Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Föregångaren "HX7" imponerade stort på mig. Bildkvaliten var mycket bra, med bilder skalade till 2400x1800, vilket jag tycker är mycket rimligt för en kompakt-sensor.

Filmningen var bättre på ALLA punkter utom "kort skärpedjup" jmf den 60D jag jämförde med. Jag filmar ärligt talat hellre med en HX7(9) än en 60D/5D2/D7000/A55 i "verkligt bruk".

Ska man filma "seriöst" är det ändå ett par hundratusenlappar kvar innan det är bra och lättanvänt.

Jag det är precis min uppfattning också. Det här handlar dessutom överhuvudtaget inte om att det är en Sony. För mig kunde det lika gärna varit en Panasonic av bättre modell. ...men som sagt, jag är klart förbluffad över hur bra det ser ut i full HD av bästa kvalitet på en bra TV.
 
Jag det är precis min uppfattning också. Det här handlar dessutom överhuvudtaget inte om att det är en Sony. För mig kunde det lika gärna varit en Panasonic av bättre modell. ...men som sagt, jag är klart förbluffad över hur bra det ser ut i full HD av bästa kvalitet på en bra TV.

Har du kollat stillbilder och video från din A580 direkt med kameran kopplad till en HDTV med HDMI-kabel direkt från kameran?

Jag har en Samsung 52" Full HD-tv och vet inte riktigt vad det är, men nåt i kameran optimerar bilden för visning på TV. Blir ju sjukt bra!

Brukar sätta upp en porträttstudio då och då i vardagsrummet och tar bilder trådlös fjärr med LV-bilden replikerad till TVn. Quick-LV blir lite grynigt i 52 tum, men bilden sen direkt ur kameran är ju så an baxnar. Kan tänka mig att även kompakt-kameran visar det på det sättet, måste vara en dröm att dema på Sony-center.


/Mats
 
Nu small det till på sonyrumors


On August 24 Sony will make an amazing announcement. There is no doubt! And one of the thing you will like most is the new video features! I just learned from my sources that the new A77, Nex-7 and VG20 will support the new AVCHD 2.0 standard. This means that all those camera (!) will be able to record FullHD videos in 1080 60/50/25/24p at 28Mbit/s! Do you like that? Wait…there is even more! All camera will support full manual controls while recording video. And you can shoot video in P or A or S or M mode! All three cameras were development having video recording in mind. That means that the new sensor and the new BIOZ processor have been optimized to avoid artifacts like the weird jello effect. And as I already told you the new 3 million dot OLED viewfinder will have a high refresh rate! Can’t wait to see the first video samples! Keep following us on Facebook, Twitter and follow our RSS-feed! And be sure to be here at SAR on August 24th!

P.S.: Share the news to your Canonikan friends

Att min skärms anslutning är av typen DPv1.2 innebär inte att den tar 16-bit färgdjup ("48-bit färg") som input eller att den har 3840x2160 i upplösning. Det innebär bara att den har DPv1.2 som standard i kommunikationen. Punkt.

Att en kamera följer AVCHDv2 innebär inte ens att kameran kan filma i full-HD (vilket en 24MP kamera inte kan i verkligheten...). Det betyder bara att den container som filmen sparas i följer specen i AVCHDv2.

SAR har tappat greppet på många punkter, hon släpper igenom lite väl mycket utan redigering... OK för att det är en "ryktes-sajt", men iaf.
...........................................

"Riktig" film görs ofta på APS-storlek sensor, skillnaden är här egentligen objektiven. Till dessa format finns ju t.ex 150F1.2 osv att tillgå, både från Zeiss och andra renommerade märken. 1920x1080 är inte speciellt känsligt för upplösning, till en A580 är det 2.5 (i verkligheten 2.5^2=6.25!) ggr svårare att konstruera ett "pixelskarpt" objektiv. Överstrålning och motljusegenskaper är här mycket viktigare än idiotskärpa.
...............................................
 
Det mest troliga är att A77 (och de andra kamerorna med samma sensor) kommer filma i vad som i verkligheten är ca 1480x800 och sedan skala upp detta till "full-HD". Detta är i vilket fall som helst ett steg upp från kameror som t.ex C 5D2 (som filmar i verklig upplösng ca 1200x1000, som sedan skalas till antingen ner till 720 eller upp till 1080p).

Film på min 40" full-HD-TV från mina kameror tycker jag ser ganska mediokert ut. De bästa resultaten får jag från GH2 och (faktiskt!) vissa kompaktkameror. Kompaktkameror som är mer optimerade för filmning kan i många fall ge betydligt skarpare och behagligare bilder än t.ex 5D2.

Det korta skärpedjupet är (min personliga uppfattning) till för långt i förväg iscensatta uppställningar där man antingen VET i förväg hur saker kommer röra sig - eller där saker faktiskt inte rör sig alls. I de flesta övriga sammanhang är det bara distraherande, och dessutom svårt att lägga fokus absolut rätt hela tiden.

Stillbild + en bättre full-HD-TV däremot är helt fantastiskt. Som jag ser det den nya tidens dia-film. Kvaliten är så länge man ställt TV'n rätt väldigt bra, och dessutom enkelt att sätta upp (TV'n står ju oftast framme)...
 
SAR har tappat greppet på många punkter, hon släpper igenom lite väl mycket utan redigering... OK för att det är en "ryktes-sajt", men iaf.

Jag känner att detta är lite orättvist. Är det någon som konsekvent matat oss med relevant, klassificerad och intressant ryktesinformation så är det ju han (jo, såvitt jag vet är det en han, hade det gjort nån skillnad annars?). Han (hon?) är såvitt jag förstår just nu ute och reser, semester troligen, och sköter hela sajten från sin Iphone. Bra jobbat Andrea! :)
 
Har du kollat stillbilder och video från din A580 direkt med kameran kopplad till en HDTV med HDMI-kabel direkt från kameran?

Jag har en Samsung 52" Full HD-tv och vet inte riktigt vad det är, men nåt i kameran optimerar bilden för visning på TV. Blir ju sjukt bra!

Brukar sätta upp en porträttstudio då och då i vardagsrummet och tar bilder trådlös fjärr med LV-bilden replikerad till TVn. Quick-LV blir lite grynigt i 52 tum, men bilden sen direkt ur kameran är ju så an baxnar. Kan tänka mig att även kompakt-kameran visar det på det sättet, måste vara en dröm att dema på Sony-center.


/Mats

Ja både video och stillbild direkt ur kameran och via USB och DVD i min hemmabio är verkligen förbluffande bra. Jag har en digital videokamera som väl är en tre fyra år gammal och skillnaden är stor när det gäller bildkvaliteten till min A580:s fördel. Men som sagt så lider både den och min A580 av stor vindkänslighet och det blåser ofta friskt i Vaxholm där jag bor så skulle jag på allvar använt min A580 för filmning så är extern mick ett måste..

När det gäller videohanteringen så tycker jag fortfarande att man måste ta med ergonomin som en mycket viktig faktor. För mig spelar det ingen större roll om det är aldrig så mycket fantastisk FF videofeeling om hanteringen är tröttsamt knölig och användarovanlig och så ser det nu faktiskt ut med vanliga DSLR:er. Spegelneländet sitter där det sitter i alla DSLR:er och skapar desa begränsningar utan undantag för alla DSLR:er. Videohanteringen är verkligen under all kritik i DSLR:erna om man jämför dem med dessa kompakter vi pratar om och SLT-kamerorna kommer åka cirklar runt de gamla DSLR:erna de emd om vi talar snabb följande AF.

För en amatör är det valet mycket lätt. När jag åker på safari i början på nästa år så får frugan stå för all videofilmning med sin kompakt det är ett som är helt säkert. Inte ens om jag hade en A77 så skulle det ändrat på det förhållandet. Bildkvaliten ur de nya kompakterna är verkligen helt good enough för mig och hanteringen av filmningen är bara så mycket bättre i kompakterna än i de större systemkamerorna. Framförallt är zoomningen en dröm i jämförelse.
 
Jag tycker Sony gör fantastiskt bra och trevliga kameror..bättre än konkurrenterna på vissa punkter men även sämre på vissa...jag kommer inte byta system ovs om konkurrenterna gör bättre kameror eller för att Sony inte uppfyller alla mina krav/önskemål i en specifik kameramodell som jag kanske tänkt o köpa då jag trivs väldigt bra med Sony sett till helheten.

Varför jag börjat argumentera mot en hel del är väl för att jag har en lite mer sansad syn på det hela...är lite trött på att man vägra se brister/eller att allt nytt inte är så märkvärdigt som det till en början verkar och att det mesta "överhypas" till absurdum och tar en form av revolutionerande,överlägsenhet mm som oftast inte alls motsvara hur det är i verkligheten.

Ja nu ligger vågskålen jämt mellan oss. Att man vill gnälla över vissa brister betyder inte på långa vägar att en kameramodell skulle vara dålig överlag.

Ju bättre kameran verkar vara så blir man lätt mera petig, tror det är en ganska mänsklig reaktion, man upplever det mesta som riktigt bra på modellen, men så hittar man någonting tokigt, och kliar sig i huvudet, hur tänkte dom här igentligen.

Alla olika kameramärken användare upptäcker vissa fadäser som man retar sig på. Dom flesta vänjer sig också även vid riktigt dåliga lösningar, När japanbilar dök upp mera frekvent i norden så var stolarna fortfarnde anpassade efter kortväxta japaner, under många år kvarstog kritken att resliga Nordbor satt illa på korta sitser, men självfallet fins det korta Nordbor också, så dom klagade väl inte.

Ett tillägg: Min KMD5D köpte jag 2005 för 6900 Kr, jag köpte den utan att ha läst en enda test någonstans.

Vänl./Bengt.
 
Senast ändrad:
Att en kamera följer AVCHDv2 innebär inte ens att kameran kan filma i full-HD (vilket en 24MP kamera inte kan i verkligheten...). Det betyder bara att den container som filmen sparas i följer specen i AVCHDv2.

SAR har tappat greppet på många punkter, hon släpper igenom lite väl mycket utan redigering... OK för att det är en "ryktes-sajt", men iaf.

Nja tycker nog infon är korrekt från SAR:s sida...för ovs om kameran i verkligheten inte tar ut tex en äkta full-HD fil direkt från sensorn så säger man trotts allt att kameran filmar i full-HD så jag ser personligen inte det som någon felaktig information.

Visst kameran filmar inte full-HD i verkligheten men filen/filerna är upp eller nerskalade till det formatet när filerna skickas till containern....så om kameran nu har AVCHD 2.0 så kan man vara ganska säker på att den klara av att filma/producera(skala upp/ner) filer enligt dom specifikationerna som är nya för AVCHD 2.0 containern....ingen mening med att ha en container för format/specifikationer som kameran inte kan/klarar av att producera/skicka till den.
 
Senast ändrad:
Ingen som reagerat på dagens SAR-rykte? Snackisen är att skillnaden mellan A77 och A65 är så mycket större än den förutsedda prisskillnaden.

Har aldrig trott att det priset för A77 stämmer utan tror den kommer att ha ett riktipris runt 1200-1300$ vilket det också har ryktats om vid nått enstaka tillfälle.
Skillnaderna i spec mellan kamerorna kan mycket väl stämma men inte att det bara skiljer ca 100$ i pris mellan dom....ingen/väldigt få kommer att köpa A65an i så fall.
 
Hmm!
Inte mycket kvar av allt det snackades om i början,såg ju så j-a bra ut allt!
Nu är det ju bara en leksakskamera kvar!,jag är besviken!
Det blir väl att man får satsa på en a900 istället.
Det såg ju ut som att det skulle bli en riktig dräpare,a 77an.
 
Håh, vart tog den revolutionen vägen? Målle Lindberg har alltså avbokat "nedstigningen i ballong från himlen" och kommer inte hålla en A77 i sin "norra karda" när han landar i väckelsemötet efter att ha "skådat ljuset" med mission att upplysa den samlade församlingen om en framtid så ljus att man måste ha solglasögon på sig jämt för att undgå permanenta synskador.

Det goda med det hela är dock att fler kommer se klarare när de bländas mindre av alla fantastiska rykten, så det kan trots allt bli ganska lovande med lite gammal hederlig evolution istället :).

Det är väl bara att lägga på "Balladen om Lucie Jordan" och byta ut en del av orden i den låten mot att vi aldrig kommer att få uppleva ISO-tal på 200 000 med en APS-C med 24 Mpixel (i år i alla fall). Nu måste väl ändå eventuella ägare av gamla A700 till slut vakna upp och sluta drömma alltför orealistiska drömmar inför en uppgradering i alla fall. ....en A77:a som uppgradering kanske blir rätt OK trots allt om man nu väntat lika länge som en A700-ägare med att uppgreadera. Finns ju massor av nya finesser som redan kommit i tidigare modeller innan A77:an lanseras som också saknas i A700, så det blir ju under alla omständigheter en massa nya saker att ta till sig för den användarkategorin.
 
Senast ändrad:
Hur orkar ni dag efter dag, ha dialoger om snart sagt ingenting?
Vi som värdesätter ett aktivt liv kan bara skaka på huvudet, när sommaren nu visar upp sin bästa sida, ute är det minst 30 grader i luften, även 20 grader i vattnet, svag bris, bra fart, 10 knop.
 
Hur orkar ni dag efter dag, ha dialoger om snart sagt ingenting?
Vi som värdesätter ett aktivt liv kan bara skaka på huvudet, när sommaren nu visar upp sin bästa sida, ute är det minst 30 grader i luften, även 20 grader i vattnet, svag bris, bra fart, 10 knop.

Det ösregnar ute och deltagande är frivilligt. Jag deltar främst när jag åker tåg till och från jobbet. Är det OK för dig?
 
Det är ju du som inte är rent sann Lars, klaga på oss som inte har någon semester kvar. Du menar inte att du sitter i båten och är uppkopplad till Fotosidan en strålande dag som denna? Det om något är väl helt perverst och indikerar att du har väldigt svårt att koppla av eller är det koppla ner?! Jag tar bara en hjärnpaus för jag har kört fast på jobbet och får inte Oracle ODBC-databaskoppling att funka med SQL Servers Integration Services. De har soppat till hanteringen av 32-bitars och 64-bitars hanteringen av ODBC och Oracle har klantat till sina installationsrutiner av Oracle-klient 11g R2, så det liknar rena rötmånadshistorien. Tar gärna emot tips! Men inte i forumet !!! :)

Annars är det väldigt lugnt på många arbetspaltser nu för de flesta kommer inte tillbaka förrän på måndag eller rentav nästa vecka. Så koppla nu ner och ägna dig åt segelsällskap eller familjen istället mens du kan och du fortfarande har semester.
 
Den måste göra väldigt bra ifrån sig i testerna för att jag ska vara fortsatt intresserad.

Jag fotar djur och natur,det enda jag vill ha är bättre iso och seriebildstagning,men då ska det vara med af
på varje bild!,annars klarar jag mig utan.Då räcker 5 fps bra!

Sen är a700 en helt perfekt kamera för mig,video,teleconverter,gps,hdr och en massa annat skit i kameran är inte intressant för mig!

Vill jag börja filma köper jag en videokamera!
 
Hur orkar ni dag efter dag, ha dialoger om snart sagt ingenting?
Vi som värdesätter ett aktivt liv kan bara skaka på huvudet, när sommaren nu visar upp sin bästa sida, ute är det minst 30 grader i luften, även 20 grader i vattnet, svag bris, bra fart, 10 knop.

Är det något jag lärt mig över åren är det att de som lägger energi på att gnälla över hur lite liv andra har, oftast är de med minst saker att göra själva. Väx upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.