Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
En A580 har ca 4900 pixlar på bredden, och en 24MP kamera med normalt sidförhållande har ca 6000 pixlar på bildbredden.

Du kommer alltså att få ett:
finkornigare - 22% högre upplösning, men:
starkare - 22% mer brus per pixel.

Detta kan vara lättare att brusreducera, om bilden är helt fri från mönsterformat bus.

Måste det verkligen bli så, om övriga hjälpkomponenter har förbättras vill sägas, intern brusredusering mm. 7D som har 6Mp mera än D300s skulle då automatiskt ha 17-18% mera brus per/pixel. Men så verkar inte vara fallet vad gäller 7D, som jag har fått uppfattningen vara ett par strå bättre än nämda Nikon vad gäller högiso.
//Bengt.
 
En A580 har ca 4900 pixlar på bredden, och en 24MP kamera med normalt sidförhållande har ca 6000 pixlar på bildbredden.

Du kommer alltså att få ett:
finkornigare - 22% högre upplösning, men:
starkare - 22% mer brus per pixel.

Detta kan vara lättare att brusreducera, om bilden är helt fri från mönsterformat bus.

Precis som Bengt undrar jag om detta alltid stämmer...förutsätter inte det att allt är lika i hela "kedjan" förutom skillnaden i antalet mp för att det ska stämma??
 
Samma här, det blir en fisketur med båten (kör med "stålspinnaker" och pulpet, Buster L). Tyvärr har korsande vindar ställt till med jäkelskap vad gäller bytesfiskens vandringar och därmed gösens. Hundratals hektar visar nada fiskaktivitet på lodet ena timmen för att helt plötsligt teckna flera gösar som går i rote. Här i Bolmen verkar de mest stå på 7-9 meters djup just nu.

Testat grillad gösfilé?

//Lennart

Tyvärr så försvann solen lika snabbt som den tittade fram...men blev en liten tur trotts lite kyligt och blåsigt.
Dock bara en fångst i form av mindre abborrar.
Grillad gösfilé är riktigt fint...tyvärr så är Vidöstern rätt utfiskad på gös så man fångar inte gös där lika ofta som man gjorde förr i tiden.
 
Bengt/Peter:
Ja det är så, så länge man håller sig inom samma "utvecklingsfamilj" av sensorer. 7D-sensorn och D300-sensorn är inte av samma generation, och inte ens av samma konstruktionstyp.

"Hjälpelektroniken" vi pratar om kan bara göra marginell skillnad utöver sensorns basprestanda. Dessa basprestanda låses vid konstruktionen, nästan när man bestämt konstruktionstyp. Det viktiga för väldigt höga ISO är egentligen bara två saker: Känslighet per ytenhet, samt läsbrus.

Sen kan man naturligtvis försämra dessa basprestanda om man klantar till det efter utläsningen, som t.ex i Canons 7D på låga ISO, eller som den lilla skillnad som faktiskt finns mellan A580 och t.ex Pentax K-5 och Nikons D7000/5100. Detta beror på externa omständigheter som t.ex mikrolinser, valda färgfilter, stabiliteten i strömmatningen osv.
 
Jag hade höga förhoppningar om α65, de verkar inte ha uppfyllts riktigt, men den kameran levererar ändå helt säkert mycket mer än vad jag behöver. Men priset? Nej, jag får nog gneta på med min α330 ett tag till, tills dess att Mats ropar Ευρηκα (Heureka), då rusar jag till den affären... Fast han köper ju helt säkert α77, hoppas bara då att snikvarianten har ett minst lika nedsatt pris!
 
Tyvärr så försvann solen lika snabbt som den tittade fram...men blev en liten tur trotts lite kyligt och blåsigt.
Dock bara en fångst i form av mindre abborrar.
Grillad gösfilé är riktigt fint...tyvärr så är Vidöstern rätt utfiskad på gös så man fångar inte gös där lika ofta som man gjorde förr i tiden.

Jo, den försvann här med. Men det är ju inte så konstigt. Bolmen o Vidöstern ligger inte så långt från varandra. Istället kom ett j***a regn in. Jag vet att detta är OT, men Bolmen är nedlusad med gös som trängt undan abborre och gädda. Dessvärre är den inte så lättfångad. Har bara fått en hyfsat stor i år. Annat var det förr. Ena kvällen tog jag en på 6,9 kg och dagen därpå en på 7,1 kg.

Regnet gjorde att jag sköt upp min uppgörelse med en 10 kg mördargös någon dag.

Fast en udda sak: Så snart jag har kamera med mig numera så nappar ingen, eller bara smågös. Och jag har alltid kamera med. Så nästa gång får den stanna hemma.

//Lennart

PS. Jag trodde Vidöstern var mer lättfiskad än Bolmen vad gällde gös. Så var det senast jag var där i alla fall. Om du inte bor för långt härifrån får du väl komma och prova. DS
 
Jag tycker som sgt att ISO 16000 är en märklig siffra som inte följer EV-stegen och tvivlar på attuppgiften är korrekt.
Nu är jag bara en s k "bakåtsträvande analogtaliban som nyss har klättrat ner från träden och börjat jaga på savannen" så jag har inte så bra koll på hur ISO-talen används i du nya sköna digitala värld, men filmkänslighet anges i tredjedels steg. Jag har själv använt film med 16, 64, 125, 500 och 1000 ISO. Jag är ganska säker på att det funnits film med ISO-värden på 32 och 250 ISO också. Dubblera vilket som helst av de där värdena ett antal gånger och du kommer så småningom till 16000.

Brukar man endast kunna ställa in ISO i hela EV-steg på digitala kameror? I så fall kanske A77 är förbättrad i det avseendet med möjlighet att ställa in tredjedels steg?

Olle
 
Jag hade höga förhoppningar om α65, de verkar inte ha uppfyllts riktigt, men den kameran levererar ändå helt säkert mycket mer än vad jag behöver. Men priset? Nej, jag får nog gneta på med min α330 ett tag till, tills dess att Mats ropar Ευρηκα (Heureka), då rusar jag till den affären... Fast han köper ju helt säkert α77, hoppas bara då att snikvarianten har ett minst lika nedsatt pris!


Tycker A65 verkar blir en riktigt fin kamera till sitt pris om nu riktpriset på 900dollar stämmer vilket bara är 150 dollar mer än A55....det är trotts allt 200dollar under Canon 60D riktpris och A65 har en spec som är är betydligt bättre på många punkter...men som alltid återstår det o se hur den presterar jämfört med konkurrenterna i verkligheten...jag tror det kommer blir en mycket bra kamera för pengarna och ett lagom steg upp från A55....A65 måste vara lägre specad än A77 på flertalet punkter så att det är ett märkbart seg mellan dom annars så kommer färre att köpa A77 och välja A65 istället.

Vet inte vad det är men folk verkar ha hamnat i en dröm av alla rykten..en dröm som är så långt ifrån verkligheten man kan komma...kamerorna förväntas vara 2-3 gånger bättre än konkurrenterna och samtidigt inte kosta något sen när drömmen inte visar sig vara sann så rasar allt.
 
Senast ändrad:
Jo, den försvann här med. Men det är ju inte så konstigt. Bolmen o Vidöstern ligger inte så långt från varandra. Istället kom ett j***a regn in. Jag vet att detta är OT, men Bolmen är nedlusad med gös som trängt undan abborre och gädda. Dessvärre är den inte så lättfångad. Har bara fått en hyfsat stor i år. Annat var det förr. Ena kvällen tog jag en på 6,9 kg och dagen därpå en på 7,1 kg.

Regnet gjorde att jag sköt upp min uppgörelse med en 10 kg mördargös någon dag.

Fast en udda sak: Så snart jag har kamera med mig numera så nappar ingen, eller bara smågös. Och jag har alltid kamera med. Så nästa gång får den stanna hemma.

//Lennart

PS. Jag trodde Vidöstern var mer lättfiskad än Bolmen vad gällde gös. Så var det senast jag var där i alla fall. Om du inte bor för långt härifrån får du väl komma och prova. DS

Där ser man...trodde inte det va så gott om gös i Bolmen dock är det ju aldrig bra om andra arter blir lidande. Man kanske skulle ta en tur till Bolmen nån dag o se om man har större tur med gösen där...är ju trotts allt inte speciellt långt ifrån Värnamo.

Jo det är betydligt sämre med gös i Vidöstern än vad det va för några år sedan så den är inte speciellt lättfiskad på gös längre....många som tjuvfiskat med nät i åmynningen under lekperioderna för att ta gösen när dom va på väg upp i lagan för att leka.
 
Nu är jag bara en s k "bakåtsträvande analogtaliban som nyss har klättrat ner från träden och börjat jaga på savannen" så jag har inte så bra koll på hur ISO-talen används i du nya sköna digitala värld, men filmkänslighet anges i tredjedels steg. Jag har själv använt film med 16, 64, 125, 500 och 1000 ISO. Jag är ganska säker på att det funnits film med ISO-värden på 32 och 250 ISO också. Dubblera vilket som helst av de där värdena ett antal gånger och du kommer så småningom till 16000.

Brukar man endast kunna ställa in ISO i hela EV-steg på digitala kameror? I så fall kanske A77 är förbättrad i det avseendet med möjlighet att ställa in tredjedels steg?

Olle

Tredjedels-steg i ISO-Skalan kan man tex ställa in i A700 och A850/900(och hos andra tillverkares kamera modeller)....har aldrig sett en kamera som avslutar ISO-skalan med ett tredjedels-steg vilket jag personligen tycker är det som verkar märkligt.
 
Det kan ju vara en enkel firmware-grej, och ett utslag av "normalkompetens" hos informationstolkare.

Tänk att 12800 är det högsta "normala läget", innan stegen börjar benämnas "HI" eller nåt. Då är ISO16000 det första läget över "normalintervallet", även om det finns i kameran, och det processas på exakt samma sätt.

I en A580 är högsta verkliga ISO ca 950-1000. Efter detta är det bara mjukvara och digitala omräkningar - förstärkningen rent elektriskt gör inget mer. Detta är en bra konstruktionsprincip om man följer den ideologi som Sony slagit in på med den serie sensorer de har nu (Exmor-serien).

Det innebär att man begränsar förstärkare till att vara variabel inom ett ca 1:10-område, ISO100>ISO1000, vilket är ganska rimligt. Att använda ett mindre justeringsområde hade begränsat extremt höga ISO något i prestanda (lägre tonupplösning digitalt), och att använda ett större område hade ökat den totala brusmängden genom förstärkaren.
 
Tycker A65 verkar blir en riktigt fin kamera till sitt pris om nu riktpriset på 900dollar stämmer vilket bara är 150 dollar mer än A55....det är trotts allt 200dollar under Canon 60D riktpris och A65 har en spec som är är betydligt bättre på många punkter...men som alltid återstår det o se hur den presterar jämfört med konkurrenterna i verkligheten...jag tror det kommer blir en mycket bra kamera för pengarna och ett lagom steg upp från A55....A65 måste vara lägre specad än A77 på flertalet punkter så att det är ett märkbart seg mellan dom annars så kommer färre att köpa A77 och välja A65 istället.

Vet inte vad det är men folk verkar ha hamnat i en dröm av alla rykten..en dröm som är så långt ifrån verkligheten man kan komma...kamerorna förväntas vara 2-3 gånger bättre än konkurrenterna och samtidigt inte kosta något sen när drömmen inte visar sig vara sann så rasar allt.

Det är lite förvirrande med alla valutor och momssatser. SAR anger riktpriset till €900, vilket jag räknat om till ca 8300 SEK. Sen har jag (kanske felaktigt) lagt på moms på priset och då blir det löjligt högt (drygt 10000 SEK). Lägsta pris på α55 enligt prisjakt är ca 6600 SEK inklusive moms. Skulle priset inklusive svensk moms bli drygt 8000 SEK så känns det helt rätt. Förutsatt att den levererar allt det som ryktena påstår förstås...
 
Det är lite förvirrande med alla valutor och momssatser. SAR anger riktpriset till €900, vilket jag räknat om till ca 8300 SEK. Sen har jag (kanske felaktigt) lagt på moms på priset och då blir det löjligt högt (drygt 10000 SEK). Lägsta pris på α55 enligt prisjakt är ca 6600 SEK inklusive moms. Skulle priset inklusive svensk moms bli drygt 8000 SEK så känns det helt rätt. Förutsatt att den levererar allt det som ryktena påstår förstås...

Med tanke på priset som förhandsangivits tror jag inte du är så fel ute med 8 lakan. Men priset är ju "internationellt" angivet och svenska kronan är stark f n så det bådar ju gott. Kanske du får lägga på några hundralappar- eller inte. Ditt resonemang verkar i alla fall hamna i kategorin Sannolikt.. Fast jag har ju haft fel förr och Sonys priser är ju ibland lite (o)lustiga i Sverige jämfört med i många andra EU-ländfer.

//Lennart Aspman
 
ISO100>ISO1000, vilket är ganska rimligt. Att använda ett mindre justeringsområde hade begränsat extremt höga ISO något i prestanda (lägre tonupplösning digitalt), och att använda ett större område hade ökat den totala brusmängden genom förstärkaren.

Nä nu tror jag Joakim äntligen har fått in ett fel han med.
ISO 100 < ISO 1000 skulle det nog ha varit !

Sedan undrar jag om ISO skalan är logaritmisk ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Sedan undrar jag om ISO skalan är logaritmisk ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Den gamla DIN-skalan är logaritmisk. 27DIN motsvarade 400 ASA =ISO 400. Däremot är inte ISO/ASA 800 lika med 54 DIN. Varje helt ISO-steg uppåt innebär en fördubbling av föregående värde. D v s 100-200-400-800-1600-3200-6400-12800-25600 o s v.

Bländarskalan som man anger i f=tal är logaritmisk. Så har jag fattat det, men jag är bara en sketen humanist-ingen direkt matematiker m a o:)

//Lennart Aspman
 
En A580 har ca 4900 pixlar på bredden, och en 24MP kamera med normalt sidförhållande har ca 6000 pixlar på bildbredden.

Du kommer alltså att få ett:
finkornigare - 22% högre upplösning, men:
starkare - 22% mer brus per pixel.

Detta kan vara lättare att brusreducera, om bilden är helt fri från mönsterformat bus.

Om kvaliteten per pixel är konstant oavsett antal pixlar på en sensor kommer resultatet att bli förbättrad bildkvalitet (brus, DR etc) i färdig bild. Canon 20D är bättre per pixel än Canon 60D men eftersom 60D har 18 MP och 20D bara 8 MP leder detta till att 60D får ca 1/3 EV bättre bildkvalitet i färdig bild trots ca 2/3 EV sämre kvalitet per pixel.
 
Måste det verkligen bli så, om övriga hjälpkomponenter har förbättras vill sägas, intern brusredusering mm. 7D som har 6Mp mera än D300s skulle då automatiskt ha 17-18% mera brus per/pixel. Men så verkar inte vara fallet vad gäller 7D, som jag har fått uppfattningen vara ett par strå bättre än nämda Nikon vad gäller högiso.
//Bengt.

Per pixel är Canon 7D 1/3 - 1 EV sämre än Nikon D300s för SNR.

Per bild (samma bildstorlek) är Canon 7D däremot upp till 1/3 EV bättre (ISO 6400) för SNR.

Tack vare normaliseringeffekten ger en sensor med fler MP alltid lägre brus vid en given bildstorlek jämfört med en sensor med färre MP så länge kvaliteten per pixel är likvärdig.
 
Det är lite förvirrande med alla valutor och momssatser. SAR anger riktpriset till €900, vilket jag räknat om till ca 8300 SEK. Sen har jag (kanske felaktigt) lagt på moms på priset och då blir det löjligt högt (drygt 10000 SEK). Lägsta pris på α55 enligt prisjakt är ca 6600 SEK inklusive moms. Skulle priset inklusive svensk moms bli drygt 8000 SEK så känns det helt rätt. Förutsatt att den levererar allt det som ryktena påstår förstås...

Löjligt dyrt?? Canon 60D kostar idag ca 11000sek med kitobjektivet 18-55 på cyberphoto så jag tycker inte 10000sek för A65 som är en minst lika bra(på pappret) kamera på det mesta och ordentligt mycket bättre på några(tex 19 af punkter,10fps,24mp,gps mm) är speciellt dyrt.
Jämföra med A65 riktpris med A55 lägsta pris på prisjakt blir ju rätt felaktigt eftersom A65 inte ens finns på marknaden och A55 dessutom är en kameramodell som funnits på marknaden i ett år.
A55 med kitobjektivet hade ett riktpris på 850Euro när den släpptes.
 
Bländarskalan som man anger i f=tal är logaritmisk. Så har jag fattat det, men jag är bara en sketen humanist-ingen direkt matematiker m a o:)

//Lennart Aspman

Bländarskalan varierar och blir inte logaritmisk i hela skalan pga. decimal talen efter komma tecknet breder ut sig så himla mycket så en avrunding sker.
1,4. Detta är lika med ett stegs reducering från nollvärdet. Bländarskalan ser i sin helhet ut så här: 0 - 1.2 - 1,4 • 2 • 2,8 • 4 • 5,6 • 8 • 11 • 16 • 22 • 32 • 45 • 64 och så vidare.

Men det är väl mer av praktiska skäl kan jag tro.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.