Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Vem har sagt att det alltid är av godo med följande AF i video? Är det det ens vid stillbildstagning? Jag tycker alltid att man hamnar i väldigt konstiga dialoger i dessa fall. Om man nu överhuvudtaget ska avstå från funktionerna i en dedikerad filmkamera och filma uteslutande med en kamera primärt avsedd för stillbild så kan jag inte förstå hur man dissar AF bara för att man har en DSLR och ingen teknisk möjlighet till följande AF i video överhuvudtaget är möjlig.

Det är väl bättre med en AF som man kan slå på och av på ett enkelt sätt när det passar (och då menar jag inte med den vanliga spaken på objektivet eller kamerahuset för den sitter helt enkelt alltför fel till och är normalt alltför osmidig att hantera i ett videoläge) än ingen AF alls. Jag förstår överhuvudtaget inte den mentala låsningen. Så då menar du kanske att du aldrig skulle använda denna typ av funktion om du nu hade den? Varför då använda följande AF i stillbild på samma DSLR när man kan fokusera manuellt?

De kameror som likt min A580 (traditionell DSLR) som p.g.a. spegeln har en så taskig rudimentär kompromiss hanteringsmässigt, är verkligen ett skämt i videoläget (det enda som väl toppar många dedikerade videokameror är väl trots allt sensorn). I min kamera kan man bara göra två saker och det är att slå på video och slå av den (tre för man kan ju kolla på filmen också :) ). I analogi med det du nu säger vore det ju logiskt att vi slopade AF för stillbild också för den låser ju alltsomoftast på fel ställe den med om man inte ser upp.

Jag tror att synen på detta med följande AF också i video kommer att ändras radikalt om Sony bara anstränger sig en aning för att utnyttja bara en liten del av SLT-teknikens unika fördelar. Vi får väl se hur det mentala landskapet här ser ut när folk upptäcker hur det skulle kunna fungera istället för att det som nu inte funkar alls i en kamera som min. Video i en traditionell DSLR som min är ett ofullgånget marknadsskämt enligt min ringa mening och det säger jag för jag är en av de som faktiskt ägt en SLT och sett en del av fördelarna.

De som kommer från kompakterna och vant sig vid hur smidigt det fungerar i dessa tar sig säkert för pannan i besvikelse när det går upp för dem vilket nedköp de gjort videomässigt när de skaffade en traditionell DSLR a la Sony, Nikon och Canon (inga övriga märken glömda heller). Detta är så smärtsamt uppenbart för de flesta som gör den enkla jämförelsen och A77:an kommer dessutom att kunna utrustas med en snabb följande fasdetektbaserad AF till skillnad från den som finns i kompakterna som ju även i DSC HX9V är kontrastdetekt baserad.
 
Senast ändrad:
Får gratulera till en fantastisk fru som vill ha en egen kamera, jäkla lyckost, jo kameran får fina omdömen, 24mm vidvinkel är inte dumt heller. önskemål vore något ljustarkare optik när man är kräsen. Filmfunktionen har uppmärksammats av flera som ganska så avancerad tydlingen. Panorama i höjdformat lär visst ge 43Mp och bli oerhört detaljrik, men vet inte hur gemene man skall kunna skriva så stora bilder. //Bengt.

Blandade känslor. Hon har klart deklarerat att hon inte kommer låna ut den till mig :-(
 
Senast ändrad:
Föregångaren "HX7" imponerade stort på mig. Bildkvaliten var mycket bra, med bilder skalade till 2400x1800, vilket jag tycker är mycket rimligt för en kompakt-sensor.

Filmningen var bättre på ALLA punkter utom "kort skärpedjup" jmf den 60D jag jämförde med. Jag filmar ärligt talat hellre med en HX7(9) än en 60D/5D2/D7000/A55 i "verkligt bruk".

Ska man filma "seriöst" är det ändå ett par hundratusenlappar kvar innan det är bra och lättanvänt.
 
Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig när det gäller AF Bengt...låter nästan som att förväntar dig att det bara är till att rikta en Canon 7D eller Nikon D300 mot motivet så sköter AF allt och alltid till 100% trotts att motivet rör sig snabbt över sökarbilden...så är det inte...visst dess AF är betydligt bättre än dom enklare AF-systemen men som alltid krävs det en hel del av fotografen...att han/hon har kännedom och erfarenhet av det som fotas för att det ska blir bra....för att lyckas bra med djur,sport mm krävs det att man har erfarenhet och är insatt i tex djurest beteende(tex hur en fågels rörelsemönster är i luften)

Nu vet jag inte vad du jämför med men A33/55 tycker jag personligen är bra på att följa rörliga motiv för att vara så "billiga" kameror...minst lika bra om inte bättre än tex Canon 600D som ligger i samma prisgrupp/klass.

Aldrig förstått varför du tycker 40D har så bra AF...bara för att Bruntus gjorde ett test eller för att några testare tyckte den va snabb?? Personligen tycker jag inte den va speciellt mycket bättre på rörliga motiv än konkurrenternas kameramodeller med liknande AF-system.

Är inga som helst problem att fota sport med en kompaktkamera eller annan kamera med långsammare AF...precis som du säger behöver man inte alltid använda sig av följande AF och panorera....man kan tex förfokusera och låsa fokus innan på ett ställe där man vet att tex motivet kommer att passera och trycka av när man när man har motivet i bild.

Sonys har en väldigt bra representant, Anders Eriksson som brukar dema dom nya produkterna från Sony på Scandinavianphoto och det filmas o läggs upp på Scandinavianphotos Youtube-kanal.
Visst det är sällan det ställs frågor på produkterna men man får oftast oftast en hel del information om kamerorna....vad är det du vill veta vid intervjuer som man inte kan läsa till sig på siter mm?? För mig personligen så gav inte Frödbergs intervju med Canonkillen mig något speciellt när det gällde information...visst det va en bra intervju och trevligt med sådan inslag.

Ja du tolkar alltid mina inlägg på ditt eget personliga sätt, vi kommer inte alltid att tycka lika som är brukligt för dom flesta. Ja förväntar mig inga sensationer vad gäller A77, har skrivit det upprepade gånger.

Vad jag var ute efter för att minska förväntningarna över A77 är att det tydlingen inte är så lätt att få till riktigt bra följande AF, Jag personligen tror väl att A77 är gjord för för att kunna matcha 7D och D400 ( D300s ) kameror som av samtliga experter över hela världen ( inom sin prisklass ) anses för närvarande att ha det bästa AF- systemet. Vad gäller 40D så provade jag den under en fotbollsmatch för några år sedan, och upplevde den som snabb och responsiv, betydligt kvickare än min KMD5D, den var nog bland dom första att få 9 korspunkter, den samtida A700 hade en korspunkt, 40D mättes upp till 0,17 sek på stillastående konstrastrik tavla, där tex. D300 nådde 0.35 på samma tavla.

jag lägger i ihop vad Aspman, Risedal, Joakim, Sten Åke och även du Peter + flera andra vad dom säger om olika optik, kameror, med detta fantastiska underlag kan jag bilda mig en ganska bra uppfattning och få till en hygglig samanfattning. har tyvärr inga möjligheter att låna hem samtliga kameramärken under lång tid + optik för att då bli en en trovärdigare person i dina ögon.

Vad är det som säger igentligen att herr X och B som har använt en viss optik under lång tid talar riktigt sanning, kan mycket väl vara en märkesfantast som inte ser skogen för alla träden. om någon äger en A900 eller D3 innebär väl inte att man automatiskt bli expert och den enda att lyssna till.
Vänl.//Bengt.
 
Ja du tolkar alltid mina inlägg på ditt eget personliga sätt, vi kommer inte alltid att tycka lika som är brukligt för dom flesta. Ja förväntar mig inga sensationer vad gäller A77, har skrivit det upprepade gånger.

Vad jag var ute efter för att minska förväntningarna över A77 är att det tydlingen inte är så lätt att få till riktigt bra följande AF, Jag personligen tror väl att A77 är gjord för för att kunna matcha 7D och D400 ( D300s ) kameror som av samtliga experter över hela världen ( inom sin prisklass ) anses för närvarande att ha det bästa AF- systemet. Vad gäller 40D så provade jag den under en fotbollsmatch för några år sedan, och upplevde den som snabb och responsiv, betydligt kvickare än min KMD5D, den var nog bland dom första att få 9 korspunkter, den samtida A700 hade en korspunkt, 40D mättes upp till 0,17 sek på stillastående konstrastrik tavla, där tex. D300 nådde 0.35 på samma tavla.

jag lägger i ihop vad Aspman, Risedal, Joakim, Sten Åke och även du Peter + flera andra vad dom säger om olika optik, kameror, med detta fantastiska underlag kan jag bilda mig en ganska bra uppfattning och få till en hygglig samanfattning. har tyvärr inga möjligheter att låna hem samtliga kameramärken under lång tid + optik för att då bli en en trovärdigare person i dina ögon.

Vad är det som säger igentligen att herr X och B som har använt en viss optik under lång tid talar riktigt sanning, kan mycket väl vara en märkesfantast som inte ser skogen för alla träden. om någon äger en A900 eller D3 innebär väl inte att man automatiskt bli expert och den enda att lyssna till.
Vänl.//Bengt.

Hur ska jag annars tolka det?? Be någon annan läsa det o tolka det åt mig ;)

Visst är det så Beng o jag håller med dig mycket i det men regerar jag på är att du ibland ref till något som är taget ur tex ett tests helhet och som inte avspeglar hur det är i verkligheten eller testets helhet...tex

"Sony A33 har en uppmätt mycket snabb AF på stilla stående, men sämre på att följa"

Jämfört med vad?? 7D och D300s som är kameror i en helt annat segment/prisgrupp?? I princip alla kameror är väl sämre på AF-C(följa motivet) än AF-S(stillastående motiv)... A33 är minst lika bra/bättre än konkurrenternas kameror i samma segment/prisgrupp på att följa motiv med AF-C.

Men nu säger du att du var ute efter för att minska förväntningarna över A77 för att det tydlingen inte är så lätt att få till riktigt bra följande AF....jag såg inget i ditt inlägg som ref till A77..du nämnde inte ens A77 i inlägget utan pratade bara om en massa andra kameror mm så det va väl därför jag tolkade det fel...ber om ursäkt för det...sorry.

Jag personligen hoppas på att A77 får en mer avancerad,snabbare och säkrare AF än vad Sony hittills har haft i sina kameror men jag förväntar mig inte att den skall vara bättre än Canon 7D eller Nikon D300s på den punkten....men visst visar det sig att den är det väldigt bra.
 
Jag tror att A77 kommer ha en väldans bra autofokus, men jag tror inte den kommer frälsa världens alla filmare. Jag orkar nog egentligen inte ge mig in i någon diskussion om det, men A77 är säkerligen tillräckligt bra för att de som filmat med kompaktkameror ska bli nöjda (kvaliteten på de filmerna går jag inte in på). Att säga att film med DSLR är ett skämt tycker jag fortfarande är fånigt med tanke på att motsatsen bevisats - därmed inte sagt att det är LÄTT att göra bra filmer med DSLR (och det kommer det inte att vara med A77 eller någon annan kamera heller).

Följande AF för stillbild är bra ibland och fungerar bra ibland - i andra lägen är det bättre att förinställa skärpan (med AF eller manuellt) - jag har aldrig sagt att följande AF är dåligt. Att synen på följande AF skulle ändras är inte alls omöjligt, men jag tror inte att det händer nu med A77 - om Sony hade gjort en revolutionerande funktion för det hade det troligen funnits i någon av deras professionella videokameror.

Jag är nyfiken på A77 och hur Sony lyckats med den, jag säger inte att Canon, Nikon, Pentax eller någon annan är bättre, men jag tror helt enkelt inte att den här kameran (eller kommande) kan leva upp till de förväntningar en del verkar ha. Bra kamera är det säkerligen i vilket fall!
 
Jag tror att A77 kommer ha en väldans bra autofokus, men jag tror inte den kommer frälsa världens alla filmare. Jag orkar nog egentligen inte ge mig in i någon diskussion om det, men A77 är säkerligen tillräckligt bra för att de som filmat med kompaktkameror ska bli nöjda (kvaliteten på de filmerna går jag inte in på). Att säga att film med DSLR är ett skämt tycker jag fortfarande är fånigt med tanke på att motsatsen bevisats - därmed inte sagt att det är LÄTT att göra bra filmer med DSLR (och det kommer det inte att vara med A77 eller någon annan kamera heller).

Följande AF för stillbild är bra ibland och fungerar bra ibland - i andra lägen är det bättre att förinställa skärpan (med AF eller manuellt) - jag har aldrig sagt att följande AF är dåligt. Att synen på följande AF skulle ändras är inte alls omöjligt, men jag tror inte att det händer nu med A77 - om Sony hade gjort en revolutionerande funktion för det hade det troligen funnits i någon av deras professionella videokameror.

Jag är nyfiken på A77 och hur Sony lyckats med den, jag säger inte att Canon, Nikon, Pentax eller någon annan är bättre, men jag tror helt enkelt inte att den här kameran (eller kommande) kan leva upp till de förväntningar en del verkar ha. Bra kamera är det säkerligen i vilket fall!

Kan bara instämma med dig Anders.
 
Man blir bara mer o mer sugen på A77 för varje dag.Detta är saxat från SAR.

"On August 24 Sony will make an amazing announcement. There is no doubt! And one of the thing you will like most is the new video features! I just learned from my sources that the new A77, Nex-7 and VG20 will support the new AVCHD 2.0 standard. This means that all those camera (!) will be able to record FullHD videos in 1080 60/50/25/24p at 28Mbit/s! Do you like that? Wait…there is even more! All camera will support full manual controls while recording video. And you can shoot video in P or A or S or M mode! All three cameras were development having video recording in mind. That means that the new sensor and the new BIOZ processor have been optimized to avoid artifacts like the weird jello effect. And as I already told you the new 3 million dot OLED viewfinder will have a high refresh rate! "

Jag tror den kommer infria alla mina förväntningar och lite till!
 
Man blir bara mer o mer sugen på A77 för varje dag.Detta är saxat från SAR.

"On August 24 Sony will make an amazing announcement. There is no doubt! And one of the thing you will like most is the new video features! I just learned from my sources that the new A77, Nex-7 and VG20 will support the new AVCHD 2.0 standard. This means that all those camera (!) will be able to record FullHD videos in 1080 60/50/25/24p at 28Mbit/s! Do you like that? Wait…there is even more! All camera will support full manual controls while recording video. And you can shoot video in P or A or S or M mode! All three cameras were development having video recording in mind. That means that the new sensor and the new BIOZ processor have been optimized to avoid artifacts like the weird jello effect. And as I already told you the new 3 million dot OLED viewfinder will have a high refresh rate! "

Jag tror den kommer infria alla mina förväntningar och lite till!

Inget speciellt revolutionerande med det...utan mer vad man kan förvänta sig och som även konkurrenternas kommande modeller kommer att ha/stödja också...Panasonics GH2 är inte långt ifrån den specen redan idag.
Videokvalitén man får ut när man använder sig av Panasonics 1x1 läge är svårslaget....tror inte det är någon DSLR som ger så rena och skarpa filmfiler som Panasonicen ger i 1x1 läget....hade varit grymt om Sony hade lagt till en liknande funktion.

Sen förstår jag inte riktigt varför man vill använda sig av något av programlägen där kameran väljer slutartid vid filmning....slutartiden är bland det viktigast att ha koll på vid filmning för att det skall blir ett snyggt och behagligt resultat.
Men helt klart en bra förbättring för videofunktionen och ett lyft för Sony som alltid fått kritik för avsaknaden av 24p och manuell kontroll vid filmning.

Att dom däremot har ökat ut utläsningshastigheten av sensorn och uppdateringsfrekvensen av EVF låter lovande...dock återstår det att se hur det avspeglar sig i den verkliga kameran.
 
Senast ändrad:
Inget speciellt revolutionerande med det...utan mer vad man kan förvänta sig att konkurrenternas kommande modeller också kommer att ha/stödja...Panasonics GH2 är inte långt ifrån den specen redan idag.
Videokvalitén man får ut när man använder sig av Panasonics 1x1 läge är svårslaget....tror inte det är någon DSLR som ger så rena och skarpa filmfiler som Panasonicen ger i 1x1 läget....hade varit grymt om Sony hade lagt till en liknande funktion.

Sen förstår jag inte riktigt varför man vill använda sig av något av programlägen där kameran väljer slutartid vid filmning....slutartiden är bland det viktigast att ha koll på vid filmning för att det skall blir ett snyggt och behagligt resultat.
Men helt klart en bra förbättring för videofunktionen och ett lyft för Sony som alltid fått kritik för avsaknaden av 24p och manuell kontroll vid filmning.

Att dom däremot har ökat ut utläsningshastigheten av sensorn och uppdateringsfrekvensen av EVF låter lovande...dock återstår det att se hur det avspeglar sig i den verkliga kameran.

Oj, ibland tycker jag du är rent sagt tråkig Peter. Finns det nånting som kan göra dig entusiastisk?

Själv tycker jag precis tvärtom att det här är helt fantastiskt bra och inte alls "ungefär samma som de andra". Att konkurrenterna måste försöka matcha Sony så småningom i kommande modeller och komma med liknande specar är klart, men jag tror faktiskt de får svårt med det. Det tar tid att stämma av detta så det bilr riktigt bra och har man inte planerat och varit innovativ själv så kommer de inte alls att ha liknande grejer i sina kommande modeller, utan möjligen i ytterligare en generation. Alltså möjligen, för jag tror att Sonys SLT och EVF-lösning ger fördelar som är svårmatchade för konkurrenterna, även om det pratas mycket om spegellöst med sensor AF-punkter så dröjer det ett tag och medans konkurrenterna filar på att komma ikapp så lär Sony hittat på ytterligare några helt nya grejer.

Att Canon EOS 5D Mk2 är så populär bland filmare beror till stor del på att det är en FF-kamera. Det är väl f.ö. den enda FF som finns med fimmöjlighet (?)

Om man som filmmakare verkligen vill kunna utnyttja kort skärpedjup så är det stor sensor som gäller och ska man gå till pro-video med stora sensorer så springer 100 000-lapparna lätt iväg och därför är 5D2 ett otroligt prisvärt paket. Därför finns det också en marknad för tillbehör för filmning med den som t.ex. batterigrepp med XLT-mic utgångar, speciell bios-programvara osv. Kameran har också snabba processorer för att hantera stillbilderna på 21 megapixel och därför passar det bra med video som är så låg upplösning, men behöver CPU-kraft till annat istället.

De här sakerna gör 5D till en mycket bra kamera för film som slår dedicerade videokameror i samma prisklasser, för att inte tala om andra DSLRer och ffa kompakter som Sony HX7/9V. Även Sony A77 lär ligga i lä därför att den har APS-C sensor, vilket i de här sammanhangen är ett stort handikapp.

Jag har (för iofs ganska längesedan) sysslat en del med pro-video produktion med dåtidens broadcast-utrustning (Sony U-matic och direktklippning med film mixer/wipe-bord osv). Vi använde då parfokala objektiv och när man inte var i bild så zoomade man in max och satte fokus och zoomade sedan ut enligt producentens instruktioner och sen blev man inklippt. Fokusering var alltid manuell och sköttes andtingen med högerhandens stativspak eller med vänsterhanden direkt på objektivet vid handhållet med kameran på axeln. Otroligt viktigt med en riktigt bra elektronisk sökare.

Här "klagas" det på att phase-detect AF inte passar för video för att det blir för snabbt och videografer använder manuell fokus. Inte så konstigt eftersom det inte finns några alternativ! Visst är det värdefullt med med MF och även fast kameran har AF så är det ju enkelt att trycka på en knapp för att koppla om till det. I A77s fall så sitter den ju riktigt smidigt till precis som på A900.

Om man har objektiv som är gjort för att passa till video (som tydligen nya 16-50/2,8) så borde det ha lång fokussträcka, dvs. mycket snurr på ringen för noggrann skärpeinställning och dessutom vara tyst, samt ha en synnerligen mjuk och lågt utväxlad zoomfunktion.

Om nu kameran från början är konstruerad för att vara optimal för filmning (till skillnad från varenda en av alla andra DSLR-kameror) så är det väl en bagatell att kunna ställa in autofokusen så att den inte "hoppar till", utan istället fokuserar långsammare.

Dessutom finns det massor av anledningar där det är otroligt värdefullt med AF vid filmning och det handlar inte om att "låta kameran bestämma på måfå". Sony har t.ex. i LV-lägena på de aktuella kamerorna face-detection. Det är ju faktiskt helt suveränt hur bra det funkar och det är rätt ballt att se hur den där gröna rutan snabbt och exakt hittar ansikten och följer dem. Då sätts följande AF OCH exponering på det området. Det här är ju helt suveränt om man t.ex. filmar en person som rör sig, eller med åkningar eller kranrörelser med kameran där man inte speciellt enkelt kan vara framme vid kameran och sköta fokusering.

Det finns tillfällen där man också vil ha snabb följande AF. Tänk dig att du filmar en rallybil som kommer emot dig och vill följa den genom kurvan och sen bort, eller en roadracingåkare, eller en flygande svala osv. Det är otroligt värdefult med bra AF vid filmning och öppnar nya möjligheter för independent filmmakers att till en låg kostnad få tillgång till funktionelitet som inte ens finns på pro-video utrustning för flera hundra K. Dessutom med möjlighet att skruva på ett riktigt tele eller vidvinkel som är ljusstarka, vilket inte enkelt låter sig göras med en videokamera.

Sedan Peter att du inte förstår vad man ska ha manuell kontroll till som låser bländaren och ändrar slutartiden är oviktigt i sammanhanget. Det viktiga är att de som ska filma med kameran förstår det. Klart det är viktigt att arbeta med bestämd bländare för att ha kontroll på skärpedjupet i en sekvens! Skulle kunna vara katastrofalt om skärpedjupet ändras fram och tillbaka för att ljusintensiteten skiljer sig när man t.ex. panorerar in i ett skuggigare område. I många lägen, är det inte alls märkbart vid filmning med ändrad slutartid jämfört med signalförstärkningen, ISO. I andra lägen skulle det kunna vara önskvärt med statisk slutartid och ändring av ISO istället. Såklart är det bra att det finns alternativ för vilket exponeringsläge man använder vid filmning.

Dedicerade videokameror av lite högre klass brukar ju ha elektroniska eller halvmekaniska ND-filter som är baserade på vridbara polariserande filter. Det tror jag att Sony skulle få vårt att implementera i en systemkamera, men det finns ju redan nu trdjeparts externa manuella steglösa ND-filter.

Vid filmning är det också viktigt med bra motivprogram och snabb bildbehandling av varje frame, vilket det verkar som den här kameran kommer att ha.

Jag ser oerhört mycket fram emot den här kameran! Är helt säker på att den blir överlägsen konkurrenterna på ett stort antal områden! Tycker att fokuseringen på bättre videofunktion är väldigt läckert och inte alls något bara litet som "man kan förvänta sig att konkurrenternas kommande modeller också kommer att ha/stödja". Tror inte alls det blir så, utan att C&N m.fl. blir rejält akterseglade faktiskt och int kommer att kunna matcha det i kommande modeller i närtid.

Förstår inte att du är så negativ Peter, det här är visst revolutionerande och stort.

Sen har Canon 5D Mk2 en fördel med större sensor som självklart inte går att matcha, men man får väl skruva på ett Zeiss 138/1,8 istället då för att få kort skärpedjup. Tror det kan vara rät bra objektiv ihop med de här nya kamerorna. Sedan så småningom kommer väl också Sonys FF-modeller med ännu mer utvecklade egenskaper.

En helt annan sak som slog mig medan jag skrev angående stora sensorer mm. Videokameran Sony FX-100 med E-fattning har ju en stor sensor i 2,35/1-format med dubbel HD. Betyder det att E-objektiven är fulltecknande? Alltså är det rimligt att förvänta sig en NEX-9 med FF-sensor så småningom?


/Mats
 
Super35 betyder APS på filmspråk. Eller 24x18mm.

E-mount objektiven har en utlysningscirkel på ca 17mm, om man accepterar ganska mycket vinjettering och kantoskärpa. Tillräckligt för att täcka en Canon APS-H, nästan. 28.5x19mm.
 
Föregångaren "HX7" imponerade stort på mig. Bildkvaliten var mycket bra, med bilder skalade till 2400x1800, vilket jag tycker är mycket rimligt för en kompakt-sensor.

Filmningen var bättre på ALLA punkter utom "kort skärpedjup" jmf den 60D jag jämförde med. Jag filmar ärligt talat hellre med en HX7(9) än en 60D/5D2/D7000/A55 i "verkligt bruk".

Ska man filma "seriöst" är det ändå ett par hundratusenlappar kvar innan det är bra och lättanvänt.

Det finns många dedicerade videokameror och kompakter som är bättre på video än DSLR-kameror om man plockar bort grenen "kort skärpedjup", men det kan man väl inte göra sådär bara. Det är ju det som är hela grejen med filmning med DSLR att man får tillgång till den stora sensorn som kostar multum om man ska upp i riktiga videokameror. Det är ju det som gör Sony FS-100 och F1 intressanta, fast de kostar en hel del och framförallt Canon 5D Mk2 som har FF och i sammanhanget är otroligt billig. Kompakter, Sony HX7/9V inräknade, göre sig icke besvär.

Men du har rätt att ANNARS är de riktigt bra, bara att jag tycker inte det är en liten bagatell med kort skärpedjup.

Här finns en blogg-artikel på SAR som hävdar att Sony DSC-HX9V fillmar bättre än Canon EOS 60D.
http://www.sonyalpharumors.com/sony-hx9v-video-quality-beats-the-canon-600d-eoshd/

Det är deras slutsats, efter att tittat på filmen så håller jag inte riktigt med, sekvensen med regn t.ex. så ser man ju inte regnet på Sonyn, men det gör man på Canon-kameran. på ALLT är det inte bättre. Fast rejält BRA är den, den lilla HX9an. Är på vippen att inhandla en sådan, men det verkar stupa på att det inte finns något undervattenshus till den.


/Mats
 
Hur ska jag annars tolka det?? Be någon annan läsa det o tolka det åt mig ;)

Visst är det så Beng o jag håller med dig mycket i det men regerar jag på är att du ibland ref till något som är taget ur tex ett tests helhet och som inte avspeglar hur det är i verkligheten eller testets helhet...tex

"Sony A33 har en uppmätt mycket snabb AF på stilla stående, men sämre på att följa"

Jämfört med vad?? 7D och D300s som är kameror i en helt annat segment/prisgrupp?? I princip alla kameror är väl sämre på AF-C(följa motivet) än AF-S(stillastående motiv)... A33 är minst lika bra/bättre än konkurrenternas kameror i samma segment/prisgrupp på att följa motiv med AF-C.

Men nu säger du att du var ute efter för att minska förväntningarna över A77 för att det tydlingen inte är så lätt att få till riktigt bra följande AF....jag såg inget i ditt inlägg som ref till A77..du nämnde inte ens A77 i inlägget utan pratade bara om en massa andra kameror mm så det va väl därför jag tolkade det fel...ber om ursäkt för det...sorry.

Jag personligen hoppas på att A77 får en mer avancerad,snabbare och säkrare AF än vad Sony hittills har haft i sina kameror men jag förväntar mig inte att den skall vara bättre än Canon 7D eller Nikon D300s på den punkten....men visst visar det sig att den är det väldigt bra.

Bäste Peter. för allra första gången har flera av dina senaste inlägg gällande Sonykameror helt ändrat karraktär. totalt oväntat har du faktiskt uttryckt dig väldigt lika mig på många punkter, du har gått i svaromål mot Mats som du aldrig gjort tidigare vad gäller Sonykameror. Och allt beroende av saknaden av lämplig optik till din Nexkamera, du har blivit frusterad över vissa saker som Sony faktiskt slarvar med, allting med Sony skall inte försvaras, förvånansvärt med dessa ständiga inlägg som skall höja Sonys-kameror till skyarna som om dom vore så väldigt speciella.

Redan A55 borde ha haft lite bättre EVF, som du själv nämner, Nexarna borde redan ha haft snabbare AF eller minst lika som Panasonic, för att vi skall skall kalla dom så himla innovativa som vi hela tiden skall påpeka för övriga kameraanvändare, vi måste helt enkelt sluta att dra in Canonkameror i alla lägen ock klanka på dom. Men det är väl ett storebrorkomplex som många har, man ser helt enkelt upp till Canonfabriken. Canon har varit världsledande under många år ock sålt tiofallt mot övriga märken, men när DXO dök upp på nätet, så hände någonting som satte myror i huvudet på många fotografer. helt plösligt så hävdade sig många andra märken nog så bra mot dom stora giganterna, många testsajter började att ifrågasättas hur ärliga dom igentligen var.

Jag har i många inlägg påtalat hur JAG har upplevt att A55 har studerats i så minsta detalj, minsta millimeter av kameran av komenterast, vissa svagheter har uppförstorat väldiga och tydligt påtalats som jag aldrig har upplevt med någon annan kameratest, det är vad jag känt och upplevt och det står jag för, ingen annan behöver hålla med mig i denna fråga, utan det är bara vad tycker mig har upplevt. sedan har kameran fått många goda vitsord också av flera andra.

För övrigt så tror jag precis som du att A55 tex är precis lika bra som en Canon 550D som är mera samtida, har aldrig påstått något annat. Konstigt nog så har våra Svenska testtidningar helt struntat i att testa A55 av någon märklig anledning, den lär ju vara lite vassare än kompisen A33.
Vänl.Bengt.
 
Oj, ibland tycker jag du är rent sagt tråkig Peter. Finns det nånting som kan göra dig entusiastisk?

Själv tycker jag precis tvärtom att det här är helt fantastiskt bra och inte alls "ungefär samma som de andra". Att konkurrenterna måste försöka matcha Sony så småningom i kommande modeller och komma med liknande specar är klart, men jag tror faktiskt de får svårt med det. Det tar tid att stämma av detta så det bilr riktigt bra och har man inte planerat och varit innovativ själv så kommer de inte alls att ha liknande grejer i sina kommande modeller, utan möjligen i ytterligare en generation. Alltså möjligen, för jag tror att Sonys SLT och EVF-lösning ger fördelar som är svårmatchade för konkurrenterna, även om det pratas mycket om spegellöst med sensor AF-punkter så dröjer det ett tag och medans konkurrenterna filar på att komma ikapp så lär Sony hittat på ytterligare några helt nya grejer.

Att Canon EOS 5D Mk2 är så populär bland filmare beror till stor del på att det är en FF-kamera. Det är väl f.ö. den enda FF som finns med fimmöjlighet (?)

Om man som filmmakare verkligen vill kunna utnyttja kort skärpedjup så är det stor sensor som gäller och ska man gå till pro-video med stora sensorer så springer 100 000-lapparna lätt iväg och därför är 5D2 ett otroligt prisvärt paket. Därför finns det också en marknad för tillbehör för filmning med den som t.ex. batterigrepp med XLT-mic utgångar, speciell bios-programvara osv. Kameran har också snabba processorer för att hantera stillbilderna på 21 megapixel och därför passar det bra med video som är så låg upplösning, men behöver CPU-kraft till annat istället.

De här sakerna gör 5D till en mycket bra kamera för film som slår dedicerade videokameror i samma prisklasser, för att inte tala om andra DSLRer och ffa kompakter som Sony HX7/9V. Även Sony A77 lär ligga i lä därför att den har APS-C sensor, vilket i de här sammanhangen är ett stort handikapp.

Jag har (för iofs ganska längesedan) sysslat en del med pro-video produktion med dåtidens broadcast-utrustning (Sony U-matic och direktklippning med film mixer/wipe-bord osv). Vi använde då parfokala objektiv och när man inte var i bild så zoomade man in max och satte fokus och zoomade sedan ut enligt producentens instruktioner och sen blev man inklippt. Fokusering var alltid manuell och sköttes andtingen med högerhandens stativspak eller med vänsterhanden direkt på objektivet vid handhållet med kameran på axeln. Otroligt viktigt med en riktigt bra elektronisk sökare.

Här "klagas" det på att phase-detect AF inte passar för video för att det blir för snabbt och videografer använder manuell fokus. Inte så konstigt eftersom det inte finns några alternativ! Visst är det värdefullt med med MF och även fast kameran har AF så är det ju enkelt att trycka på en knapp för att koppla om till det. I A77s fall så sitter den ju riktigt smidigt till precis som på A900.

Om man har objektiv som är gjort för att passa till video (som tydligen nya 16-50/2,8) så borde det ha lång fokussträcka, dvs. mycket snurr på ringen för noggrann skärpeinställning och dessutom vara tyst, samt ha en synnerligen mjuk och lågt utväxlad zoomfunktion.

Om nu kameran från början är konstruerad för att vara optimal för filmning (till skillnad från varenda en av alla andra DSLR-kameror) så är det väl en bagatell att kunna ställa in autofokusen så att den inte "hoppar till", utan istället fokuserar långsammare.

Dessutom finns det massor av anledningar där det är otroligt värdefullt med AF vid filmning och det handlar inte om att "låta kameran bestämma på måfå". Sony har t.ex. i LV-lägena på de aktuella kamerorna face-detection. Det är ju faktiskt helt suveränt hur bra det funkar och det är rätt ballt att se hur den där gröna rutan snabbt och exakt hittar ansikten och följer dem. Då sätts följande AF OCH exponering på det området. Det här är ju helt suveränt om man t.ex. filmar en person som rör sig, eller med åkningar eller kranrörelser med kameran där man inte speciellt enkelt kan vara framme vid kameran och sköta fokusering.

Det finns tillfällen där man också vil ha snabb följande AF. Tänk dig att du filmar en rallybil som kommer emot dig och vill följa den genom kurvan och sen bort, eller en roadracingåkare, eller en flygande svala osv. Det är otroligt värdefult med bra AF vid filmning och öppnar nya möjligheter för independent filmmakers att till en låg kostnad få tillgång till funktionelitet som inte ens finns på pro-video utrustning för flera hundra K. Dessutom med möjlighet att skruva på ett riktigt tele eller vidvinkel som är ljusstarka, vilket inte enkelt låter sig göras med en videokamera.

Sedan Peter att du inte förstår vad man ska ha manuell kontroll till som låser bländaren och ändrar slutartiden är oviktigt i sammanhanget. Det viktiga är att de som ska filma med kameran förstår det. Klart det är viktigt att arbeta med bestämd bländare för att ha kontroll på skärpedjupet i en sekvens! Skulle kunna vara katastrofalt om skärpedjupet ändras fram och tillbaka för att ljusintensiteten skiljer sig när man t.ex. panorerar in i ett skuggigare område. I många lägen, är det inte alls märkbart vid filmning med ändrad slutartid jämfört med signalförstärkningen, ISO. I andra lägen skulle det kunna vara önskvärt med statisk slutartid och ändring av ISO istället. Såklart är det bra att det finns alternativ för vilket exponeringsläge man använder vid filmning.

Dedicerade videokameror av lite högre klass brukar ju ha elektroniska eller halvmekaniska ND-filter som är baserade på vridbara polariserande filter. Det tror jag att Sony skulle få vårt att implementera i en systemkamera, men det finns ju redan nu trdjeparts externa manuella steglösa ND-filter.

Vid filmning är det också viktigt med bra motivprogram och snabb bildbehandling av varje frame, vilket det verkar som den här kameran kommer att ha.

Jag ser oerhört mycket fram emot den här kameran! Är helt säker på att den blir överlägsen konkurrenterna på ett stort antal områden! Tycker att fokuseringen på bättre videofunktion är väldigt läckert och inte alls något bara litet som "man kan förvänta sig att konkurrenternas kommande modeller också kommer att ha/stödja". Tror inte alls det blir så, utan att C&N m.fl. blir rejält akterseglade faktiskt och int kommer att kunna matcha det i kommande modeller i närtid.

Förstår inte att du är så negativ Peter, det här är visst revolutionerande och stort.

Sen har Canon 5D Mk2 en fördel med större sensor som självklart inte går att matcha, men man får väl skruva på ett Zeiss 138/1,8 istället då för att få kort skärpedjup. Tror det kan vara rät bra objektiv ihop med de här nya kamerorna. Sedan så småningom kommer väl också Sonys FF-modeller med ännu mer utvecklade egenskaper.

En helt annan sak som slog mig medan jag skrev angående stora sensorer mm. Videokameran Sony FX-100 med E-fattning har ju en stor sensor i 2,35/1-format med dubbel HD. Betyder det att E-objektiven är fulltecknande? Alltså är det rimligt att förvänta sig en NEX-9 med FF-sensor så småningom?


/Mats

Du får tycka jag är hur tråkig som helst....helt OK.

Jag förstår att personer som verkligen är märkesfanatiker,entusiastiska,överskatta och vägar se att det inte är speciellt revolutionerande tycker det är trist med en person/personer som ser det hela med lite mer sansad syn.

Talar gärna om för mig vad vilka funktioner som är är så stora/överlägsna o gör detta revolutionerande gentemot vad tex Panasonic erbjuder i dagsläget i filmläget för jag ser då det inte.

Något bättre spec...JA...revolutionerande NEJ...inte heller innebär det att konkurrenterna tvingas matcha Sony i sina kommande modeller utan mer en naturlig utveckling av deras redan bra filmfunktioner.

Vad det gäller AF vid filmning så har jag inte nämnt det nu med vi har diskuterat det tidigare och jag håller med...det finns användningsområden för bra AF vid filmning i en del situationer.

Tror jag har tillräckligt bra koll på filmning/video för att förstå att jag och många med mig inte vill att kameran skall välja slutartid åt en när man filmar...optimal slutar tid för bra och snyggt resultat är runt 2x det antal fps man filmar i...alltså filmar man tex i 24fps så vill man ha en slutartid runt 1/50sec....blir inget snyggt resultat om kameran själv väljer tex 3-4x snabbare eller för långsam slutartid....slutartiden har väldigt stor påverkan på slutresultatet beroende på vad man filmar...till skillnad från stillbild så är faktiskt rörelseoskärpa något som är viktigt att tänka på när det gäller film/video.
Det är därför man vill använda M-läget så man kan ställa önskad tid/bländare och använder sig sedan av ND-filter för rätt exponering om man nu vill/tvunget måste använda sig av ett visst bländartal/skärpedjup.

Visst att 5D markII är populär beror mycket på sensorns storlek men största anledningen till att den blev så populär är främst på grund av den fina videofunktionen...när den kom så va det ingen DSLR med stor sensor som va i närheten av dess filmfunktion.
Kort skärpedjup i all ära men det är sällan film blir riktigt snyggt och behagligt med väldigt kort skärpedjup.

Motivprogram är användbart för den som inte filmar mer seriöst och många kommer säkert uppskatta men det men det är inget för den seriösa filmaren...man vill oftast ha så neutral färgåtergivning som möjligt o göra redigeringen i efterhand.

Nej FF i film/video är inte 23x24 utan FF i film/video-världen motsvarar ungefär/i princip APS-C.
 
Poof

Nu small det till på sonyrumors


On August 24 Sony will make an amazing announcement. There is no doubt! And one of the thing you will like most is the new video features! I just learned from my sources that the new A77, Nex-7 and VG20 will support the new AVCHD 2.0 standard. This means that all those camera (!) will be able to record FullHD videos in 1080 60/50/25/24p at 28Mbit/s! Do you like that? Wait…there is even more! All camera will support full manual controls while recording video. And you can shoot video in P or A or S or M mode! All three cameras were development having video recording in mind. That means that the new sensor and the new BIOZ processor have been optimized to avoid artifacts like the weird jello effect. And as I already told you the new 3 million dot OLED viewfinder will have a high refresh rate! Can’t wait to see the first video samples! Keep following us on Facebook, Twitter and follow our RSS-feed! And be sure to be here at SAR on August 24th!

P.S.: Share the news to your Canonikan friends
 
Vet inte varför jag blir kallad märkesfanatiker. Jag gillar och väljer kamera efter det som passar mig, inte något som är sämre för att det är ett visst märke, men skitsamma.

Helheten med alla saker som samverkar för t.ex. bättre video är revolutionerande eftersom ingen annan gjort det tidigare. Specar "inte långt efter", jo faktiskt visst så, speciellt när det gäller AF vid filmning. Jag tror att vi kommer få se massor av kreativa människor göra fantastiskt fina filmer som bara går med snabb AF vid filmning och sen när det skapats exempel på film där det gör nytta är det något som alla vill ha.

Pet skrev:
Visst att 5D markII är populär beror mycket på sensorns storlek men största anledningen till att den blev så populär är främst på grund av den fina videofunktionen...när den kom så va det ingen DSLR med stor sensor som va i närheten av dess filmfunktion.

Det finns väl fortfarande ingen som matchar den kameran för filmning? Och lär inte komma någon på ett bra tag heller innan Sony lanserar någon ny FF.

Tack för klarläggandet av sensorstorleken på "Super 35". Jag trodde det var som 35mm-film fast i wide-format, alltså en FF-sensor beskuren upe och nere, men då är alltså "stora" video-sensorer inte så stora ändå, vilket gör 5D ännu mer intressant.

Att kort skärpedjup inte skulle vara så viktigt håller jag inte med om. Det är väldigt "inne" nu, rent av en modefluga. Titta på vilken modern amerikansk tv-serie eller film som helst, eller svensk också för den delen, t.ex. johan Falk m.fl. Det är så mycket kort skärpa så att när man kan tekniken och "ser det" så är det störande. Även nyhetsreportage är så. Var varannan scen är ju dialoger där fokus flyttas mellan personerna eller att det "berättas" med den effekten där spänningen byggs upp genom att skärpan långsamt flyttas bakåt för att se bomben i bakgrunden eller vad det nu kan vara. Fullständigt för mycket tycker jag, men just nu görs det massor av sådant och detta är inte tillgängligt för independent-folk annat än med DSLR. Utan den funktionaliteten kan man inte hävda sig idag och göra film som ser "proffsig" ut och där har Canon 5D definitivt en särställning och lär fortsätta ha så.


/Mats
 
Bäste Peter. för allra första gången har flera av dina senaste inlägg gällande Sonykameror helt ändrat karraktär. totalt oväntat har du faktiskt uttryckt dig väldigt lika mig på många punkter, du har gått i svaromål mot Mats som du aldrig gjort tidigare vad gäller Sonykameror. Och allt beroende av saknaden av lämplig optik till din Nexkamera, du har blivit frusterad över vissa saker som Sony faktiskt slarvar med, allting med Sony skall inte försvaras, förvånansvärt med dessa ständiga inlägg som skall höja Sonys-kameror till skyarna som om dom vore så väldigt speciella.

Jag tycker Sony gör fantastiskt bra och trevliga kameror..bättre än konkurrenterna på vissa punkter men även sämre på vissa...jag kommer inte byta system ovs om konkurrenterna gör bättre kameror eller för att Sony inte uppfyller alla mina krav/önskemål i en specifik kameramodell som jag kanske tänkt o köpa då jag trivs väldigt bra med Sony sett till helheten.

Varför jag börjat argumentera mot en hel del är väl för att jag har en lite mer sansad syn på det hela...är lite trött på att man vägra se brister/eller att allt nytt inte är så märkvärdigt som det till en början verkar och att det mesta "överhypas" till absurdum och tar en form av revolutionerande,överlägsenhet mm som oftast inte alls motsvara hur det är i verkligheten.
 
Inget speciellt revolutionerande med det...utan mer vad man kan förvänta sig och som även konkurrenternas kommande modeller kommer att ha/stödja också...Panasonics GH2 är inte långt ifrån den specen redan idag.
Videokvalitén man får ut när man använder sig av Panasonics 1x1 läge är svårslaget....tror inte det är någon DSLR som ger så rena och skarpa filmfiler som Panasonicen ger i 1x1 läget....hade varit grymt om Sony hade lagt till en liknande funktion.

Sen förstår jag inte riktigt varför man vill använda sig av något av programlägen där kameran väljer slutartid vid filmning....slutartiden är bland det viktigast att ha koll på vid filmning för att det skall blir ett snyggt och behagligt resultat.
Men helt klart en bra förbättring för videofunktionen och ett lyft för Sony som alltid fått kritik för avsaknaden av 24p och manuell kontroll vid filmning.

Att dom däremot har ökat ut utläsningshastigheten av sensorn och uppdateringsfrekvensen av EVF låter lovande...dock återstår det att se hur det avspeglar sig i den verkliga kameran.

Om Panasonic har något liknande, eller om Canon o Nikon m.m. skulle matcha det eller t.o.m. överglänsa A77 så spelar det ingen roll.Jag har valt Sony av olika anledningar och tror att dom har en ljus framtid.Jag anser att för närvarande är Sony dom mest innovativa av alla kameratillverkare.För min del så tror jag att A77 kommer att bli en hit.Jag har redan bestämt att en sådan ska jag ha, oavsett vad andra tycker.
 
Vet inte varför jag blir kallad märkesfanatiker. Jag gillar och väljer kamera efter det som passar mig, inte något som är sämre för att det är ett visst märke, men skitsamma.

Helheten med alla saker som samverkar för t.ex. bättre video är revolutionerande eftersom ingen annan gjort det tidigare. Specar "inte långt efter", jo faktiskt visst så, speciellt när det gäller AF vid filmning. Jag tror att vi kommer få se massor av kreativa människor göra fantastiskt fina filmer som bara går med snabb AF vid filmning och sen när det skapats exempel på film där det gör nytta är det något som alla vill ha.



Det finns väl fortfarande ingen som matchar den kameran för filmning? Och lär inte komma någon på ett bra tag heller innan Sony lanserar någon ny FF.

Tack för klarläggandet av sensorstorleken på "Super 35". Jag trodde det var som 35mm-film fast i wide-format, alltså en FF-sensor beskuren upe och nere, men då är alltså "stora" video-sensorer inte så stora ändå, vilket gör 5D ännu mer intressant.

Att kort skärpedjup inte skulle vara så viktigt håller jag inte med om. Det är väldigt "inne" nu, rent av en modefluga. Titta på vilken modern amerikansk tv-serie eller film som helst, eller svensk också för den delen, t.ex. johan Falk m.fl. Det är så mycket kort skärpa så att när man kan tekniken och "ser det" så är det störande. Även nyhetsreportage är så. Var varannan scen är ju dialoger där fokus flyttas mellan personerna eller att det "berättas" med den effekten där spänningen byggs upp genom att skärpan långsamt flyttas bakåt för att se bomben i bakgrunden eller vad det nu kan vara. Fullständigt för mycket tycker jag, men just nu görs det massor av sådant och detta är inte tillgängligt för independent-folk annat än med DSLR. Utan den funktionaliteten kan man inte hävda sig idag och göra film som ser "proffsig" ut och där har Canon 5D definitivt en särställning och lär fortsätta ha så.


/Mats

Tog du åt dig?? Påstod inte att du Mats är märkesfanatiker...om du uppfattade det som att jag menade dig personligen så ber jag om ursäkt...va inte dig personligen jag syftade på.

Filmar man med Panasonic och i tex 1x1 läget så matchar man lätt 5D markII när det gäller skärpa och renhet eftersom i 1x1 läget tas det en 1920x1080 ruta direkt från sensorn...visst 5D markII är något bättre på brus och dynamiskt omfång.

Ja men inte är dom filmade med nån FF-kamera med ett objektiv ställt på tex f1,4 för det blir bara löjligt kort skärpedjup och inte alls snyggt för video/film....dom filmar med kameror som har en sensor i formatet som en APS-C eller mindre och troligtvis med objektivet oftast nerbländat nått snäpp också...men visst det finns film/video-objektiv som går ner till T1,4 men totalt sätt för tex en hel film så är det nog väldigt sällan man filmar med objektivet vidöppet på tex T1,4....visst många scener kanske filmas på största T-tal men totalt sätt för en hel film/serie blir det väldigt sällan jämfört med hur ofta objektiven används nerbländat.
 
Senast ändrad:
Om Panasonic har något liknande, eller om Canon o Nikon m.m. skulle matcha det eller t.o.m. överglänsa A77 så spelar det ingen roll.Jag har valt Sony av olika anledningar och tror att dom har en ljus framtid.Jag anser att för närvarande är Sony dom mest innovativa av alla kameratillverkare.För min del så tror jag att A77 kommer att bli en hit.Jag har redan bestämt att en sådan ska jag ha, oavsett vad andra tycker.

Ja och jag håller med dig...bara det att jag personligen inte såg nått revolutionerande eller väldigt märkvärdigt med den specen som SAR har presenterat...det som är revolutionerande i så fall är väl mer att äntligen har Sony fått tummen ur o ge dom specarna som många skrikit efter så som M-läge och 24p...men visst ett litet snäpp bättre än vad konkurrenterna erbjuder i dagsläget och det är trevligt o visar att Sony nu satsar lite hårdare för att ta upp kampen men långt ifrån nått revolutionerande utan en helt naturlig utveckling av videofunktionen och som man kan förvänta sig även kommer i konkurrenternas efterföljare som i dagsläget har videofunktioner som bara är ett litet snäpp ifrån den specen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar