Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar ni? Förutom lägre Max iso ser det väl toppen ut?

Som jag påpekat flera gånger...alla ha skyhöga förväntningar mm pgr av att kameran har hypats upp till absurdum sen när verkligheten(m detta nu verkligen är det riktiga specen) visar sig så kommer besvikelsen.
Det specen som SAR nu visar är ungefär vad jag förväntade mig...är verken förvånad eller besviken.
Dock är det en sak jag inte förstår...ISO-16000?? Kan verkligen det stämma...det är ju verken ett helt eller halvt steg.

Sen skall man nog inte vara helt säker på att detta verkligen är den korrekta spec...SAR har haft fel många gånger nu trotts att dom klassat ryktet som SR5.
 
Senast ändrad:
Hmm!
Inte mycket kvar av allt det snackades om i början,såg ju så j-a bra ut allt!
Nu är det ju bara en leksakskamera kvar!,jag är besviken!
Det blir väl att man får satsa på en a900 istället.
Det såg ju ut som att det skulle bli en riktig dräpare,a 77an.

Tycker inte specen har ändrats speciellt mycket under resans gång......Förutom mindre AF-punkter,lägre batteritid,Ingen CF-kortplats och den lägre ISO-skalan vad är det du är så besviken på så att kameran nu helt plötsligt ses som en leksakskamera??

Sen skall man nog inte vara helt säker på att detta verkligen är den korrekta spec...SAR har haft fel många gånger nu trotts att dom klassat ryktet som SR5
 
Senast ändrad:
Hur orkar ni dag efter dag, ha dialoger om snart sagt ingenting?
Vi som värdesätter ett aktivt liv kan bara skaka på huvudet, när sommaren nu visar upp sin bästa sida, ute är det minst 30 grader i luften, även 20 grader i vattnet, svag bris, bra fart, 10 knop.

Jag bara skakar på huvudet åt sådana korkade inlägg.....

Och alla bor där du bor?? Kan man inte värdesätta ett aktivt liv bara för att man skriver i ett kameraforum då och då??

Det vädret gäller knappast för hela landet...här är det kallt och regnar så då kan man passa på o hänga lite på FS.
 
Hoppsan! Väckelsemötet är väl bara aningen inregnat och Målle Lindberg lite blöt om lliltån.
Herregud, "bara" iso 16000 är inte så bara på en APS-C med 24MP. Antag att det verkligen fungerar bra med iso 16000 och man redovisar ett "ärligt" iso.

Inget hindrar att köra kameran motsvarande132436578 iso ändå (tvingat manuellt läge med underexponering). Vi har sett rätt många kameror med fantasi-iso på där de högre värdena i alla fall är mer eller mindre oanvändbara för ett hyfsat slutresultat.

Klarar A77 iso 16000 BRA så är det just bra.

Ibland undrar man bara om förväntningarna kan härledas från rakt motsatt riktning där en helt annan potentat än Målles boss häckar.

//Lennart
 
Hoppsan! Väckelsemötet är väl bara aningen inregnat och Målle Lindberg lite blöt om lliltån.
Herregud, "bara" iso 16000 är inte så bara på en APS-C med 24MP. Antag att det verkligen fungerar bra med iso 16000 och man redovisar ett "ärligt" iso.

Inget hindrar att köra kameran motsvarande132436578 iso ändå (tvingat manuellt läge med underexponering). Vi har sett rätt många kameror med fantasi-iso på där de högre värdena i alla fall är mer eller mindre oanvändbara för ett hyfsat slutresultat.

Klarar A77 iso 16000 BRA så är det just bra.

Ibland undrar man bara om förväntningarna kan härledas från rakt motsatt riktning där en helt annan potentat än Målles boss häckar.

//Lennart

Håller med dig Lennart...om denna specen(SAR har klassat tidigare o bättre A77 specar SR5 också) nu visar sig vara korrekt så tycker jag det ser ut till att vara en riktigt bra kamera(på pappret) 24mp,lika många AF-punkter som Canon 7D(dock färre korslagda),12fps ISO 50-16000(inte dåligt med tanke på 24mp),1920 x 1080 60p/24p mm.....vet inte vad folk hade förväntat sig egentligen...att den skulle vara två-tre gånger bättre specad än tex Canon 7d??

Nää jag tycker det ser riktigt bra ut nu återstår det bara o se hur väl dom lyckats med EVF:en när det gäller lagg mm....har dom fått till den bra så kommer detta vara en jäkligt bra kamera.

Dock förstår jag inte riktigt ISO-16000 som jag tycker verkar lite märkligt...det är ju som sagt verken ett halvt eller helt steg ifrån ISO-12800.
 
Det är ju du som inte är rent sann Lars, klaga på oss som inte har någon semester kvar. Du menar inte att du sitter i båten och är uppkopplad till Fotosidan en strålande dag som denna? Det om något är väl helt perverst och indikerar att du har väldigt svårt att koppla av eller är det koppla ner?! Jag tar bara en hjärnpaus för jag har kört fast på jobbet och får inte Oracle ODBC-databaskoppling att funka med SQL Servers Integration Services. De har soppat till hanteringen av 32-bitars och 64-bitars hanteringen av ODBC och Oracle har klantat till sina installationsrutiner av Oracle-klient 11g R2, så det liknar rena rötmånadshistorien. Tar gärna emot tips! Men inte i forumet !!! :)

Annars är det väldigt lugnt på många arbetspaltser nu för de flesta kommer inte tillbaka förrän på måndag eller rentav nästa vecka. Så koppla nu ner och ägna dig åt segelsällskap eller familjen istället mens du kan och du fortfarande har semester.

Min bevakningsfunktionen var aktiverad på tråden, därav mail in i telefonen, inte uppkopplad direkt till Fotosidan.
Hoppsan!
Väckelsemöte, javisst, tältet är stort, en del är förbannade över att det regnar in på den ena sidan, på den andra sidan fortfarande bra väder, just runt öarna i närheten av Waxholm och Blidö.
Hör av mig när Målle eller jag, har eventuellt lagt våra beskydd över A77:n
 
Den måste göra väldigt bra ifrån sig i testerna för att jag ska vara fortsatt intresserad.

Jag fotar djur och natur,det enda jag vill ha är bättre iso och seriebildstagning,men då ska det vara med af
på varje bild!,annars klarar jag mig utan.Då räcker 5 fps bra!

Sen är a700 en helt perfekt kamera för mig,video,teleconverter,gps,hdr och en massa annat skit i kameran är inte intressant för mig!

Vill jag börja filma köper jag en videokamera!

Den lär med all säkerhet vara betydligt bättre än A700 på i princip allt...det enda frågetecknet är väl bara hur bra EVF:en blir.

AF på alla bilder?? Du måste skojar..det är inget kamera som är så bra att den ger ett 100% garanterat resultat när det gäller skärpan vid AF-C o seriebildstagning....med A77 så lär du med all säkerhet få fler skarpa/lyckade bilder än med A700an....att A77 sedan är bättre än A700 på höga ison behöver man nog inte ens vara orolig för.

Bara för att en kamera är packad med funktioner så innebär det inte att man tvunget måste använda dom...om du tycker video,hdr,gps mm är onödiga funktioner skit i använda dom då...det är inte funktioner som gör kameran sämre bara för att dom finns där...kamerorna blir mer o mer avancerade och funktionerna blir fler o fler...det är en naturlig utveckling.
 
Senast ändrad:
Min bevakningsfunktionen var aktiverad på tråden, därav mail in i telefonen, inte uppkopplad direkt till Fotosidan.
Hoppsan!
Väckelsemöte, javisst, tältet är stort, en del är förbannade över att det regnar in på den ena sidan, på den andra sidan fortfarande bra väder, just runt öarna i närheten av Waxholm och Blidö.
Hör av mig när Målle eller jag, har eventuellt lagt våra beskydd över A77:n

Fortfarande här....trodde du tillhörde dom som värdesätter ett aktivt liv o bara skaka på huvudet, när sommaren nu visar upp sin bästa sida.

Bevakningsfunktionen aktiverad...tydligen är FS såpass intressant att du måste slita dig från ditt aktiva liv och det fina vädret med minst 30 grader i luften, även 20 grader i vattnet, svag bris, bra fart, 10 knop.

Snacka om att kasta sten i glashus....
 
Fortfarande här....trodde du tillhörde dom som värdesätter ett aktivt liv o bara skaka på huvudet, när sommaren nu visar upp sin bästa sida.

Bevakningsfunktionen aktiverad...tydligen är FS såpass intressant att du måste slita dig från ditt aktiva liv och det fina vädret med minst 30 grader i luften, även 20 grader i vattnet, svag bris, bra fart, 10 knop.

Snacka om att kasta sten i glashus....

Märkligt, ännu ett mail!
Tryckte ju bort bevakningsfunktionen alldeles nyss, måste kontrollera att det blir så också!
Har du Målle där hos dig, det regnar visst surt kring Värnamo/Jönköping, på den sidan av tältet?
 
Märkligt, ännu ett mail!
Tryckte ju bort bevakningsfunktionen alldeles nyss, måste kontrollera att det blir så också!
Har du Målle där hos dig, det regnar visst surt kring Värnamo/Jönköping, på den sidan av tältet?

Tror du måste ha den på i väntan på bärgningshjälp efter grundstötningen:)
 
brus

För mig är det viktigt att bruset är mycket lågt upp t o m , säg, iso 1600 eller 3200. Är något känt om a77-sensorns (förmodade) brusegenskaper?
 
Märkligt, ännu ett mail!
Tryckte ju bort bevakningsfunktionen alldeles nyss, måste kontrollera att det blir så också!
Har du Målle där hos dig, det regnar visst surt kring Värnamo/Jönköping, på den sidan av tältet?

Se där...måste vara jobbigt med alla mail som trillar in o som måste läsas och i vissa fall besvaras...måste vara riktigt störande för en med så aktivt liv :)

Japp här har det regnat surt men hunnit med o göra en hel del för det...men nu har solen tittat fram så nu blir det ner till båten för en fisketur på sjön med trevligt sällskap...förhoppningsvis får man en fin fångst som man kan grilla o avnjuta på ön som avslutning.
 
För mig är det viktigt att bruset är mycket lågt upp t o m , säg, iso 1600 eller 3200. Är något känt om a77-sensorns (förmodade) brusegenskaper?

Allting här bygger ännu så länge mer på troende än vetande. Det finns inget sant svar på din fråga ännu, men jag kan försöka mig på ett för mig sannolikt svar.

Förmodar att A77 (sett givetvis i relation till dess många pixlar på liten yta) kommer att prestera mycket bra från basiso upp till dina krav minst. Kanske högre.

Grundar detta på Sonys 16 Mp-sensor som sitter i Nikon D7000, Sony A580 och Pentax K-5 där de presterar mycket bra. Är konceptet moderniserat likvärdigt bör det fungera bra. Dock får man räkna med att 8 Mpixel mer ska ljus och den fasta spegeln stjäl lite av ljuset.

Men efter att provat D7000 och A580 känner jag mig inte orolig på den punkten du efterfrågar.

Mvh//Lennart
 
Japp här har det regnat surt men hunnit med o göra en hel del för det...men nu har solen tittat fram så nu blir det ner till båten för en fisketur på sjön med trevligt sällskap...förhoppningsvis får man en fin fångst som man kan grilla o avnjuta på ön som avslutning.

Samma här, det blir en fisketur med båten (kör med "stålspinnaker" och pulpet, Buster L). Tyvärr har korsande vindar ställt till med jäkelskap vad gäller bytesfiskens vandringar och därmed gösens. Hundratals hektar visar nada fiskaktivitet på lodet ena timmen för att helt plötsligt teckna flera gösar som går i rote. Här i Bolmen verkar de mest stå på 7-9 meters djup just nu.

Testat grillad gösfilé?

//Lennart
 
Den måste göra väldigt bra ifrån sig i testerna för att jag ska vara fortsatt intresserad.

Jag fotar djur och natur,det enda jag vill ha är bättre iso och seriebildstagning,men då ska det vara med af
på varje bild!,annars klarar jag mig utan.Då räcker 5 fps bra!

Sen är a700 en helt perfekt kamera för mig,video,teleconverter,gps,hdr och en massa annat skit i kameran är inte intressant för mig!

Vill jag börja filma köper jag en videokamera!

Lite underliga åsikter förefaller det för mig. Perfekt fokus på vaernda bild i serietagning på snabt förflyttande mål är oerhört svårt för någon kamera alls att klara, men jag blir inte ett enda dugg förvånad om just A77 är den som klarar det bäst av samtliga kameror hittills. SLT-tekniken har ju fördelen att AF-systemet kan arbeta aktivt precis hela tiden även vid srietagning, alltså även då bilden tas. En DLSR har ju bara små ögonblick på sig att hitta fokus mellan varje bild när spegeln flippar ned som hastigast. Tror A77 blir bättre än andra på den punkten.

Vid naturfoto och telefoto är det viktigt med snabba slutartider, vilket gör att bra prestanda på höga ISO är viktigt. Nu ser specen lite "konstig" ut med ISO 16000 och det har tidigare pratats om betydligt högre värden, men även om det "bara" är 16000 med bra resultat så är det ju vassare än någon annan ändå typ, alltså om bruset är lågt. Tror man kan räkna ,ed att det blir bra i ytterligare en ny sensor från Sony.

Tycker själv att ISO 50 är högintressant! Fantastiskt om man kunde få superfin CCD-renhet vid studiofoto också och roligt om Sony går emot strömmen lite här och sänker bas-ISO. Inget fel på känsligheten och resultaten alls i dagens kameror och det blir säkerligen ännu bättre i A77, även om ryktet "ISO ove one hundred tousand" inte slår in. Jag tycker som sgt att ISO 16000 är en märklig siffra som inte följer EV-stegen och tvivlar på attuppgiften är korrekt. Det viktigaste är dock inte att det går att ställa in en hög siffra, utan att resultatet blir bra med lite brus på höga ISO. Nu är det bara ett par veckor kvar till när vi får se resultaten, så jag spekulerar inte vidare i det nu i alla fall. Det som åtm. jag är helt övertygad om är att det i alla fall är betydligt bättre än A700, så ditt resnemang med den jämförelsen är också märklig.

Du vill ha hög fps, 12 bilder per sekund är väl inte så pjåkigt?

Förstår inte riktigt att du dissar GEO-taggning av bilderna i EXIF, borde vara superbra för ditt primära ändamål, men någon nackdel att det finns öht. kan jag inte se, det går med säkerhet att stänga av funktionen om man vill.

Jag tror marknaden för "handycams" sjunker kraftigt i samband med att video i systemkamerorna blir bättre. Jag gissar att den här fixar video i högre klass än dedicerade videokameror som inte är snordyra. Att handla en annan för video verkar sådär halvsmart, bara mer prylar att hantera som man säkert inte har med sig och att det kostar mer. Om man inte vill filma är det väl bara att låta bli, förstår inte det negativa att möjligheten finns och dessutom är extra bra.

Jag ser det som en totalt überhäftig kamera som är bättre än allt annat på marknaden på de flesta områdena. Någon sa att det decimerats till en leksak, men det fattar jag inte. Det som framkommit nu och avviker från tdigare spec är väl bara lägre max-iso och bättre filmfunktioner. ISO-värdet är som sagt udda och jag tror inte det blir 16 000, vi får se.

Undrar när de kommer att finnas tillgängliga i handeln. Det dröjer ju ett tag mellan lansering och tillgänglighet. Hur är det, finna NEX-C3 och A35 att inhandla nu, det var ju rätt länge sen de presenterades.

För min del blir det nog ingen A77 så snabbt pga ekonomin just nu. Handlar nog min A77 på MediaMarks mellandagsrea till 20% lägre än det då nedsatta priset. Handlade min A580 där för 6 300 och kommer nog att hitta motsvarande bra erbjudande på A77. Tyvärr lutar det nog åt att behöva avyttra lite kameraprylar av ekonomiska skäl. (Det kan, högst motvilligt, hamna en A850 bland anonserna inom snar framtid.)


/Mats
 
För mig är det viktigt att bruset är mycket lågt upp t o m , säg, iso 1600 eller 3200. Är något känt om a77-sensorns (förmodade) brusegenskaper?

Fullständigt okänd faktor.
Räkna med att den ganska exakt motsvarar det som finns nu, en A580. Kanske t.o.m lite bättre än A580 - som en Pentax K-5 eller en Nikon D7000/5100. Det finns inga anledningar till att den skulle vara märkbart sämre eller bättre.

[men beroende på hur mycket de video-optimerat kan brusprestandan bli lidande...]
 
En A580 har ca 4900 pixlar på bredden, och en 24MP kamera med normalt sidförhållande har ca 6000 pixlar på bildbredden.

Du kommer alltså att få ett:
finkornigare - 22% högre upplösning, men:
starkare - 22% mer brus per pixel.

Detta kan vara lättare att brusreducera, om bilden är helt fri från mönsterformat bus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.