Ja jag har svårt att se att en fast spegel inte skulle vara bättre i nästan alla sammanhang annat än när det gäller att med rörlig spegel ge förutsättning för en optisk sökare att fungera och ge mindre ljusförluster än med den fasta spegeln i SLT-kamerorna. ...
Vartefter som sensorerna utvecklas så gör ljusförlusten hos SLT mindre och mindre. Tror att totalt sett med den nya sensorn ändå blir bättre än konkurrenternas värden, åtminstone innan Nikon och Pentax kommer med sina kameror baserade på samma sensor eller Canon har utvecklat sin nästa generation. Hursomhelst tror jag bioldkvaliten blir ypperlig och att detta inte är den allenarådande avgörande egenskapen framöver.
Däremot är det enda som optisk sökare är överlägset på hittills att den visar exakt realtid vad som händer så att en fotograf kan tajma exakt rätt ögonblick med avtrycket. Ett litet lag finns även hos DSLR pga att spegeln ska flippas mm, men det är väldigt kort, typ 1/250 s eller så kanske (? Nån som vet ?).
Med en EVF enligt dagens implementation finns en betydligt längre fördröjning, alltsp att det som visas i sökaren ligger efter verkligheten med c:a 1/30 s. beroende på utläsningen och bearbetningebn av signalen. När man sedan trycker av och tar bilden så stängs först slutaren och sedan öppnas slutaren igen för att ta bilden som alltså är en stund efter det som visats i sökaren. Det är den avgörande punkten och om Sony inte lyckas lösa det på något fiffigt sätt så kommer kameran att få ett enormt handikapp jämfört med konkurrenternas kameror i samma klass. Det skulle tom. diskvalificera den till att vara en "pro-kamera" eller vad man ska kunna kalla det. Helt enkelt oacceptabelt.
Så dels kan de förstås minska eftersläpningen genom att göra snabbare utläsning och ha snabare propar i kameran. Det har ju raporterats att så är falet, bl.a. genom optimeringen för film som tar bort "rolling shutter"-effekten genom snabbare utläsning.
Sedan "electronic first shutter" som gör att slutaren inte först behövs stängas för att sedan ta bilden, utan att den aktuella signalen från sensorn används oc hsedan avsltas med att slutaren stängs. Då försvinner fördröjningen eftersom det som registreras är det som hände "nyss", dvs samma som visas i sökaren och alltså hände innan avtryckaren trycktes ned. Klarar man detta så håller jag med om att EVF är bättre än OVF, men annars finns det en distinkt fördel med OVF för snabbhetens skull.
Detta är den avgörande punkten, helt klart.
Andra saker som SLT-spegelns ljusförlust och DxO-värden är bagateller i sammanhanget.
När det gäller GPS-funktionen i A77 så håller jag med Peter ovan. Jag ser heller inget som pekar på att man fixat strulet med felaktiga koordinater p.g.a. användning av koordinater från föregående bild om GPS-position saknas vid tagning av efterföljande bild.
citat av Kilpatrick:"The Alpha 77 will, I believe, see an end to poor GPS and it will add the vital compass and inclination functions." .... och det var ju inte lösningen på det som var mitt huvudproblem med GPS:en i A55. Jag kan ta att den äter batteri men jag gillar inte felaktig taggning av bilder. Då kommer jag hellre ha den avstängd.
Det Kilpatrick nämner är ju också en verifiering av positionen. Alltså just att inte felaktig position lagras i EXIF. Klart att om kameran inte vet var den befinner sig så kan den ju inte skriva in detta, men en enkel sak programmmässigt är ju att felaktiga positioner inte lagras. Klart man vill kunna ta en bild ändå, men att den då blir utan positionsdata om inte GPSen har hunnit hitta sattelitera, det är ju urbota korkat att då istället lagra den gamla positionsinformationen den senast hade när den hade sattelitkontakt. Att kameran sedan blir snabbare att hitta sateliterna vore ju också bra, men även dedicerade GPSer tragglar ju med det en stund, så det blir säkert inte revolutionerande snabbare med A77.
Att jag skrev "Sony verkar ha adresserat problemet" är ju såklart dumt, vad Kilpatrick gissar och hoppas är ju inte alls samma som faktainformation från Sony, men bra vore det i alla fall. Skulle gissa att din efterenhet av felaktig poitionsdata är känd hos Sony och att de åtminstone lagt in en verifiering så att om positionen inte är känd att den inte lagrar någon gammal annan position istället. Tydligen ska A55 också ha en GPS-indikator som talar om ifall kameran vet var den är eller inte. Upptäckte du inte den medan du hade dion A55?
/Mats