Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Vem har sagt att det alltid är av godo med följande AF i video? Är det det ens vid stillbildstagning? Jag tycker alltid att man hamnar i väldigt konstiga dialoger i dessa fall. Om man nu överhuvudtaget ska avstå från funktionerna i en dedikerad filmkamera och filma uteslutande med en kamera primärt avsedd för stillbild så kan jag inte förstå hur man dissar AF bara för att man har en DSLR och ingen teknisk möjlighet till följande AF i video överhuvudtaget är möjlig.
Det är väl bättre med en AF som man kan slå på och av på ett enkelt sätt när det passar (och då menar jag inte med den vanliga spaken på objektivet eller kamerahuset för den sitter helt enkelt alltför fel till och är normalt alltför osmidig att hantera i ett videoläge) än ingen AF alls. Jag förstår överhuvudtaget inte den mentala låsningen. Så då menar du kanske att du aldrig skulle använda denna typ av funktion om du nu hade den? Varför då använda följande AF i stillbild på samma DSLR när man kan fokusera manuellt?
De kameror som likt min A580 (traditionell DSLR) som p.g.a. spegeln har en så taskig rudimentär kompromiss hanteringsmässigt, är verkligen ett skämt i videoläget (det enda som väl toppar många dedikerade videokameror är väl trots allt sensorn). I min kamera kan man bara göra två saker och det är att slå på video och slå av den (tre för man kan ju kolla på filmen också ). I analogi med det du nu säger vore det ju logiskt att vi slopade AF för stillbild också för den låser ju alltsomoftast på fel ställe den med om man inte ser upp.
Jag tror att synen på detta med följande AF också i video kommer att ändras radikalt om Sony bara anstränger sig en aning för att utnyttja bara en liten del av SLT-teknikens unika fördelar. Vi får väl se hur det mentala landskapet här ser ut när folk upptäcker hur det skulle kunna fungera istället för att det som nu inte funkar alls i en kamera som min. Video i en traditionell DSLR som min är ett ofullgånget marknadsskämt enligt min ringa mening och det säger jag för jag är en av de som faktiskt ägt en SLT och sett en del av fördelarna.
De som kommer från kompakterna och vant sig vid hur smidigt det fungerar i dessa tar sig säkert för pannan i besvikelse när det går upp för dem vilket nedköp de gjort videomässigt när de skaffade en traditionell DSLR a la Sony, Nikon och Canon (inga övriga märken glömda heller). Detta är så smärtsamt uppenbart för de flesta som gör den enkla jämförelsen och A77:an kommer dessutom att kunna utrustas med en snabb följande fasdetektbaserad AF till skillnad från den som finns i kompakterna som ju även i DSC HX9V är kontrastdetekt baserad.
Det är väl bättre med en AF som man kan slå på och av på ett enkelt sätt när det passar (och då menar jag inte med den vanliga spaken på objektivet eller kamerahuset för den sitter helt enkelt alltför fel till och är normalt alltför osmidig att hantera i ett videoläge) än ingen AF alls. Jag förstår överhuvudtaget inte den mentala låsningen. Så då menar du kanske att du aldrig skulle använda denna typ av funktion om du nu hade den? Varför då använda följande AF i stillbild på samma DSLR när man kan fokusera manuellt?
De kameror som likt min A580 (traditionell DSLR) som p.g.a. spegeln har en så taskig rudimentär kompromiss hanteringsmässigt, är verkligen ett skämt i videoläget (det enda som väl toppar många dedikerade videokameror är väl trots allt sensorn). I min kamera kan man bara göra två saker och det är att slå på video och slå av den (tre för man kan ju kolla på filmen också ). I analogi med det du nu säger vore det ju logiskt att vi slopade AF för stillbild också för den låser ju alltsomoftast på fel ställe den med om man inte ser upp.
Jag tror att synen på detta med följande AF också i video kommer att ändras radikalt om Sony bara anstränger sig en aning för att utnyttja bara en liten del av SLT-teknikens unika fördelar. Vi får väl se hur det mentala landskapet här ser ut när folk upptäcker hur det skulle kunna fungera istället för att det som nu inte funkar alls i en kamera som min. Video i en traditionell DSLR som min är ett ofullgånget marknadsskämt enligt min ringa mening och det säger jag för jag är en av de som faktiskt ägt en SLT och sett en del av fördelarna.
De som kommer från kompakterna och vant sig vid hur smidigt det fungerar i dessa tar sig säkert för pannan i besvikelse när det går upp för dem vilket nedköp de gjort videomässigt när de skaffade en traditionell DSLR a la Sony, Nikon och Canon (inga övriga märken glömda heller). Detta är så smärtsamt uppenbart för de flesta som gör den enkla jämförelsen och A77:an kommer dessutom att kunna utrustas med en snabb följande fasdetektbaserad AF till skillnad från den som finns i kompakterna som ju även i DSC HX9V är kontrastdetekt baserad.
Senast ändrad: