får fortfarande en/samma fördröjning med electronic first shutter curtain då det fungerar precis som en helt vanlig slutare men med den ända skillnaden att första ridån inte sker med mekaniskt/fysisk slutare utan på elektronisk väg....däremot så minskar som sagt ljudet och vibrationerna blir mindre vilket ökar chansen till skarpare bilder...om nu inte Sony har kommit på något helt nytt eller utvecklat det som i vanligafall är electronic first shutter curtain rejält så tror jag inte att det kommer innebära något annat än tex motsvarande Silent shutter(mode 2) i Canon...dock hoppas jag givetvis på att Sony kunnat använda denna tekniken till att förutom erhålla dom kända fördelarna även lyckats använda det för att snabba upp kameran i form av mindre fördröjning.
 
Silent shutter(mode 2) i Canon är vad som kallas/heter electronic first shutter curtain bara att Canon har valt ett annat namn för det...Silet shutter(mode 2) fungerar bara i liveview och spegeln används inte då...man får fortfarande en/samma fördröjning med electronic first shutter curtain då det fungerar precis som en helt vanlig slutare men med den ända skillnaden att första ridån inte sker med mekaniskt/fysisk slutare utan på elektronisk väg....däremot så minskar som sagt ljudet och vibrationerna blir mindre vilket ökar chansen till skarpare bilder...om nu inte Sony har kommit på något helt nytt eller utvecklat det som i vanligafall är electronic first shutter curtain rejält så tror jag inte att det kommer innebära något annat än tex motsvarande Silent shutter(mode 2) i Canon...dock hoppas jag givetvis på att Sony kunnat använda denna tekniken till att förutom erhålla dom kända fördelarna även lyckats använda det för att snabba upp kameran i form av mindre fördröjning.

Glömde tillägga att hur snabbt en elektronisk slutare kan jobba styrs på hur snabb utläsningen av A / D-omvandlarna är och beroende på antalet pixlar som måste läsas av.
 
Självklart är jag både spänd och nyfiken över vad A77 kan tänkas prestera i praktiken. Samtidigt ställer jag i princip en borderlinediagnos på mig själv. Halkar över gränsen och tillbaks.

Det har infunnit sig en viss mättnadskänsla hos mig över alla prylar, nya som gamla. Kanske ett ålderstecken? Men samtidigt brinner nyfikenheten med en djävulskt klar låga.

Men idag satt jag återigen och plockade bland gamla printar och funderade på vilka som jag eventuellt skulle rama in och fästa på väggarna. Jag fann till min ambivalenta känsla (innehöll både glädje och besvikelse) att många i mitt tycke bra bilder berodde mer på efterbearbetningen än vilken kamera som använts. Självklart är ju själva motivet det viktigaste, men det antar jag att alla förstår.

Bland mina A3+ printar hittade jag bilder tagna med gamla Nikon D100, Canon 10D/20D och 1D/1DMkII som många gånger slår ut de printar jag tagit med Nikon D2x/D300/D3 och Canon 1DsMkII/1DMkIII/7D och 5DMkII. Självklart gick det åt andra hållet också, men antingen är jag dålig på att utnyttja de modernare kamerorna eller också är utvecklingen inte så revolutionerande.

Bilderna jag tagit med Sony A900 har från början varit mer genomtänkta (syftet med den kameran när jag skaffade den var just att använda den som ett substitut för en MF) och där kan jag se en att printarna är bättre, men troligtvis hade resultatet blivit likvärdigt med många av de andra kamerorna om jag lagt ned samma "själ" i motivval.

Vill inte vara glädjedödare, men jag har plötsligt väldigt svårt att se att jag skulle behöva en A77, d v s jag tror inte att jag blir bättre fotograf med den i näven än med en A550. Och absolut inte jämfört med en A900/A850 för de motiv jag plåtar privat.

Ändå så pockar testdjävulen på mig och gräver in klorna i axeln. Finns det någon avvänjningskur som fungerar?

//Lennart
 
Vartefter som sensorerna utvecklas så gör ljusförlusten hos SLT mindre och mindre. Tror att totalt sett med den nya sensorn ändå blir bättre än konkurrenternas värden, åtminstone innan Nikon och Pentax kommer med sina kameror baserade på samma sensor eller Canon har utvecklat sin nästa generation. Hursomhelst tror jag bioldkvaliten blir ypperlig och att detta inte är den allenarådande avgörande egenskapen framöver.

Däremot är det enda som optisk sökare är överlägset på hittills att den visar exakt realtid vad som händer så att en fotograf kan tajma exakt rätt ögonblick med avtrycket. Ett litet lag finns även hos DSLR pga att spegeln ska flippas mm, men det är väldigt kort, typ 1/250 s eller så kanske (? Nån som vet ?).

Med en EVF enligt dagens implementation finns en betydligt längre fördröjning, alltsp att det som visas i sökaren ligger efter verkligheten med c:a 1/30 s. beroende på utläsningen och bearbetningebn av signalen. När man sedan trycker av och tar bilden så stängs först slutaren och sedan öppnas slutaren igen för att ta bilden som alltså är en stund efter det som visats i sökaren. Det är den avgörande punkten och om Sony inte lyckas lösa det på något fiffigt sätt så kommer kameran att få ett enormt handikapp jämfört med konkurrenternas kameror i samma klass. Det skulle tom. diskvalificera den till att vara en "pro-kamera" eller vad man ska kunna kalla det. Helt enkelt oacceptabelt.

Så dels kan de förstås minska eftersläpningen genom att göra snabbare utläsning och ha snabare propar i kameran. Det har ju raporterats att så är falet, bl.a. genom optimeringen för film som tar bort "rolling shutter"-effekten genom snabbare utläsning.

Sedan "electronic first shutter" som gör att slutaren inte först behövs stängas för att sedan ta bilden, utan att den aktuella signalen från sensorn används oc hsedan avsltas med att slutaren stängs. Då försvinner fördröjningen eftersom det som registreras är det som hände "nyss", dvs samma som visas i sökaren och alltså hände innan avtryckaren trycktes ned. Klarar man detta så håller jag med om att EVF är bättre än OVF, men annars finns det en distinkt fördel med OVF för snabbhetens skull.

Detta är den avgörande punkten, helt klart.
Andra saker som SLT-spegelns ljusförlust och DxO-värden är bagateller i sammanhanget.




Det Kilpatrick nämner är ju också en verifiering av positionen. Alltså just att inte felaktig position lagras i EXIF. Klart att om kameran inte vet var den befinner sig så kan den ju inte skriva in detta, men en enkel sak programmmässigt är ju att felaktiga positioner inte lagras. Klart man vill kunna ta en bild ändå, men att den då blir utan positionsdata om inte GPSen har hunnit hitta sattelitera, det är ju urbota korkat att då istället lagra den gamla positionsinformationen den senast hade när den hade sattelitkontakt. Att kameran sedan blir snabbare att hitta sateliterna vore ju också bra, men även dedicerade GPSer tragglar ju med det en stund, så det blir säkert inte revolutionerande snabbare med A77.

Att jag skrev "Sony verkar ha adresserat problemet" är ju såklart dumt, vad Kilpatrick gissar och hoppas är ju inte alls samma som faktainformation från Sony, men bra vore det i alla fall. Skulle gissa att din efterenhet av felaktig poitionsdata är känd hos Sony och att de åtminstone lagt in en verifiering så att om positionen inte är känd att den inte lagrar någon gammal annan position istället. Tydligen ska A55 också ha en GPS-indikator som talar om ifall kameran vet var den är eller inte. Upptäckte du inte den medan du hade dion A55?


/Mats

Kan bara hålla med om att dessa förluster vi får via fasta spegeln betyder allt mindre på marginalen men som du säkert också vet så är en vinnare i tester och jämförelser allt för en del och allt annat knappt värt en fotnot. Men du har helt rätt i att EVF:ens funktion är väldigt avgörande för om de mer krävande användarna kan tänka sig använda A77 till krävande uppgifter. De nya kamerorna behöver bra press och jag tror faktiskt att de kommer att få det också. Personligen tyckte jag A55 var den roligaste systemkamera jag haft även om just mitt ex hade problem som Sony inte fixade, vilket du vet gjorde att jag böt den mot en A580 istället.

Samtidigt så kommer vi också att jämföra A77 med exv. A580 och bildkvalitetsmässigt kanske det inte blir någon större skillnad om man lyfter ISO lite på marginalen. Fler pixlar ger mindre brus vid samma färdigformat men pixlarna i den nya sensorn kanske faktiskt är lite mindre effektiva vilket har motsatt effekt och dessutom såg vi ju att A580 var lite vassare än de äldre SLT-modellerna med samma sensor p.g.a. just spegelförlusterna. Så därför kanske inte A77 blir någon jättesensation bildkvalitetsmässigt annat än just när det gäller möjlig detaljåtergivning.

Den stora grejen blir säkert de som eftetrfrågar en verkligt bra GPS-implementation samt en riktigt bra videofunktion och en ännu bättre och smidiigare Live View än den vi har idag i exv. A580. Samt de som är öppna för alla de verkligt coola funktioner som sömlös EVF/Live View kan ge med alla möjliga och omöjliga sökaroverlayer. På köpet borde man väl dessutom få en stabilare sökarbild även med SSS, vilket DSLR:er med SSS/antiskak normalt inte har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.